Bild
Nästa artikel

Sanningen om V90:s lutande baklucka

Biltestarbloggen
Som bekant finns det grader i helvetet. Det kunde även Dante konstatera redan på 1300-talet. Men var hamnar Volvo V90?

När V90 avlöste V70 gick det en isande rysning genom ryggmärgen på alla Volvokombi-älskare. Volvo hade sålt sin själ och offrat sitt lastfraktande arv på designens altare. Plötsligt hade vi en stor Volvokombi med en slank, linjeskön bakdel. Ett landssvek.
 
Måhända är jag otidsenligt faktakonservativ i dagens postmoderna samhälle, med alternativa sanningar där verkligheten ligger i betraktarens ögon, men det är hög tid att ta reda på hur det faktiskt står till med V90:s lutande baklucka.
 
Därför har jag nu kollat bakrutelutningen på några vanliga kombibilar. Mätningen är gjort i mitten på bakrutan med utgångsvärdet att en helt rak bakstam har noll grader.
 
Bilmodell – lutning på bakrutan:

  • Volvo V70: 25°
  • Ford Mondeo: 42°
  • Mercedes E-klass: 43°
  • Volvo V60: 46°
  • VW Passat: 46°
  • Toyota Avensis: 51°
  • BMW 5-serie:  53°
  • Mazda 6: 55°
  • Volvo V90: 56°
  • Hyundai i40: 56°
  • Audi A6: 57°
  • Skoda Superb: 59°

 
Vad kan vi då dra för slutsatser av detta?
 
Tja, som alla redan visste har Volvo förlorat sin särställning med en ovanligt kantig karossavslutning. V90 placerar sig tillsammans med sina klasskamrater – efter 5-serie Touring men före A6 Avant. Förvisso är Volvokombin på den sämre halvan i klassen, men den är inte värst. Är man allergisk mot slutande bakdelar är ”förnuftiga” Skoda Superb Combi den största antagonisten.
 
Noterbart är att Mercedes lyckades att förändra sin E-klass kombi till en slankare design samtidigt som bakrutan bara justerades från 41 till 43°.
 
Beklagar faktaupplysningen. Nästa vecka ska jag försöka anpassa mig till den rådande samhällstrenden och skriva ett raljerande blogginlägg med selektiv verklighetshantering. Fast jag lovar inget bestämt …

Kommentarer

#1
2017-02-24 13:36

Jag upplever bakdelen på V90 som väldigt "putande" fast inte som Betty Boop utan mer Mimi Bobeck. Lite av ett disharmoniskt överhäng baktill.

#2
2017-02-24 13:40

Vad har Skoda Yeti? Antal grader alltså...

#3
2017-02-24 13:47

Det lutande bakrutan kan vara en vindtunnelanpassning till den trubbiga nosen. Hade bilen varit "trubbig" både fram och bak så hade den "skyfflat" för mycket luft. Kanske.

#4
2017-02-24 14:18

Den här informationen känns livsviktig,spännande å berikande för mänskligheten

#5
2017-02-24 14:36

Jag tycker det är mest störande att när kunderna började välja rymliga kombibilar istället för trånga sedaner, så började tillverkarna göra trånga kombibilar. Detta har medfört att folk börjat köpa rymliga SUV:ar istället för trånga kombibilar. Detta har inneburit att tillverkarna börjat göra alltfler trånga SUV:ar (kallade cross-overs). suck!

#6
2017-02-24 16:03

Fattar inte varför folk bryr sig. Du förlorar vad? 30 lådliter på 1600? Knappat så att 30 lådliter kommer göra skillnaden. Svenskar är precis lika fånigt fixerade vid "lastkapacitet" som amerikaner är fixerade vid trucks och suv:ar.

#7
2017-02-24 16:15

Vill man verkligen ha en kombi så bryr man väl sig inte om hur rak bakdelen ser ut på bilen? Tycker man kombis är för klossiga så köper man sig en halvkombi.

#8
2017-02-24 16:29

Värt och nämna är att Skoda Superb trots lutningen på bakluckan rymmer 660-1 950 lådliter.

#9
2017-02-24 16:40

Nu är ju Volvo V90 så ultraful så jag skulle faktiskt inte vilja ha den ens om jag fick den.

#10
2017-02-24 16:52

Om man ständigt kör med en fullastad bil så kan lutningen ha betydelse så att man slipper köra 2 vändor, annars är bakluckelutningen en ickefråga eller struntprat om man så vill.

#11
2017-02-24 17:10

Satt o studerade en vit V90 live på en parkering idag och kände efter vad jag tycker? Nej tack inte en vibb i kroppen, Volvo gick över ifrån att vara väldigt kantig till att vara väldigt svulstig och på det blev det trängre.
Jag antar att Volvo fixar till säkerheten på det viset medan att konkurrenter får till det utan att det syns, man kan luta bakdelen precis som man vill för vad som räknas är att det ser bra ut och jag anser inte att Volvo har lyckats med det.
Volvo 850/V70 tycker jag var o är en snygg modell, kantig javisst men på ett tilltalande vis.

