Bild
Nästa artikel

Oklart om elladdning

Biltestarbloggen

Det är märkligt hur snabbt det har gått sedan Tesla presenterade sin första elbil för bara tio år sedan. Vi Bilägare äger nu en laddhybrid som långtestbil och varje bilreporter testar då och då hel- eller delelektrifierade bilar. Och då upptäcker man snart att inte resten av samhället har hängt med. Vem kan över huvud taget ladda en elbil? Inte så många som bor i lägenhet. 

Jag själv har gjort som instruktionsboken till vår Kia Optima PHEV visar – det vill säga laddat den från mitt vanliga garageuttag.

Det avråds man ifrån av såväl Konsumenternas försäkringsbyrå som av Elsäkerhetsverket. Ett vanligt vägguttags kabel och kopplingar är inte alltid avsedda för ett sådant stort strömuttag kontinuerligt. Vår Kia suger i sig 10–12 kWh på fem–sex timmar under natten. 

När jag kollade med tre försäkringsbolag, Vardia, Trygg Hansa och Folksam, möttes jag av förvåning och att inga förbehåll finns. Jag uppmanades kolla med biltillverkaren! Men frågan gällde ju min husförsäkring... Ett av bolagen läste upp (antagligen ur det finstilta i villkoren) att man inte ska utsätta försäkringsobjektet för ”särskilda risker”.

I Norge är laddning från vanliga uttag förbjudet. Men det är en annan historia.
 

Kommentarer

#1
2018-05-11 12:42

Problemet är folk, som vanligt.
Standarden i hushållen är dimensionerade för att tåla den effekten kontinuerligt.
Men det finns skitinstallationer, Kalle-kul-kan-själv-installationer och folk som inte petar i rätt säkringar osv, osv.

Så, ja. Det kan vara farligt. Men har du någolunda vettet i behåll och vet hur allt är byggt så kan du ta det beslutet själv.
Men även där är problemet med folk som inte har någon aning.
Så i slutändan... gör som Norge. Det är för farligt att lita på att folk ska ha en aning. För de har det inte.

#2
2018-05-11 13:36

Om man sätter på ett vanligt extra elelement på 1000 watt i 10-12 timmar så borde det bli samma effektuttag. Eller? Men visst, har man många förbrukare på samma 16 amperesäkring så kanske den löser ut men värre än så borde det inte bli.

#3
2018-05-11 13:28

Som vanligt så en skopa hemma fix med såna som vet hur dom gör och såna som inte vet. Tycker att det är fastighetsägarens ansvar att dennes elanläggning uppfyller kraven och att det är korrekt avsäkrat. Om någon kör en värmefläkt en natt under vintern med 2,2 kWh effektuttag ska det också vara förbjudet ? Jag förstår försäkringsbolagens respons och anser att den är rätt. Skulle elanläggningen vara manipulerad och orsaka en brand så är det ju fastighetsägaren som ska ställas till svars och denne i såfall får skicka vidare sitt krav till fackmannen som utfört installationen om så är fallet. Låt inte förnuftet skena iväg nu i denna fråga.

#4
2018-05-11 15:07

Kör 6 mil om dag mellan jobbet och hemmet och är 223 dagar arbete. Privat och jobb varierar 1800 - 2000 mil/år.
Sparar driftkostnad på laddhybrid ca 50.000 kr på 7 år än bensin bränsleförbrukning 0,49 liter i snitt per år.
Laddhybrid kostar ny bil 300.000 kr minus bonusbil 50000 kr blir = 250.000 kr och bensin kostar ny bil 200.000 kr, tänkt laddhybrid är dyr inköp för 50.000 kr och dessutom billig driftkostnad för 50.000 kr blir det lika ekonomi båda enbart bensin eller laddhybrid i 7 år varje inbytesbil.
Är det ungefär om jag har rätt eller fel?
Förklara ni som är duktigt om 3 olika bilen som bensin, laddhybrid och el för räkning på olika driftkostnad, andrahandsvärde, nybilsvärde, försäkring, fordonsskatt och nybil för inbyte, jämför ägandekostnad gäller endast golfklassen?

#5
2018-05-11 16:11

Du nämner golfklassen, en Golf GTE går inte att köpa i Sverige då dom är slutsålda. Ionic plug-in hybrid kostar från 304 900kr efter avdragen supermiljöbilbilspremie (som nu är på 20 000kr, inte 50 000kr). Finns säkert fler bilar, lämna gärna exempel:)

#6
2018-05-11 16:23

Tycker också att det är en överdriven rädsla om man inte vågar belasta vanliga eluttag med 2 kW några timmar per natt. Vi har en förmåga att göra allt så komplicerat som möjligt, tyvärr. Och trygghetsnarkomanin breder uppenbarligen ut sig. Är man osäker så kan man ju börja med att låta en behörig person byta ut det aktuella eluttaget till ett nytt så har man i alla fall gjort lite som kanske kan dämpa ångesten.

