Bild
Nästa artikel

När Land Rover blev Honda

Biltestarbloggen

Jag såg en utskälld bil i veckan: Saab 9-7X. Minns du den? En stor, maffig suv av bästa svensk… amerikanska märke, tillverkad under 2005-2008.

Ett praktexempel på så kallad badge engineering, en mestadels engelsk (förr i tiden) och amerikansk (i alla tider) företeelse som innebär att man skapar en ny bilmodell med hjälp av nya emblem, lite ny design av detaljer och så ett smaskigt nytt namn på toppen av det hela.
 

Saab var ju i GM:s våld vid denna tid och hade redan tidigare fått släppa till sitt namn till skapelsen Saab 9-2X, baserad på Subaru Impreza i kombiversion. 

Alla med hjärtat på rätta Saabstället fnös, själv tyckte jag att idén var suverän. Både Saab och Subaru hade rolig teknik och udda varumärkesprofil, det hade kunnat bli något. Ja, det vill säga, om inte just GM varit huvudman. Sedan slutet av 1970-talet har nästan allt GM tagit i runnit som guld ur händerna på koncernen, maken till misshushållare finns inte i bilvärlden.

Saab 9-7X, som sagt, det var också en kul bil, vad än belackarna säger. Tänk att ratta en Saab som redan från fabrik fanns med motor från Chevrolet Corvette! Jodå, Aeromodellen som kom på slutet hade en sexliters V8 på 390 kusar, direkt från USA:s enda sportbil.

Åsynen av en 9-7X nyligen fick mig att tänka på alla badge engineered-bilar jag kunde komma på. Vilken var den märkligaste, om nu inte Saab 9-7X var det?

Efter ett tag vaskade jag fram en kandidat ur minnets alldeles för stora skräpkammare: Honda Crossroad.

Den byggdes 1993-95 och baserades helt på Land Rover Discovery av första generationen. Honda hade redan tidigare gått in i Rover och hjälpt till med utvecklingen av åtskilliga personbilar som hjälpligt hjälpte märket innan BMW kom in och rörde om ett varv till i det hela.

Det var också i början av 1990-talet suv-flugan började ta fart och någon sådan modell hade inte Honda på sitt program, medan Toyota och andra japaner laddade för fullt. Alltså: giv oss en Discovery med Honda-emblem!

Förändringarna jämfört med Discovery inskränkte sig till nya strålkastare, ny logotyp på navkåporna och ett Hondaemblem på den plats på bakre dörrhandtaget där Land Rovers välkända logga tidigare fanns. För att passa in i hålet fick Honda sträcka ut sin egen logotyp en smula men vad gjorde man inte i hopp om att sälja 400 bilar om året?

Det gjorde Honda nu inte. Första året gick det åt 171 bilar, andra året hela 620 stycken, men år tre bara 137 stycken. Niohundratjugoåtta bilar på tre år, fler var det inte som ville ha en äkta Land Rover som seglade under falsk flagg.

Nu är förstås frågan om det finns ännu sämre exempel på samarbeten bilmärken emellan? Kommer du på något, låt oss veta! Och du – Alfa Romeo Arna går utom tävlan!
Trevlig helg alla läsare! 

Kommentarer

#1
2018-04-06 14:36

GM är nu inte ensamma om att misshandla varumärken och göra märkliga kombinationer. Låt oss minnas AMC och Chrysler! Vi har ju Chrysler Europas kakafoni av olika varumärken men ändå några riktigt bra produkter (och några riktigt usla) i en märklig kombination, men det vart ett roligt resultat av det med Saab Talbot/Simca Horizon från finska Valmet - alltså en Talbot/Simca med Saab-stolar m m. Vi har det märkliga varumärket Eagle i USA som var AMC:s försök att sälja amerikafierade Renault. Det gick inte bra. Eller ta Chryslers Plymouth som precis som flera av GMs märken fick läggas ner. Av GM:s märken är det egentligen bara Pontiac som jag saknar.

