Bild
Nästa artikel

Skoda räddade morgonen

Biltestarbloggen
Så kom den. Den första frosten. Och som vanligt fanns ingen isskrapa i bilen.
Fiffigt! Bakom tanklocket sitter en grönskinande skrapa i ett specialutformat fack.
Men den här gången behövde jag inte ta till CD-fodral, kreditkort eller något annat tillhygge för att få bort ishinnan från vindrutan – tack vare Skoda.
 
Sedan några år tillbaka har tillverkarens finurliga bilbyggare försett sina modeller med en lösning på det årligt återkommande problemet. En lösning som är lika enkel som smart: bakom tanklocket sitter en grönskinande skrapa i ett specialutformat fack.
 
Med hjälp av den fabriksmonterade plastbiten kunde jag snabbt och enkelt få rutorna isfria på långteststallets Octavia. Hatten av, Skoda!
 
Diskutera: Har du exempel på fler praktiska detaljer i en viss bilmodell? 

Läs mer om: Skoda Octavia

Kommentarer

#1
2014-11-03 14:16

Äsch, en skrapa med säljarens logga på får man ju när man köper en ny bil... Det har jag alltid fått... :)

#2
2014-11-03 14:37

Var det inte någon som skrev att fönstren repas allt för lätt nuförtiden när man skrapar, eller var det bara frågan om ett visst märke, kommer inte ihåg tyvärr?

Hur fungerar tanklocket, blir det kvar hängande eller finns det en ställning för den, som det brukar finnas i en del bilar jag är van med? :)

#3
2014-11-03 16:30

Apropå tanklock... min Renault Mégane hade inget separat tanklock. Locket och luckan var ett. Jag tyckte att det var väldigt bra.

#4
2014-11-03 16:30

Försök skrapa rutor med det Raphael :-)
.
Var det inte Skoda som var först om att ha paraplyfack i dörren också?
Och så gillar jag Superb sedan's baklucka .. som ju kan öppna på två olika sätt ..

#5
2014-11-03 16:34

Jes, jag har skrapat rutor med skrapan jag fått av säljaren vid varje bilköp... Jag har även fått nyckelremmar, pennor, godis och en gång fick jag en keps - men bara isskrapan har fungerat att skrapa rutor med. Kepsen var nog den som fungerade sämst att skrapa rutor med, med godiset på andra plats.
Skoda var inte först med paraplyhållare i bilen, det har funnits och finns hos andra märken... exempelvis brittiska.. innan Skoda hade det.

#6
2014-11-03 16:54

Jes,angående paraplyfack i dörrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Phantom_(2003-)#mediaviewer/File:Dhc_1203_regenschirm.jpg

#7
2014-11-03 16:54

Tror säkert du kan få både godis, kepsar, nyckelband, muggar, t-shirts, pennor och till och med extra isskrapor av Skodahandlaren också Raphael .. Det är likväl finurligt att skrapan har sin givna plats.

#8
2014-11-03 16:58

Okay, Skoda var inte först med paraplyfacket .. :-)
Jag känner endast en enda som kör Rolls .. och vi har inte diskuterat var vi förvarar paraplyet.

#9
2014-11-03 17:33

Skoda kör väl med sin hållare för parkeringsbiljett vid a-stolpen.

#10
2014-11-03 17:35

Sedan har de några små finurliga lasthållare som man såattsäga sätter runt kanten på mindre last...så lasten inte glider omkring på lastgolvet. På Octavia finns de i alla fall.

#11
2014-11-03 17:37

På Octavia kombi finns det även avsedd plats under lastgolvet för originaltakräcke och insynsskydd.

#13
2014-11-03 18:01

Tycker de där lamporna som sitter under backspeglarna som lyser upp vid dörren är bra.
Man ser ev. vattenpölar o sånt

#14
2014-11-03 18:05

SAAB hade väl någon lösning med bakåtriktade lampor i de främre blinkersglasen.
Så det lystes upp vid sidan av bilen vid backning.

#15
2014-11-03 19:16

Undrar när detta kom eg? Jag har superb från 2011 och där finns ingen skrapa dock så hade jag isskrapa på min Saab 9-3 sc 2006-a och den satt snyggt monterad mellan sätena i mittkonsollen. Så Skoda är på intet sätt först på detta med monterad isskrapa i bilen.

#16
2014-11-03 19:14

I min bil kan man exempelvis koka te .. eller göra annat som vanligtvis skulle få rutorna att imma igen .. utan att rutorna immar igen .. En kul finess ;-)

#17
2014-11-03 19:48

Kul om Saab placerar isskrapan i tanklocket vid nästa modellskifte ;-)

#18
2014-11-03 19:51

Men Skoda Octavia hade ändå en av de bäst utrustade verktygsväskorna jag sett, den klarade t.o.m. vissa motorreparationer, men jag kommer inte ihåg om där fanns någon isskrapa!
Men det här var i början på 1960-talet förståss!

#19
2014-11-03 20:28

Det här är premium för mig-enkla smarta finesser på en bra bil med rimlig prisnivå, skoda har även elvärmda backspeglar som standard precis som flera andra premiumbilar Peugeot, Renault med flera.