#7
2018-05-11 16:28

Det enklaste man kan göra om man är osäker på i vilket skick och hur gamla kablarna i huset är, är att låta dra fram en ny kabel från elskåpet. Om man vill i överdriven dimensionering, så slipper man oroa sig. Kostar inte mer än ett par tusenlappar även om man låter en elektriker göra det, förutsatt att man inte har jättelångt från skåp till placering. Kör på trefas när man ändå håller på om man känner för det:)

#8
2018-05-11 16:55

Blir det inte för hög spänning med trefas? Typ 400 volt. Eller finns det laddare som kan ta den spänningen?

#9
2018-05-11 16:58

Ett utag är konstruerat för en konternuerligt belastning på 2300w.
Var är problemet.

#10
2018-05-11 17:09

Jag kör 13A i vanligt elluttag, det funkar det med. Normal installation klarar 13A dvs ca 3000W så 10A eller 2300W borde ligga långt inom gränserna.
Det är fackpress som utmålat det här som ett problem.

#11
2018-05-11 17:23

Ja, problemet uppstår när du maxbelastar flera timmar/dag år ut och år in. Då åldras kablar och kontakter, och brand kan uppstå när det börjar glappa osv.

#12
2018-05-11 17:33

https://www.byggahus.se/forum/threads/naera-el-brand-story-ber-om-rad.22...

Här har du ett exempel. Står att det är 16A säkring i första inlägget, men skriver sedan att det var 10A säkring, som ej löst ut.

#13
2018-05-11 18:33

Elsäkerhetsverket skriver att 93 % av hushållens eluttag är äldre än 20 år och att ett vägguttag inte är konstruerat för konternuelig hög belastning så som sker när man laddar en elbil.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/el...
Så vill man inte elda upp huset när man sover är det nog säkrast att låta montera ett uttag som är anpassat för elbilsladdning så kan man sova lungt om natten. En engångskostnad.

#14
2018-05-11 20:28

Om man kör säg 4 "elektriska" mil på en dag så går det år kanske 6-7 kWh. Det innebär ca: 3 timmars laddtid med 230 V/10 A. Definitivt inget jag skulle oroa mig för. Gissar att de som är oroliga aldrig kör t ex elektriska motorvärmare med kupévärmare eller varför inte tvättmaskin och torktumlare. Det låter kanske hårt men detta är nog snarare ett utslag av den härskande trygghetsnarkomanin än ett faktiskt problem. Och som redan föreslagits - byt eluttaget och om man känner sig väldigt orolig så låt en elektriker också byta el-kablarna till garaget eller var nu uttaget sitter. Inte speciellt komplicerat och dyrt.

#15
2018-05-11 22:23

Det känns mer som att det bubblar upp ytterligare en marknad för statssubventioner, i form av ROT för elektrikerna när alla måste byta och göra nya uttag för att ladda sin laddhybrid. I konsekvensens namn borde ju även tillagning av mat i ugn som ofta är enfas och 16 A förbjudas. För övrigt slits inte en elledning som någon skrev, utan det är snarare ålder efter 40-50 år som orsakar "uttorkning" av isoleringen, vilket leder till sämre isolationsförmåga. En elanläggning kan isolationsprovas vilket är sällsynt att det görs, för att få en aktuell status. Dock slits vägguttag efter det att kontakter sätts i och tas ur, vilket kan leda till varmgång. Tror största risken i en korrekt anläggning är användande av kabelvindor, som inte är fullt utrullade vid max effektuttag alternativt att skarvsladdar som är dimensionerade för lägre effekter används.

#16
2018-05-11 23:22

Frånsett alla som nu borde vara rädda för att laga mat och tvätta - med risk för överhettning - så tillkommer ju alla med eluppvärmda villor där pannorna har en helt annan effekt än laddningen av laddhybriderna och tänk då inte minst på kalla vinterdagar. Nä, jag håller till fullo med J.L och anser att detta är överdrivna hot.

#17
2018-05-12 07:39

Klarar säkringen strömmen är det ett säkert uttag, därför säkringar finns. Sen att du kanske inte ska koppla in bilen till uttaget i vedbon du inte använt på 30år är en annan fråga. Sunt förnuft verkar blivit en bristvara i dagens Sverige.

