Bild
Nästa artikel

P-eländet en klassfråga

Biltestarbloggen
P-automat modell äldre, men ändå utan myntspringa.
Cash är inte längre King. Och har du en äldre mobiltelefon kan du kanske inte ens betala din parkeringsavgift på plats.

Jag fick nyligen ett samtal från en kvinna som höll på att gå upp i limningen när hon inte kunde betala sin parkeringsavgift. Ändå var hon bra förberedd med en Samsung S7 och sex nedladdade P-appar. Men en ny sjunde nedladdad app, som det här parkeringsområdet krävde, pallade inte telefonen.


Varför kan inte parkeringsbolagen samverka och ha en övergripande app för all betalning som rör parkeringsavgifter? Undrar hon med all rätt.

I vissa områden runt Stockholm är det dessutom väldigt glest med P-automater för kortbetalning och det är då som apparna bland annat ska ha sin fördel, under förutsättning att man inte har för gammal telefon eller om utrymmet på en ny redan är sprängfullt. 

Vi har allt eftersom fått ett samhälle där framförallt äldre exkluderas. Har du inte en smartphone eller kanske inte ens ett betalkort kan du inte parkera bilen på lagligt sätt. Eller om P-automaten ”gömts undan” och långt ifrån där du parkerat bilen. Då kan det kanske ta en kvart fram och tillbaka att gå – och så sitter boten där på plats när du väl är tillbaka.

En P-automat med myntspringa vet jag inte ens när jag såg senast. Och det här är typiskt det allt mer digitaliserade svenska samhället. Pengar, rent fysiskt, ska vi inte längre använda. Däremot finns så gott som alltid alternativen när man bilar utomlands, betala kontant med mynt eller sedlar eller med kort.

Ibland känns det som om allt skenar iväg på tok för fort. Och då har vi ett samhälle där väldigt många exkluderas. 
 

Kommentarer

#1
2018-12-06 08:22

Och kortläsarna i p-automaterna fungerar inte... Otroligt att de kan få genomföra sådana här förändringar utan att säkra upp tekniken och se till att alla kan betala. Det är en grundläggande rättighet.

#2
2018-12-06 08:54

Läste så sent som i går om att Sverige håller på att bli ett kontantfritt land och att det kan handla om 3-5 år innan vi är där...
Jag gillar i och för sig P-apparna...

#3
2018-12-06 08:55

Jag har i princip slutat använda kontanter och tycker det känns som att komma till ett u-land när man ska betala med kontanter för en taxi i Tyskland. Det är bara ett halvår sen jag råkade ut för att en taxichaufför hämtade kortläsaren i reservhjulsbaljan när han insåg att jag faktiskt inte hade kontanter med mig.

#4
2018-12-06 08:57

Farsgubben som är 80 år och bara äger en 20 år gammal mobiltelefon som han för övrigt knappt vet hur den fungerar brukar svära över detta.
Jag har förklarat flera gånger hur han ska använda sitt Mastercard i affärer och dylikt, men han vägrar. Han går till bankomaten en gång per månad och plockar ut hela pensionen.
Bilen parkerar han typ 1 km bort på någon gratisparkering när han ska utföra ärenden bara för att han inte kan betala p avgiften...

#5
2018-12-06 09:00

Håller med om den dåliga samordningen mellan P-bolagen, här finns det en del att jobba på för branschen.

Dock, klassfråga? Det handlar ju knappast om pengar. Inte ens en relativt kraftfull smartphone kostar många kronor idag. Håller med om att det är onödigt krångligt, särskilt för de som inte parkerar så ofta på samma ställen. Men klassfråga? Helt fel begrepp om du frågar mig.

#6
2018-12-06 09:30

Vill minnas att inte heller myntautomater var några under av felfri funktion, och man var i praktiken alltid tvungen att betala en massa extra för att man inte visste hur lång tid man skulle behöva vara parkerad. Möjlighet till betalning med både kort och app är egentligen onödigt bra service, bara att gilla läget. Lite som att åka utomlands och vilja betala med svenska kronor. Eller försöka handla på ICA och betala med egengjorda teckningar - man får gilla läget och använda det betalmedel som anvisas, kan man inte ställa upp på det får man gå (eller i det här fallet köra) någon annanstans.

#7
2018-12-06 09:50

Som resande var det ett lyft när kortbetalning kom istället för mynt, vet inte hur många 5:or och 10:or som jag ständigt behövde åka runt med i bilen för att kunna parkera i Stockholm en dag...

