Bild
Nästa artikel

Skyltfredag

Biltestarbloggen
Där satt den! Första testbilen med nya sortens registreringsskyltar har anlänt till redaktionen. Det blev en Mercedes-Benz B 220 d, som testas mot BMW 218d xDrive Active Tourer och Volkswagen Golf Sportsvan i Vi Bilägare nummer 4.

Jag har nog skrivit om registreringsskyltar förut. Jag rår helt enkelt inte för det men jag kommer ihåg nästan varje skylt jag sett. Antagligen är det en åkomma som heter något flott. Säkert har jag också berättat om den svensksålda, vita Corvette 1958 jag såg genom ett bussfönster i Västmanland och till min dåvarande lärarkollega i stolen bredvid påpekade att jag sett den där Corvetten i Nice på Franska rivieran 20 år tidigare, men att bilen då var svart. ”Hur kan du vara så säker på det?”, frågade hon klentroget. ”Samma registreringsnummer, GDA 327”, svarade jag självsäkert. 


Således kommer RTE 15W att förfölja mig i evinnerlig tid, tillsammans med drösvis av andra viktiga registreringsnummer jag förvaltar i minnets skräpkammare.

1973 försvann de gamla länsrelaterade registreringsskyltarna. Nu kunde man inte längre se om det var en skåning, en stockholmare eller en dalslänning som körde så förb-t illa. Antalet igenkännande helljusblinkningar svenska bilister emellan skars också ned radikalt – och bytte betydelse… 

Mellan 1973 och 1983 gavs de nya, länsanonyma aluminiumskyltarna med tre bokstäver och tre siffror ut. Kisade man noga kunde man också se bilens chassinummer i myrskrift på skylten. Första bil att få ny skylt var en Saab 96 V4 i Uppsala, om inte mitt minne sviker mig hade den kombinationen CCO 380.

Aluminiumskylten ersattes av en av plast, i bruk 1984-93. De första skyltarna var av dålig kvalitet, den reflekterande vita ytan försvann lätt i automattvätten och man kunde se åtskilliga bilar med oläsliga skyltar. 1994 var det dags för en alldeles plan plastskylt med grövre (och fulare) typsnitt på bokstäver och siffror. Jag försöker undvika att köpa billiga hobbybilar med sådana skyltar, de stör mitt estetiska sinne. 

År 2002 blev det lite bättre, aluminiumskylten återkom med ett utseende som i någon mån påminner om de första skyltarna från 1973. Nu kunde man också få ”EU-flagga” på skylten men jag passade på att beställa utan flagga till mina tre nuvarande hobbybilar, innan den möjligheten försvann. EU-skylt på gamla bilar ser inget vidare ut, tycker jag.

För fem år sedan justerades grafiken en aning; mellanrummet mellan bokstäver och siffror minskades när skattemärket försvann.

Ännu en liten tid lär de senaste skyltarna förmedla nyhetens behag, men snart nog blandas de med den allmänna plåtsåsen och kör vidare in i glömskan. Ja, utom för mig då.

Trevlig helg, alla läsare!
 

Kommentarer

#1
2019-02-15 13:43

Inte kommer jag ihåg alla skyltar jag sett, men fler än jag har nån form av nytta av. Lyckligtvis verkar lagringsytan ha blivit full för nu kan numren försvinna innan jag hunnit mata in dem i Transportstyrelsens sökruta.

#2
2019-02-15 15:42

Nej, den andra plastskylten 94-02 är bäst. Den syns tydligast och håller bra.

#3
2019-02-15 17:25

vi har alla olika begåvningar..

#4
2019-02-15 19:10

Kände en tjej som hade den där förmågan. Jag har det definitivt inte.

Min mormor tyckte att deras sista bil hade en så passande början – CRY – den var ju så kry. Hennes engelska kunskaper var i stort sett obefintliga. Själv tyckte jag att skylten mera speglade reaktionen på de alltmer rostande plåtarna.

#5
2019-02-15 19:20

Rent och skärt bilintresse tror jag.
Jag är likadan, fast det gäller annat ämne då.

