Bild
Nästa artikel

Läcker V90 – äntligen tillbaka!

Biltestarbloggen
Efter fem veckor på verkstad har vår V90 äntligen fått en ny baklucka. Nu väntar nya testdekaler och många testmil.
Fyrhjulsdriften som försvann. Vid luckbytet försvann det svarta AWD-emblemet och bilen förvandlades till en vanlig D3 – i alla fall på ytan.

Kombiluckan på Volvo V90 hamnade snabbt i fokus vid lanseringen. Vissa tyckte den lutade för mycket för att vara en äkta Volvokombi. Andra ansåg att bakdelen var snygg och läcker.
 
Tyvärr visade det sig att den sista gruppen hade rätt, i alla fall på ett sätt – att den läcker.
 
Vi har tidigare skrivit om att det sipprar vatten in i själva luckan. I avsaknad av dräneringshål kom vattnet ut genom låskolven och droppade ned i nacken på den som öppnade bagaget.
 
I mars lät Volvo meddela att bakluckan skulle bytas, ett arbete som skulle ta cirka 2-3 dagar.
 
Tyvärr blev bilen ståendes på verkstaden i över fem veckor (!) innan allt blev klart. Först i tisdags kunde vår V90 ansluta till långteststallet.
 
Exakt varför det dragit ut på tiden, och vad som har gjorts, kommer vi att presentera i ett kommande nummer av tidningen.
 
Nåväl, efter en ovanligt lång tid av stillastående är det nu hög tid att sätta Volvokombin på vardagsprov. Vi har en hel del kilometer att ”köra ikapp” efter det oplanerade depåstoppet.
 
En funktion som jag har lärt mig att uppskatta är den ”självkörande” funktionen Pilot Assist. Från början tyckte jag att det var en onödig finess. Bilen styrde sig själv som en rattfull övningskörare.
 
Men med småbarn är resorna fulla av distraherande moment för föraren. Speciellt sedan vi fick tillökning under våren och treåringen fått flytta fram (i sin bakåtvända bilbarnstol).
 
Numera aktiverar jag alltid Pilot Assist-farthållaren innan jag skickar en tappad napp, flyttar ett gosedjur eller bara förklarar med extra tydlighet att vi ”snart är framme”.
 
Självklart behåller jag alltid en hand på ratten och försöker fokusera så mycket som möjligt på körningen, men en körbana är väldigt smal i landsvägs- och motorvägshastighet och man ska aldrig underskatta risken att hamna fel, om det så handlar om bråkdelen av en sekund, medan något annat stör ens uppmärksamhet. Därför känns det bra att ta hjälp av ett system som jobbar i bakgrunden och kanske kan förhindra att katastrofen inträffar.
 
Funktionen kommer också väl till pass om man måste fippla med pekskärmen under färd, exempelvis att byta spellista från Bamse till Pippi Långstrump. Jag vill påstå att ingen bil borde vara utrustad med pekskärm om den inte också kan se till att föraren håller sig i filen. Utvecklingen pekskärm och autonom körning borde gå hand i hand.
 
Fast för att vara ett företag som länge sett till att ha både livrem och hängslen är jag förvånad att Volvo inte valt en tydligare signal när Pilot Assist inte längre klarar av att styra bilen. Allt som händer nu är ett diskret pling som är närmast omöjligt att höra i motorvägsfart och ungar i bilen. Här har ni en viktig punkt att förbättra Volvo! 
 
Sedan finns så klart frågetecknet om/när man börjar lita för mycket på systemet och släpper uppmärksamheten under allt längre tid. Än så länge är drivkraften att själv ansvara för körningen (och familjens säkerhet) så pass stor att det inte känns aktuellt. Men människan är i grunden lat och det är ändå en lite skrämmande utveckling med att ansvarsfördelning mellan förare och bil börjar suddas ut …
 

Kommentarer

#1
2017-04-29 07:07

Vad är skillnaden i trafiksäkerhet mellan en handhållen mobil och små barn i bilen?

#2
2017-04-29 07:32

Mobilen kan man stänga av, det går inte med barnen.

#3
2017-04-29 07:52

Läcker är den. Undra mer vad som läcker?

#4
2017-04-29 08:10

Ytterligare en skillnad mellan handhållen mobil och barn i bilen är att med handhållen mobil har man bara en hand över till att sköta bilkörningen, med barn har man två händer att sköta bilkörningen med såvida man inte tagit för vana att hålla barnen i handen hela tiden under bilkörningen.

#6
2017-04-29 11:35

Hacken, man har inte två händer på ratten när man letar efter nappen!

#7
2017-04-29 13:34

Bara för något år sedan skrev ViB om faran med barn i bilen: http://www.vibilagare.se/nyheter/barn-farligare-an-mobil-i-bilen

#8
2017-04-29 13:47

brut33: Slappna av. Eftersom du inte vet om det är systemiskt för modellen eller inte kan du rimligen inte ha en åsikt om "premium". Det kan ha vart ett individfel, på någon vänster. Inte bra, men sånt händer.

