Bild
Nästa artikel

Slutet för salongerna?

Biltestarbloggen

En gång i tiden var bilsalonger platsen för både väntade och oväntade nyheter. Så är det inte längre. Nästan alla nya modeller som ställs ut är mer eller mindre medialt söndertuggade redan innan mässportarna slås upp. Kampen om uppmärksamheten är stenhård nu när vi har tusen och en kanaler att uttrycka oss i och att göra reklam i.

Snart stundar ännu en mässa i Paris, det sker var annat jämnt år medan Frankfurt har sin mässa var annat ojämnt år. Varje vår är det så salong i Genève.

Frågan är om inte bilsalongerna helt och hållet har spelat ut sin roll? Alldeles nyss kom besked från Opel/Vauxhall att man struntar i Paris, precis som man struntade i Genèvesalongen i våras. Kostnaden för att ställa ut uppvägs inte av några motsvarande intäkter, simple as that. Opel/Vauxhall badar inte precis i pengar efter Peugeots övertagande.

Beslutet innebär att tillverkare som svarar för 40 procent av den europeiska bilförsäljningen valt att stanna hemma från Paris. VW, Ford, Nissan, Fiat/Chrysler/Jeep, Volvo, Mazda och Mitsubishi uteblir. Det gör även McLaren, Bentley och Rolls-Royce.

Det låter i mina öron som dödsstöten för den salongen. För oss som skriver om bilar har det alltid varit både kul och väldigt intensivt arbete med bilsalongerna, särskilt förr om åren när travar av pressreleaser på papper skulle samlas ihop och läsas igenom på nolltid, parat med hemskicket av påsvis med filmrullar för snabbframkallning före deadline. Ofta fick man sitta på planet hem och skriva mitt i natten för att lämna upp till 16 sidor till tryck morgonen därpå. Numera sipprar bilnyheterna fram som kaffedroppar i en aldrig sinande bryggare, små doser varje dag i stället för en bredsida ett par gånger om året.

Spelar salongerna alls någon roll för dig som använder bilmedier? Vad tycker du?

Trevlig helg, alla läsare!
 

Kommentarer

#1
2018-09-07 13:36

Reportagen från bilsalonger har blivit totalt PK och mest handlat om vem som har - och vem som inte har - elbilar. Därmed är de ganska ointressanta.

.

#2
2018-09-07 16:14

Vib är väl samma sak. Har redan sett hundra test på Youtube när inte ens fått ett test i tryck.

#3
2018-09-07 21:26

MEN... det är ju en väldigt stor skillnad mellan att tillverkaren presenterar den nya bilen och så är det bra med det, i jämförelse med att ett oräkneligt antal andra utomstående personer kan få studera den och filma den och titta på olika detaljer, alla uppmärksammar inte samma saker, alla prioriterar inte samma saker, läger märket till samma saker.

Att bara en handfull av de berömdaste toppjournalisterna är inbjudna begränsar den information som förmedlas.
Kanske är detta rent av ett av syftena, att styra den bild som förmedlas genom att begränsa möjligheten för "utomstående" att studera bilen i verkligheten.
Med allt hårdare konkurrens kan man förvänta sig allt fler trick i marknadsföringens psykologi.
Begränsning av tillgänglighet och information för att styra berättelsen är en välkänd metod.
Och vem köper inte ett ekonomiskt argument?

I dag kan man uppenbarligen motivera och få acceptans för bokstavligt talat vad sjutton som helst så länge man hänvisar till ekonomi.

#4
2018-09-08 11:29

Bilsalonger ger allmänheten en chans att se nyheterna. Inte bara pressen. Tyvärr är bilsalongerna nedlagda både i Sydney, där jag bor, och i Melbourne. Jag tycker det är synd för jag tyckte det var mycket roligt att gå runt och titta. Även om Australien är en relativt liten marknad så säljs det ändå över en miljon bilar per år så man kan tycka att det borde löna sig att ställa ut.

#5
2018-09-08 12:02

Jag saknar Stockholms bilsalong i Älvsjö, missade inte en gång under åren 1985-2006. Det var mycket trevligt att gå runt och titta och jämföra, men var sak har väl sin tid....

#6
2018-09-09 08:29

Stockholm bilsalong -06 var jag på..
Fantastiskt att få se dom exklusiva bilarna i verkligheten.. som Ferrari Enzo t.ex

#7
2018-09-09 11:08

Tycker F1 bilarna var intressanta på Stockholms bilsalong. Tycker också man kunde jämföra bygg kvalité mellan olika bil modeller. Audi kändes alltid mest robusta av någon anledning. Volvo var tråkigast, gick bara förbi Volvo montern.

#8
2018-09-13 09:20

Förr väntade man ju med spänning på de nyheter som skulle komma att presenteras på mässorna. Nu är det aldrig någon nyhet i den bemärkelsen längre, så visst har vel mässorna spelat ut sin roll. Spionbilder och CGI-bilder (säger man CGI än tro..) spottas ju ut varje vecka i princip. På ett vis kan det gynna en eventuell köpare på det sättet att hen får reda på att en ny modell är på gång i ett betydligt tidigare skede än vad som var möjligt tidigare. Då kan man som konsument bättre avgöra vilken modell man ska satsa på.

Sen tycker jag att mycket av mässorna framhävts på ett rätt patetiskt sätt, och det är en av anledningarna till att jag aldrig besökt nån. Det patetiska är att det alltid ska hypas en massa kvinnor i "horskor" som ska fjåsa sig runt bilarna. Det tilltalar säker många med sexistisk ådra men på det sättet är det skönt att slippa dessa mässor och att fokus hamnar på bilarna och tekniken mer nu istället.

#9
2018-09-13 14:08

Förvånar mig inte när det gäller bedrägeri företaget VAG produkter
Det är hur enkelt som helst att lösa!
Titta på de seriösa bilmärkenas konstruktion av bilbältena!
Vilka av dom har problem med bilbältena?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.