Bild
Nästa artikel

När piper sensorerna?

Biltestarbloggen

Parkeringshjälp är en nära på nödvändig hjälp på många bilar. Men framför allt är det lättare att parkera utan att backa för långt! Men vet du när sensorerna på just din bil säger till?

Jag provade långtestbil nr 174 i garaget.

Med backen ilagd och blicken på displayen kollade jag först när systemet började varna. Det skedde vid ungefär 170 cm från väggen bakom. Se bild 1.

Bild 1.

Pipandet fortsätter och ökar som bekant i intensitet ju närmare man kommer. Här är det ca 70 cm kvar. Se bild 2.

Bild 2.

När det blir helt rött och pipandet övergår till en konstant ylande mätte jag avståndet till väggen från sensorn. Det var 10 cm. Perfekt information tycker jag. Se bild 3.

Bild 3.

Om man som i mitt fall har något som sticker ut lite mer än den stora flata ytan så kan man se det på figuren i displayen. Precis i mitten finns en list som befinner sig två cm närmare bilen än den släta väggen. Bra att veta! Se bild 4.

Kommentarer

#2
2018-01-05 09:48

Jo, jag har kollat på min Volvo också och ibland låter och känns det närmare än vad det är om man går ut och kollar.
Skön hjälp när man som jag har två trånga garage att ratta in bilen i så...

#3
2018-01-05 10:17

Absolut att man har full koll alldeles bakom bilen med backspeglar...eller ? Jag har backkamera vilket jag personligen tycker är att föredra framför backsensorer.
ParkPilot - då borde testbil #174 vara en VW - kanske en Polo ?

#4
2018-01-05 10:38

Parkeringsvarnare är en bra hjälp när det är trångt, har dem både fram och bak, och jag tycker de funkar förvånansvärt bra. Oavsett om det är en bil, trottoarkant eller en stolpe så varnar de.
Backkamera är förstås ännu bättre, men hjälper inte till fram.

#5
2018-01-05 10:53

Min bil har 270°-kamera. Ibland vill jag komma nära trottoarkanten och då hjälper det att se ner under speglarna. Hade jag bara haft speglarna hade jag dömt ut några p-platser som för små.

#6
2018-01-05 10:57

Jag litar inte på min backkamera, tycker att perspektivet blir förvrängt.

#8
2018-01-05 11:46

Fast om sensorerna är fulla med snö så brukar de låta konstant, i alla fall på mina bilar.
har jag cykelstället nedfällt på husbilen så skriker det och jag får förlita mig på backkameran och backspeglarna

#9
2018-01-05 14:44

Jag har backsensorer endast bak ( tack och lov ej fram ) där man ju har mycket bättre förutsättningar att se. Det är min första bil med backsensorer och tycker att det är ett jobbigt pipande när jag ska fickparkera, jag uppskattar dem bak men tycker att de varnar för tidigt att som i denna artikel börja pipa redan vid 170cm tycker jag är för tidigt och bara jobbigt. För mig är det avståndet från drygt 1 meter och kortare som är intressant vid bl a fickparkering. Finns det bilmärken där man själv kan ställa in när den ska varna?

#10
2018-01-05 16:25

Volvos parkeringssensorer fram och bak fungerar utmärkt. Man varken behöver läsa instruktionsbok eller titta på displayen vid användning bara lyssna på ljudet och man fattar direkt hur det funkar med en kort blick på displayen vid de första användningarna. Finliret sista dm lär man sig genom att gå ur bilen och kolla avstånd några gånger när konstant pip börjar i längsled eller i vinkel. XC60 kan sedan något år kompletteras med framsensorer integrerat i systemet -olika tonhöjd fram o bak. . Sensorer fram behövs verkligen på modellen XC60 för främre ytterhörnen speciellt i spiralformade smala garageinfarter eller fickparkering. Har inget behov av kamera bak men har lagt till en sektor-vidvinkelkamera fram integrerad i displayen som är användbar vid trånga utfarter med dålig sikt. åt sidorna .

#11
2018-01-05 16:36

Stefan Eriksson, tror Audi a6 har variabel backsensor både längd och ljudnivån. Personligen uppskattar jag sensorer när det är mörkt ute, mycket lättare då att parkera.

#12
2018-01-05 17:02

Jag har två bilar. En med sensorer och en utan. Man vänjer sig vid sensorerna så när man tar bilen utan sensorer får man gå ut och kolla ibland om man inte vill köra till det tar i.

