Bild
Nästa artikel

Laddhybrids-redovisning

Biltestarbloggen

Den 1 oktober tog sommarens sin definitiva slutsuck. Inte nog att dubbdäcken blev lagliga över hela Sverige (tidigare är självklart OK om väglaget kräver det) det var också bytesdag i ViBilägares långteststafett. Efter en sommar i Kia Optima PHEV skickar jag laddhybriden vidare till Mikael Schultz och får nycklarna till Volvo XC40 av Calle Carlqvist.

Jag och Kian hann uppleva rätt mycket tillsammans sedan 1:a juli. Optimas ventilerade skinnklädsel blev extra uppskattad då temperaturen ofta låg över 30 grader. Som mest hade vi 38 grader i skuggan när jag tankade utanför Breda i Nederländerna.

Med två barn och dubbla barnvagnar i packningen gick semesterresan till belgiska Brygge där vi spenderade knappt två veckor, med en avstickare över kanalen till England. Långresor är inte direkt skräddarsydda för laddhybrider med dagsetapper i hög hastighet på kontinentens motorvägar. Ändå är jag imponerade att inte förbrukningen skenade mer. Aldrig övergick förbrukningen mellan två tankningar 6,8 l/100 km trots bitvis höga farter över längre sträckor.

Elmotorn kan stundom driva framfarten ända upp till 140 km/h enligt hastighetsmätaren (upp till 130 km/h säger Kia officiellt) om vägen är plan. När köerna dyker upp har batteriet fått nya elektroner och alla ”stau” samt långsammare kökörning sker utan brummande bensinmotor.

Så vad blev då min förbrukning mina 1 200 mil med Kian? Det beror på hur man räknar, men här nedan kommer några siffror – med och utan – Autobahnkörningen inräknad.

  • Körda mil: 1208 mil (Varav 253 mil på autobahn/kontinentala motorvägar)
  • Förbrukning totalt inklusive EU-motorvägar: 4,64 l/100 km
  • Förbrukning i Sverige: 4,11 l/100 km
  • Förbrukning enbart autobahn/kontinentala motorvägar: 6,63 l/100 km.

Jag särredovisar körningen på kontinentens motorvägar då körprofilen inte är representativ för svenska förhållanden. (Även förbrukningen som redovisas i tidningen är utan EU-motorvägar.) Genom Tyskland gick färden ryckigt och ofta i 160–170 km/h när trafiken glesnade. Danmark och Nederländerna tillåter 130 km/h i marschhastighet. Genomsnittet på fyra bensintankningar – två på färden upp, två på färden ned – var 6,63 l/100 km.

Av de nära 1000 mil som skedde med vanligt resande – från Jämtland i norr till Skåne i söder – stannade förbrukningen på 4,11 l/100 km. Det inkluderar tre längre resor. En till Östersund, en till Höga Kusten och en till Falkenberg.

Väl tillbaka i vardagen i Stockholm tankade jag för sista gången 25 augusti. Sedan körde jag 120 mil i 08-området medan tankmätaren bara rörde sig en fjärdedel. Tack vare knappt fem mil i verklig räckvidd på el klarar jag av nästan alla ärenden på bara elmotorn. Även om klimatanläggningen ibland tänder bensinmotorn är det små mängder soppa som går åt. Istället laddas batteriet med några extra kilometer medan kupén kyls ned.

Den miljömässiga baksidan med eldriften är kvittoredovisningen. Jag bor i lägenhet och har laddmöjlighet på gatan. Elen är gratis men man måste betala för gatuparkeringen. I mitt område har de tagit bort biljettautomaterna och betalningen sker via app på telefonen. 
Smidigt?  NEJ!
Nu har jag skrivit ut 15 st A4-papper med elektroniska p-biljetter till kvittoredovisningen i september.

Välkommen till det papperslösa samhället …

Kommentarer

#1
2018-10-09 13:45

Borde inte ni som tidning kunna lösa det så ni kan ha boendeparkering även på era testbilar, så det blir möljigt att köpa någon form av månadsmärke eller åtminstone betala en klumpsumma för en period som en månad eller ett kvartal om även fysiska månadsmärken är ett minne blott. Det borde ha potential att spara en hel del såväl papper som administration...

