Bild
Nästa artikel

Samtal pågår

Biltestarbloggen
Renault Alliance.

Italiensk-amerikanska FCA, Fiat-Chrysler, har bekräftat att samtal pågår för ett samgående med Renault. Ett omfattande samarbete eller fusion av den Italien-amerikanska och franska koncernen kommer resultatet att bli världens tredjes törsta bilkoncern efter Volkswagen och Toyota.

Inget tyder på att Renaults tidigare samarbetspartner i ”Alliansen”, Nissan och Mitsubishi, är intresserade att ansluta till samarbetet men om så skulle vara fallet blir man med god marginal världens största biltillverkare med närmare 20 varumärken i produktportföljen.

Vad driver då FCA och Renault till samarbete/samgående? Båda företagen har fallande försäljningssiffror. För Renaults del handlar det om knappt sex procent under det senaste året, för FCA ser det värre ut, i fjol tappade man cirka 14 procent. En överväldigande del av FCA-koncernens vinst kommer ifrån Jeep och Ram. Chrysler är reducerad till endast två modeller, sedanen 300 och familjebussen Pacifica.

I Europa går Fiat regelrätt dåligt, Maserati och Alfa Romeo har inte fått det fäste på den kinesiska respektive amerikanska marknaden man hade hoppats. Ett samgående eller fördjupat samarbete skulle ge bättre möjligheter att dela på utvecklingskostnader, inköp och produktionskapacitet av nya modeller. Praktiskt skulle Renaults elbilskunnande innebära att FCA kommer ikapp vad gäller elektrifiering.

Renaults tidigare vd Carlos Ghosn hade inte någon USA lansering av märket på agendan. Men med tillgång till FCA:s suv-palett och återförsäljarnät kan en återetablering av det franska märket göras förhållandevis ”billigt”. 

Hur kommer en eventuell sammanslagning att fungera? Omöjligt att säga men – med risk för att vara pessimistisk i överkant –  det historiska facit säger att samarbeten mellan europeisk och amerikansk bilindustri inte nödvändigtvis behöver bli vare sig långvariga eller lyckosamma. Några exempel:

  • AMC – Renault: 1980 – 1987
  • Chrysler – Daimler: 1998 – 2007
  • Ford – Aston Martin: 1991 – 2007
  • Ford – Volvo: 1999 – 2010
  • Ford – Jaguar/Land Rover: 1989 – 2008
  • Ford – Think: 1999 – 2003
  • GM – Opel: 1929 – 2018
  • GM – Saab: 1990/2000 – 2009
  • GM – Lotus: 1986 – 1993

Men även mindre lyckande samarbeten över atlanten har positiva effekter på bilfloras mångfald,  för vem minns inte kutryggiga Chrysler Crossfire eller stilsäkra Chrysler 300 C? Den förstnämnda bygger på MB SLK, den andra på 90-talets E-klass.

 

Chrysler Crossfire.

För att inte glömma sköningarna Cadillac Allanté och Chrysler TC by Maserati. 80-tals reliken AMC Alliance är en hjälpligt amerikaniserad version av Renault 9/11. Opel Omega som Cadillac Catera gjorde ingen glad 1996, det hindrade inte att Cadillac provade samma recept tio år senare när Saab 9-3 blev BLS.

Bättre gick det för Chevrolet Trailblazer i Saabkostym. 9-7X var tidvis USAs bäst säljande Saab.

Samarbetet eller sammanslagningen av FCA och Renault behöver inte bli bra, men det har alla förutsättningar för att bli roligt.

Saab 9-7X.

Kommentarer

#1
2019-05-27 15:48

Hmm, What´s in it for me tänker nog Renault. Som utomstående betraktare så ser det mer ut som om FCA i sina "dödsryckningar" söker räddning från att gå under. De har ju inget att komma med i elektrifieringen och snåla fordon. De har verkligen stått still. Visst har de Jeep och RAM men dem kan de inte leva på i längden, krävs riktiga krafttag för att komma upp på banan. Det måste vara ett riktigt rea pris på FCA i dagens läge. Vem vill köpa dem?

Nu är det ju ett samarbete det pratas om här, men det är nog ändå svårare att få att funka med tanke på hur olika företagen är.
Känns mer som om FCA behöver få in en riktig städgubbe/gumma som får ordning på företaget, men det är som sagt bara från en utomståendes perspektiv.

#2
2019-05-28 00:38

All skit på ett ställe, fattas bara PSA också....

