Bild
Nästa artikel

Lömsk hastighetsinformation

Biltestarbloggen
Enligt Kia Niro är fartgränsen 70 km/tim, men i verkligheten är den 10 km/tim lägre! En felvisning som i värsta fall kan leda till att föraren får punga ut med 1 500 kronor i böter...

Lita aldrig helt och fullt på din bil – det kan bli dyrt!
 
Det är något fick jag lära mig häromdagen när jag var ute på en liten åktur med Kia Niro, som är min långtestbil just nu. Då blev jag rejält lurad – och så här gick det till:
 
Kian är, för att hjälpa föraren att alltid hålla rätt hastighet, utrustad med ett system som via GPS-kartan ger information om vilka fartgränser som gäller. Men tyvärr är det är inte alltid som hastighetsinformationen fungerar som det är tänkt.
 
Det är något som jag handgripligen blev påmind om när jag for fram längs landsvägen mellan Karlskoga och Degerfors i Värmlands sydostligaste delar.  För att vara säker på att jag inte körde för fort kastade jag en snabb blick på bilens medieskärm, där den gällande fartgränsen anges i form av en liten hastighetsskylt. Den visade 90 km/tim.
 
Men det var inte sant! Bilen ljög! Hastighetsgränsen på sträckan är 80 km/tim, alltså 10 km/tim lägre än vad bilens system visade. Samma sak hände när jag närmade mig Degerfors och fartgränsen (den verkliga alltså) sänktes till 60 km/tim. Då tyckte bilen att det var 70 km/tim som gällde.
 
Konsekvens: Om jag litat på bilens hastighetsinformation och en poliskontroll funnits i närheten hade jag blivit av med 1 500 kronor! Det är vad det kostar att köra 1-10 km/tim för fort på vägar med hastighetsgränser över 50 km/tim.
 
Förklaringen till Kians felvisning är att hastighetsgränserna relativt nyligen sänktes på vägen mellan Karlskoga och Degerfors. Men det hade bilens system ingen aning om eftersom fartangivelserna styrs av GPS-kartan - som inte fått någon uppdatering sedan fartgränserna ändrades.
 
Detta sagt som en liten varning till alla er som har bilar med samma typ av system som i Kia Niro. Vill du klara dig helskinnad i fartgränsdjungeln gäller två saker; kolla hastighetsskyltarna med egna ögon och/eller se till att GPS-kartan alltid är uppdaterad!
 
Det kan spara dyra bötespengar…

Kommentarer

#1
2017-02-21 10:27

Ett annat sätt är att hela tiden kolla hastighetsskyltarna istället för att glo på navin.

#2
2017-02-21 10:35

Herregud

#3
2017-02-21 10:39

Budgetlösning!

#4
2017-02-21 10:47

Herregud hur dum får man vara?! Hastighetsgränsen finns där av en anledning. Det är ingen gräns som bilen och dess elektroniska hastighetsvisning ska bestämma. Det är föraren i kombination med förhållandena på vägen avgör hastigheten.

Så lyft blicken på vägen och titta på förhållandena och de riktiga hastighetsskyltarna istället för att glo på mätargruppen som ett jäkla fån. Hastighetsböter är inte mer än rätt för denna grupp av icketänkande individer som ViB-biltestare representerar.

#5
2017-02-21 11:03

Mattse, det är väl självklart att Mikael Schultz vet vilken hastighet som gäller, han påpekar bara problemet att systemet kan visa fel information, att det kan bädda för missförstånd. Samma som med autoläget när det gäller ljus, vissa kan tolka det som att lyktorna är tända hela tiden, men att det i själva verket inte är så.

#6
2017-02-21 11:20

Har man inte den senaste kartuppdateringen så är det många hastighetsgränser som inte stämmer.
Inte ens med senaste kartuppdatering är man säker på att GPS:en visar rätt hastighet så denna funktion är nästan värdelös info.

#7
2017-02-21 11:50

Man bör nog ha skyltavläsare som komplement.

#8
2017-02-21 12:01

Men denna bilen har ju ingen hastighetsvisning...

Förprogrammerade krumelurer på en karta är, tja vad? "tänkbar fingervisning om möjlig hastighet som eventuellt kan gälla"?
Men absolut ingen hastighetsvisning, att kalla det det är rent bedrägeri.

#9
2017-02-21 12:03

Eller så läser man skyltarna?!

#10
2017-02-21 12:28

@Maria. Nej det kan inte bädda för missförstånd. En utbildad förare vet att det är trafikskylten (i kombination med förhållanden på platsen) som gäller och anpassar sig efter det. Inget annat, punkt! Det är inte en hastighetssymbol i mätargruppen, inte polaren i passagerarsätet eller svärmor där bak som bestämmer hastigheten.

