Bild
Nästa artikel

Skaderapport från stenskottssäsongen

Biltestarbloggen
Stenar som fastnar i vinterdäckens grova mönster blir stenskotts-projektiler när de plötsligt släpper. Vår Kia Niro har fått två stenskott fixade hos bilglasmästaren.

Så var det äntligen slut på ett av vårtrafikens mest irriterande gissel. Jag talar förstås om stenskotten, ett elände som här i Mellansverige har sin absoluta topp under perioden februari-april.
 
Då kan du åka på en helt torr, ren och fin väg när det utan förvarning smäller till i rutan. Har du tur blir det bara en liten stjärna, som snabbt och enkelt kan repareras för en billig penning. Men resultatet kan lika gärna bli en rejäl spricka som gör att hela vindrutan måste bytas.
 
Min teori är att stenskotts-eländet i grunden beror på de vassa och kantiga stenar som numera används för halkbekämpningen. De är som gjorda för att kila sig fast i vinterdäckens grova mönster. När de plötsligt släpper sprätter de iväg som projektiler - och träffar i värsta fall vindrutan på någon annan bil.
 
Nu är vinterdäcken är avtagna och sandningen har upphört. Då minskar också stenskottsrisken radikalt och blir i stort sett lika med noll, åtminstone på stora fina asfaltsvägar.
 
Mot den bakgrunden kan det vara kan det vara på sin plats att rapportera hur stenskotten drabbat årets långteststall. Totalt sett har bilarna sig hyfsat lindrigt undan (vissa år har vi fått byta upp till sju vindrutor!) och så här ser hela skadelistan ut:  
 

  • Peugeot 3008 – en ny vindruta och en ”stjärna”.
  • VW Tiguan – en ny vindruta.
  • Kia Niro – två ”stjärnor” som reparerats för sammanlagt 200 kronor.
  • Suzuki Ignis – en ”stjärna” och ett antal lackskador i fronten.
  • Volvo V90 – noll stenskott.            

  
 

Kommentarer

#1
2017-04-24 08:24

Hej har med avstånd att göra. Sluta slicka rumpa.

#2
2017-04-24 08:27

Har inget med sandningssand att göra, storleken på dessa stenar är för små för pärlor, men de skapa istället blästringen av rutan som brukar synas i motljus efter ett par år.
Det som oftast kommer flygande när det smäller är dubb!

#3
2017-04-24 08:33

@rymdskrot, lite passande namn när ämnet är stenskott=)
Men själv reflekterar jag endast över stenskotten från mötande trafik, vilket är problematiskt att undvika;) Bakom långtradare kan det vara lite lättare knatter, men där är det lockande att "slicka rumpa" i hopp om att komma förbi.

#4
2017-04-24 08:50

Det senaste stenskottet fick vi när ett fordon körde om , och gick in preciss framför oss. Smällde till och blev en ca 10 cm reva på rutan.

#5
2017-04-24 09:20

Visserligen är stenskott i ruta ett bekymmer men jag ha klarat mig bra, än så länge. Det som är störande dock med alla dessa stensprut, stora och små är att dels så blästrar dom vindrutan, som nämnts, men också front och motorhuv blir söderbombade av alla dessa småsten. Efter en vinter ser huven ut som en stjärnhimmel och fronten är sträv som sandpapper, även efter det man fått bort all jä..a tjära. Vill man behålla en slät blank framdel krävs omlackering vart 3-4:e år i dagsläget. Detta är en utveckling till det sämre.

#6
2017-04-24 09:49

Gör man stänkskydd obligatorisk då minskar antal stenskott kraftig även från mötande trafik. Utan den ska ni folket reparera era rutor hela tiden. Lycka till...

#7
2017-04-24 09:51

Om man måste lacka om "framdelen" vart 3-4:e år och motorhuven efter en vinter ser ut som en "stjärnhimmel" så känns det nog som att ens egen "körstil" måste vara en rätt stor anledning - t ex korta avstånd till framförvarande. Har aldrig upplevt det problemet men jag är å andra sidan ingen som slickar framförvarande bil i "röven".
Av ViB's statistik skulle man nästan kunna dra slutsatsen att det är de lite högre bilarna (SUV-liknande) som är de värsta "stenskotts-magneterna".

#8
2017-04-24 11:13

Min känsla är att stenskottsträffarna inte har med kort avstånd att göra. En sten som träffar framrutan är på väg ner gissar jag. Med tanke på egen fart och stenens bana så kan nog stenen ha varit i luften relativt (!) länge. Med tanke på skadornas omfattning så måste det finnas ganska mycket sten i luften periodvis. Att slippa stenskott går inte.

