Bild
Nästa artikel

Lortgrisen

Biltestarbloggen
"Det gick liksom inte att undgå att se skillnaden "
Att hålla bilen ren så här års är minsann inte lätt. Vägsaltet och temperatur kring nollan skapar en effektiv smutsdimma på vägarna, en dimma som liksom äter sig fast på karossen och tränger in överallt. Har man en silverfärgad bil kanske det inte syns så mycket förrän det är riktigt ingrott, men är bilen svart kommer man inte många meter förrän lorten redan syns lång väg.

I dagarna drar jag runt ett trebilstest med ”terrängkombibilar”. Det är Audi A4 Allroad Avant, Volkswagen Passat Alltrack och så helt färska Opel Insignia Country Tourer som möts. Tre riktiga allrounders av hög klass, ingen tvekan om den saken. Men förmågan att motstå smuts skiljer dem åt.

Efter nästan en hel dags körning var det dags att i vår specialbacke kolla hur fyrhjulsdriften fungerar. Vi kollar med hjälp av de specialbyggda rullar vi använt i flera år nu. Det var då jag såg det: Passat var smutsig, Opel fortfarande ren.

Vi hade kört bilarna på exakt samma vägar, i samma farter och på samma sätt – men den vita Volkswagen hade blivit så väldigt mycket smutsigare än den likaledes vita Opel. Det gick liksom inte att undgå att se skillnaden och jag fångade den på vidstående bild. Bakpartierna skiljde sig också åt. Där VW:s baklucka var ett brunt, ingrott mölj var Opels, om inte helt ren, så i alla fall klart mycket bättre.

Jag är alls ingen expert på detta område men det har förstås med aerodynamiken att göra. Eller brist på en helt utvecklad sådan?


I vintras körde vi Volkswagen Tiguan i vintertestet av våra långtestbilar. Den var ensam om att inte dra åt sig snörök på sidorutorna. Delvis kan det nog förklaras av att karossen är ganska hög, men det tyder också på god provning under utvecklingen.

Är då detta en stor sak för en blivande bilägare? Det får du avgöra själv, personligen skulle jag nog tycka det. Det är lite irriterande att gå emot en lortig bil, när man lastar i bagageutrymmet eller öppnar en dörr på en trång parkeringsplats.

Sedan ska vi inte tala om hur retsamt det är att kliva i eller ur en bil med tjocka trösklar som inte går att hålla rena och genast få byxbenen bruna av smetig, sandig smuts.
Det fick vi inte i Opel, inte så mycket i Passat heller – men i Audi grisades jeansen ner å det grövsta när vi satte oss i bilen eller klev ur den.

Mer avslöjar jag inte om testresultatet just nu. Läsa om hela den spännande matchen i Vi Bilägare nummer 1 2018, i handeln 16 januari!
 

Kommentarer

#1
2017-12-08 15:29

Oplen, eller Mazdan som jag tyckte det var först hade ju trevligare former att titta på och trevliga former vill man ha rena och en "trängbil" bör vara konstruerad för att inte bli allt för smutsig. Med tanke på att Passat enligt olika tester varit den bil med flest rostangrepp så är det dock ett plus om den blir skitig, under skiten syns inte rosten.

#2
2017-12-08 15:18

Det där ser ut att bero på små skillnader i hur långt in hjulhusen som hjulen sitter snarare än aerodynamik för bilen som helhet.

#3
2017-12-08 15:26

Passaten har en särskild programmering som håller bilen ren på vägrullar men inte i verkligheten.

#4
2017-12-08 15:30

pinjong: :D

#5
2017-12-08 15:33

Vore trevligt att få med nya V90 i denna intressanta jämförelse.
När vi just stannat vid på i Örebro i veckan för att tanka fick jag höra ett samtal mellan 2 göteborgare som tankade sin V90 vid pumpen framför. Deras överraskning av att se den egna bilens igengrodda baklucka var uppenbar, egentligen var dom häpna. Nummerplåten var totalt täckt och man kunde bara ana på kort avstånd att föraren använde körriktningsvisare vid start som tecken till en mötande bil på mackområdet. Har sett fler V90 efteråt som gett syn för sägen.

#6
2017-12-08 15:47

Kul rubrik. Trodde det gällde dieselbilar..

#7
2017-12-08 15:48

Bränslet skall det vara

#8
2017-12-08 15:49

Intressant att det kan skilja så mycket.
Calle, jag gissar att ni har turats om att ligga först och i kön, så att inte det påverkar?

