Bild
Nästa artikel

Många besked i AutoIndex

Biltestarbloggen

Har de senaste veckorna suttit begravd i siffror från de senaste undersökningen av AutoIndex där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav.
 
Vi Bilägares undersökning är den största i Sverige i sitt slag. Över 18 000 svenska privatägare har deltagit vilket visar att intresset för bilen, kvalitet, servicetjänster och ekonomi fortfarande är hjärtefrågor, trots den allmänt stigande ointresset i att ställa upp och svara på enkäter.
 
Det finns belackare som anser att kundnöjdhetsmätningar av det här slaget från ett konsumentperspektiv inte ger speciellt mycket. Kunder i allmänhet ”lyfter” sitt eget märke för att rättfärdiga sina köpbeslut och att resultaten därför blir ointressanta. Som motvikt kan jag konstatera att bilbranschen tänker precis tvärtom.
 
Varje tillverkare
har de kunder de förtjänar och den allra största moroten måste naturligtvis vara att göra sina egna kunder så nöjda som det bara går för att både behålla dessa och att locka till sig nya. Alla biltillverkare och importörer har självfallet sina egna kundnöjdhetsmätningar, men styrkan med AutoIndex är att det här också går att jämföra sig med konkurrenterna.   
 
Nästa vecka går vi ut med totalresultaten av AutoIndex för 15:e året i följd. I det samlade resultatet ingår betygsättning av bilkvalitet, köregenskaper, återförsäljare, verkstäder och synen på lojalitet och referenser till eget märke.
 
Under året framöver kommer vi att belysa alla dessa faktorer i papperstidningen. Kommer Lexus att vinna igen? Hur står sig Volvo gentemot de tyska premiumkonkurrenterna? Vem ökar, och vem backar mest? Och hur har synen på Volkswagen påverkats som följd av avgasskandalen?

Kommentarer

#1
2016-05-12 12:06

När man gör och tolkar en sådan här mätning så gäller det att ha ett par saker i huvudet.

1. Man kan oftast (väldigt sällan i alla fall) fråga alla (bilägare) eller mäta samtliga egenskaper (kundnöjdhet, tillförlitlighet etc) i en undersökning. Man mäter oftast några få, och baserat på dessa (möjliga) observationer säger man sig (via statistisk inferens) kunna uttala sig om samtliga element på marknaden. Resultatet är alltså en skattning (mer eller mindre noggrann sådan), inte en realitet.

2. Det finns alltid osäkerheter inbyggda i alla mätningar. Ju fler osäkerheter, desto större är chansen att man inte kan uttala sig om de generella förhållandena utan tvärtom får ett resultat som möjligen kan representera de som skickat in sina svar. För er som tycker det är kul med statistik brukar man prata om "Totalfelet" - något som förstås aldrig kan fastställas.

3. Bortfallets- det eviga gisslet - storlek och egenskaper, samt hur det har bearbetats och hur urvalet ser ut.

4. Mängden möjliga bias, samt hur dessa har bearbetats.

Vad jag förstår har man ingen som helst kontroll på bortfallet eller egenskaper i densamma. Om jag inte heller har missförstått så är det inte frågan om ett OSU (obundet slumpmässigt urval), varvid de traditionella inferensteknikerna heller inte kan utnyttjas (hur som helst). Men, jag är givetvis helt öppen för korrigering och information som visar på andra relationer.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Statistik...

MVH AL

#2
2016-05-12 14:18

Nej, du har alldeles rätt AL. Men självklart kommer statistiken att utnyttjas av de som får bra betyg och bortförklaras av de som får dåliga betyg. Frågan är om företagen själva vet vad de utläser ur statistiken? Jag är tveksam, och i de flesta fall företag åberopar resultat från mätningar plockar man ut någon siffra som ser bra ut och bortser från totalen.

#3
2016-05-12 14:26

Jag tror att vissa lite dyrare bilmärken köps av människor som inte bara investerar pengar i sitt köp utan också intresse och känslor. De servar, handtvättar och polerar sina bilar. Tveksamt om de skulle ge ett dåligt betyg sedan. Därefter har vi dom som ser mer sansat på bilköpet. Bilarna får inte vara för dyra att köpa och om en eller annan service missas så än sen. När något går sönder så blir de förvånade och skyller på dålig kvalitet. Dessa ger förmodligen ett sämre betyg åt sina bilar. Jag ger inga exempel på vilka bilmärken som tillhör vilken kategori men alla vet exakt vilka jag avser.

#4
2016-05-12 18:05

Ja, vi väntar på nästa vecka resultat av Autoindex 2016 i Sverige.
Nyheter i Danmark har lagt fram redan 2 veckor sen och se på nätet: http://www.loyaltygroup.dk/dk/nyheder-inspiration/nyhedsarkiv/2016/bmw-n...
Toyota klarar sig fjärde plats :-)

#5
2016-05-12 19:14

Måste ju vara fel på den danska undersökningen, två tyska och ett svenskt bilmärke före Toyota. Skumt! :-)

#6
2016-05-12 20:30

BBT6; Vilket ofrånkomligen för oss in på resonemanget om folks objektivitet, samt hur olika varunamn stör ut alla former av rationellt och saklogiskt tänkande.

Fenomenet gäller faktiskt inte bara bilar, där vi ju här i trådarna gång efter gång kan se hur vissa individer bara läser och tar till sig information som passar deras egen uppfattning. Samma förhållande gäller även inom andra sektorer, där kluster av likasinnade klumpas ihop (ex på FB) och där enbart får ta del av sådan information som passar gruppen, d.v.s all annan information sorteras bort ( då den kan väcka anstöt). Propaganda som däremot stämmer överens med gruppens uppfattning sprids med en hiskelig fart, helt utan eftertanke. ( syns även här i trådarna).

Det här är ett problem som uppmärksammats av medieforskarna, då informationsspridningen därigenom blir störd. Internets styrka har alltså även blivit en uppenbar svaghet.

MVH AL

#7
2016-05-13 07:23

Autoindex är för de som blint tror på statistik/undersökningar endast.

#8
2016-05-13 08:36

1. Toyota
2. Subaru
3. Volvo

#9
2016-05-16 13:29

AutoIndex är bra. Det borde vara mer intressant vad mängder av ägare tycker om bilarna än vad motorjournalister och förståsigpåare anser efter en bjudlunch och provkörning.

#10
2016-05-18 12:19

Subaru
Lexus
BMW
Jag gillar Autoindex. Det kan vara till hjälp när det är dags för bilbyte. Ger i vart fall en indikation om man ska undvika eller kolla bilen närmre. Så använde jag Autoindex vid sista bilköpet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.