Det mest skrämmande i hela historien är dock Mikaels inställning till följderna av att köra för fort. I hans värld är böter på 1500 kr det värsta som kan hända. Vad han helt verkar glömma bort är att hastighetsgränsen finns där av en anledning. Det kan var ökad olycksrisk, dålig väg, närhet till andra trafikslag mm. 10 km/h för fort kan ge problem i en skarp kurva eller inte ge den där marginalen som krävs för att hinna stanna för ett utspringande barn. Men det är inget som Micke bryr sig om, han är mer orolig över de där 1500 kronorna. Skrämmande som sagt.

#11
2017-02-21 12:50

Exakt Mattse och där har vi problemet, om det finns flera hastighetsangivelser ökar risken för missförstånd och fortkörning där det kan finnas utspringande barn. Det är fint att du tror att alla förare kör exemplariskt och har koll på alla system som felar, men så är inte fallet.

#12
2017-02-21 13:05

@Mattse nej, en utbildad förare vet att det hastighetsgränsen definieras i kommunens liggare. Om skylten avviker från liggaren, så gäller liggaren.

#13
2017-02-21 13:59

Så hur blir det med en självkörande bil som överträder hastighetsbestämmelsen? Kan en tom självkörande bil bötfällas? Kan passageraren bötfällas? Om passageraren är minderårig? Om passageraren inte har körkort? Om passageraren är full?

Om en självkörande bil drivs med etanol, är den då berusad när den körs? Den har ju uppenbarligen intagit alkohol. Om inte, kan jag därmed (som förare av en icke-självkörande bil) använda HoaHoas argument att jag kör bil bättre med alkohol i kroppen?

#14
2017-02-21 14:25

Mattse var säkert ordningsman i skolan och skulle aldrig missa en vägskylt, men vi andra som inte är ofelbara tillhör de som tyvärr ibland missar någon skylt i den djungel av skyltar som förekommer. Det är ju bevisat att vi vanliga bilförare inte noterar alla skyltar. Vi kanske tittar på barnet som står vid vägkanten istället för hastighetsskylten. Speciellt nu när hastighetsbegränsningarna kan skifta typ var 100'e meter på ett för gemene man helt obegripligt sätt, så händer det i alla fall att jag (med fel och brister) ibland tänker "vad var det nu för hastighet som gäller här?" och då kanske man kollar GPS'en för att få denna info.

#15
2017-02-21 14:28

Detta är inget nytt, så är det med många inbyggda eller för all del lösa GPS:er som inte är live.
Jag gillar Volvos system med att läsa hastighetsskylten med en kamera och visa den som en skylt i hastighetsmätaren samt med en röd pil i skalan på hastighetsmätaren så att jag har ett stöd om jag skulle missa en skylt, det kan ju ibland vara så i vår skyltdjungel där ute. Kör safe!

#16
2017-02-21 15:40

Mattse säger "Hastighetsgränsen finns där av en anledning." - Kanske det, men "anledningen" kanske inte har med trafiksäkerhet alls att göra. Se bara alla dessa politiska hastighetsgränser.

#17
2017-02-21 16:10

Men självstyrande fordon ska de va.

#18
2017-02-21 16:32

Det förefaller som att vissa håller på att trampa ner sig allt djupare i "teknikträsket".

#19
2017-02-21 16:56

Självstyrande är bara början. Självkörande blir det i slutändan. Då behövs vare sig körkort eller nykterhet. Men vem ansvarar om den självkörande bilen kör för fort?

#20
2017-02-21 16:59

"JOCA_1 2017-02-21 15:40
Mattse säger "Hastighetsgränsen finns där av en anledning." - Kanske det, men "anledningen" kanske inte har med trafiksäkerhet alls att göra. Se bara alla dessa politiska hastighetsgränser."
JOCA_1 Oavsett om anledningen är som Du säger politisk eller ej så är det ju skyltningen som gäller, överträder vi den gränsen har vi utfört ett trafikbrott. Blir vi påkomna med det då blir vi bötfällda, så enkelt är det ifall Du inte visste det förut.

#21
2017-02-21 17:45

använd sunt förnuft, hur svårt kan det vara.

#22
2017-02-21 18:51

På en vägsträcka om 3 mil skiftar hastigheten enligt skyltning ca 20 ggr trots att vägen ser likadan ut. Det är inte svårt att missa någon av dem, det finns ju annat hålla ögonen på, barn, cyklister och övriga trafikanter. Då är det bra i någon månatt kunna lita på hastighetsangivelserna i GPS:en. Problemet finns även i KIA Rio 2016 och på återförsäljaren Hedins bil kan man inget göra förrän man får den nya kartuppdateringen och detta vet man inte när det inträffar. I den bästa av världar kan det tyckas vara ett icke-problem men den världen finns inte bland trafikanter. Jag har till bilar tidigare använt Garmin Gps av den billigaste sorten med årlig uppdatering. De här problemen hat ej funnits på den.