#2
2018-10-09 13:53

Redovisa gärna även hur mycket ladd-el det gått åt under de 1200 milen. Även om du laddat gratis så är det den totala energiåtgången och dess kostnad per 100 km som är intressant, inte bara hur mycket bensin som gått åt. Speciellt nu när fler och fler elbolag ska börja ta betalt för den tidigare gratis elen.

#3
2018-10-09 15:36

Elen är bara gratis om parkeringen kostar lika mycket oavsett parkering med laddmöjlighet eller utan laddmöjlighet. Troligvis betalar någon för strömmen i slutändan då få elproducenter inte tar betalt för försåld el.

#4
2018-10-09 15:42

Håller med Mattse, hur mycket som laddades måste redovisas. Alla förstår att bensinförbrukningen är 0 när batteriet är laddat, det som är intressant att jämföra mellan olika laddhybridmodeller är ju bensinförbrukningen när batteriet är tomt och hur långt batteriet räcker. Genomsnittlig förbrukning är rätt så ointressant som jämförelse då den bygger helt på kör och laddmönster. Det är också därför bränsledeklarationer inte säger någonting om en laddhybrids förbrukning. Du behöver minst 2 siffror.

#5
2018-10-09 16:14

Jag skulle vilja se en jämförelse i förbrukning när man kör runt med bilen med samt utan den extra tyngden, det vill säga den extra drivlinan. Det är åtskilliga hundra kilo det och lär ju påverka förbrukningen. Samt, förstås, hur mycket utsläpp av växthusgaser och annat det åtgick för att tillverka den extra drivlinan.

.

#6
2018-10-09 16:27

ADAC har gjort en uppställning där man redovisar elförbrukningen för sig och bensinförbrukningen för sig för laddhybrider.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/vergleich_plugin_hybride_...
Även DN redovisar elen och bensinen för sig och elen utslagen på alla mil bilen körts.
https://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079...

#7
2018-10-09 17:03

Visst går det åt en del ström i en laddhybrid, men kostnaden jämfört med bensin är blygsam. Jag använder ungefär 8 kWh för att komma fem mil. Det är mindre än priset för en liter bensin. På bensin för samma summa kommer jag kanske 15 km. Idag körde jag Värnamo - Jönköping med GPS naglad på 110 km/h utan att ha laddat batteriet. Enligt färddatorn var det en snittförbrukning på 5,5 l/100 km. Jag tycker att det är bra för en hyfsat stor bil.

#8
2018-10-09 17:11

Känns ju inte värt det. Min 520d drar 0.52/mil på motorväg. Jag snittar max 0.55 året runt. Ska jag lägga på 100k för att spara 0.1l milen exklusive elkostnaden?

#9
2018-10-09 17:13

Kan vara lite intressant att jämföra med vår Volvo V60 (s)laddhybrid att den förbrukar med vår körcykel på ca 7 - 8 mil per dag och (nästan) alltid med laddat batteri ca 0,22 liter per mil. På långkörningar med en del motorvägskörning drar den mellan 0,38 - 0,45 liter HVO100 diesel per mil. Under bra förhållanden når man drygt 4,5 mil på el och som bäst 5,2 mil och i sämsta fall drygt 3,5 mil. I medeltal kommer man ca 4 mil på ren eldrift där elförbrukningen verkar ligga på ca 1,5 kwh per mil. Låg bränsleförbrukning är alltid intressant även om bränslekostnaden är den allra minsta posten i en bils driftkostnad där värdeminskningen är det klart största "hotet" i kostnadshänseende.

#10
2018-10-09 17:38

En sladdhybrid får inte kosta mer än 150 000 extra om den ska betala sig under bilens livslängd. Men tar man hänsyn till att vi vill minska utsläppen så kan man inte räkna så. Det kostar att minska utsläppen. Dessutom genom skattsedeln genom minskade bensinskatteintäkter och höjda elbilsbidrag. Det får vi också betala på något sätt. Det är bara att gilla läget. Känner mig nästan tvungen att köpa sladdhybrid nästa år. Mest tråkigt för den som har dålig ekonomi och bor på landsbygden. Dröjer länge innan bättre begagnat kommer ut.

#11
2018-10-09 17:48

Milkylainen,
Det beror ju på hur din körcykel ser ut. På mina första 6000 mil har jag snittat 2,8 I /100 km plus en skvätt el.