#8
2018-12-06 12:19

Klassfråga kan det väl vara om man tänker på att Jan Guillou har som princip att se parkeringsböter som en parkeringsavgift, funkar ju med 400 miljoner på bankkontot.

Jag betalar alltid med pengar om det går som en ren politisk protest mot samhällsutvecklingen eftersom avsaknaden av riktiga pengar innebär att samhället blir sårbart om tekniken inte fungerar.
Parkeringsautomater med mynt fanns här förra sommaren, 2018 var första gången med detta nya.

Ett samhälle som blir sårbarare och sårbarare för var dag som går är ingen bra utveckling, men när människor i samma takt blir latare och naivare är det logiskt.
Fast det beror i och för sig på att de inte känner till riskerna med utvecklingen eftersom ingen informerat dem om att något kan gå snett.

#9
2018-12-06 10:51

Ja, en enda app istället fört en hel drös skulle definitivt vara en klar förbättring. Tänk om t ex varje bank skulle ha sin egen Bankid-lösning... Sen är apparna i många fall dåligt utvecklade och bl a inte anpassade fullt ut till parkeringar med P-skiva.

#10
2018-12-06 10:57

Ni kort och App-pundare läs den av MSB? utgivna broschyren i "papper" som ni fått i brevlådan -Om kriget - krisen kommer där vi uppmanas att ha kontanter hemma om det uppstår ett nödläge. Staten uppmanar oss till att ha pengar hemma för att betala med, det har jag, men inget betalkort eller smartphone. Det är ju bankernas profithunger som med er hjälp av er gör feta direktörslöner, för appen swishen är billigare för dom samt att alla dina affärer registreras och diarieförs i deras databaser. Storebror ser dig 1984 Handlar på internet men bara mot faktura och pappersbankgiro. Jag är en PENNINGDJÄVUL Hurra, Hurra. Kan jag inte parkera åker jag någon annanstans till en t.ex. stormarknad med fri parkering. Problemet finns bara i STORSTÄDER med högfärdsfolket och näsan upp i vädret - sug i Er.

#11
2018-12-06 11:35

Parkeringsbolaget vill ha otydlighet, svårigheter och krångel med betalningen, ju mer dess bättre, för att då kan de lappa fler bilar. Och politikerna ingriper inte då det är politiskt inkorrekt att göra något som underlättar för bilisterna. Miljöpartisterna hejar på

#12
2018-12-06 11:59

Jag känner mer än en som Alfie, och de fortsätter att slåss mot typ väderkvarnar. Det kontantlösa samhället är redan verklighet i Sverige. Anledningen är inte bankernas profithunger, utan att vi, den stora majoriteten, vill ha bekvämligheten att slippa dribbla med kontanta pengar. Utvecklingen går inte att varken bromsa eller stoppa, det är den enkla sanningen. Alfie och hans lika envisa meningsfränder kommer att få acceptera plastkorten eller mobilapparna. Alternativet är att dö och gå hem...

#13
2018-12-06 11:59

Måste vi betala för parkering, varför? Borde det inte kunna vara så att man fick parkera ett dygn på samma plats och man istället kontrollera om bilen står lagligt parkerad. Varför måste det betalas för tid? Hela P branschen har urartat, det jagas pengar överallt.

#14
2018-12-06 12:36

Där jag oftast parkerar och handlar är det 1 eller upp till 4 timmars gratis parkering. Kameror läser av reg.nr, och du kan betala på plats eller hemma.
När jag var på besök i Lidköping, fungerade inte appen. Däremot gick det utmärkt och enkelt att skicka sms.
Jag ser bara fördelar med dagens system, du betalar i efterskott för den tid du har parkerat. Tidigare fick du betala för den tid du trodde du skulle parkera, och då oftast mycket mer. Eller vara orolig att p-tiden skulle gå ut.
Hur lång tid tar tandläkarbesöket? Inte bara orolig för tandläkaren, utan också för p-vakten.

#15
2018-12-06 13:33

Många gånger kan man parkera med SMS-betalning, och har man en så gammal telefon som inte klarar SMS, så kanske man ska överväga att byta till en nyare telefon.
Däremot tycker jag det är för j-ligt av p-bolagens kontrollanter att de kan ge p-böter utan att kollat upp om avgiften är betald med ett annat medel.
Fick själv p-bot för att det saknades kvitto tydligt i bilen. Dock på automaten stod det "Enbart SMS eller App". Hade använt en app för att betala, men det hade de inte brytt sig om. Efter mycket överklagande så fick jag rätt, men ändå...