#18
2018-05-12 08:48

Ju fler kopplingsdosor och skarvar som finns på matande ledning desto större risk. De absolut flesta som har ett uttag på uppfarten/i garaget ligger oftast på egen gruppsäkring och har som regel inga problem att ladda med 10-13A om det är avsäkrat 16A samt att uttaget är "friskt".

Dock finns andra typer av fördelar som kommer med en laddbox, ex. jordfelsbrytare typ B (krav vid laddning av elfordon!) samt separat energimätning.

#19
2018-05-12 09:08

Fast jordfelsbrytare, som man absolut bör ha, är ju rätt enkelt att fixa även till sitt vanliga 10A-uttag i garaget/carporten. Sen finns det säkert flera fördelar med en laddbox men det är knappast nödvändigt för alla som skaffat plugin-hybrider för där är det ju inte så mycket energi som skall tryckas i vid varje laddning. Och de flesta "rena" elbilar körs säkert inte heller så långt i snitt varje dag och gör man ändå det så behöver man säkert en kraftfullare laddningsmöjlighet och då är det ju ändå laddbox som gäller. Det är nog ändå lite självreglerande - kör man inte så mycket så klarar man sig med 230 V/10 A - kör man mycket så behövs mera och då får man investera i en laddbox.

#20
2018-05-12 19:29

Självklart skall man ha laddbox, och att den är kopplad till en egen gruppsäkring. Lika självklart som att el-spisen har en egen gruppsäkring.
Förutom säkerheten, så är det bekvämligheten. Så enkelt att bara koppla in laddboxens kabel till bilen. Jag har laddbox både på landet och i garaget i stan. Det tog två år av påtryckning till föreningen, men nu har de börjat förstå och flera har hört av sig efter att de har sett min installation.
Undra hur många av er som förordar ett vanligt vägguttag, äger och kör el-bil?

#21
2018-05-12 20:42

Har man elbil ska man ha laddbox absolut men det är inte alls nödvändigt med en laddhybrid.

#22
2018-05-13 00:41

Jag körde 9000 mil elbil med vanliga uttag hemma. Ett behövde bytas efter att ha tappat spänsten. Laddhybriden har gått 4600 mil och jag räknar inte med att behöva byta uttag.
Vi har bara tre faser hemma så att ha en enbart för bilen funkar inte. Att ha en säkring separat är inte heller nödvändigt med någorlunda vettig fördelning.

#23
2018-05-13 10:11

Hade Erik Rönnblom läst på istället för att kontakta försäkringsbolagen skulle försäkringsbolagen aldrig kunna mjölka människor men nu är många okunniga och oförstående vad kunskap är och det utnyttjar försäkringsbolagen.

Tack Erik för att du skapar en marknad med gratis pengar åt försäkringsbolagen, en annan kan undra vems ärenden du springer.

Såhär är det att det finns många olika lösningar för att transportera el och till en början kan man börja med att se till ha en konvertibel box med likströmsbrygga och gärna 3-fas så ska nog ett 12v laddhybridsbatteri klara sig fint. Jag lät min elektriker dra 3-fasat men det går utmärkt med 1-fas om förutsättningar är rätt. Förr i tiden fanns det proppskåp och blev belastningen för stor så gick proppen. större risk än så är det inte. Problematiken ligger i att ladda i gamla vägguttag som inte är gjorda för höga ampere

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerhetsverket-var-medveten-om-riskern...

http://www.garo.se/ladda-elbilen/elbilar-och-laddteknik

#24
2018-05-13 12:28

Skulle vara bra att elkabel med frostskydd värmekabel smälter snö/is efter hindrar snö/is elkabel är fastfrusen på marken.

#25
2018-05-13 21:36

Ni, elbil fanatiker kommer att kylas ner i närmaste framtiden. Intressant sak är att försäkringsbolag är medvetna om allt :-D Att ha 20-30% elbilar i landet innebär att man måste bygga till 5-6st kärnreaktorer. Men detta är inte största kostnader. Att uppgradera elnät för varje el/bensinstation (så att 5-8st elbilar kan laddas samtidigt) man behöver tusentals miljarder kronor. Vem ska betala? Till slut, att ladda upp en elbil kommer att kosta mer kr/kW än fossil ekvivalent. Men efter några år fram o tillbaka med politisk turbulens och höjda skatter även fossil bil/bränsle kommer att vara otillgänglig till vanliga Svensson. Så, ni elbil- miljöfanatiker kör cykel och håll käften. Ni kan inte teknik och inte heller politik. Ni förtjänar D. Trump med kombination av höga skatter.

#26
2018-05-14 19:18

Daemon
Tack för det mest osammanhängande inlägget idag...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.