#9
2017-04-29 17:00

Det ska bli intressant att få reda på hur det kunde ta så lång tid att åtgärda felet.
Jag vet taxiåkare som lämnade Volvo för att det tog för lång tid att åtgärda fel, de hade inte råd att stanna kvar utan gick över till annat märke. Men det var länge sedan och många har gått tillbaka till Volvo så jag har trott att de bättrat sig.

#10
2017-04-30 07:49

Spelar väl ingen roll om det är ett individfel? Såna fel ska upptäckas i tillverkningen och processen ska förbättras där, kunden ska aldrig få en sån bil. Processtyrning är A&O inom TPM som jag tror Volvo arbetar med, svårt att kalla sig premium när anställda hellre äter bullar än anmälar fel på produkterna i linan. Ett sådant "individfel" skulle ALDRIG gått igenom på Toyota eller Mercedes.

#11
2017-04-30 08:21

Får inte förekomma om man vill kalla sig premium. Det kommer att ta tid innan Volvo är premium.

#12
2017-04-30 08:37

@Hackenbursh
Är detta premium?
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
Är själv oerhört trött på premium stämpeln.

#13
2017-04-30 10:42

Det livet lärt mig är i alla fall att ALDRIG säga ALDRIG - m a o kan sådana här fel uppstå hos alla tillverkare om det nu är ett s k individfel. Sen är väl den s k premium-stämpeln mest anpassad till bilägaren av aktuellt märke för att denna skall känna det som att han valt nåt alldeles extra som inte alla andra har möjlighet att köpa. Fast jag måste säga att den blivit synnerligen urvattnad under senare år.

#14
2017-04-30 11:11

Det som är mest premium med Audi idag är väl servicepriserna.

#15
2017-04-30 11:20

Nja, har du kört en Audi A3 och hoppar in i en Seat Leon efteråt så är det rätt stor skillnad. Lägger du till 6000 mil på mätaren så märks ännu större skillnad till Audins fördel.

När det gäller Volvo (och säkerligen andra modeller också) och just bakluckor på kombin så verkar det inte vara en helt okomplicerad sak att montera.
Vet när V70 gen 2 släpptes så berättade en vän att dom hade ett väldigt sjå att justera bakluckor på leveransklara bilar då dom monterats fel eller med dålig precision.
Säger inte att detta är unikt för Volvo.

Sen byggs ju som bekant bilar av människor....människor gör fel.

#16
2017-04-30 13:15

Reverend Benny. Dina exempel bygger på exakt samma delar, SEAT står under Audi så att det där med att 6000 mil gör stor skillnad det är ju bara nys.

#17
2017-04-30 13:35

Igenom det här med bilar och andra intressen så har kommit till att jag tror inte det finns något premium åt den vanliga dödlige.
Premium är i regel en stor fejk där det tillverkas i länder där det sker som billigast och om inte så i vart fall i en ordinär produktion och då blir det inte premium, premium är svindyrt och finns givetvis men för fåtalet.
Jag äger en uttalad premium Opel tillverkad i special linen i Tyskland bla bla och sömm är nödlagad i stolskinnet där även nålen har har dansat förbi ut på skinnet, ok det är inte hela världen men fan i mig inte premium!
Går man till en sadelmakare och får ut dylikt då tar han tillbaka röd av skam och gör haiakiri, nej en del de kommer inte upp till nivån premium för att de har för det första inte den kulturen då de sedan begynnelsen tillverkar i gross åt massorna.

#18
2017-04-30 14:54

Då tycker vi olika Tvärnit. Har möjligheten att jämföra då vi har dessa modeller inom släkten och upplever det som rätt stor skillnad. Är inne på min andra Leon mk3 just nu och denna känns sämre ihopskruvad än min förra. Dock inte dåligt på något sätt, men när jag hoppar in i en A3 eller S3 så känns det som min bil åldras fortare och har mer skrammel.

#19
2017-04-30 22:13

Benny
Anledningen till att du inte hör något skrammel är för att Audi är bättre isolerad. ;-)

#20
2017-05-01 02:04

Reverend Benny. Men att din bil håller ihop? En Audi lär skramla mindre ja, eller de gör det jag vet det, det handlar om bättre isolering, passningar, visuella och taktila intryck vilket kommer till med pengarna.
Jag vet inte nivån på din Leon för tidigare så har den inte varit vacker att skåda som "naken" det vill säga i instegs utförande men då ska man veta att SEAT säljer globalt och att det har varit den grunden som tidigare utgjort insteget även här och att det var fattigt men inte dåligt. Det är samma komponenter som i Audi VW Skoda så att saker kan inte ge efter tidigare än på de andra bara för att det är en SEAT Leon.
Jag äger en Toledo IV Connect med diverse extra paket och kvaliten är VW in i minsta detalj, det finns inga synliga missar eller fel alls, bilen känns lika styv som ett spett, det är inte en Vw wannabee kuliss som med en del märken utan äkta vara och saker håller garanterat en hög finnish långt upp över 10 000mil givetvis med min hjälp för inget sköter sig självt inte en Audi heller och Audi folk är ju i regel flitiga med puts-trasan.