Apropå Saab så får man anse Saab Lancia 600 som ett misslyckande. Varför inte låta bilen heta Lancia även i Norden när den faktiskt var det? Sen var bilen inte dålig i sig, men misshandlad av Saabs försäljarnät och serviceorganisation. Bilen var helt okej, om man såg den som den Lancia det faktiskt var och inte som en Saab. Fortfarande en fantastiskt fin fjädring i den och härliga vägegenskaper.

#2
2018-04-06 16:40

Raphael, Saab hade inget med Talbot/Simca Horizon att göra, det var Valmet som tog beslut att utrusta Horizon med detaljer från Saab som man tillverkade samtidigt, givetvis i samförstånd med Saab.
Lancia 600 var ju helt riktigt fel att blanda in Saab i, det var ju en riktig skitbil för svenska förhållanden.
Den var helt ok i sydeuropa, men borde fått stanna där, men den kom ju i samband med Saabs samarbete med Fiat och ansågs av Saabledningen helt felaktigt passa för Norden.
Ännu egendomligare var väl intresset för Autobianchi https://www.saabplanet.com/the-saab-fiat-partnership-began-in-1978/
Saabledningen tvingades många gånger fatta egendomliga beslut.

#3
2018-04-06 17:52

Raphael II Vem har inbillat dig att Chrysler/ Plymouth har haft med GM att göra-eller tvärtom? Mig veterligen har det aldrig inträffat,fast det borde blivit säkert bättre bilar om GM hade varit huvudman för Chrysler.... Jag har hemska erfarenheter av Chryslers produkter fast det går inte att berätta om dom här, de kommer inte få plats i denna media!

#4
1
2018-04-06 17:59

Märkligt att alla saabare klagar så på GM. Utan GM hade Saab dött avsevärt mycket tidigare, och om GM fått avsluta det hela som de tänkt hade det gått fort och smidigt för både varumärke och svenska staten, istället plågades den döende ihjäl i något år efter att GM lämnat det sjunkande skeppet.

#5
2018-04-06 19:41

Helge, jag påstod inte att GM hade med Chrysler att göra. Jag tog upp Chrysler och AMC som ytterligare exempel på att GM inte var ensamma om att blanda märken hej vilt och komma med märkliga resultat.

#6
2018-04-06 19:47

Saabnisse, jag vet att det var Valmet jag skrev ju att det var Valmet. Sen tycker jag inte att Lancia Delta var en skitbil. Det var en utmärkt bil. Min mor hade en. Problemet med den var att den inte var ordentligt rostskyddad, detta hade Saab enkelt kunna ordna genom att rostskyddsbehandla bilarna. Nu fick kunderna köpa en tilläggsbehandlng, men det borde givetvis ha ingått från början. Den hade ett Saab-influerat värmesystem, så den fungerade faktiskt bra på vintern. Sen hade den sidokrockskydd i dörrarna och var ovanligt stabilt byggd, men detta ledde till att den också var ovanligt tung för sin storlek. En nackdel var att växellådan i de första generationerna var lågt växlad, vilket gick ut över bränsleförbrukningen. Senare versioner fick en högre utväxling och förbrukningen sjönk. Stolarna var välstoppade, tweed-klädseln av hög kvalitet och ljudisolering ovanligt tjock. Den hade t o m tweed-klädsel i taket! Onekligen en liten lyxbil i mini-storlek. Men Saab-verkstäderna förstod den inte och ville helst inte ha med den att göra. Bilen slarvades bort av Saab.

#7
2018-04-06 19:53

Saab-Lancia 600 var en skräpbil ifrån början till slut. Inredningen trillade i bitar bara man tittade på den.

Min Saab-handlar vägrade tom sälja en begagnad till mig. Sådant skräp ska du inte ha sa han.

Men det är klart har man bara erfarenhet ifrån bilar med tveksam kvalité så förväntar man sig nog inte bättre.