#12
2018-10-09 18:23

Om elkostnaden är blygsam eller inte beror på var man laddar. Den som kan ladda hemma kommer såklart billigare undan än den som tvingas ladda på stan. Falu kommun inför som exempel avgift på sina tidigare gratis laddstationer. Kostnaden är 3 eller 4 kr per kWh beroende på laddeffekt. En hybrid som drar 2,2 kWh/mil (Passat GTE enligt ADAC) kostar då 6 till 8,5 kr/mil i elkostnad vilket knappast kan anses blygsamt och motsvarar en normal dieselbil som drar 0,5 l/mil. Lägg därtill kostnaden för "tanken" dvs batteriet som ligger på cirka 5-10 kr/mil (antingen som ren utbyteskostnad eller som värdeminskning vid försäljning) och kostnaden drar iväg betydligt mer än för en normal fossilbil.

Därför är ViB totalkostnad för både bensin och el intressant. Har det varit billigare eller dyrare att åkt hybrid än jämförande fossilbil?
Intressant är även att veta om ViB kommer att räkna med gratis el framöver i sina bilkalkyler eller sätta ett marknadspris på elen utifrån ladda hemma eller på offentlig p-plats.

#13
2018-10-09 18:52

L. Mäkinen: Såklart har du rätt. För min del har jag mest motorväg. Så det känns mindre relevant när man ser förbrukningen för motorväg och snittförbrukning. Kör man korta sträckor och alltid är laddad är det säkert en annan femma.

#14
2018-10-09 18:52

L. Mäkinen: Såklart har du rätt. För min del har jag mest motorväg. Så det känns mindre relevant när man ser förbrukningen för motorväg och snittförbrukning. Kör man korta sträckor och alltid är laddad är det säkert en annan femma.

#15
2018-10-09 22:10

Om jag ska ladda hemma kostar en kWh ca 3:- eftersom jag måste höja säkringen från 16 till 20A. Nu kostar min diesel och skatt i snitt 10:-- milen så jag skulle spara max 4:--/mil. Det vill säga att en sladdhybrid nog aldrig betalar igen sig. Men sedan kommer miljöaspekten och då blir valet enklare om man har råd.

#16
2018-10-09 22:20

Ovanstående siffror matchas lätt med en dieselbil! Och på köpet slipper vi alla koldioxidutsläpp som följer på att tillverka och montera den elektriska drivlinan - den komplicerade destruktionen samt den globalt i huvudsak med olja och kol framställda elen ej inräknad. Enkelt val för alla som verkligen bryr sig om miljön.

#17
2018-10-10 07:47

Notarius
Lever du på samma planet, i samma dimension och verklighet, frågas?
Eller kanske bara i en akut verklighetsflykt?

#18
2018-10-10 08:39

De redovisade siffrorna imponerar inte, men det är knappast långresor som är hybridens styrka, det är stadskörning.

Under den 250mil långa semesterresan i Danmark drog min Golf Sportcombi 2,0 TDI 0,42l/mil med 4 vuxna med full packning och två cyklar på dragkroken. I stadskörning är det svårt att komma under 0,6l/mil med Golfen.

#19
2018-10-10 08:51

Då får jag gratulera Mr.Wheeler - min förra Golf Variant 1,6 TDI -12 var egentligen aldrig ens i närheten av dina uppgivna förbruknings-siffror för din semester-resa. Och definitivt inte över en såpass lång sträcka som 250 mil.

#20
2018-10-10 09:39

Självklart räknar vi även på laddade kWh och kostnaden för det. Allt detta kommer redovisat i delavstämningen av långteststallet i nr 15 som precis skickats till tryck. Där kan ni också jämföra driftkostnaden med Opel Insignia Sports Tourer med 1,5T-bensinare.

Exakt förbrukat kWh är delvis ett estimat. Vi har en portabel kWh-räknare som följer med Kian, men när man laddar med Typ2-laddning på publik stolpe kan vi bara se laddningen i % av batteriet. Jag saknar möjligheten att koppla Optima till en app som loggar dess laddstatus. Jag har dock loggat alla laddningar och jämfört kWh-mätaren med batteriets procentangivelse i färddatorn i ett excelark och fått en genomsnittligt förhållande mellan batteriprocent och kWh. Med den formeln har jag under mina 1 200 mil laddat 341,04 kWh. Då har jag lagt ut 203,64 kr i laddkostnad för publika stolpar. Sedan tillkommer priset för elen vid övrig laddning. Men som sagt, alla dessa uppgifter finns i ViB nr 15.
//Nils Svärd, Vi Bilägare.