#23
2017-02-21 18:51

I detta land så sänker dom ju hastigheter hela tiden, snart är det 50 km/h som gäller på motorvägar och 30 på alla andra vägar...
Man ser i stort sett aldrig en höjning av hastighet på någon väg!!!

#24
2017-02-21 19:50

Problemet finns i alla navigatorer och även om man har senaste uppdateringen så är det ingen garanti - det kan ta en avsevärd tid innan alla förändringar slår igenom. Tycker att det är mycket bra att skriva om dessa problem oavsett om det finns flera "bror duktig" som avfärdar sådan info som helt onödig. Alla är som sagt inte medvetna om detta och vissa bilar läser av skyltarna, andra använder informationen i GPS-kartorna och dessa kommer alltid att lida av detta problem. Problemet var avsevärt mindre innan vi gick över till 10 km-intervaller. F ö kan jag rätta Focus och meddela att även Garmin lider av samma problematik - hade min helt nyuppdaterad inför förra veckans tur till Sundsvall och det förekom ställen där den också visade fel hastighetsbegränsning. Dessutom är den nya vägen i närheten av Hedesunda/Tärnsjö inte ens inlagd i deras kartor ännu. Bäst träff med hastighetsangivelser (frånsett avläsning med kamera) är nog via appen "NTF Rätt fart" som grundar sig på officiella hastighetsregister men inte ens dessa stämmer jämt till 100 % - dock klart bättre än navigatorernas hastighetsangivelser.

#25
2017-02-21 22:32

Naturligtvis kan man inte begära rätt hastighetsuppgift innan kartuppdatering skett.

#26
2017-02-21 23:05

Garmin och tomtom och alla andra förlitar sig på 2 karttillverkare, och bägge uppdaterar 4 ggr/år.
Sen ska biltillverkarens karta uppdateras, vilket inte sker lika ofta, de flesta har ju specialbyggda kartor med egna pålägg..

#27
2017-02-22 07:31

Använder sällan navin i min bil däremot gillar jag TMC som alltid har korrekt information om trafiken, olyckor och vägarbeten.

#28
2017-02-22 08:01

Waze är alltid uppdaterad

#29
2017-02-22 09:11

Jag körde 8 km för fort utanför Borlänge. Det kostade 2400 så antingen får vi olika infon eller inbetalningskort efter dagsformen
hos tjänstemannen den dagen. Min GPS ( Garmin ) visade rätt hastighet 100 meter in på området med 60 km, alltså efter skylten.
Jag säger som Bibbi Langer ( en radioprofil för länge sedan ) att " krama varandra i trafiken " Johan i Borlänge.

#30
2017-02-22 11:13

Focus - spelar ingen roll om kartan i din Garmin är nyuppdaterad - det är nämligen inte alls säkert att den stämmer ens när den är helt nyutgiven. Vilket jag försökte berätta i mitt förra inlägg. Waze må vara uppdaterad kartmässigt men tillåt mig tvivla på att hastighetsgränserna alltid stämmer... Denna text är hämtad från beskrivningen av NTFs "Rätt fart": Varför visar ISA-applikationen fel hastighetsgräns?
Coredination hämtar informationen om hastighetsbegränsningar från Trafikverkets nationella vägdatabas (NVDB). Databasen uppdateras en gång per månad. Det blir således alltid en fördröjningar vid ändringar i hastighetsgränser. Ibland sker förändringar i hastighetsgränser runt om i landet utan att Trafikverket får information om detta och hinner uppdatera databasen i tid. Vid stora omläggningar av hastighetsgränser runt om i landet, som t.ex under försommaren 2012, hinner ändringar i databasen tyvärr inte göras tillräckligt snabbt. Trafikverket arbetar kontinuerligt med att rätta brister i informationen. Vi hoppas att du som använder appen hjälper Trafikverket genom att använda funktionen Avvikelserapportering i appen. Dessa avvikelser sammanställs av Coredination och skickas regelbundet till Trafikverket och utgör ett viktigt hjälpmedel för Trafikverket att kvalitetssäkra NVDB.

#31
2017-02-22 19:16

Förklaringen är att bilen inser hur puckade dessa hastighetssänkningar är och anser att du borde köra så snabbt som en landsväg ska få köras i.

Att sänka till 80 på alla landsvägar med mötande trafik, utan att kolla om det någonsin skett en olycka och anledningen till den, är så äckligt ointelligent av trafikverket.

#32
2017-02-23 14:30

Man ska aldrig lita på GPS-visningen till 100%. Det lär man sig efter ett tag... Att inte en testförare vet det är ganska konstigt eftersom tekniken funnits ute ganska länge.

#33
2017-02-23 17:11

Trafikverket ändar hastigheten så ofta så man vet snart ingenting. För mig tar det 10 år för att få in en ny hastighet på vägen i ryggmärgen.