#22
2017-05-01 09:16

Hackenbush: Min "premium" BMW 5:a från 2016 har haft fel på vindrutespolarna sen den köptes. Har vart inne hos BMW 3 gånger nu för samma fel. Rutorna går sönder så fort de ser små gruskorn. 3:e rutan på 3000 mil. Lyktspolarna fram som envisas att gå igång hela tiden går aldrig igen ordentligt, eftersom passformen på luckan är så förbannat dålig.
Jävligt mycket premium... Funderar mest på att hälla en dunk bensin över skiten.

#23
2017-05-01 09:15

2TT2: Håller med. Audisar som rostar, Mercedes som såg ut som shweizerost under lång tid. BMW-motorer som rasade i drivor. Sludge, rasade växellådor och annat "premium" som aldrig har drabbat någon tysk-tillverkare. Vet högvis med folk som helst skulle hälla en dunk bensin och tända eld på sin s.k. "premiumbil".

#24
2017-05-01 09:24

Styrbjörn: Ah. Du menar såndär premium Mercedes som nästan 10 år såg ut som shweizerostar med rost? Borde aldrig sluppit igenom individkontrollen. Det händer aldrig på Toyota och Mercedes...

#25
2017-05-01 09:41

Folk som inte begriper vad premium betyder, kan få åka en liten stund i en Mercedes, Audi eller BMW och sedan hoppa in i en Toyota, Subaru eller Peugeot.

Få kan komma och säga att de inte då fattar vad premium innebär.

Material, ihopsatt, skrammel, ljudnivå, osv.

Gör sedan samma sak med 10 år gamla såna bilar och skillnader mellan premium Mercedes, Audi och BMW, blir än tydligare.

Volvo är nära, men bara nära.

#27
2017-05-01 11:05

"Premium" är en sinnesförvirrelse, inget äkta, där tänker du nog fel AudiS4? Nog har man hört skrammlande "Premium" bilar men ägarna är väldigt snabba att föra in bilen på service. Skrammalnde Toyota, Subaru eller Peugeot vet jag inte om, förutom bilarna i den minsta klassen kanske? Väldigt bra ihopsatta bilar!

Produktionsstarten av denna Volvo kan närmast likna en katastrof, fastän man nog vet att dom flesta verkligt nya modeller har en del problem när dom lanseras men denna Volvo har nog tyvärr slagit rekord? 5 st tjänstebilar som "statistik" och en som köpt den med egna pengar men tröttnade på Volvo och Volvo tog den till slut tillbaka utan att han miste en helt massa pengar. 30 st fel och till slut fick ändå Volvo (tummen upp!) fixat 20 av dom felen. Kom nu inte bara och påstå att jag ljuger för dessa känner Volvo även till om.

#28
2017-05-01 11:25

Nej jag tänker inte fel Peugo. Det finns premium och sedan finns det andra bilar. Du hör till de de som uppenbarligen inte vet vad det är.

#29
2017-05-01 12:21

I min värld så är det mer ju mer än bara bilen som är premium. Service är ju ytterligare en faktor där man på vissa verkstäder (som DinBil) märker skillnad om du kommer in med en Audi eller en Seat. Lycka till att försöka få goodwill på en Seat utan en massa bråk medans på en Audi är det sällan några problem. Det är kanske därför man sällan hör om vissa problem på Audi medans Seat och Skoda verkar ha större problem(kamkedjor på tidiga 1.2 TSI som exempel). Därmed inte sagt att Audi har mindre problem, men verkstäderna tar hand om det för kunden.
Samma gäller ju Volvo, detta löstes för kund, lycka till att få detta fixat på en budgetbil.

Känns som logiken är rätt enkel, du betalar mer för premium vilket betyder mer marginaler för tillverkaren som i sin tur ger mer svängutrymme att leverera bättre service och kundupplevelse.

#30
2017-05-01 22:01

Det finns biltillverkare som tror de är premium och så finns det biltillverkare som faktiskt är premium.
Det finns bilägare som tror de kör en premiumbil och så finns det bilägare som faktiskt kör premiumbil.

#31
2017-05-02 12:06

Volvo, kvalitetsbilen

#32
2017-05-03 13:25

"En hand på ratten- försöker fokusera på körningen- motorvägshastighet". Premiumchaufför eller tankevurpa?

#33
2017-05-16 18:42

Premium det är när jag kommer på en sämre väg med min C5 a man flyter över ojämnheterna utan skrammel och utan att stutsa mellan sätet och taket