Bild
Nästa artikel

Skoda Fabia som semesterbil

Biltestarbloggen
Skoda Fabia – årets semesterbil.
Det blir Skoda för mig i sommar. Vi har nyss bytt bilar i långteststallet och på min lott föll den vita Fabia-kombin. Ett litet nedköp, faktiskt. Jag hade gärna behållit den Mondeo jag rattat omkring i under de senaste månaderna. Men man kan förstås inte alltid ha tur.
 
Forden hade annars varit perfekt för semesterns långturer. Jag och hustrun planerar bland annat en tripp norrut; såväl Kiruna som Riksgränsen ska besökas hade vi tänkt. Och för en sådan resa är Mondeon som klippt och skuren. Tyst, behaglig, stark och rymlig. Kort sagt en förnämlig landsvägsvagn, bäst i långtest enligt mitt förmenande.
 
Skodan är i och för sig ingen dålig bil den heller. Den har många goda egenskaper, inte minst som praktisk och överraskande rymlig laståsna i det lite mindre formatet. Men på en punkt håller den inte riktigt måttet.
 
Ljudkomforten har klara brister och det dånar rejält i kupén i högre farter, särskilt om asfalten är lite skrovlig. Knappast idealiskt, och ganska tröttande, på långa landsvägsetapper.
 
Synd att man inte kan stänga öronen…

Diskutera: Vilken av våra långtestbilar hade du valt för semesterresan?

Kommentarer

#1
2015-06-30 15:05

Passat eller Mondeo som semesterbil om jag tänker mig långa resor och en del bagage.
Hög komfort, säkerhet och teknikinnehåll och gott om plats för all behövlig packning.
Joråsatt...

#4
2015-06-30 18:58

Vet inte hur nya Fabia är men nya Octavia och Rapid bullrar inte mer än andra bilar i klassen. Äldre Skoda bullrade mer förstås.
Jag märkte stor skillnad när jag gick från Octavia 2005:a till min nya Rapid.
Förstår inte hur man i så fall kunde misslyckas med Fabian.

#6
2015-06-30 19:50

Ford har ju varit riktiga resonansburkar, så det är ju kul att de nu verkar rått bot på detta med nya Mondeon.
Det givna valet som semester-/långfärdsbil är antingen Mondeo eller Passat.
men Qashqai vore kul att testa för att se om den är bättre än jag tror. Och Cactus bara för att den är så tokig och delvis smart. Och det är ju alltid kul att reta omgivningen.

#8
2015-06-30 20:18

Hellre en Mondeo?
Vad är prisskillnaden,haltande jämförelse.
Som tur är slapp han en "motsvarande"liten fransos,men de har väl inte ens med någon sådan som tur är.

#9
2015-06-30 21:33

Nu råkar jag ha lite erfarenhet av Mondeo och den är behagligt tyst, men det är nya Passat också, där är skillnaden mot föregångaren markant.
Men givetvis är det inte rättvist att jämföra med Fabia, det är ju en bil i ett helt annat prisläge.
Man får oftast vad man betalar för och det gäller inte bara utrymme och prestanda, utan också komfort där även oljud innefattas.
Det är generellt tråkigt att det, oavsett bilmärke, inte satsas mer på ljudisolering på mindre bilar.

#10
2015-06-30 22:54

Får man inte ROT avdrag om man tilläggs isolerar?

#11
2015-07-01 07:46

@Spirou
Vad jag kunnat läsa mig till så är varken nya Fabia eller Rapid byggd på MQB utan på den "gamla" polo plattformen (som nuvarande Ibiza och Polo bygger på). Däremot verkar det som utrustning lånas från MQB plattformen, såsom autobroms osv. Faceliftade polon som kom för några månader sedan tror jag också fick låna lite MQB leksaker för att hålla modellen fräsch.

Vet inte om MQB har så mkt att göra med isolering, men däremot kan ju komponenter som hjulupphängningar, fjädrar bakaxlar o.s.v. resultera i mindre buller.

Hade varit intressant att veta vad det sitter för storlek på hjul på Fabian, allt annat större än 16" på den modellen känns bara fel (om det nu inte är en RS variant)

#12
2015-07-01 09:47

Benny - Fabia lär (tyvärr) inte komma i RS-utförande... Men man kan ju hoppas...

#13
2015-07-01 10:52

Provkörde nya Fabia samma dag som jag testade nya Mazda 2 och spontant upplevde jag ingen avgörande skillnad i "oljud" mellan dessa bilar. Mazda hade en 90 hk motor med automat medan Fabian hade 90 hk med manuell låda. Fabian var en dryg dl "billigare" per mil (strax över 0,5 l/mil på min teststräcka) men den upplevdes rätt rapp att köra. Mazdan var "mjukisen" i sammanhanget - kanske beroende på automaten. Inte alls fel för den var behaglig att köra men Fabian kändes spontant lite "sportigare" i köregenskaperna. Jag tror helt enkelt att Fabian inte är mera ljudlig än annat i klassen och att jämföra med en stor Mondeo när det gäller ljudkomfort känns lite orättvist. Sen är ju motorjournalister lite bortskämda eftersom dom kör alla tänkbara bilar inkl dyra och komfortabla sådana.

