Bild
Nästa artikel

Oroväckande säkerhetshål

Biltestarbloggen

”Självkörande fordon – hot eller möjlighet”.

Det är rubriken på ett seminarium som hålls i riksdagen under torsdagen. Infrastrukturminister Anna Johansson, Volvochefen Håkan Samuelsson och andra höjdare ska diskutera en framtid där föraren är ett datorprogram i bilen.
 
Jag ska dit och lyssna.
 
En intressant fråga är den juridiska. Vem har ansvaret om en olycka inträffar? Människa eller maskin? En annan viktig aspekt är datasäkerheten. Hur säkerställer man att de självkörande bilarna inte går att hacka?
 
Apropå det där med datasäkerhet så lånade jag en provkörningsbil tidigare i veckan, den eldrivna Nissan Leaf som nyligen fått uppgraderat batteripaket.
 
En nyhet är att bilen fått en ny app till mobiltelefonen, NissanConnect EV, som kan användas för att fjärrstyra laddning och för att starta bilens klimatanläggning. Det senare är ju en bra funktion för att förvärma kupén och därmed spara energi.
 
Men det finns ett men. När jag försöker logga in dyker det här meddelandet upp på mobilskärmen:
 
”Tjänsten kan inte nås. Försök igen eller kontakta Nissan.”
 
Det visar sig att appen tills vidare är avstängd på grund av ett säkerhetshål. Eller rättare sagt att Nissan glömt det där med säkerheten.
 
Vem som helst har kunnat fjärrstyra nämnda funktioner i valfri Nissan Leaf. Instruktioner har cirkulerat på nätet. Det enda som har behövts är chassinumret som är utskrivet i vindrutan. Inget lösenord.

Enligt Nissan kan alla Leafägare lugnt och tryggt fortsätta att använda sina bilar. Det är bara mobilappen som påverkas. En åtgärd håller på att arbetas fram.
 
Vi får väl hoppas att biltillverkarna har lärt sig det där datasäkerheten när det är dags för självkörande bilar.

Kommentarer

#1
2016-03-10 09:53

Skönt att det snart är sommar. Då slipper man förvärma kupén.

#2
2016-03-10 09:53

Det har de alldeles säkert inte lärt sig. De har haft hundra år på sig att lära sig rostskydda ordentligt och inte lyckats ens med det.

.

#3
2016-03-10 10:34

Anti, det beror helt på motivationen. Det är ingen teknisk svårighet att tillverka rostbeständiga bilar, i stort sett enbart en kostnadsfråga.
Det här är något annat med betydligt kortare funktionscykel. Det gäller att ta fram något för existerande mobilsystem som kanske är helt omoderna om tre år!
Men man har tydligen missat säkerhetsaspekten och underskattat behovet av unika kopplingsadresser.

#4
2016-03-10 10:48

tror man att sin mobiltelefon är säker så är man helt klart väldigt naiv.

#5
2016-03-10 12:41

På tal om vad saabnisse skriver så sålde en bekant till mig en gammal bil till en lite äldre dam. Hon ville ha livstids rostgaranti.
"självklart" sade min bekant, det skall du få men det kommer att kosta 1000:-/månad.
Så visst kan man få bra rostgaranti men det kostar.
(hon nöjde sig med 3 månaders garanti)

#6
2016-03-10 12:59

Hacken, livstids rostgaranti går väl att ge, livstiden gäller ju tills bilen är upprostad!

#7
2016-03-10 14:04

.-) på sätt och vis saabnisse men i detta fallet var livstiden på damen i fråga.

#8
2016-03-10 20:21

Hacken:
Fråga FBI vad de tycker om säkerheten i Apples telefoner. :-)

#9
2016-03-10 20:52

Ett av mina kriterier på en bil är att den INTE är uppkopplad via biltillverkarens försorg. Biltillverkare har ju visat alltför många ggr att de inte mäktar med elekricitet, inte heller elektronik och för allt i världen inte datateknik... -har inte sett en enda biltillverkare som grejar något av dessa områden.

#10
2016-03-11 07:21

Scannar min telefon minst 1 gång per vecka med mitt virus/säkerhetsprogram.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.