#9
2017-12-08 16:09

Tyckte också att den högra bilen såg ut som en Mazda först så nåt måste det vara som ger likheten.
Ser ju inte bra ut att Passaten skitar ner sig så mycket mer - det borde ju i längden också kunna påverka lackens förslitning och öka risken för stenskott och andra skador.

#10
2017-12-08 16:10

Haha ja om det nu skulle påverka ett bilval, så... Smutsiga byxben har jag aldrig fått, iom att jag inte kliver i och ur en bil med benen mot trösklarna. Det kvittar om jag har shorts och en helt nytvättad bil. Magnifikt ickeproblem.

Så där ren brukar bilens sidor hålla sig, när jag nyligen har vaxat bilen. Det går över.

#11
2017-12-08 16:50

Typ 1,5 mm eller 3mm på spårvidden eller ET på fälgarna kan vara skillnaden mellan ren och skitig bil.
Svårare behöver det inte vara.
Extra pengar på dyr fälg ger ofta en ET skillnad till det bättre för ögat men skitigare bil.

#12
2017-12-08 16:48

Jag brukar reagera på att det alltid är mycket kladd i luften bakom V70 och V90 när vägarna är saltindränkta.

#13
2017-12-08 17:55

Det beror troligen som vissa nämner på däckens bredd, men huruvida Opeln har bredare däck framgår inte. Att bakluckan är smutsigare på Passagen beror troligen inte på däckens bredd utan mest på aerodynamiken.

Kul om Opel fått till en vettig Crosscountrymodell. Opelkombis har ju dessutom haft rejäla bagage vilket Volvo totalt gått ifrån på V90. Insignia kanske kan vara ett vettigare alternativ som radiobil än V90, då många poliser klagar det trånga bagaget och det trånga insteget, för övrigt är det en schysst kärra.

#14
2017-12-08 18:10

Smuts tvättar man väl bort när man ändå tvättar bilen?

#15
2017-12-08 18:50

Bakluckan blir mest smutsig pga "bubblan" som skapas bakom när luften skall lämna karossen, här blir det nog en rotation likt en klocka där smutsigt vatten smeker bakluckan nedifrån och upp.
https://www.youtube.com/watch?v=7o8xvuzyowU

Länken visar lite vad jag talar om.
Sidorna har nog mer att göra med bredd på däck som går lite utanför kaross och för med sig skiten. Smalare hjul hade nog löst det problemet.

#17
2017-12-08 21:14

Jag vill att grannarna ser att jag kör. Jag skulle välja VWn eller Audin
Nåja .. Jag har ju redan en VW och en Audi. Härliga kärror.
Men för Högdjursfjollor med vita byxben kan det förstås vara annorlunda.

#18
2017-12-08 21:20

Ja. Det är en skitstor sak. Vår VW Passat är den den smutsigaste bilen jag någonsin ägt. Det är ändå den äldre karossen. Men det är samma problem där vill jag lova.

Det går inte att köra en meter med bilfan utan att hela bakdelen är helt igenskottad.

#19
2017-12-08 21:39

Kanske därför vw har mer lackproblem än andra märken?

#20
2017-12-09 02:29

Roligt att några gamla traditioner är kvar.

Föregående Country Tourer höll sig också relativt ren och likaså Omega vilket är en av alla orsak jag behåller den, (gummilisten som håller tröskeln ren kom på Omega) smutsiga dörrhandtag är ett dilemma, så en ren bil är praktiskt.
Nya Citroen C3 är en gyttjebrottare av sällan skådat slag med oerhört smutsiga handtag, av en tillfällighet har jag denna vecka studerat och fotograferat just smutsiga bilar vars ägare jag råkar känna ytligt.

Insignia har 3 cm bredare spårvidd än Passat men också bredare kaross så skillnaden borde vara obetydlig i förhållande till hjulets position, däremot är "skärmbreddaren" annorlunda, Passat har bara en vertikal inplastning av hjulhuskanten, det är ingen riktigt skärmbreddare medan Insignias är det och går utanför karossidan.

Insignias "baksida" är rundare och mer mjukt svängd medan Passat är planare och kantigare, en mjuk svängd form har egenskapen att suga bort smutts och snö från bakdelen, en kantig packar in det tätt.
I snörök täcks Passats akter av kompakt snö från sida till sida och döljer också bakljusen.

Nu erbjuder Vi bilägare två eller tre till till samlingen, tack för ett fint arbete.

#21
2017-12-09 07:17

Vägsaltet och temperatur kring nollan skapar en effektiv smutsdimma på vägarna ... FEL, det är dubbdäckens fel, redan i oktober när dom första sätter på sina dubbdäck blir bilen skitig av grus och asfalt från vägen, som en blixt från klar himmel!
Dags för förbud!!!!!!!!!!!!!!!

