Bild
Nästa artikel

Målgång för långtest 2017

Biltestarbloggen
2017 års fem långtestbilar samlade: Volvo V90, Kia Niro, Suzuki Ignis, Peugeot 3008 och VW Tiguan. Vilken av dem fick flest poäng i förarnas omröstning?

Så var det klart! Årets fem långtestbilar har rullat i mål efter ett år på vägarna i ur och skur.
Totalt har nästan 20 000 mil – fem varv runt jorden! – avverkats sedan början av året.
 
Under hela resan har bilarnas egenskaper, fel och andra eventuella brister har nogsamt registrerats. Vi har förstås även hållit full koll på ägarekonomin. Något som är möjligt tack vare att Vi Bilägare – som enda tidning i Sverige – själv äger bilarna i långtestet.
 
Varenda krona som lagts ut på bränsle, däck, olja, tvätt, service och annat är omsorgsfullt bokförda och givetvis finns även den i särklass största bilkostnaden – värdeminskningen – med i den ekonomiska kalkylen.
 
Totalt har årets långteststall dränerat redaktionskassan med nära 800 000 kronor. Mycket pengar, javisst. Men också väl använda slantar om man verkligen vill lära känna bilarna på djupet - och det är den absoluta ambitionen hos Vi Bilägares långtestlag.
 
Som slutkläm på långteståret brukar våra fem testchaufförer rösta fram Årets Långtestbil. Så har skett även i år, men vilken bil som tog hem titeln avslöjar jag inte här. Det får du läsa om i nummer 18 av papperstidningen som kommer ut i mitten av december.
 
Däremot får du gärna komma med en gissning. Vilken bil tror du vann – och hur blev rangordningen för de övriga?
 
De bilar som var med under långteståret är, i bokstavsordning: Kia Niro Hybrid, Peugeot 3008 HDI/120 hk, Suzuki Ignis 1.2 4WD, VW Tiguan 2.0 TDI/190 hk 4Motion och Volvo V90 D3 AWD
 

Kommentarer

#1
2017-11-29 09:27

Volvo, VW, Peugeot, Kia, Suzuki.

#2
2017-11-29 09:51

VW, Volvo, Kia, Peugeot, Suzuki

#3
2017-11-29 10:23

VW, Peugeot, Volvo, Suzuki, Kia

#4
2017-11-29 10:50

Gissningsvis står det mellan V90 och Tiguan - om inte ekonomin är avgörande.

#5
2017-11-29 12:37

Den vettigaste bilen för rimliga pengar med någorlunda framtidsteknologi är Kia Niro med sin hybrid teknik. De andra tillhör 1990 talet.

#6
2017-11-29 17:32

Kia Niro producerar förmodligen mest nytta för pengarna på kort sikt, även utan sin hybridteknik. På lite längre sikt kan det mycket väl vara Volvon.

#7
2017-11-29 15:23

Det går ju inte att rangordna bilar av totalt olika typ, och prisklass. Allt slår ju tillbaka på vad man förväntar sig av respektive bil.
- Komfort
- Buller
- Totalekonomi
- Bränsleförbrukning
- Problemfrihet
- Servicekostnader
- Smidigast i stan
- Bäst på långkörningar
- Dragbil
- Lastutrymme
- mm

#8
2017-11-29 16:45

Volvo V90 är bäst ... hos svenska motorjournalister!

#9
2017-11-29 17:26

En del av de pengarna det kostat, har jag bidragit med.

#10
2017-11-29 17:28

Just det, frågan var ju, vilken bil tror du vann?
Inte viken bil som var bäst!

#11
2017-11-29 17:49

Jag skulle hellre se att varje bil körs i ett 10 000 mila test eftersom det är först då man verkligen vet hur de fungerar "på riktigt". I detta enkla test tror jag att rangordningen blev: VW, Volvo och Peugeot.

#12
2017-11-29 17:59

ViB har ju kört några bilar betydligt längre för att se vad som händer och det är ju värdefullt.
Men tyvärr ointressant för de som byter ofta.
Personligen tycker jag att en bil som inte klarar 4000 mil felfritt är skräp!
Ok, det är nya bilar och viss efterjustering får man kanske acceptera eftersom man tydligen, efter så många år av biltillverkning, inte bygger bilarna färdigt på fabriken.

#13
2017-11-30 09:23

Peppar... Peppar, min Octavia har rullat snart 7500 mil utan problem . Någon drog av spolarmunstycket på bakrutan, men det togs på garantin. Bilen har varit inne för byte uppdaterad firmware till DSG lådan förutom vanlig service. Billiga mil än så länge (ca 9000 kr totalt för service så här långt).

#14
2017-12-01 10:50

För mig finns det bara en vinnare i denna samling, och faktiskt den enda intressanta bilen. Kia Niro, en bil som kostar som en vanlig bil, fungerar som en vanlig bil, men är mest avancerad sett till drivlinan. En bra allroundkärra som troligen skulle fungera för de flesta.

Suzuki Ignis och Peugeot 3008, kan jag tycka inte hör hemma. För egentligen, hur många Ignis har sålts. Samma gäller för 3008? Ser dem nästan aldrig i trafikbilden. V90 och Tiguan tycker jag inte tillför något nytt eller spännande, bägge trista dieselbilar med allmänt tråkig karaktär.

#15
2017-12-02 11:44

Volvo, VW, Kia, Peugeot, Suzuki.

#16
2017-12-05 10:01

Peugeot 3008 är min favorit i fältet men nu är vi ju i Sverige. I mellanmjölkslandet gillas Volvo och VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.