#12
2017-02-24 17:18

Ytterst sällan man behöver nyttja övre delen av lastutrymmet men visst den gången man behöver så hmmmm.
Man köper inte kyl o frys så ofta.....

#13
2017-02-24 18:41

Opel Insignia Sports Tourer 2017 är 50° lutning är okej än värre kraftigt lutning Volvo V90.
Opel är snyggare och rätt placering baklampor än Volvo har för högt sidor hela långa lampor upp till taket mellan bakrutan, ser inte snygg ut.

#14
2017-02-24 19:07

50 till 56%, wow, det var skillnad, GF...

#15
2017-02-24 20:24

Jag kan ju ändå efter sportlovsfirandet slå hål på myten att V90 skulle blivit trång.
2 vuxna, 2 barn på varsin bälteskudde och 1 bebis i bakvänd stol samt full packning för 4 dagar på lalandia plus emmaljunga liggvagn fick plats utan problem. All packning samt barnvagn under insynsskydd....
Sen att bilen är otroligt bekväm får långresa är bara plus.

#16
2017-02-24 20:24

Jag kan ju ändå efter sportlovsfirandet slå hål på myten att V90 skulle blivit trång.
2 vuxna, 2 barn på varsin bälteskudde och 1 bebis i bakvänd stol samt full packning för 4 dagar på lalandia plus emmaljunga liggvagn fick plats utan problem. All packning samt barnvagn under insynsskydd....
Sen att bilen är otroligt bekväm får långresa är bara plus.

#17
2017-02-25 00:04

Stadsbilar behöver inte lastutrymme därav utvecklingen. Herrgårdsvagnen har blivit förortsvagnen. Nu står en Land Rover framför herrgården istället.

#18
2017-02-25 01:16

Bättre med släp än att köra runt med en hundbuss ;)

#19
2017-02-25 08:24

Totalt ointressant om den lastar 660 eller 690 liter.
The old cubic foot is dead. Det konstaterade Clarkson i början av 90-talet ...

#20
2017-02-25 11:20

Ärligt talat, hur ofta behöver man lasta skuffen ända upp till taket?? Ganska sällan är mitt svar! Däremot retar jag mig OFTA på den "smutssugande" raka aktern!

#21
2017-02-25 11:22

Skönt att Volvo avslutat sitt designsamarbete med LEGO!

#22
2017-02-25 12:01

Backwagon
Jag tror vinkeln är av mindre betydelse vad gäller smutssugande akter. Tycker det ser lika smutsigt ut i aktern på V70, v60, A6, etc. Även min kombi har skaplig lutning men blir jävligt smutsig.

#23
2017-02-25 14:18

Kan ju vara så att folk har kantiga hundburar, håller sig med att frakta lådor som har 90 gradiga hörn m.m. som stökar till sig när bakluckan sluttar mer, kanske behövs en ny hundbur, eller ett släp för att få in den otympliga kartongen/tvättmaskinen. För mig personligen är det inget problem då jag sällan (läs aldrig) fraktar mer än någon resväska och/eller lite matkassar. Men alla har ju olika önskemål med bilen, så visst kan det vara bra med någon kantig modell, *hint* till tillverkarna:)

#24
2017-02-25 16:59

Ni skriver att v90 har en slank linjeskön bakdel, det stämmer inte alls, fulare bakdel än v90's får man leta länge efter! Och det har inte med vinkeln att göra, det är en vansinnigt okänslig pennföring som är orsaken

#25
2017-02-25 17:22

Skarj
Om du som mest fraktar någon resväska eller matkasse varför välja kombi?

#26
2017-02-25 21:07

Axa. Jo men det är ju bra att ha....I yrket har jag tittat in där bak i många kombin och i regel är funktionen ungefär densamma som en del garderober kan få, den städas ut typ vart tionde år.
Det värsta jag sett var en som jag tänkte att vad i jisse är detta för svarta klumpar o stoft som ligger spritt?
Ägaren ursäktar sig och under all bylte så ligger en utegrill, ehhh..där är grillen som vi letat efter.säger ägaren, va ut till en polares stuga o grillade i somras...det här var i slutet av december strax före jul. I annat så var dock bilen ny o välvårdad..

#27
2017-02-26 13:05

@axa, nja helt sant att jag inte skulle behöva kombi, en av 2 bilar är det, sen är ju Tvärnit inne på rätt spår, ingen nackdel att ha kombi (möjligen utseendet ibland), men lättare att sälja oftast och klart större utbud, när det kommer till beg.köp.
Tror de allra flesta kör med "tom" bil allt som oftast, men i princip förlustaffär att inte ha kombi i Sverige av ovanstående anledningar.