#13
2018-01-05 18:11

På min Kia Ceed så fick jag en buckla på bakluckan på grund av backsensorerna. Så snart jag vant mig vid att de finns och jag med all rätt började lita på dem så hände det: Jag backade ut från parkeringsplatsen på landet där det sluttar lite bakåt, och brydde mig förstås inte om att lägga i backen, bilen gick ju bakåt ändå, och jag skulle ju direkt efter backningen köra iväg framåt.
Men på andra sidan grusvägen sitter några plåtbrevlådor av markstående typ. Vad jag då ännu inte visste var att backvarnarna bara är aktiva då backväxeln är ilagd, varför jag stötte emot brevlådorna utan ett enda varningspip. Detta hade garanterat inte hänt i en bil utan backvarnare! På en bil med en uppsjö med sensorer för antibromslåsning, antisladd, antispinn osv. vore det ingen raketvetenskap att ordna så backvarningssystemet aktiveras när bilen faktiskt rullar bakåt, oavsett växelläget.
En backkamera är klart bättre, den kan man inte tro är i drift om den inte visar nån bild!

#14
2018-01-05 19:06

"Stefan Eriksson 2018-01-05 14:44
Jag har backsensorer endast bak ( tack och lov ej fram ) där man ju har mycket bättre förutsättningar att se."
Hur tänkte du där?????

#15
2018-01-05 19:14

Jag brukar aktivera sensorerna med en knapp när jag inte backar in.
Ska jag fickparkera finns det en knapp så bilen löser det själv.

#16
2018-01-05 19:22

Har både backkamera och sensorer fram och bak på min bil och det underlättar väldigt mycket när man ska manövrera bilen där det är lite trångt. Har kört bilar med bara sensorer eller bara kamera och då känner man att något saknas.

#17
2018-01-05 22:32

Så dåligt som folk fickparkerar borde det vara lag på alla bilar större än polo.
7av10 har ju noll koll på vart fram och bak är och fyra omtag behövs för vissa när dom backar ut ur fickan.

#18
2018-01-05 22:43

Har sensorer fram och bak på båda våra bilar, en av dem har backkamera. Den tittar jag aldrig, ger helt fel perspektiv tycker jag. eller så måsta man vänja sig. Sensorerna behöver man bara lyssna till så fattar man. Problemet ibland är att sensorerna både fram och bak vill varna samtidigt, då blir det till att lita på sin egen känsla.

#19
2018-01-06 07:02

Mso: bättre ett omtag extra än att nån skrapar/bucklar till min bil.

#20
2018-01-06 08:18

Errka. Bättre med sensorer.
När man dagligen ser folk stoppa 1,5 -2 meter före det tar fram och bak känns det som dom borde lagt till det i tillbehörs listan.

#22
2018-01-06 13:22

Starpilot. Det är dom tror sig köra bra och är duktig att parkera.

#23
2018-01-06 13:24

Optimus. Fram och bak har olika tonläge på vag.

#24
2018-01-06 13:54

Dessutom ljuder varningen i främre alternativt bakre högtalarna, beroende på vilken ände det är nära.
Jag har inte kollat hur nära jag är när det först börjar varna, men inte är det över en meter. Ska kolla det nån dag.

#25
2018-01-06 16:14

Ingen tillfällighet att backkamera föreslogs bli obligatorisk utrustning på alla nya bilar i USA fr o m 2014 tror jag det var - men det flyttades nog fram. Orsaken var att det inträffade såpass många påkörningar av mindre barn vid backningsmanövrer. Borde vara obligatoriskt även inom EU och ingår i Euro Ncap-klassningen - oavsett att vissa besserwissrar uppenbarligen tror att dom har sikt alldeles bakom bilen via backspeglarna.

#26
2018-01-06 17:52

BMWn som är gammal saknar skärm, men man hör via högtalarna vilken sensor som varnar.
Fordens främre aktiveras i låg fart, och piper för bilar när nån passerar i köer. De har för långt avstånd på konstant pip/ rött på skärmen, då är det mer än en halvmeter kvar, BMWn är ca 10 cm.

#27
2018-01-06 20:54

Min Auris har sensorer både bak och fram + backkamera vilket jag tycker är bra. Kameran har markeringar för 1m och 1/2m vilket stämmer bra också. Vad som däremot irriterar mig är att bilen piper hela tiden när jag backar precis som om jag inte visste att jag backar.