#9
2017-04-24 11:17

Inte är det sanden som är boven i detta drama inte. Stenskotten kommer framförallt på dom stora vägarna, där är det inte ett sandkorn spritt på vägen, bara salt. Däremot brukar dom bullerfräsningarna vara välfyllda med diverse sten och skit som släpper ur asfalten pga våta saltad vägar och varmare klimat med ständiga temperaturväxlingar runt noll grader. Dessa stenar brukar komma farande då man blir omkörd och den omkörande svänger inn rätt framför nosen på en. men ett enkelt sätt att minimera stenskotten är ju att hålla på tresekundersregeln.

#10
2017-04-24 12:36

Det beror INTE på stenarna. Det beror på glasen och bilen. Bilar som har tunnare glas för att fånga upp fotgängare och är infästa som en del av bärande chassi spricker vid minsta lilla anvisning. Jag har två tyska bilar som har spräckt rutor VARJE vinter sen de anskaffades. 5 rutor på Passaten och 3 på BMWn.
Samtidigt, PÅ SAMMA vägar går en 9-3:a som har haft orginalrutan i över 16000 mil. Rutan ser ut som skit och har fått så många stenskott så den ser ut som fan, men inte spricker den för det.

#11
2017-04-24 14:23

Att antalet stenskott ökat, är ett faktum. Under perioden de ökat har man gått från sand till stenkross, man sandar/grusar mer än någonsin, fler kör på friktionsdäck som är suveräna på att samla grus, stänkskydden har försvunnit, bilglasen har blivit tunnare (lättare), bilglasen limmas vilket ökar spänningarna, bilarna har blivit fler, vägarna har blivit sämre, osv osv ...

Självklart går det inte att tvärsäkert utpeka en enskild orsak till ökningen av antalet stenskott.

#12
2017-04-24 16:30

Man undrar ju lite hur ViBilägare kör.
Har fått ett(1) stenskott som lett till rutbyte under 32 år som billist.
Och det var en mötande lastbil i en kurva.....den stenen var inte liten den...

#13
2017-04-24 17:50

Det behöver vara varken sand eller avstånd som orsakar stenskott. Det är kross eller singel.
Har drabbats av flera stenskott men det beror på att jag tyvärr utsätts för större risk då min pendlarväg är med många lastbilar till och från nybyggnationer.
Har fått stenskott av mötande SUV på 70-väg. Hade ingen annan framför. Har även fått på motorväg vid omkörning.
Har en teori om att de ökande däckdimensioner innebär lite grövre mönstring som kättaren suger fast kross och singel.

#14
2017-04-25 09:54

Peter E: I princip 100% av alla stenskott jag fått har skett vid möte eller vid motorvägspåfarter. Nån som kommer från stan åker ut framför en, eller så ligger man i raden bilar på väg ut på motorvägen. När folk gasar på så lossnar stenblocken som man "grusat" med.

#15
2017-04-25 09:57

Och nej stänkskydd gör varken från eller till. Var tror ni stänkskyddsivrarare att stenarna försvinner? Går de upp i rök? Nej. På sin höjd fångas en och annan upp och flyger ut på sidan istället för rakt bakåt. Men de försvinner liksom inte i tomma intet.

#16
2017-04-25 10:24

Ligga nära bakom lastbil, även personbil, i hopp om att komma förbi är den sämsta sortens företeelse som brukas av i synnerhet orutinerade förare istället för att ligga så långt bakom att man kan öka farten i sitt eget körfält och sen göra en säker omkörning.
Många av de s.k.stenskotten är dubbar som lossnat, många stenskott hade kunnat undvikas genom att hålla rejäla avstånd vilket tydligen är väldigt svårt för alltför många förare.

#17
2017-04-25 11:54

@focus, antar att du bor där endast du och lastbilen finns på vägen...
Givetvis hittar någon annan denna lucka, håller helt med dig om hela processen går att lösa under så kort tid att ingen lägger sig mellan dig och framförvarande, men bor man på lite mer trafikerad plats än du, så inser man snabbt att ditt resonemang faller, även om du i teorin har rätt.
Men vad gäller stenskott som ger sprickor i vindrutan så har jag fortfarande endast fått dessa av mötande, har väldigt lite med avstånd att göra. För att undvika påkörningar bakifrån är givetvis avståndshållning av högsta betydelse, så jag propagerar inte för att ligga nära, problemet är att någon annan alltid gör det.

#18
2017-04-25 18:50

Roger: Du har helt rätt. Stänkskydden hjälper inte ett piss mot stenskott på andra. Stenen släpper längst ner. Stänkskydden är för att skydda den egna bilen, inget annat.

