Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Prioriterade företagskunder

17 september 2015

Mercedes återförsäljarnät, lyckliga familjen? Eller? Det är lätt att få den uppfattningen när man studerar GA-enkäten, återförsäljarnas betyg på sina egna generalagenter.
 
Enligt Motorbranschens Riksförbund, som årligen genomför enkäten, vinner Mercedes nu för femte året i rad.  Tvåa är Volvo och strax därefter följer BMW och Volkswagen. Längst ned i rankingen finner vi märken som Nissan och Peugeot.
 
Vad kan vi utläsa av detta? Jo, i topp ligger de märken där företagsförsäljningen prioriteras. Här är det viktigast att företagsbilarna aldrig blir stående längre tider och att smidigheten fungerar till hundra procent.  En förlorad företagskund är ett stort avbräck.
 
Även om bilföretagen inte vill säga det rakt ut så är det självklart att privatkunderna på så sätt inte blir lika viktiga.  I Vi Bilägares AutoIndex, där bilägarna sätter betyg på sina återförsäljare, blir rankingen delvis helt annorlunda. I vår undersökning är det enbart privatkunderna som kommer till tals.
 
I den återförsäljarenkät som vi nyligen publicerade i papperstidningen (ViB 12/2015) rankades inte Mercedes bättre än som 14:e märke av 26. Här hamnade Volkswagen först på 17:e plats.
 
Det är en sak att kunna hantera företagskunder, en annan att vara lyhörd och smidig inför privatkunder.  I den bästa av världar är man lika duktig på båda.