#30
2018-01-07 12:38

Jag har en C3 Picasso med parkeringssensorer bak som jag tycker fungerar väldigt bra! Ingen läcker display i fyrfärg eller så, utan en monokrom skärm som visar ränder bakom varje sensor. Fungerar bra.

#31
2018-01-07 16:16

Hade en gång en Volvo XC70 2006 och en parkeringsplats där jag måste backa in (dålig utformning av storgaraget). När jag backade in mot väggen och stannade just när pipandet övergick till fast ton var det precis lagom avstånd till väggen för att jag skulle kunna öppna bakluckan utan att den slog i väggen. Mycket praktiskt!

#32
2018-01-07 18:07

Min backkamera är alltid ren och har hittills fungerat perfekt - även i Norrländsk kyla och kraftigt snöfall. Så backkameran skulle jag inte vilja vara utan. Hade en på förra bilen där man fick rengöra linsen regelbundet när det var slaskväder men det var ändå rätt enkelt så ingen orsak att inte ha den funktionen.

#33
2018-01-07 19:23

Min backkamera är aldrig ren som det är på en kombi men en dutt på lins spolningen så är skärmen glasklar oavsett saltslask eller snörök.

#34
2018-01-07 20:27

Borde gå att sätta back-kameran innanför bakrutan = bakrutetorkaren på en kombi. Och fortfarande se ner till kofångaren.

#35
2018-01-08 08:48

Innanför rutan går det ju inte att ha kameran.
På en vettig konstruktion ser man rakt bakåt och även rakt ovanför kulan och kofångaren och suveränt när vagnen skall på.
Fattar inte att alla har spolning av kameralinsen som Skoda har.

#36
2018-01-08 13:52

Raphael2018-01-07 12:38
Jag har en C3 Picasso med parkeringssensorer bak som jag tycker fungerar väldigt bra! Ingen läcker display i fyrfärg eller så, utan en monokrom skärm som visar ränder bakom varje sensor. Fungerar bra.
Så var det med min första begade octavia 2006 och det funkar hur bra som helst med monokrom skärm.
Men det är nice med dagens system där du har linjer som visar dig 100%rätt när du backar och svänger mot släpvagnen och bara lägger på vagnen på kulan utan omtag.

#37
2018-01-09 13:21

Intressant att nån där uppe inte litade på backkameran... Hur tänker man då? Visst att det är lite fisheye-effekt men ändå. Nära är nära. Inte nära är inte nära.

#38
2018-01-09 15:51

VW har backkameran innanför emblemet på åtminstone nya Golf och Passat. Emblemet öppnas när man backar och kameran är alltid ren.

#39
2018-02-18 21:19

Vi har backkamera på vår Golf 7 2016, jag gillar den skarpt, men inte frugan. Och jag förstår henne inte.

#40
2018-03-09 16:08

Hej "humor" Spelar mindre roll om det är mörkt ute, i alla fall på min Golf 7 där backkameran klarar av mörkret bra då
backlamporna ju lyser upp bakom.

#41
2018-03-18 16:09

Står ju i instruktionsboken !

#42
2018-04-03 22:46

"XC60 kan sedan något år kompletteras med framsensorer integrerat i systemet -olika tonhöjd fram o bak"
Märkligt att Volvo är så sena med det där.
På C5 var det standard med sensorer både fram och bak redan 2005. (kanske redan innan dess)
Och ljudet kommer från den högtalare som är närmast hindret.
Man blir bortskämd med P-sensorer, dagens bilar kan vara svåra att överblicka.

#43
2018-04-21 14:23

Ja Hultarn det var samma på min Skoda och med olika justerbara tonlägen på frampå eller bakåt.
Jag skulle nästan säga att dom flesta moderna bilar behöver detta både bak och fram.
När man ser folk parkerar i parkeringshusen så inser man hur dålig koll folk har på sina bilar borde det vara standard.

#44
2018-05-27 15:29

Min åldriga Mercedes har lampor som tänds en och en innan det till slut börjar pipa. Fungerar perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=AV1LzTMF92E

#45
2018-08-07 09:02

Sedan när är parkeringshjälp "nära på nödvändig"?? Är det sedan folk har haft det ett tag och så glömt hur man backar och parkerar själva?

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.