#21
2014-11-03 21:35

Säkert det var en Oktavia saabnisse?
Jag vill minnas jag fann en kompetent (och nödvändig) uppsats verktyg i Rapid ..

#22
2014-11-03 22:15

Jes, Rapid fanns inte på 1960-talet annat än som väl begagnade, den slutade tillverkas 1947.
Octavia fanns däremot som ganska slarvigt byggda, man kanske var beordrad av storebror att de inte fick vara för fina, bl.a. fanns svetsloppor kvar under lacken invändigt där A-stolpen anslöt mot torpeden!

#23
2014-11-04 01:43

Stefan Eriksson : Peugeot, Renault... Premiumbilar? OK! ;)

Smart med isskrapa. Lite knasig placering kanske. Ifs kommer man åt den utifrån....

Vet att BMW var snälla och skickade med en uppladdningsbar ficklampa som satt i handskfacket ett tag. Dock inte min :( :P

#24
2014-11-04 16:11

Visst, när man vet om det...
Den där saken skulle jag aldrig någonsin ha kommit att tänka på kunde vara en löstagbar isskrapa.
Jag hade trott att det var en mer påkostad informationstavla och struntat i den.

Och faller inte i så fall hela grejen?

#25
2014-11-04 16:59

Jag är inne på Ohlmark och Roger Skarströms linje. Innanför tanklocket - är det så smart? Vet man inte om det är det lätt missa. Då låter Saabs placering, som RogerZ beskriver, bättre. Själv har jag min isskrapa, som jag fått gratis, i dörrfacket på förardörren och där får den ligga året om. Den tar ju ingen större plats. Har även ytterligare en (gratis) isskrapa på passagerarsidan, för att aktivera ev. passagerare. ;)

#26
2014-11-04 17:45

" Innanför tanklocket - är det så smart? Vet man inte om det är det lätt missa."
Vad är det för snack? Är man det minsta intressera av sin bil måste man väl känna till en sån sak!

#27
2014-11-05 07:28

Kollar man instruktionsboken efter inköp så står det där.
Annars kan man ju inte missa den första gången man skall tanka bilen.

#28
2014-11-05 09:27

Ja Hacken, det är väl som en av mina kompisar som kör Q3 sedan ett par månader. När det är någon varningslampa som tänds eller något behöver göras utöver det absolut vanligaste som kan skötas av invant beteende (jmf. Pavlovs hund!) frågar han mig om vad som ska göras.
Att öppna instruktionsboken och läsa skulle inte falla honom in!

#29
2014-11-06 17:29

"Vad är det för snack? Är man det minsta intressera av sin bil måste man väl känna till en sån sak!"
Jo, Saabnisse, det gör man såklart. Tänkte mer om man ex. hyr eller lånar en Skoda för första gången så är det väl inte det mest uppenbara stället att leta på. Men du kanske hör till dom som lusläser instruktionsboken även till dina hyrbilar innan du kör iväg? ;)

Sen tycker jag inte platsen är den mest logiska ur ett användarhänseende. Jag menar, du kommer ut till bilan, finner rutorna isiga, startar bilen - sen ska du gå och öppna tanklocket! Är det inte mer praktiskt att isskrapan då finns i kupén, där du redan är?

#30
2014-11-07 00:40

Det ser faktiskt ut som ett skydd för klistermärket. Att det är just en isskrapa är inte direkt solklart :P

Såna här små saker borde dock säljarna visa upp när man hämtar ut bilen. Bilen framstår som jättefinurlig och kunden blir ännu gladare över att den har köpt en superbra bil :P Och glad i säljaren för att denne har levererat just en så superbra bil! Alla blir gladare och nöjdare ;)

#31
2014-11-08 13:42

Rutger Jönåker: Man kommer till sin bil, finner rutorna isiga. Öppnar tanklocket och tar fram isskrapan och skrapar rutorna fria. SEDAN sätter du dig i bilen, startar motorn och kör iväg.
Du låter väl inte bilen stå på tomgång medans du skrapar rutorna?

#32
2014-11-08 19:33

Re Peter E
Förstod att någon skulle reagera på det... :P Jo, det gör jag faktiskt. Men jag bor på landet. Dessutom har jag både motorvärmare och kupévärmare, så det är sällan jag behöver skrapa rutorna.

Men en fråga angående din beskrivning: Är tanklocket på Skoda olåst? Eftersom du börjar med att öppna tanklocket... Jag vet inte hur det fungerar på Skoda, men i många bilar måste man in i bilen för att trycka på någon knapp innan man kan öppna tanklocket och i så fall är du ju åter inne i bilen först... Men jag ska inte tjata mer om detta. Det var ju snällt av Skoda att skicka med en isskrapa, även om vi har olika åsikter om var den är bäst placerad.

#33
2014-11-09 11:27

Det finns ju både för- och nackdelar med Skodas placering av isskrapan. Själv har jag skrapan inne i bilen, men nackdelen är ju att den ofta blir ganska skitig då man skrapat rutorna och därför är det kanske en fördel att ha den på tankluckan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.