Bild
Nästa artikel

Skärpta gaskontroller

Biltestarbloggen
Den här rostskadade gastanken från en Opel Zafira hade kunnat orsaka katastrof.

Kontrollen av rostiga gastankar skärps. Vi Bilägare uppmärksammade problematiken för flera år sedan och nu har Transportstyrelsen äntligen lämnat förslag på nya direktiv.
 
Snart smäller det igen på grund av rostiga gastankar och bristande kontroller skrev jag i en blogg för några månader sedan. Och häromveckan var det nära igen, men tack vare ett rådigt ingripande av en Mechanum-verkstad i Malmö kunde man varna ägaren till en Opel Zafira, årsmodell 2003.
 
Jag har pratat med kvalitetschefen Fredric Carlsson som berättar att rosthålen först upptäcktes när den skyddande plasten demonterades. Här hade det läckt ut gas från de två bakre tankarna. Eftersom gasen redan försvunnit kunde man fortsätta arbetet inomhus, i annat fall hade man fått rulla ut bilen i friska luften.
 
Bilens skick i övrigt var sådant att det inte var lönsamt att ersätta tankarna, men kunden måste ovillkorligen enbart tanka bensin fortsättningsvis, i väntan på domen, vid nästa besök hos ett bilprovningsorgan. Om skadorna upptäcks där…?
 
Med stigande ålder på bilarna uppstår allt fler incidenter. Inom loppet av ett halvår har fem allvarliga tillbud inträffat i Sverige.
 
Så här långt har rostkontrollerna av gastankar varit närmast obefintliga, framför allt på grund av att de göms undan bakom plastpaneler. Besiktningsorganen har av tidsskäl, och på grund av otydliga direktiv, inte haft resurser att utföra ändamålsenliga kontroller.
 
I dagarna har Transportstyrelsen satt ett förslag på pränt som nu ska gå ut på remiss. Det bygger på att besiktningsorganet har rätt att avbryta en inspektion, och underkänna fordonet,  om man inte själva kan utföra gastankskontrollen. Här kommer det att krävas att kunden har ett kontrollintyg, högst 14 månader gammalt, från ett företag med gaskompetens eller från en auktoriserad serviceverkstad med rätt kompetens, för att bilen ska kunna godkännas korrekt.

Kommentarer

#1
2016-11-23 13:13

Om tankarna läckte gas så mycket att gasen ”försvunnit” kan inget tryck byggas upp och om inget tryck kan byggas upp kan de inte explodera.
Vid kontrollbesiktning av gasbilar kontrolleras tätheten hos gassystemen sedan länge.
Problemet är att hitta täta system som är så rostskadade att det finns en risk för explosion i de skadade tankarna. Denna risk är störst vid tankning då trycket ökas till tankarna är fulla, dvs vid 230Bar.

#2
2016-11-23 15:21

Att tanka gas leder till tankar om en explosiv debatt. Känns inte så säkert med begagnad gasbil, känns inte så tryggt snarare ger det väl en tryckt stämning och oro.

#3
2016-11-23 15:32

Hmm en tänkt situation, gasbil med "pyspunka" i ett stängt garage och någon går in och tänder en cigg eller en gnista från en strömbrytare. Det borde kunna åstakoma en spektakulär smäll !

#4
2016-11-23 16:36

Bilprovningen har tid för kontroll av gastankar, men det kostar i tid 2-3 dubbelt för att man verkligen skall kunna kolla alla tankar från alla håll. Behövs bara ett direktiv att det skall göras. Ägaren vill nog inte flyga i luften.

#5
2016-11-23 17:21

N-iklas var är du? Dags att försvara Opel igen...

#6
2016-11-23 19:22

Fatta någon gång, högtryckta tankar i trafik är ingen bra idé. Ännu sämre blir det ifall inte ägaren förstår konsekvenserna av en "gasbil".

#7
2016-11-23 19:23

Naturligtvis ska en regelbunden kontroll av gastankarna ske, det är ju något som görs med alla andra typer av gasflaskor, även gasolflaskan till grillen.
Här är det ju frågan om helt andra tryck och att tanken göms bakom plastsköldar får ju inte hindra kontrollen.

#8
2016-11-23 20:15

Förbjud gasbilar och sluta köpa rysk gas!

#9
2016-11-23 20:33

@daem0n, gasbilar är det mest miljövänliga som finns för närvarande och speciellt då fordonsgasen består till största delen av biogas.

#11
2016-11-23 22:02

saabnisse: Högtryckta tankar är ett otyg. Ja, det är "fossilfritt" med biogas. Men du kan lika gärna köra gasen genom en GTL/BTL Fischer tropsch och fortsätta köra på det som flytande bränsle. Gas är ingen ursäkt för något.
Jag har kört 100% syntetisk biodiesel i min bil som är producerad med en Fischer Tropsch process. Kommer aldrig köpa en gasbil.

#12
2016-11-23 22:32

Rost? Använd tankar i kompositmaterial istället!

#13
2016-11-24 07:18

John2008: Trycktankar i bil har begränsad livslängd pga regelverket. Spelar ingen roll vad de är gjorda av för material.
Kompositmaterial har dessutom andra nackdelar. Det perfekta materialet finns inte.

#14
2016-11-24 20:39

milkylainen det är inga svårigheter att ta fram komposittankar som klarar tioårskontroller.
Det är inte heller några svårigheter att ta fram metalltankar som klarar samma sak.
Allt handlar om ekonomi.

#15
2016-11-25 11:09

När det inte längre går att använda de tankar som är original, så kan man helt sonika lägga tankarna i skuffen. Det är nämligen inte olagligt. Blev själv mycket förvånad när jag för ett par år sedan diskuterade problemet med dessa gastankar med en besiktningstekniker. Han sade att så länge som det handlade om "temporär" förvaring i bagagerummet så var det inga problem, juridiskt. Dock inskränker det på förvaring...

#16
2016-11-25 16:00

Det gäller ändå obligatorisk besiktning av gasbehållarna vart tionde år!
http://www.woikoski.fi/sv/privatpersoner/gaser-och-gasflaskor/periodisk-...

#17
2016-11-25 19:07

Uttrycket "att gasa tills det rasar" får en ny innebörd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.