#3
2019-05-28 09:44

Renault, Fiat och Chrysler gör inte dåliga bilar utan bara lite sämre än konkurrenterna, det räcker för att gå under. Ja de behöver inte ens vara sämre, för Fiat,s och Renault del är det mest fråga om bilarnas låga status och rykte som spökar. Det finns för många biltillverkare på samma marknad, alltid är det någon som halkar efter

#4
2019-05-28 10:26

Renault må ha haft dåligt rykte i Sverige, men i Europa är Renault en succé. Och i Sverige så är både Captur och Clio storsäljare. Renault är ett starkt företag och behöver inte Fiat.

Fiats problem är att de drog ner på produktutveckling för att spara pengar när den europeiska marknaden dök. Och satsningen i USA har kostat mycket pengar och gett för lite tillbaka. Fiats bilar är för små för USA, och de har dubbelkopplingslåda som amerikanare inte gillar och de har högvarviga motorer där amerikanare vill ha låga varvtal och cruising. Fiat trodde att det gick att sälja italienska bilar framtagna för italienare, till amerikanare. Det har inte lyckats.

I Sydamerika går Fiat bra och har flera intressanta modeller, men Europamarknaden behöver nya modeller.

Fiat har ingen SUV större än 500X, det är en nackdel. Det har länge pratats om en Panda XL, men den har inte kommit.

Punto har lagts ner utan att få en ersättare, Panda sjunger på sista versen. Fiat behöver nya modeller.

En ny 500 och femdörrars och även liten kombi är på gång, även som elbilar. Femdörrars 500 kan ta över efter Punton och till ett premiumpris.

500L är på gång som hybrid.

Alfa behöver nya modeller. Giuliettan behöver en avlösare och märket behöver en mindre SUV än Stelvio.

Chrysler gör bra bilar men USA marknaden har gått över till SUV:ar och där har FCA varumärket Jeep. Att Chrysler inte har en egen crossover är en nackdel.

#5
2019-05-28 10:54

Jag tänker att Renault Sport i Dieppe skulle kunna göra underverk tillsammans med ingenjörer från Alfa Romeo.

#6
2019-05-28 11:03

Dessa bilar ligger väl lågt i de flesta kvalitetsmätningar. Och Fiat gör osäkra bilar, där en modell har noll stjärnor i Euroncap! Känns inte som något lyckat äktenskap.
https://www.euroncap.com/en/results/fiat/panda/34191

#7
2019-05-28 11:26

Att Renault (bilmärket) skulle vara en succé är väl en sanning med stor modifikation. Förra året minskade man sin försäljning av personbilar rejält (-6,2% länk här: https://media.group.renault.com/global/en-gb/groupe-renault/media/pressr...)

Räddningen har varit Dacia och Lada(!).

#8
2019-05-28 12:30

Finns det ingen som modererar på denna sida?

Shoguns provokation i #2 borde han varnas för och helst blockas för, helst för gott! Detta leder till ett bättre debattklimat på forumet.

Jag vill inte säga vad hans gudabenådade bilmärke är i mångas ögon och vilka människor som köper dem...

Nåväl, jag tror att allianser bilmärken emellan är bra och kommer att bli allt viktigare då bilarna är en sk mogen produkt som blir allt dyrare att vidareutveckla.

#9
2019-05-28 12:31

Saabium, fast när Pandan kom så fick den 4 stjärnor i Euro NCAP:
https://www.euroncap.com/sv/results/fiat/panda/10970

Och Punton fick 5 stjärnor, högsta betyg:
https://www.euroncap.com/en/results/fiat/grande-punto/15665

Dessa bilar har givetvis inte blivit sämre, de har inte fått mindre säkerhetsutrustning eller annan uppbyggnad som plötsligt gör den trafikfarliga eller osäkra. Däremot så har EuroNCAP ändrat hur de gör sina betyg, de har ändrat sina tester. Det är därför som bilar som fick toppbetyg för några år sedan, kan få 0 betyg. Inte får att bilarna har blivit sämre, utan för att EuroNCAP har ändrat sina kriterier. 

Så du kan säga att alla bilar som fick toppbetyg för några år sedan, är farliga och osäkra för ingen av dem skulle få toppbetyg i dagens EuroNCAP. 

Fiat var ett av de första i världen som körde med regelrätta krocktester, de har krocktestat sina bilar sedan 60-talet och de kan säkerhet. Men dagens EuroNCAP handlar allt mindre om krocksäkerhet, och allt mer om elektroniska grejer som farthållare.