#19
2017-04-26 08:00

Den nya krossade gruset fastnar mera i däcken än tidigare, man får numera hinkar av grus när man sopar garaget det är en förklaring till ökande stenskott sen så finns det en hänsynslöshet bland vissa förare att inte sakta ner vid vägreparationer där det varnas för stenskott jag mötte en bil på en sån väg begränsad till 50 km såg en mötande med ett släp som kastade från sida till sida körde minst 90 trots att jag stannade fick jag en buckla på vä framdörr som en kaffekopp stor det hade varit bra med en modern bil med kameror så att man kunnat kolla regnr.

#20
2017-04-26 08:21

@milkylainen
Tror du har helt rätt där.. 18300mil på min saab 9-5, pendlar 15 mil om dagen till Stockholm och har bara lagat en stjärna

#21
2017-04-27 21:21

Går alltid instinktivt ut på vägrenen om jag blir omkörd, för man får räkna med att de flesta går in för tidigt. Eller också så får man hålla farten uppe så man slipper omkörningar. Ganska effektivt faktiskt.

#22
2017-04-28 08:09

Jodå Roger Skagerström1 dom flyger även rakt bakåt trots stänkskydd. har erfarenhet av just detta, för när jag var ung och oansvarig så gjorde jag en kraftig rivstart med min Mercedes mitt i Stockholm och sköt då en sten rakt i pannan på en cyklist. Och hur fick jag reda på det? Jo för vid nästa rödljus kom han ikapp mig med blödande panna.

#23
2017-04-28 22:23

Man får stenskott vid möten och där hjälper det inte hålla farten uppe.

#24
2017-04-29 20:41

Men nog så kastas inte stenarna bakåt utan mera rakt upp i luften, sedan som bakomvarande "kör man på" stenarna. Eller så sprätter de i sidled med samma resultat, man kör på stenen i luften (om man inte rivstartar som VW Polo 2012). Det är alltså egna bilens fart som spökar. Sidosprätten är svårt att skydda sig emot men stenar från framförvarande är ganska lätt att undvika genom att hålla avstånd. Själv har jag inte ett enda stenskottsmärke i nosen på min bil efter snart 7 år, om det beror på stark lack, tur eller annat vet jag inte säkert. Men att hålla avståndet hjälper.

#25
2017-05-04 20:05

Flera stenskott har jag fått av hjärndöda bilister som kört om och bara svängt in en billängd framför. Speciellt elaka stenar kastas upp när hjulen åker över de så nu vanliga räfflorna i mitt linjen.
Stannar man bilen och tittar närmare på en sliten väg framför allt y2g, hp-lagning (där man hällt ut klet och sedan strött ut grovt kross som fordonen ska köra fast).
Så ser man gropar från stenen som släppt från bindemedlet. Så djupt når ingen dubb. Dessa 5-15 mm stora stenar som lossnar
från vägbeläggningen blåser knappast ut i diket innan nästa fordon passerar.Jag misstänker att vägsaltet löser upp vägens bindemedel. Bindemedlet är oljeprodukt och blir hårt av kyla ändå blir fordonet nedstänkt av svarta prickar på vintern.
Sedan har trafiken tätnat och fler fordon körs på våra vägar vilket ökar stenskotten.
Rutor som är bärande och limmas i karossen är ett gissel, de spricker även vid klart obetydliga stenskott.
Återinför stänkskydd på alla personbilar, även retroaktivt för de egoister som inte behagat komplettera dit.

#26
2017-05-17 22:54

Jag visste inte att fenomenet stenskott existerar huvudtaget innan jag kom till Sverige för ungefär 20 år sedan. De senaste tio åren har jag haft massor med stenskott, nästan alltid på slutet av vinter med massor av snöslask eller på våren med massor av grus på asfalt. 3 har lett till glasbyte,skott fick jag en gång på motorväg när jag körde om, en gång på motorväg när jag blev omkörd och en gång på landsväg vid möte. Aldrig för att jag kör för nära. I två av fallen träffade stenen glaskanten och bara på några sekunder var sprickan 30 cm lång. Jag antar att hela fenomenet har med halkbekämpning och nya bilars konstruktion (som skapar spänningar i glaset) att göra. Man behöver inte köra för nära utan bara fort! de flesta andra stenskott har jag fått på motorväg med lång lång avstånd från bilen framför. Det räcker att bilen framför slänger stenen i luften och man hinner att träffa stenen med 110 km/t, och det behöver inte vara bilen framför utan bilen i filen bredvid.