#8
2018-04-06 20:02

SiggeN, ingenting ramlade loss från inredningen i min mors Lancia inköpt ny årsmodell 1980. Hon hade den i flera år, sen bytte hon den till en ny Peugeot 205. Lancian gick många tusen mil. Innan Lancian så hade hon en Ford Fiesta S årsmodell 1977. Där vi kan vi prata om usel kvalitet. Den hade inredning som föll sönder. Och det var glappkontakt hit och dit i den simpla elektroniken. Bakrutetorkaren gick när den hade lust, vilken den inte ofta hade. Det fixade jag genom att tejpa upp kablarna till torkarmotorn. Så slapp var infästningen... Den stannade även en gång på motorvägen och sen ville den inte vidare så den fick bärgas till verkstan. Det var då min mor beslöt sig för att fimpa Fiestan och köpa sig en riktig bil istället. Lancian svek henne aldrig. Den startade alltid i ur och skur, den bara gick och gick, till skillnad från Forden som inte ville vara med.

#9
2018-04-06 21:47

1, det är möjligt att Saab lagts ner tidigare utan GM, men Saab har alltid haft märkliga ägare som fattat märkliga beslut.
Pehr G jobbade för ett samgående med Volvo 1977 där Saab hade tekniken och Volvo kapaciteten, men det stoppades!
När GM kom in förstod de nog inte vad de gjort, det var inget företag som kunde köras efter amerikanskt mönster.
Nu har man ju missat Opel/Vauxhall också!
Amerikanska företag förstår nog inte hur det ska vara i Europa.

Raphael, helt riktigt schabblade Saab bort 600.
Man hade chansen att för en låg kostnad saabifiera 600an med 99ans stolar osv. men tog den inte!
Man hade ju också kunnat bättra rostskyddet, det var ju inte i topp på Saab heller, men det var bättre!
Det hade kunnat bli en perfekt ersättare till 99an!
Då hade man haft 600, 900 och 9000!
Man hade chansen men missade den!
Varför?

#10
2018-04-06 23:25

Saabnisse, det bästa hade varit låta Lancian vara en Lancia och skippa att Saabifiera den. Rostskydda den vid ankomst till Sverige och sen sälja den som en Lancia.

#11
2018-04-06 23:28

Det värsta sättet att förstöra varumärken på är ”badge engineering”. Fiat körde Lancia i botten när de döpte Chrysler till Lancia. Den värsta missen under Marchionnes karriär. Han saknar känsla för märket.

Man kan absolut dela bottenplattor etc, men att ta precis samma bil och bara byta namn - det blir inte bra.

#12
2018-04-07 08:03

Volvo har också ägnat sig åt badge engineering. Tänker främst på Volvo 66, som ju bara var en dåligt maskerad Daf och hade "rem-Johan låda". Sen kom Volvo 343, som också var en Daf, med Renault motor... Men med tiden fick den både svensk motor och manuell låda och blev accepterad av många som en Volvo.

#13
2018-04-07 08:20

Även om 343 var konstruerad av Daf så hade Volvo lagt ner DAF varumärket när modellen lanserades, modellen släpptes aldrig som DAF.

#14
2018-04-07 09:08

Nä jag vet Raphael. 343 var "bara" konstruerad av Daf och var vad jag minns skälet till att Volvo köpte Daf. Dom behövde en mindre bil och här fanns en färdig. Men det var modell 66 jag tänkte på som badge engineering. Minns att jag tyckte det såg hemskt ut med Volvo emblem på den. Typ, vem tror dom att dom kan lura?

#15
2018-04-07 09:22

GM's försök till en kompakt lyxbil baserad på Ascona var ett bottennapp. 1,8 liters fyra, ihop med 4-vxl manuell - hopplöst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Cimarron
Och ändå gjorde man ett nytt försök med "Saabillac", (Saab 9-3 = BLS) vilket gick ännu sämre...