#10
2019-05-28 12:43

Låt oss prata om Renaults succé i Europa. Renault säljer stadigt över 1 miljoner bilar per år i Europa. De hade några svåra år mellan 2012-2015 då de sjönk som högst ner till 797 577 bilar. År 2018 sålde Renault 1 083 664 bilar i Europa. Renault, inte Dacia eller Lada, utan just Renault. Ett märke som säljer över 1 miljon bilar i Europa, det tycker jag förtjänar att kallas för en succé. Som jämförelse sålde Volvo 319 048 bilar under 2018. Toyota sålde 698 688 och Audi sålde 713 868. Renault var marknadsledande i kompakt-SUV segmentet sedan starten, det är först nu i år 2019 som VW T-Rock har tagit över försäljningen, men Captur ligger bara 1 000 bilar efter och tänk på att Captur är en gammal modell som ersätts till hösten! Även Clio och Mégane är storsäljare i Europa och succébilar.
Källa: Carsalesbase.

#11
2019-05-28 13:23

Dacia är en ursmart "produkt" och fler borde ta efter. Som det går för Sverige så lär vi snart behöva ett större urval mindre dyra, enkla men bra, fordon att välja mellan.

.

#12
2019-05-28 14:36

Raphael, det är möjligt att mycket av det du säger stämmer, men varför köpa en ny bil som fått 0 stjärnor i Euroncap? Det är ju självklart att både bilar och tester utvecklas med tekniken och där kan man väl knappast hävda att Fiat ligger i framkant?

#13
2019-05-28 15:34

Saabium, med det resonemanget så ska man bara köpa helt nylanserade modeller eftersom ingen modell som funnits ett par år på marknaden skulle få full pott i senaste EuroNCAP. När Pandan kom 2011 så fick den fyra stjärnor. När samma bil testas igen 2017 så får den 0 stjärnor. När Punto kom 2005 så fick den 5 stjärnor, när den testades igen i slutet av sin livstid så fick den 0 stjärnor. Detta visar utvecklingen på EuroNCAP. Du kan ta vilken modell från vilket märke som helst som fick 5 stjärnor för några år sedan, och testa den igen och ingen kommer få full pott. Därför att EuroNCAP ändrar sina testkriterier och betygssättning snabbare än biltillverkarna hinner uppgradera äldre modeller. Tillverkarna lägger krutet på nya modeller, inte att lyfta in mer säkerhetsutrustning inför varje modellår för att hålla takten med EuroNCAP. En bil som fick 5 eller 4 stjärnor för några år sedan är fortfarande en krocksäker bil även fast EuroNCAPs förändringar i kriterierna innebär att den bilen får 0 stjärnor idag. Den nuvarande generationen Panda har funnits i produktion sedan 2011, och en ny är på ingång. Jag ser inget konstigt att en bil som fick ett bra betyg när den lanserades får ett sämre betyg i slutet av sin levnad. För EuroNCAP har ändrat kriterierna.

#14
2019-05-28 15:43

Saabium, ingen Saab skulle få mer än 0 stjärnor idag på grund av hur EuroNCAP utvecklats. Fiat 500X som kom 2015 fick toppbetyg för krocksäkerhet, men missade den 5:e stjärnan därför att autobroms var tillval istället för standard. Inför 2019 har modellen uppdaterats med mer elektroniskt förarstöd, men EuroNCAP har också gått framåt. Nu är det inte vanligt att Euro NCAP testar bilar som funnits ute ett tag på marknaden, det vanligaste är att de testar nya modeller. Men när de har testat modeller som funnits ett tag, så blir det ett pedagogiskt exempel på hur snabbt EuroNCAP utvecklats och förändrats.

#15
2019-05-28 19:31

Raphael
Fast nu är det väl så att tillverkarna själva marknadsför en del av sina modeller som ”nya” när de egentligen bara gjort en facelift och satt lite blingbling.
Det har väl varit så med Fiats modeller. De har varit ”nya” så när EuroNCAP har testat modellerna så har de visat sig att de inte är så nya längre ifråga om säkerhet.
Hur som helst kan man konstatera att andra modeller isåfall har sprungit ifrån modellerna ifråga om säkerhet.

#16
2019-05-28 20:17

Raphael skrev: "År 2018 sålde Renault 1 083 664 bilar i Europa. Renault, inte Dacia eller Lada, utan just Renault. Ett märke som säljer över 1 miljon bilar i Europa, det tycker jag förtjänar att kallas för en succé."

Javisst, men för 15 år sedan sålde man 1.679.288 bilar. (Källa: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/renault/) Så 2004 var det en dunder-dunder-dunder-succé. Numera bara succé. Eller har Raphael en bättre beskrivning över sakernas tillstånd? Eller hur man hittills i år tappat ca 7% av sin volym i Europa.

Ja, jag är allergisk mot reklamavdelningarna från Renault, PSA, Skoda, Toyota och Opel - med flera.

