Bild
Nästa artikel

Kromblafforna bländar

Biltestarbloggen
Opel har en förmåga att blända sina kunder – på ett negativt sätt.

Design blir ett allt viktigare köpargument när det gäller bilar.
 
Utseendet har väl alltid varit viktigt men på sistone har jag hört flera tillverkare lyfta fram undersökningar som visar att formgivning är direkt utslagsgivande i valet av bil.
 
Det gäller att impa på kunderna som pallrar sig till bilhallen och bemödar sig med att provsitta eller kanske till och med provköra. Bilen ska kännas påkostad.
 
Någonstans i detta finns förklaringen till varför förarmiljön i många nya bilar ska blänka så evinnerligt.
 
Nyligen var jag och körde nya Opel Crossland X och hann inte mer än ut från parkeringsplatsen innan blänket gjorde sig påmint.
 
Runt växelspaken sitter en kromplatta som enastående effektivt vidarebefordrar solen strålar mot förarens ögon. I vissa vinklar är de blixtrande reflexerna så påtagliga att plattan måste täckas över om det ska gå att köra vidare.
 
Har bilen ens testats i solljus?
 
Opel är på intet sätt ensam syndare, andra tillverkare är lika förtjusta i att sätta ljusreflekterande kromblaffor på instrumentbräda och mittkonsol.
 
När jag visar bilden här ovanför för en av chefsingenjörerna bakom Crossland X rycker han på axlarna.
 
– Det där har jag aldrig sett själv och ingen annan har påpekat det.
 
Som sagt: design blir allt viktigare. Spelar roll om föraren blir bländad?

Kommentarer

#1
2017-07-04 10:51

Hav tålamod, förkromning på en Opel brukar inte vara långlivad!
Skämt åsido, dagens "krom" är en plastprodukt som tyvärr har alltför lång livslängd och i värsta fall kan hamna i världshaven som vi nyligen fått lära oss.

#2
2017-07-04 11:06

Jodå, jag körde Focus som hyrbil och krafset på ratten störde mig. Fick stanna och sätta över en Post-it-lapp...

#3
2017-07-04 12:12

Värre är reflexer och spegling i själva instrumentglasen så man inte kan se vad instrumenten visar.

Förövrigt består Opels krom sedan 2008 av en tunn yta metall placerad på en kompositplast, ytan som blänker är metall.
Och kvaliten på kromet som varit en annan sådan metall-plastkomposit sedan 1988 har varit oklanderlig.

#4
2017-07-04 12:28

I och med att vi äger en fullspecad Opel Adam så har jag reflekterat över detta.
Mycket krom och dekor i High Gloss är på sitt vis läckert, men vad det tär på ögonen, även gatlyktorna återspeglas runt om inne i bilen och upp mot vindrutan, lite farligt faktiskt.
SAAB tog ideer ur flyget när de skapade 99:ans inre, snabbt så tog andra tillverkare efter och all krom o plåt försvann och vi gick in i en era av funktionalitet före konstnärlighet vad gäller förarplatsen och jag böjd till att tycka att så var rätt gjort.

#5
2017-07-04 12:35

Krom, trä och läder är tydligen sådana "premiumfaktorer" som säljer bilarna. Biljournalister har själva varit med och drivit på den här trenden. Hur ofta har man inte använt adjektivet "plastig" om bilars interiörer? Man kan ju undra vart dessa dyra inredningsdetaljer tar vägen efter 15 år när bilarna börjar skrotas ut...

#6
2017-07-04 12:51

Träbitar och blank metall håller jag mig gärna borta ifrån. Värst är det när man klär en yta med metallblänkande plastsjok. Känns det att produkten är av ett annat material än ögat tror ger det intryck av att sminka en gris.

#7
2017-07-04 14:41

Det är väl bara att köpa matt svart färg och måla över allt för blanka ytor?

#8
2017-07-04 14:48

Och folk gnäller på tyska bilars dysterhet i inredning med grått och svart.... det kan vara funktionellt att inte bli bländad...

#9
2017-07-04 16:19

Ajajaj...hur var det nu med fina ytor som förför, allt för att köparna ska förledas att tro att det dom köper är välbyggt....
Till skillnad från Opel som jämt o ständigt bygger bra bilar från grunden utan lockande bjäfs avsedda att vilseleda kunderna.