#22
2017-12-09 07:53

Och jag tror att (stonebreaker #21) har lite fel där. Det är i mångt och mycket saltets fel som binder smutsiga partiklar, som sedan sitter hårt fast på bilen.

#23
2017-12-09 08:18

Saltets fel. Och utan dubbdäck skulle fler ligga i diket och där är det oftast ännu skitigare...

#24
2017-12-09 08:58

En av bilarna har stänkskydd fram. Dessa förstör aerodynamiken och "lastar av" mer smuts på sidorna.

#25
2017-12-09 11:15

Saltet är ett stort problem i miljön och borde vara olagligt,men gynnar företag och deras ekonomi.Miljln kommer inte först i sverige och hällre inget annat "levande" då det kostar pengar.
Endel utav EU's politik forstås.
Ännu dummare är att vara "puppets" till nån som har bevisad dårlig miljöpolitik om den inte tjänar en slant.Sveriges "medlem" till tredje riket går långt tillbaks och har inget med miljö eller rättigheter att gjöra.Beviset ned VW är også glasklar dom har inte utväklad aerodynamiken på många år och fuskar bara med motorer osv.och mpnga bara tackar och bugar till den diktatur som finns.Sverige kommer att fortsätta med sin "skit" så länge dom tjänar pengar.Miljön bara "pratar" dom om likeså EU.

#26
2017-12-09 11:27

En faktor som påverkar hur mycket skit som bilen drar på sig är däcken. Jag har haft två Passater av samma modell, den ena med dubbfria Hakka-däck, den andra med dubbfria Continental Viking och bilen med Continentaldäcken blev alltid mycket skitigare.
Jag har tidigare även bytt från dubbdäck till dubbfritt på en annan bil och de dubbfria skitade ner bilen betydligt mer.
Jag tror att den tätare sajpningen på de dubbfria drar upp mer skit.

#27
2017-12-09 15:10

Mb600: VWs lackproblem ska visst vara globalt.

#28
2017-12-09 16:05

dubbdäckskramare ... anpassa farten efter underlaget!
I Schweiz saltas vägarna mycket mer än här, men inga skitiga vägar trots det, så skyll inte på saltet!

#29
2017-12-09 16:31

Salt är det miljövänligaste alternativet att halkbekämpning med
Det är bara salt, å det har vi massor av. Hela hav fyllda. Billigt å effektivt

#37
2017-12-10 10:40

Men vi har ju redan avhandlat Mazdafrågan och det är ju fastställt att skillnaderna mellan Mazda och Opel är mycket stora och enda orsaken till att en del upplever det annorlunda är en effekt av hur den mänskliga hjärnan bearbetar synintryck.

I den faktiska verkligheten är de liknande dragen så ytliga att man kan säga att alla sedanmodeller liknar varandra, alla kombibilar liknar varandra, alla SUV liknar varandra, därför att det finns vissa gemensamma drag.
Större likhet än så existerar inte.

Enda orsaken till att dessa onödiga diskussioner uppstår är att samhället värderar den personliga upplevelsen och åsikten som viktigast - hur den objektiva verkligheten och faktiska sanningen ser ut betraktar samhället som fullständigt ointressant - ett samhälle som är uppbyggt på en sådan värderingsgrund tigger om stora bekymmer.

#39
2017-12-10 10:50

Javisst om de som upplever det som man påstår oerhört väl känt till Ford Taunus men inte så mycket annat så hade hjärnan automatiskt sagt att det liknat Ford Taunus, det så så det fungerar.

NU känner man väl till Mazda av någon märklig orsak, men är inte speciellt insatta i Opel och därmed kommer reaktionen helt automatiskt, man måste tvinga sig själv att se på frågan intellektuellt och inte känslomässigt.
Känslor och intryck kan bedra, om hela upplevelsen utspelar sig i betraktarens hjärna och inte i verkligheten får man anpassa sitt agerande efter detta.

#42
2017-12-10 14:41

Baktill är det troligen den mjuka eller den hårda/kantiga formen som avgör skillnaden, jo kantigare desto mer virvel, insidan blir större, utsidan blir skitigare. På sidorna är det luftflödet bakom fram hjulen som avgör, mest nedresta biten. Nu är det intressent att veta om stänkskydd gör att bilens sidan håller sig renare (därför har jag beställt såna till nya bilen) eller de ger mer virvel och skitigare sidor. Finns någon som har erfarenhet av detta?