Nu kommer Raphael att posta 3 inlägg i rask takt så att detta inlägg inte syns vid en enkel scrollning - gissar jag;-)

#17
2019-05-28 23:30

Och då kan man samtidigt notera att Renault år 2004 hade en marknadsandel om 10,4% mot 7,3% år 2017.

Ett sådant tapphar jag svårt att kalla för succé.

MVH AL

#18
2019-05-29 08:46

Raphael: Du vet att Saab upphörde med tillverkningen för snart 10 år sedan? Att dra in dem i diskussionen om dagens säkraste bilar är väl ändå lite hårresande? Och du vilselder också om Euro Ncap. Man kan gå in och titta på hur själva säkerhetsburen fungerar och den är inte till Fiats fördel...

#19
2019-05-29 10:03

Sist jag kollade i kvalitetsstatistiken var Renault bästa europeiska märke(docken bit bakom asiaterna), men varför låta verkligheten gå före fördomar. Har svårt att se vad Renault ska få ut av det, FCA har många väldigt gamla modeller som akut kräver ersättare, FIATS egna produktutveckling verkar ha legat helt död senaste åren. Det ska nog till många många miljarder för att få ut nya plattformar på bred front. Ännu ett exempel på att spara sig till framgång mest gör aktieägare nöjda på kort sikt, men är förödande för framtiden. Det finns tyvärr bara en väg framåt i den här branschen, och det är att spendera en jäkla massa pengar på rätt saker.

#20
2019-05-29 10:45

Maisch: Har du statistik som visar att Renault har bäst kvalitet? I jämförelse med vad? Enligt vilken mätmetod då och med avsikt på vad? Utan att ha sett underlaget tror jag helt enkelt att det är fel. Jag är till och med övertygad om att Renault fortfarande tillhör de sämre på marknaden - även om man förbättrat sig i takt med att Nissan hjälpt till med utvecklingsarbetet. Men man skall aldrig säga aldrig. Saker och ting förändrar sig.

MVH AL

#21
2019-05-29 22:10

Nu har jag inte i hastigheten kollat Folksams statistik, men den kanske säger något om både Fiat, Saab och andra. EuroNCAP är bra för att jämföra nya modeller. Folksam är mer intressant för begagnatköparen - och kanske också för den som ska debattera här.

#22
2019-05-29 23:20

AL.

Du har väl din egen statistik.....ja, Renault är i toppen nu.....undrar hur garantifonden ser ut.....;o)

#23
2019-05-30 00:48

Shogun.

Ja men visa mig då siffror och källa på det påståendet.

Eller är det lika tomt prat som vanligt?

MVH AL

#24
2019-05-30 12:49

AL.

Nja, det finns massor av undersökningar som visar hur det ligger till. Dina påståenden går på tvärs mot dessa oftast, med egna sanningar/slutsatser. Tror du inte Renault ligger i toppen numera, Toyota ligger väl i botten om man får tro dig och "de" siffror du har som är de enda rätta ;o)

#25
2019-05-30 14:38

Shogun. Ja det är bara att lägga fram underlaget som påvisar att Renault förbättrat sig.

Är det måhända samma underlag som visar att Toyota fått fler fel än tidigare?

MVH AL

#26
2019-05-30 16:27

AL.

Spelar ju ingen roll när konkurrenter också fått fler fel pga mer avancerad teknik= status quo, Toyota och asiater fortsatt i toppen det är det som vi ser i undersökningar år efter år, vart Renault är vet du nog redan i dessa......eller har du inga egna slutsatser/siffor här du kan plocka fram som i fallet med Toyota.....tex hur stor är garantifonden för Renault och alla andra konkurrenter, och hur mycket används av dem i jämförelse ;o)

#27
2019-05-30 23:34

Nej, jag har inga uppgifter om Renaults storlek på garantifonder eller åtgärder. Renault säljs inte i USA där tillverkarna är skyldiga att redovisa sådana kostnader publikt.

Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den saken.

Men kanske Shogun har någon kompis ute på landet eller den av Shogun åberopade tysta massa som enligt uppgift sitter och följer denna tråd som kan bistå oss övriga fåkunniga med siffror över Renaults felnivåer och utvecklingen av desamma över tid?
Jag har nämligen inga sådana uppgifter och uppenbarligen inte Shogun heller.

Så inte heller denna gång fick pajen avsedd verkan, tyvärr.

MVH AL

#28
2019-05-31 07:47

AL.

Att ens nämna garantifonder, och sedan säga att de inte går att jämföra märken emellan är ju tämligen värdelöst och inte bevisar något, speciellt inte när man vet hur mycket som används av garantifonden.