#16
2018-12-06 14:31

40-talisten.....Varken i Tyskland, Frankrike, eller USA har man ett sådant egensinnigt beteende som i Sverige. Tyvärr förstår inte de bekväma "småglina" att det är lika enkelt att betala med sedlar och mynt som på annat sätt. Att vara föregångare som Sverige sägs vara är enligt mig att villa vara först mot bedrägerikatastrofen armageddon och övervakningssamhället. Nej jag vill ha min integritet och självbestämmande utan Er diktatur. Du visar din intelligens genom att föreslå att DÖ FÖRST och GÅ HEM vilket är en en OMÖJLIGHET . V.S.B.

#17
2018-12-06 16:12

@Alfie, ironi är inte din starka sida?
En undran från min sida är vad man har att dölja, om man känner att integriteten kränks om man "loggas" när man parkerar, antar att du kör med burk och tråd för ev. kommunikation när du är ute på dessa rundor? Att ha med smartphonen är ju inte direkt att tänka på om man har dina problem, spårningsrisken är ju uppenbar isof...
Pysslar man med något olagligt köper jag ditt tänk rakt av, annars inte.

#18
2018-12-06 16:25

Varför i hela friden slå ihjäl ett så bra fungerande system som mynt till parkeringsautomaten.
Funkade perfekt i hela landet. Nu är det femtioelva olika system beroende på vart man är.
Tömmer alltid plånbokens mynt i en påse som ligger i dörrsidan, och som sedan underhåller svarta hålet på automaten.
Riktigt dåligt av parkeringsägarna. Man vill ta betalt, men gitter inte ens ha en automat.
Här skulle de folkvalda sätta ned foten och säga ingen automat = inget betalningsansvar.
Men det är ytterligare sätt att jävlas med bilisterna.

#19
2018-12-06 18:00

Tack för att du tar upp ett viktigt ämne Boo. Retar mig också för mina och andras vägnar över att det numera har blivit så bökigt
att betala parkeringsavgift på många gator i Stockholm. På gatan utanför min arbetsplats kan man bara betala med P-app. Dagligen får jag kontakt med personer som inte kan betala med P-app och jag får beskriva närmaste P-automat flera tvärgator och nästan en kilometer därifrån. man ska betala ganska dyrt och numera ofta veckans alla dagar i STHLM och jag tycker att det är uselt att det då dessutom ska vara så förbannat svårt att göra rätt för sig.

#20
2018-12-06 21:00

Det får inte kosta något att dra in en massa pengar. Inga investeringar bara inkomster. Det är så stat och kommun sköts numera.

#21
2018-12-06 21:06

Parkeringsböter finns inte, det heter parkeringsavgift och den är högre för en felaktig parkering.
Böter döms ut då ett brott begåtts, men det är inget brott att parkera fel under förutsättning att ingen skada orsakats.
Men givetvis är det helt tokigt att det ska krävas en mängd appar för att betala, det borde gå att samordna till en enda!
Och helt givet ska det gå att betala med SMS och som tidigare påpekats, har man så gammal telefon att den varken hanterar SMS eller appar är det läge att byta lur.
Någon kontanthantering för P-avgifter kommer inte tillbaka, speciellt inte nu när allt fler affärsrörelser slutar med kontanthantering och enbart accepterar kort!

#22
2018-12-06 21:31

För mig är Q-park enbart en parasit, en igel som tjänar stora pengar på att jaga folk.
Själva har de en annan hållning:
"Q-Parks parkeringstjänster har ett tydligt mervärde. Vi tar parkeringsupplevelse ytterligare ett steg. Våra tjänster har en positiv inverkan på våra kunders och uppdragsgivares vardag. "

#23
2018-12-06 21:44

Klassfråga? P-vakterna törs inte ge sig in i Tensta, så där kan man parkera gratis vad jag förstått. Polisen har erbjudit sin hjälp, men p-vakterna har avböjt denna.

#24
2018-12-06 22:03

Det är INTE en klassfråga. P-situationen med icke samordnade appar är TOTALT JÄVLA BAJS. Jag kan nog fanimej lära alla att använda en enkel p-app. Men de funkar som en hög skit, är en hög olika varianter och variationer. Totalt oreglerat.

