Bild
Nästa artikel

När Chevrolet blev Toyota…

Biltestarbloggen

Murar, tariffer och handelshinder är åter i fokus för bilindustrin sedan den trumpna presidenten i USA vill höja tullarna på importerande bilar. Strafftullar är inget nytt och genom historien har bilcheferna visat prov på kreativa idéer för att kringgå protektionistiska regelverk.
 
Ett av de mer intressanta resultaten ser ni på bilden ovan.
 
Chevrolet Cavalier från mitten av 90-talet har en lagom avslagen hyrbilsaura, men bilarna på bilden är minsann en av de mest hypade nybilslanseringarna i Japan under 90-talet. Ty de är inga vanliga Chevroleter, faktiskt ingen Chevrolet alls, utan Toyota Cavalier.
 
För att stilla det spända förhållandet mellan amerikanska politiker och japanska biltillverkare i början på 90-talet gjorde Toyota och GM en gemensam satsning för att öppna dörren till den stängda japanska marknaden.
 
Vägen till försoning gick via Toyota Cavalier. Japans bilgigant gick med på att börja sälja den amerikanska kompaktbilen i sitt japanska återförsäljarnät under sitt eget namn.
Tillverkningen skedde på en speciell produktionslina i Ohio och därmed blev modellen en av de första USA-byggda bilarna att säljas på japansk mark.
 
Det sägs att de skickligaste bilbyggarna valdes ut och monterade ihop Toyota Cavalier med vita handskar, så som den japanska bilbyggartraditionen lyder. Detta hindrade inte att Toyota frekvent skickade tillbaka bilar som underkändes i kvalitetskontrollen.
 
Den Ohio-byggda Toyota Cavalier lanserades i Japan hösten 1995 med en omfattande reklamkampanj. Målet var att sälja 20 000 bilar per år men satsningen blev en flopp. Japanska köpare ville inte ha en amerikansk dussinbil, alldeles oavsett vad den hade för emblem i nosen. Första året såldes blott 11 500 exemplar och åren därpå föll siffrorna rejält trots gynnsam utveckling av växelkursen. GM höll dock ut i totalt fem år innan försäljningen stoppades år 2000.
 
Det ska bli intressant och se vilka speciallösningar som kan komma ut på bilmarknaden om Donald Trump förverkligar sitt hot om importtullar. I kampen om profit, marknadsandelar, aktiekurser finns det inga heliga allianser.
 
Bilindustrin är full av besynnerliga kreationer. Nissan Santana, Alfa Romeo Arna, Saab 600 och 80-talets Chevrolet Nova är andra exempel på samma tema.
 
Vilken modell är din favorit – eller skräckexempel – bland historiens bilbastarder?

Kommentarer

#1
2017-04-20 14:47

Renault Alliance är nog bland de som påverkat bilhistorien mest. En fransk bil byggd av "the last independent" blev inte planetens bästa produkt.

#2
2017-04-20 15:05

SAAB 9-2X och 9-7X, de minst SAABaktiga SAAB:arna. Om de ens är värda namnet SAAB.

#3
2017-04-20 16:19

Saab 9-2X tycker jag dock verkar ovanligt lyckad även om det knappast är en äkta Saab. Men kombinationen av den riktigt bra fyrhjulsdrivningen och boxermotorn från Subaru Impreza WRX med en lyxigare inredning och snyggare front från Saab gör att jag gärna hade ägt en 9-2X!

#4
2017-04-20 16:54

Volvo 66. Tag en DAF, montera andra stolar och enblem - och vips är det en Volvo! Eller inte... Australien kryllade av olika bastarder, det var Ford-Mazda, Holden-Toyota, och allt möjligt.

#5
2017-04-20 17:47

VW Taro!

#6
2017-04-21 11:48

trasten.

Bästa VWn......VW Taro..

#7
2017-04-21 13:59

Allt var outslitligt utom karossen.

#8
2017-04-23 05:29

Saab 9-3 som döptes till Cadillac BLS och hade Fiat motor!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cadillac_BLS

#9
2017-04-23 05:37

Fiat köpte Chrysler. Döpte on Chryslerbilarna i Europa till Lancia. Tappade försäljning med 50%. För vem vill ha en Lancia? Har nyligen slutat märka Chrysler som Lancia och hoppas att försäljningen skall ta fart igen.

#10
2017-06-13 19:45

Köp aldrig någonting från FCA-koncernen. Värre skit finns inte på marknaden.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!