Bild
Nästa artikel

Så fick jag en blåtira av Honda Jazz

Biltestarbloggen

Var det jag som var klumpig eller var det bilens fel? Kanske lite av båda? Det här var i alla fall vad som hände:

Honda Jazz, som fått en liten uppfräschning i år, skulle fotograferas och naturligtvis skulle den smarta inredningen, modellens signum, förevigas på bild.

Med tanke på bilens storlek är innerutrymmena förbluffande bra och stolarna kan arrangeras om på flera finurliga sätt.

Ett trick är att baksätets sittdyna kan fällas upp, ungefär som en biofåtölj, för att trolla fram ett extra lastutrymme bakom framstolarna.

Ett annat är att passagerarstolens rygg kan fällas bakåt till horisontellt läge, praktiskt om långa prylar ska in. Med hopvikt stol kan man också använda baksätet som en slags schäslong, om man nu skulle vilja det.

Olyckan var framme när passagerarstolen skulle återställas till upprätt läge. Obetänksamt böjde jag mig ned och vickade på fällningsspaken.

Tjong! 

Som en boxares uppercut flög stolsryggen upp och jag råkade vara i vägen med ansiktet. Svingen träffade klockrent under ögat.

Precis hur stolsfällningen fungerar vet givetvis den som äger bilen. Jag fick lära mig den hårda vägen. Blåtiran satt kvar i två veckor.

Kommentarer

#1
2018-03-08 14:11

Kladd! ;o)

#2
2018-03-08 14:19

Bilens fel,stäm dom!

#3
2018-03-08 14:24

Heeredudemej! Har vi förirrat oss in på något Twitterkonto? Då tar jag mig friheten att vara rakt på sak. Gammalt talesätt: "Är huvudet dumt, får kroppen lida!"

#4
2018-03-08 15:05

Sådant kan hända även den bäste. Har hänt även mig när jag provfällde ett bakre ryggstöd på en för mig okänd bil. Varför måste det vara så stor kraft i ryggstöden? Finns det inte en risk för att barn råkar illa ut eller hur tänker biltillverkarna?

#5
2018-03-08 17:44

Biltillverkare tänker inte på varken barn eller oförsiktiga bilprovare i första hand pinjong.
Biltillverkare tänker på försäljning och pengar varför reklam kring "fiffigheter" och "trend" tenderer att löpa löpsk ... Kan man dessutom radikalisera en och annan individ på köpet är det naturligtvis en sorts malus-bonus.

#6
2018-03-08 18:39

Hur vågar man ha en sådan konstruktion?
I US hade det blivit en stämning på väldigt högt belopp!
Men den här lösningen kanske inte finns där?

#7
2018-03-09 09:45

Kul att biltestare också berättar om sina egna misstag och konsekvenserna därav för allt behöver inte vara så jäkla seriöst.
Att sen konstruktionen verkar mindre väl genomförd är en annan sak och man önskar att tillverkaren borde ta till sig detta och göra en förändring.

#8
2018-03-10 19:50

Inte den ända bil som har/haft detta på stolar,dom har funnits i årtionden.Så det gjäller att veta vad man har och läs alltid bruksmanualen som fölger med.
Det är nåt dom flesta inte vet vad är.Att skylla på tillvärkare när man är Klantig är absurd.Bilarna har gått igjennom tester och säkerhet i största mån.Klantar kan dom inte rå för.

#9
2018-03-12 09:06

Man lär så länge man lever ,finns det ett ordspråk

#10
2018-03-12 13:54

Att stolsryggen åker upp när man trycker ner spaken för ryggstödslutningen, det gör den i många bilar.... Inget som är unikt för Jazz. Min Citroën AX 14 GT årsmodell 1990, min första bil, hade den konstruktionen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.