#21
2018-10-10 09:45

milkylainen, väldigt intressant med dessa låga siffror du presenterar. Pratade med en igår som har en 520d (-14 med AdBlue) som drar snitt 0,78 liter/mil. Den bilen hade fyrhjulsdrift. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?constyear_s=... visar också att nästan ingen lyckas köra på den låga nivå som du uppger. OBS, jag säger inte att du ljuger... men lite konstigt är det allt.

#22
2018-10-10 09:53

Påståenden avseende "den största fisk jag fångat" och "min bils bränsleförbrukning" kan ofta samlas under rubriken: "Fablernas värld"!

#23
2018-10-10 11:05

Lasse J - så har nog också jag uppfattat det och när det gäller bilar man själv ägt så har man ju en direkt jämförelse - förutom själva körprofilen som kan variera mycket. Men sett över en längre tidsperiod, typ 1 år, så blir säkert skillnaderna mindre än för enstaka resor vilka är helt ointressanta att jämföra med och läsa förbruknings-siffror från.

#24
2018-10-10 12:25

Lasse J: Vi är väl överens om att dubbla drivlinor (ett tillkommande elpaket) kostar väldigt många extra ton i utsläpp att tillverka, montera och destruera? Och när elen globalt sett framställs med till största delen olja och kol (i länder som till exempel Frankrike och England pratar vi om cirka 80 procent, och i östländerna om 100 procent) blir dårskapen fullständig. Då är frågan: Tjänas dessa väldigt många extra ton i utsläpp in för att förse en bil med dubbla drivlinor, alltså ett tillkommande elpaket? Svaret är givetvis nej - och det inser du också!

#25
2018-10-10 15:27

Min V50 D2 och min körprofil med 10 mils pendling/dag på 50-70-90 ger mig ett snitt på 0.49L/mil och en total driftskostnad på 16:-/mil räknat på de senaste 5000 milen.

Svårt att se en personlig fördel att åka hybrid/el.

#26
2018-10-10 19:24

notarius
Vi är dessvärre inte överens om någonting avgörande.
Fredag den 21 april 2017 var den första 24- timmarsperioden sedan 1880- talet då Storbritannien inte använde koleldade kraftverk och på den vägen är det. Man räknar med att stänga det sista kolkraftverket 2025.
Framgångsländer vad gäller förnybar energi är bl.a Danmark, Storbritannien, Portugal, Norge och Sverige.
Inom EU minskade energiförbrukningen med mer än 10% mellan 2005- 2015, liksom fossilandelen.
Någon av baltstaterna, sannolikt Estland har Europas skitigaste elproduktion.

#27
2018-10-10 21:21

Jallemet, har tyvärr rätt. Köra runt med två ton bil med batterier är inget vidare, såvida man inte nästan enbart kör på el. Diesel var en väg för minskade utsläpp, om vi körde runt i mindre bilar som inte väger så mycket. Men som vanligt missbrukas vinsten till att köra större och tyngre fordon.

#28
2018-10-11 12:30

"milkylainen, väldigt intressant med dessa låga siffror du presenterar. Pratade med en igår som har en 520d (-14 med AdBlue) som drar snitt 0,78 liter/mil. Den bilen hade fyrhjulsdrift. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?constyear_s=... visar också att nästan ingen lyckas köra på den låga nivå som du uppger. OBS, jag säger inte att du ljuger... men lite konstigt är det allt."

Är inget konstigt alls. Förbrukning hänger ju mycket på ens körmönster och körstil. Samma bil kan dra allt från 0.5 till 0.9 beroende på var den körs och vem som kör den. Jag körde en Mercedes C 220d på 0.45 i snitt när jag hyrde den i Spanien.
Så att milkylainen kan köra sin 5-serie på 0.55 i snitt när han kör mest motorväg håller jag inte alls för otroligt. Han som du pratade med kanske har tung gasfot eller kör mycket stadstrafik. Min förra Superb 1.8 TSI drog 0.9 i snitt på resorna till och från jobbet. Men den drog 0.6 om jag körde motorväg. Mina föräldrars MB E 350 CGI drar över litern i stadstrafik men 0.7 på motorväg. Vad drar din egen Octavia om du kör i stan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.