#16
2018-04-07 09:33

Den verkliga anledningen till Volvos köp av DAF var för att komma åt patenten till CVT-lådan och det var inte Variomatic utan Transmatic, alltså stålkedjevariatorn.
De blev blåsta, de fick Variomatic, men patenten till Transmatic låg hos DAFs lastbilsdivision och såldes av DAF till en rad andra tillverkare och har använts i bl.a. Audi, Fiat, Subaru, Toyota m.fl., men inte i Volvo.
Men naturligtvis var det vettigt att använda sig av 343, det var en bra konstruktion som blev riktigt bra när Volvos egna grejor fick ta plats under huven.

#17
2018-04-07 10:29

Saabnisse, det är möjligt att det var det bakomliggande skälet. Men det som förmedlades utåt var det jag nämnde. Kanske för att rädda ansiktet för sin blunder. ;-)
http://www.mimersbrunn.se/article?id=9149
Här står bl.a:
"Volvos köp av DAF var tänkt att fylla ut den lucka som Volvo haft i småbilsklassen och för den delen mellanbilsklassen. I köpet ingick fabriken i Born."

#18
2018-04-07 14:38

DAF var ett intressant och udda företag med spännande teknik. Bilen som blev Volvo 343 designades som en DAF, den skulle bli DAF 77 - men sen köpte Volvo bolaget och planerna gjordes om. Den är helt klart inte designad som en Volvo, men tittar man på prototyperna så ser den snyggare ut som DAF. Volvo-fronten gör fronten längre och proportionerna blir fel och konstiga jämfört med prototyperna med DAF-front. Men konceptet i sig var konstigt, en bakhjulsdriven kompaktbil när konkurrenterna satsade på framhjulsdrift....

#19
2018-04-07 14:41

Honda och rover hade en del märkliga affärer ihop. Honda Concerto och senare Civic 5-dörrars paketerades om till Rover 400 och senare Rover 45. Fanns även som MG. Iaf klart snyggare än dagens Civic.

#20
2018-04-07 17:57

Raphael, DAFs koncept med bakhjulsdrift var inte konstigt.
Att modifiera Variomatic till framhjulsdrift skulle bli väldigt dyrt, därför optimerade man konstruktionen så kostnadseffektivt som möjligt och gav bilen en DeDionaxel för att ge så bra vägegenskaper som möjligt.
Och med Volvomotor och manuell låda kunde den vara riktigt underhållande.
Tyvärr fick den ju ett oförtjänt dåligt rykte från början, speciellt de duvblå "PRO-mopparna"!

#21
2018-04-08 09:37

Saabnisse, men utrymmesmässigt var bakhjulsdrift en nackdel jämfört med konkurrenterna. De-dion tog dessutom också mycket utrymme. Jag är fullt medveten om 3xx-seriens vägegenskaper, det var bilen bilskolan hade. Jag körde upp i en sån. :)

#22
2018-04-08 19:33

Under skalet var Saab-Lancia 600 en Fiat Ritmo....bättre gener skulle nog Saab krävt.

#23
2018-04-08 21:43

SiggeN, det stämmer inte riktigt. Lancia Delta/Saab 600 använde Lancias egenutvecklade fjädring från Lamcia Beta, som innebar en delad axel med McPherson fjäderben även bak. Långslagig fjädring och dubbla krängningshämmare (fram och bak). Det var detta som gav Lancian fantastiska vägegenskaper samt skön komfort men nackdelen var att bakaxeln tog upp mycket plats så bagageutrymmet blev litet.

Fiat Ritno hade en simplare bakaxel med bladfädrar inspirerad av Fiat 128. Den var rätt mjuk men hängde inte alls med i kurvorna som Lancian.

Lamcian hade Lancias justerade varianter av Fiat motorer. De var helt ok.

Så att säga att Lancia Delta var en Fiat Ritmo under skalet, det stämmer helt enkelt inte. Var egentligen bara drivlinan som var Lancia-trimmade Fiat komponenter. Bottenplatta och hjulupphämgningar var Lancia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.