Bild
Nästa artikel

Rutig långtestbil

Biltestarbloggen
Toyota Avensis – tolvglasvagnen.

De senaste veckorna har vintern äntligen kommit. Härligt tycker jag, som gillar både snö och att det biter lite i kinderna när man är utomhus.  

Fullt lika förtjust är jag inte över att behöva skrapa bilrutorna varje morgon. Men tyvärr har jag inget garage, så jag är så illa tvungen.

När jag häromdagen kämpade som värst med isskrapan på långteststallets nya Toyota Avensis, som jag kör just nu, slog mig en sak: jäklar vad många rutor bilen har!

På varje sida finns fem stycken; en pytteliten allra längst fram, sedan en främre sidoruta, därefter en tvådelad bakre sidoruta och längst bak ytterligare en ruta.

Fem plus fem blir tio. Till det kommer fram- och bakrutan. Totalt blir det hela tolv rutor! Jag undrar om någon annan modern kombi har så många.

Jag kan i alla fall inte på rak arm inte komma på någon ”rutigare” bil än nya Toyota Avensis. Men det kan kanske ni, kära läsare. I så fall är ni hjärtligt välkomna med förslag (Obs! – familjebussar räknas inte, det ska vara vanliga personbilar). 

Kommentarer

#1
2016-01-22 10:54

Vauxhall Cresta!!

#2
2016-01-22 11:01

Fanns det inget annat att klaga på...........då är det alltså en jäkligt bra bil. Sedan så finns det något som heter motorvärmare/kupevärmare om man har ett strömuttag...

#3
2016-01-22 12:26

Små irritationsmoment är också irritationsmoment... Det som främst lär irritera här är väl den främre "lillingen". Passar ens en ordinär plexiglas isskrapa där, eller måsta man skaffa en mindre? Elvärme på detta fönster vore kanske ingen dum idé...

Annat som kan irritera vid skrapande av is på många moderna bilar är väl annars när man inte kan lyfta torkarna från vindruten, eftersom dom krockar med huven och i "gropen" under huven samlas både snö och höstlöv som är svårt att komma åt. Har dock ingen aning om hur detta är på just Avensis.

#4
2016-01-22 16:32

Alldeles för många gitter inte skrapa 6 rutor. Nu kommer det att bli fler iglos på vägarna med förare som kör på "guds försyn".

#5
2016-01-22 16:37

12 rutor har även Golf Sportsvan och jag tror att Touran och Touareg har lika många.

#6
2016-01-22 17:18

Min Passatkombi har 14 rutor. :-)

#7
2016-01-22 17:39

Jag har aldrig fattat varför många bilar har en trekantig fast ruta längst fram på dörrarna typ senaste vw passat.
På Volvo amazon och tidiga 140 så gick den i alla fall att öppna, och fyllde en funktion.

#8
2016-01-22 20:09

Det går att lyfta torkarna på Avensis. Gick däremot inte på min förra (tyska) bil. Avensis har dessutom en effektiv värmeslinga längst ned på framrutan.

Har faktiskt inte tänkt på att den har så många rutor, men jag använder ju nästan alltid kupévärmaren och på jobbet har jag garage.

#9
2016-01-22 21:21

Min mage har endast en ruta. :-)

Egentligen borde det väl vara till nackdel med många rutor. Det blir ju desto fler stolpar som skymmer utsikten.

#10
2016-01-23 08:56

Jag brukar bara skapa framrutan, främre sidorutorna hjälpligt och backspeglarna, räcker ju med 20 minuters körning så är alla rutor isfria ändå. Sen har jag inte så mycket mottrafikanter där ja bor :)

#11
2016-01-24 00:19

Själv slår jag på parkeringsvärmaren så att bilen är varm och skön när jag ska iväg och jag slipper skrapa rutorna ;-)

#12
2016-02-26 09:22

PNI - tror att din fråga bäst besvaras med att det är billigast att göra så. Att ha en enorm ruta som går ner i dörren när den "vevas" ned, är dyrare - det behövs kraftigare doningar att hantera den, plus att tätningen kan bli lidande... Det är vad jag tror i alla fall. För det finns ingen annan rimlig anledning till den lilla trekanten annars...

#13
2016-03-02 15:57

Citroën XM berline (halvkombin) har 13 rutor. Fast man slipper skrapa den trettonde, då det är "komfortrutan" mellan bakluckan och kupén.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.