#14
2015-07-01 10:53

Kan inte förstå hur Fabians ljudnivå kritiseras. Jag kör Fabia Combi med 110 hk TSI-motor och 7-växlad automatlåda och min fru somnar alltid direkt eftersom bilen går så tyst.
Det finns andra saker som retar mig vid denna bil, exempelvis att blinkersen är så absurt placerade att de inte syns förutom från väldigt begränsade vinklar (den i dörrspegeln syns bättre, fast den är väldigt ljussvag, men kanske tittar man på bilens hörn och där syns inget). Varför använda blinkersen i rondellen om de ändå inte syns? Åtminstone kan man bättre titta runtom än i en del andra moderna bilar. Jag förstår inte varför man ökar antalet krockkuddar, har allt bättre krockskydd osv., men de mest grundläggande saker: att kunna se och att bli sedd, de blir allt sämre. Ta en gammaldags VW Polo från 90-talet: den hade synliga blinkers i alla fyra hörn.

#15
2015-07-01 11:30

Den större Mondeo vinner säkert ljudronden bland annat just på grund av att det är en större bil! Det gör att hjulen rimligen är placerade lite längre ifrån kupén, vilket snabbt minskar bullret.

Har inte kört senaste generationen Fabia men däremot kan jag jämföra första generationen Fabia (årsmodell 05) och en VW Golf från 2014 och det är klar skillnad i ljudkomfort. Nya Focusen är ungefär lika tyst, men den har jag inte kört på motorväg.

Ett problem i det här sammanhanget är att ljudkomfort i högre farter handlar väldigt mycket om ljudisolering och även om däckval. Dagens lågprofildäck i kombination med att småbilar förväntas vara så billiga, även om man räknar per kilo! gör att jag vågar påstå att även Ford Fiesta är klart bullrigare än Mondeo.

Dessutom är det mycket troligt att Fiesta/Fabia-kunden kör mycket mindre motorväg, vilket gör att det inte blir ett så stort handikapp!

#16
2015-07-01 12:49

Att ljudisolera bort störande buller från hjulen brukar vara svårt, för att inte säga omöjligt. Läs tidigare reportage i Vib. Både billigare och bättre för oss som inte har råd med dyrare bilar är att köpa hörlurar med brusreducering. De finns olika modeller i priser från 500 kr till 2 500kr.

#17
2015-07-01 20:39

Fiestan - i alla fall för ca: 2 år sedan - var tyvärr väldigt bullrig och inte alls jämförbar med Polo av samma årsmodell. Annars var det en trevlig bil att köra men med alltför hög bullernivå.

#18
2015-07-08 12:23

Håller med janne_kristianstad ang blinkersen. VW och tydligen också Skoda har en konstig idé om att sätta blinkersen INNERST mot grillen. Helt idiotiskt. Inte ens när man ser dom rakt framifrån i en korsning är det helt tydligt. Troligen är man van att instinktivt leta i hörnen. Sen är strålkastarhuset ofta avsmalnat in mot mitten. Så det ser vid första anblick ut som en bil som blinkar höger med vänster sida och vise versa.

#19
2015-07-31 00:02

Jag har köpt en tsi110 Skoda Fabia combi och tycker att den är helt ok ljudmässigt. Den är tystare än den Ford C-max 2005 som jag tidigare körde. Då jag testade en antal bilar innan jag köpte den så var den en av de tystare. Kanske något fel på er provbil. Körde en ny BMW x6 ca 80 mil och håller man fartgränserna så tycker jag det inte är stor skillnad förutom vid omkörningar då BMW accar mycket bättre. Det är först när det börjar gå över 140 km/h som det börjar bli stor skillnad men det är ju ochså kanska stor prisskillnad. Har svårt att förstå att bagaget inte ska räcka till för två personer på semester. Tar ni med hela bohaget?

#20
2015-08-01 19:09

Syskonet Seat Ibiza som jag ägt tidigare hade också högt vägljud på motorväg (det var en -11:a). Men även stora bilar kan vara drabbade. Har nu en Toyota Avensis -10, och det dånar väldans på motorväg. Sedan spelar såklart däcken roll. Min gick tystare när den hade Michelin, jmf med de Hankook som nu sitter på.

#21
2015-08-11 07:31

Självklart kan bilfabrikanterna isolera bort bullret i småbilar. Men dom vill inte, för dom vill ju hellre sälja deras större modeller med mer isolering och högre pris, ( läs högre vinst). Min VW Polo 2012 som jag numer byt mot en ny VW Golf, hade jag amatörisolerat själv och ljudnivån var då klart under en ny VW Golf. Självklart efterisolerar jag nu även min nya VW Golf. Så numer har frugan och jag varsin VW Golf .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.