#28
2017-02-26 13:06

Samma med kula för min (och de flesta) del, används knappt (läd vartannat år), men bara dumt att inte ha...

#29
2017-02-26 19:53

Tvärnit
Herrejösses! Jo, vissa använder bilen som soptunna och "fraktar" allt möjligt där bak. För vissa blir det en hel och då undrar man hur mycket allt "skräp" väger.
Jag är mer av den "pedantiska" typen som inte gillar att ha massa prylar i bilen i onödan.
Angående kombi. Visst, det finns ibland fördelar med kombi även om man oftast har matkasse där bak. Även fördel vid försäljning begagnat men lite högre efterfrågan. Jag själv har kombi, båda bilarna. Men när ungarna blev större och man slapp barnvagn gick jag ner en storlek. Så för min del kommer är modellerna i den här artikeln för stora för mig, tycker jag. Har inte behovet. Visst, möjligen gör man avkall på visst lastutrymme och även benutrymme samt övrig komfort som större bilar kan ge.

#30
2017-02-27 06:13

Eftersom ett kylskåp inte verkar få plats i Volvo V90, får man helt enkelt köpa en annan bil.

#31
2017-02-27 09:43

Det underliga i detta är att helt plötsligt är inte lastmöjligheten så viktig längre. För i nästan alla tester som Volvo V/xc 70 har varit med i så har de fått så mycket beröm för sin raka och fyrkantiga form och även Volvo ägarna har varit sååååååå nöjda. Nu helt plötsligt är det ingen dealbreaker.
Konstigt att det kan svänga så ( just det är ju Volvo vi pratar om)

#32
2017-02-27 11:43

Men en premiumbil kan ju inte ses som en vanlig laståsna det sabbar hela imagen. Man måste vinkla bakdelen så att premiumstämpeln framgår samtidigt som man vill trycka på att det är en "kombi"

#33
2017-02-27 13:25

Sist jag försökte lasta en hundbur i en V70 tog den i de svängda hörnen innanför luckan som man inte ser utifrån. Buren var formad för en Saab 9-5. I en Dacia Logan har jag en annan hundbur och för att kunna använda den får man vrida den 90° inne i bilen och dra den tillbaka mot luckan. Vad vill jag då ha sagt, jo, att yttermåtten säger ganska lite om vad som går att frakta.

#34
2017-02-27 17:25

Sammanfattning: När man kör kylskåp och tvättmaskin vart 10 år är det bra med rak ruta. Men det finns ju släpvagnar också.
När man har småbarn och ska på långresa kan det lätt bli fullt upp till taket. Knappast annars.
En mycket viktigare faktor är bredden mellan hjulhusen bak. Ska man ha barnvagnshjul och vagnsinsats bredvid varandra kan det lätt bli för trångt. Där har ju gamla V70 1,2 m bredd, V60 1,10 medan exempelvis Passat bara 1 m. Jag tror V90 är smalare än V70 mellan hjulhusen. Merca har också haft bredd mellan hjulen. När det gäller design går nog biltillverkarna efter vad majoriteten tycker är modernt. Det är ingen praktisk fråga.

#35
2017-02-28 13:29

I V70N kunde vagnen köras in utan att man lyfte av något, dvs andra sidan av utrymmet kunde lastas. Att det krävde en viss höjd är uppenbart, men även den raka bakrutan var nog nödvändig.

#36
2017-03-03 05:21

Tacka vet jag Vectra Kombi. Där går in både soffor (modell mindre) och kyl/frys. Med emballage på. Ja, inte samtidigt förstås.

#37
2017-03-21 14:57

Själv gillar jag att campa med stort familjetält med alla tillbehör, proppar min saab 9-5 knökfull och även takbox.
Jag tänkte köpa en bil med större bagageutrymme och provade Kia Optima med sina 550 liter... den är inte i närheten av vad saab 9.5 lastar.. konstigt det där med liter.. man blir lätt lurad av siffror.. så saaben får hålla några år till..

#38
2017-03-22 19:07

Åsså e bilen ful som stryk.

#39
2017-03-30 16:57

Satt och pratade med en resande servicetekniker som körde V90, över en hotellmiddag.
Han var allt annat än nöjd. Kört 245 745 945 V70 och berömde lastutrymmet på dessa.
Saknade sin gamla XC70.

Nya V90:in är en kinapuff.
Täckt med god choklad som försvinner efter ett par sekunder, kvar blir det puffade riset.
Och hur spännande är det, inte särskilt......

Antar att gradantalet på V70 gäller för V70II .
Saknar i tabellen gradantalet på de tidigare Volvo kombisarna.

#40
2017-04-09 21:37

Oj oj oj, va spännande information !

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!