#6
2019-02-15 19:56

Jag läser, som Calle, de flesta registreringsskyltarna hela tiden. Mest för att bestämma ev. årsmodell, men även för att leta efter "kul" kombinationer (typ BMW på en DKW). Men till skillnad från Calle, så försvinner de mesta kombinationerna raskt ut ur minnet. Men det finns annat som jag aldrig glömmer;-)

#7
2019-02-15 21:17

"1994 var det dags för en alldeles plan plastskylt med grövre (och fulare) typsnitt på bokstäver och siffror. Jag försöker undvika att köpa billiga hobbybilar med sådana skyltar, de stör mitt estetiska sinne."

Exakt, precis samma åsikt har jag, de skyltar av modell 91 jag har är helt felfria så tydligen var det inte fel på alla.
Hade en 88 däremot där det ramlade bort, men jag köpte en speciell film avsedd för nummerskyltar och klädde om den själv för att slippa byta till fula.

Läser också omedvetet hela tiden nummerskyltar och lägger märket till udda budskap, känner till många koder och förkortningar och de dyker ofta upp, det finns exempelvis s.k."prestigebilar" som kör omkring med Opelförkortningar som OPC och OSV, väldigt lustigt.
Här finns också en OCP, från Robocop och i närheten en Volvo SPY, dubbel innebörd.
och en Audi A6 RS6 med JEU vilket kan läsas som jehu, alltså fartdåre helt enkelt.

#8
2019-02-15 22:40

Hade C8652 när det byttes till 3+3 skyltar
Dessförinnan har jag åkt omkring med C186..
För att inte tala om att jag färdats i Finland med en rödskylt, C2...
Den väckte visst uppseende..

#9
2019-02-15 23:16

...

#10
2019-02-16 08:21

Min och brorsans lådbil hade T36009.

#11
2019-02-16 09:24

Det var lite roligare med länsbokstaven. Min första VW 1200 hade i min ägo under tre år först G sedan H och till slut M, då den ersattes av en Amazon med ett M. Strax efter fick den ny skylt med EZD.

#12
2019-02-16 11:42

Tycker det var lite synd att inte Transportstyrelsen passade på att återinföra länsbokstaven. Det fungerar ju i andra länder med bra mycket mer människor och fordon... :/

#13
2019-02-16 16:00

Jag kommer knappt ihåg mitt nuvarande reg-nummer, men minns de gamla länsbokstäverna. Det var ju kul att se varifrån folk kom, men fanns även nackdelar. Kommer ursprungligen från E men flyttade i mitten av 60-talet till Stockholm och fick A. Stockholmare har ju alltid ansetts högdragna och märkvärdiga ute på bygden så plötsligt var man föremål för spott och spe. Har fortfarande ett visst, säkert orättvist, agg till Göteborgare från den tiden. Vi var tre grabbar som åkte till England i min gamla Amazon och när vi kom till Göteborg och skulle leta oss till Skandiahamnen blev vi flera gånger trängda vid filbyten av O-bilar så att vi inte skulle komma rätt. Så det är skönt att vara anonym numera.

#14
2019-02-17 19:28

Imponerande !

Själv kommer jag knappt ens ihåg vilket regnummer jag har på min egen bil. När jag reser i jobbet och hyr en bil så fotograferar jag bilen för att komma ihåg regnumret.

#15
2019-02-17 19:36

De flesta av föråkarbilarna i helgens Svenska rally hade de nya skyltarna med en bokstav på slutet.

Apropå "lustiga" skyltar så åkte jag igenom Östtyskland år 1987 med en bil vars reg.skylt började med bokstäverna DDR, det gav viss uppmärksamhet...

#16
2019-02-17 19:56

Idag finns det skyltram med firmanamn på var och varannan bil, jag kör själv med en bil "från Borlänge", där den såldes för många år sen.
Jag kommer ihåg numret på vissa bilar jag haft, förmodligen beroende på nån funktion eller betydelse i numret.

#17
2019-02-18 09:33

Den flotta åkomman som leder till att man kommer ihåg registreringsnummer och t.ex. telefonnummer heter "asberger". I svårare fall leder det till betydande handikapp men i lättare till att man kommer ihåg nummer och annat ovidkommande, och blir ofta en duktig tekniker eller programmerare. Jag vet eftersom jag känner till en släkt där nästa alla har den åkomman. Själv har jag betydande svårigheter att komma ihåg mitt personnummer och varje gång jag ska kontakta trafikverket om min bil så måste jag ta fram reg.beviset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.