#44
2017-12-10 14:59

Jag vet att stänkskydd skyddar från det skadligaste sprutet och den värsta, jobbiga skiten, en annan anledning till att jag alltid vill ha fyra stänkskydd är att det ser mer påkostat och elegant ut. När det gäller SUV/crossover ser det konstigt ut utan stänkskydd, det hör till stuket mer än något annat. Någon skillnad på övrig skitighet har jag inte reflekterat över på nya eller äldre bilar.

#45
2017-12-11 00:09

Design igen, Naturligtvis kan man välja att se det som man vill, men om man är intresserad av hur det verkligen ligger till, vad som är korrekt och riktigt så kan man inte utgå från ett så begränsat material.

Om man ska känna till ett bilmärke och dess utseende så noga att man kan göra direkta generella uttalanden om det så måste man känna till allt som finns och har funnits överhuvudtaget på det område man uttalar sig om, annars är risken för att man ska ha fel stor.

Jag har upprepade gånger trott att jag visste hur något var men efter ännu en djupdykning upptäckt att det fanns mer viktigt och svårupptäckt material jag inte tidigare kände till och som ändrade bilden på ett väsentligt sätt.

Visst kan man välja att dra en gräns att man bara ska titta på nya modeller, men om de nya modellernas utseende faktiskt började tidigare och räknar sig lägre tillbaka hur kan man då klippa berättelsen mitt i?

Om man tittar inte på bilens stora drag utan bara på enskilda detaljer, vilka detaljer då?
Alla eller bara vissa?
Och i så fall varför bara dem och inte de andra?
Och var ska man dra en gräns i ålder?
Och varför just då om detaljen finns längre tillbaka?

Om man tittar inte på detaljer utan bara de stora dragen, varför det?
Var drar man gränsen mellan ett stort drag och en detalj?
Ska man titta på alla modellers stora drag eller bra vissa och varför i så fall bara dem?
Ska man begränsa de modeller man tittar på i ålder trots att äldre finns med samma drag och liknande stil och i så fall varför det?

Alltså om man börjar begränsa de modeller man tittar på till bara vissa modeller och till bara vissa datum eller begränsar det man tittar på till bara vissa detaljer och vissa stora drag och utesluter och utelämnar andra, så vad man då gör är att man genom att aktivt styra vilket material man har att granska, griper in och manipulerar resultatet man får fram, det blir inte ett korrekt, rättvisande och objektivt resultat.

Kort sagt om man inte förbehållslöst tittar på allt och tar hänsyn till allt och bedömer allt blir det resultat man kommer fram till missvisande i samma grad som mängden material man avstår från att granska och ta hänsyn till.

Det finns exempelvis en modell Mazda RX-8 concept från 2001 som är av intresse, den modellen är praktisk taget helt okänd för de flesta, i direkt jämförelse står då Opel Speedster en modell de flesta helt glömt bort, ett exempel på att man inte bara kan gå på de modeller man råkar se ute på gatan eller själv har erfarenhet av - detta därför att även om "du" som valfri betraktare, inte tagit hänsyn till dessa modeller när du kom fram till din upplevelse så har de som ritat bilarna gjort det och därför är de av avgörande betydelse för ämnet.

#46
2017-12-13 22:55

Guran #29
Jag hoppas du är ironisk.

Vägsaltet måste vara den mest miljövidriga halkbekämpningsmetoden som används.
Är roten till säkert 98% av allt användande av kallavfettning.
Spolarvätska är heller inget som gynnar miljön, även där är saltet stora boven till behovet.
Vägsaltet reducerar bilens livslängd flera gånger och miljöpåverkan av att producera en ny bil reder ingen siffernisse ut om ALLA miljöbelastningar ska räknas underleverantörers, underleverantörers, underleverantörers, en vanlig fabrik är en produkt av många tusentals leverantörer, som har personal som tex åker bil till jobbet.
Vägsaltet får även ta på sig miljöbelastningen för bort rostad metall som inte finns kvar och därmed inte går att återvinna, samt miljöbelastningen för merförsäljning av reservdelar.
Sedan är endast 2,5% av allt vatten sötvatten och det finns tex i vårt grundvatten. Att på det hälla ut salt som så småningom letar sig ner till grundvattnet och försämrar detta.

Menar du allvar med vägsaltets miljövänlighet, kommentera vidare.

#47
2018-01-14 07:56

Efter att ha kört knappt två km ifrån att tvättat i gör-det-själv hallen där jag bor så noterade jag ett tunt lager damm/smuts på vår Passat (Sportscombi, senaste generationen). Har tidigare märkt att bakluckan ofta blir smutsigast på bilen men att det märks så snabbt är ju trist när man gillar att köra i en ren bil. Detta problem hade jag inte med vår tidigare Golf (2015).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.