Undersökningar som presenteras visar var Renault håller till år efter år. Maskinskadestatistik från försäkringsbolag. Verkstäder runt om i världen, och ryktet ute på marknaden, och värdet på företaget säger mycket hur det ligger till. Man kan väl säga som så att Renault och de franska tillverkarna inte tillhör de som tillhör toppen i något avseende, i resultat och rykte på marknaden. Håller inte AL med om det?

#29
2019-05-31 08:01

Jo Shogun. Det var ju precis det jag skrev .

Och inte tycks det blivit bättre på senare år heller.

Fast en sak verkar Renault fått till och det är rostskyddet, det är i alla fall den erfarenhet jag har själv.

MVH AL

#30
2019-05-31 08:32

AL.

Bra så att vi är överens om detta, synd att det inte gäller Toyota. Som är det motsatta mot Renault i samma undersökningar, rykte ute i verkstäder och på marknaden hur man ser på märket. Och det är lite anmärkningsvärt att det skiljer sig just där hur vi ser olika på märket.

#31
2019-05-31 08:55

Ja det är anmärkningsvärt hur ett märke så totalt kan påverka analys och bedömningsförmågan. Det är ju fortfarande bara ett företagsnamn, inget annat! Om Renault sedan har fler eller färre fel än Toyota har jag inte undersökt. Det var ju så tidigare men om den relationen kvarstår är inget som jag har läst in mig på.

Men detta är inte en tråd om Toyota utan om Renault och deras eventuella samgående med Fiat, så det bör också diskussionen handla om..

MVH AL

#32
2019-05-31 09:11

"Länsförsäkringar lägger in en brasklapp om att utfallet av undersökningen kan ha påverkats av att vissa bilmärken är mer generösa med goodwill och att garantitiden skiljer sig åt mellan märkena. Om bilmärket själva tar ansvar för skadan förekommer den inte i statistiken. Att få skador anmäls för ett märke är därför inte detsamma som att skador inte inträffar."
Just det, och vi vet ju alla vilket företag som är mest generöst med goodwill.
"När väl en Lexusbil havererar blir den också jämförelsevis dyrast att laga"
Intressant att Lexus är dyrare än Porsche att laga.
Men, nu handlar tråden om Renault, och de ligger under Toyota men över Nissan och Subaru (som sägs att de mest nöjda ägarna) när det gäller maskinskador. Statistik....
Oavsett, så säljer Renault 55% fler bilar än Toyota i Europa, det kan inte förnekas ens av den mest inbitne märkesfantast.

#33
2019-05-31 10:19
#34
2019-05-31 11:46

AL.

;o)

#35
2019-05-31 11:56

Hultarn. Ja det är tydligt att det finns bias inbyggd i materialet, både med avsikt på garantitid, goodwill, reparationskostnad som teknisk komplexitet hos fordonet. Jämförelser blir därför skev och svår att utgå från för att visa på skillnader mellan olika märken.
Det är ju helt i linje med vad jag har försökt få hmm - "vissa"- märkesfanatiker att ta till sig när diskussioner om felnivåer kommer på tal.

Förhoppningsvis kan dessa då sätta en tilltro till Länsförsäkringars synpunkter så vi kan få ett slut på slutsatser som det inte finns täckning för i undersökningarna.

MVH AL

#36
2019-05-31 18:08

vet att det är lite delad mening när det kommer till reno, men vad tycker ni om laguna 3?

#37
2019-06-03 20:01

Min far ägde tre nya Peugeot på 90-talet, två 406 och en 605. Det var total katastrof, allt gick sönder, hela tiden. Bla byttes motorn på 605:an innan den gått 1000 mil. Motorn stannade varje gång man körde i nedförsbacke. Många (nästan) komiska fel. Immobolizern i form av sifferkod kunde märkesverkstan aldrig få att fungera så den kopplades ur helt. Aldrig mer franskt sa min far. Jag gav dock för några år sedan fransmännen en ny chans, hade ju hört att de blivit så mycket bättre, och köpte en ny Renault Megane. Det var en total katastrof, började med att stötfångaren hängde helt lös o dinglade på ena sidan när vi kom hem från bilhandlaren. Man hade glömt skruva fast den på fabriken... Jag hade ingen aning då att det faktiskt säljs bilar med så dålig kvalite på marknaden. Jag kunde nästan sagt upp mitt garage, bilen stod mer på verkstad än hemma hos mig. Hade gått på "det är nog ingen större skillnad i kvalite på olika märken nuförtiden". Jo det är det, mycket stor skillnad, till den grad att jag helt enkelt inte kan leva med en bil med så dålig kvalite. Aldrig mera franskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.