#10
2017-07-04 17:02

Instämmer med Tvärnit.
Det var i slutet på 60-talet man började intressera sig för mer än bara ren design. Polstring kom till och kromblänkande signalhornsringar togs bort. Saab var det stora föredömet med lugn och reflexfri panel.
När 900 kom, var varningslamporna högt placerade för att ligga i skugga under mätarskärmen och vara lätt synliga. Radions volymkontroll nådde man med ett finger utan att släppa ratten. Ventilationen sköttes med ett smart vred. Som vanligt var mätarna rent utformade utan ringar och extrastreck, bara tydliga, vita siffror. Gulorange mätarnålar kontrasterade väl och uppfattades snabbt och lätt. Ljusgrön instrumentbelysning är behagligt och ligger helt rätt i ögats maximala känslighet. (Rött är rent förkastligt.)
Med 9000 var inte längre varningslamporna så högt upp, men välorganiserade i logiska grupper. Här kom även så småningom den delade hastighetsmätarskalan, som gjorde att man fick en bättre upplösning, tydlighet, i det lägre och viktigaste området. (En idé Audi tog över och totalförstörde med märkliga hopp mellan udda och jämna tiotal.)

Och nu har man sorgfälligt glömt allt det man borde tagit lärdom av.

#11
2017-07-04 17:20

Repkänsliga krom- och aluminiumytor gnistrar starkt i solskenet. Ventilationsgaller speglar sig i sidorutorna så att backspeglarna skyms. Tillkommer högblank "pianolack" med reflexer och tydliga dammavlagringar.

För mig har utmaningen alltid legat i maximal funktion och först då tänka ut en snygg förpackning.
Det är över 25 år sen jag tänkte som mest kring detta. Paneler eloxerade i t ex mörkt blågrönt eller rödbrunt med matchande klädsel skulle göra interiören mindre tråkig utan att göra avkall på ergonomin.
Jag hade tankar kring knappars utformning där man med olika färger på belysningen lätt skulle se vad som var valt och med känseln kunna avgöra detsamma. Logiska grupperingar med rejäla don är viktigare än att få ner antalet knappar. Att sätta fler än fem knappar i rad, dessutom med liten text istället för stora och tydliga symboler, är direkt idiotiskt. Vred är ofta bättre än knappar. Rattplacering är inte alltid det bästa. Alltid maximal kontrast – vitt på svart, inte mörkgrått på grådask, typ Volvos hastighetsmätare. Man kan tänka sig ljusa inramningar runt vissa grupper, men absolut inte krom.

Jag är helt övertygad om att man kan få till en mycket tilltalande och väldigt överskådlig förarmiljö – om man bara vill.

#12
2017-07-04 17:37

Jag ägde en FIAT Bravo mk1 en gång i tiden och den låg då när den kom minst tio år före i design, Ford lånade ideer ur den Fiaten vilket är bekräftat och att det ser man. Nu startar vi upp Cirkusen brukade ja säga o herre je att det såg läckert ut med myriaden knappar i rött ljus och skulpterade konsoler likt en Metropol i nattetid sedd ifrån ovan och att allt speglade sig i vindrutan och precis som i en Metropol så var det svårt att hitta.
Jag har med åren tagit ny ställning till VW:s sk "simpelhet" för det är ju så att ögonen de ska se på vägen och att händerna de ska ha lätt att hitta rätt.

#13
2017-07-04 17:57

När det gäller design är kontraster absolut trevligt, vill själv ha ljusa inslag på interiören. Däremot är BLANKA designellement ett oskick som tidigare påtalats här. Den lösning som syns på bild i artikeln är rent otroligt korkad.

#14
2017-07-04 19:27

Kan bara hoppas "idioterna" inte hadde solluckan öppen?det måste vara mycket ovanlig vinkel o.s.v.annars för solen att reflektera från "bezelen"?

#15
2017-07-05 10:30

Modenyckerna har alltid varit bilköparnas värsta fiende. Att konstruera en vettig, ekonomisk, miljövänlig, men samtidigt mångsidig och användbar bil, tycks inte vara prio ett.

#16
2017-07-05 17:10

Men det gäller endast automatlådan, den manuella ser inte ut så, jag har precis varit och tittat på Crossland för en timme sedan, det är bara att förvånas, det var hög klass på nästan allt, men undantag för handbromsen då.
Ser faktiskt ut att vara värd 180 000 som grundpris.

#17
2017-07-05 19:35

Men hur många manuella säljs det idag? Gör om gör rätt Opel.

Svaret ifrån Opel är skrämmande arrogant. Inte konstigt det gick åt pipan med märket.