#25
2018-12-06 23:45

skarj !!! Ge mig skäl till varför jag skall loggas och inte får ha min intrigitet som jag äger själv. Jo om du tillhör PK_MAFFIAN som genom din diktatur tror du bestämmer över allt och alla.Har en telefon för att ringa med men ej en handdator (smartphone) med för liten text utan att förstora .I verkligheten är jag ALLSMÄKTIGHETENS HERRE, så vänta bara på min dom!!! = ironi eller ?

#26
2018-12-07 08:49

Som svar på allas frågor:
1. Om Betala-P appen utvecklas för hela Sverige så kommer inte bara telefonerna bli snyggare i sin meny utan appen ser till att rätt bolag får sina pengar som vi slipper gräva oss djupare i.

2. Mynt och sedlar? Baciller och krångel med plånböcker. Bort med alltihop, allt ska finnas i din telefon. Tänk dessutom på miljön och hur mycket detta förenklar.

3. Det finns billiga smartphones. Där kan du sköta allt från bank, parkering och livsnödvändiga funktioner. Allt i ett. Bra för äldre som slarvar bort saker.

4. Risken att det inte fungerar? Jag minns inte när jag rörde en sedel senast. Under 8 års tid så har betalning ej fungerat 1 gång. 1 GÅNG! Det kan man leva med.

5. All böter bör återgå till staten (skatten) då det är samhället man sabbar för ifall man parkerar fel. Inga privata bolag ska få dessa i sina fickor.

Så enkelt var det med det :).

#27
2018-12-07 11:49

EasyPark använder jag. Funkar även med kommunens P-platser och olika garage. Kanske är lyckligt lottad vad gäller det eftersom jag bor i Stockholms Län. Men appen skall fungera i hela Norden + ytterligare länder. Betala bara för effektiv tid. Förläng på distans osv.
I övrigt tycker jag också att man är för snabb med att avveckla kontanter.
Om man står i varuhuset och terminalerna lägger av - vem är då bäst kund med en 500 lapp i handen......

#28
2018-12-07 12:26

Att stå där med kontanter lät inte hjälpa när kassasystemen lagt av. Då stänger butiken och alla får lika lång näsa. Både kontanter OCH kort är borta inom inom inte alltför måga år. Betalning sker helt digitalt via ett chip, men inte i en smartphone - deras era är snart över - utan i helt andra typer av system.

#29
2018-12-07 12:54

Hittills har Volvokortet fungerat bra i alla P-automater jag stött på. Smidigare än att se till att ha tillräckligt med mynt på sig varje gång man ska parkera. Men dom som drabbas särskilt hårt av den nya tekniken överallt är väl dom äldre, som har svårt att ta till sig ny teknik. Visst, det finns äldre som är duktiga på ny teknik, men alla är det inte. Och jag känner även några medelålders som håller fast vid det gamla i alla sammanhang...

#30
2018-12-07 18:00

Fast det blir ju allt färre P-automater som tar kort och då är det appar som gäller.
Så mitt önskemål är EN app - det borde väl P-bolagen kunna enas kring på samma sätt som bankerna och andra enats runt mobilt bankid. Det är väl bara att styra pengarna till det bolag som äger P-platsen ifråga. Varför är P-bolagen så jäkla angelägna att ha egna appar ?

#31
2018-12-07 18:36

Varför är ett företag intresserad av att ha sitt eget sätt att betala för deras produkt? Ja de får ha precis det sätt att betala för, som de vill. Vill du parkera på ett ställe som hanterar det sätt som du vill betala med, så kör dit med din bil. Det är ett fasligt gnäll, när det är vi bilägare I farten!

#32
2018-12-10 13:35

Med Windows phone kan man inte ladda parkerings appar.
Alla hatar de långsamma P-automater som på bilden. Skrota dem!

#33
2018-12-10 19:51

Det verkar som att många inte förstår en av vitsen med kontantlöst samhälle.
Gemene man förfäras över kriminaliteten, särskilt den grova, och även över svartjobb och unkna företag. Gemene man kräver hårdare tag.
Hur finansieras kriminalitet? Jo, främst genom kontanter. Ett kontantlöst samhälle innebär ju att man försvårar betydligt för kriminaliteten.

Och för den som stått i kön på ICA ser ju snabbt att de som betalar med kontanter tar betydligt längre tid än de som använder kortet. Ännu snabbare med Apple Pay eller Googles motsvarighet.

Visst finns det risker med kontantlöst samhälle som MSB påpekar. Vid större kris tror jag knappast man funderar på hur man ska betala p-avgift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.