Bild
Nästa artikel

Kriget om högerregeln

Biltestarbloggen

Det pågår en slags lågintensiv konflikt i området där jag bor.
 
På ena sidan står det stora flertalet bilister. På andra sidan står några få som gjort det till sitt kall att uppfostra andra bilister om högerregeln.
 
Någon som minns högerregeln, förresten? Jag trodde väl inte det.
 
”Regeln” tillämpas i vart fall inte, åtminstone inte i mina hemmakvarter och jag misstänker att det ser ut på ungefär samma sätt på andra håll.
 
Vissa gator har blivit informella huvudleder. Bilar som kommer på anslutande vägar ska alltid lämna företräde, även om de kommer från höger. Det verkar finnas en tyst överenskommelse, trots att det inte finns skyltar för huvudled eller väjningsplikt.
 
Sedan finns som sagt bilisterna som höjer en gemensam lans mot otyget att sätta högerregeln ur spel.
 
”Kommer man från höger har man minsann företräde”, är devisen och de här bilisterna ger blanka f-n i majoritetens oskrivna hittepåregler. De kör ut tätt framför andra bilar och blir de inte framsläppta hänger de på tutan, helljusblinkar och gestikulerar.
 
Det här leder till tillbud varje dag. Kanske också olyckor i längden.
 
Saken är ju den att de här bilisterna har rätt. Enligt lagboken.
 
Frågan är vad man ska göra med en regel som knappt någon respekterar (kanske med undantag för fyrvägskorsningar på stadsgator).
 
Vilket leder fram till frågan: är det kanske dags att avskaffa högerregeln?

Kommentarer

#1
2016-12-21 10:36

Jag tillhör dem som alltid respekterar högerregeln, och på i min ort så är jag tyvärr rätt ensam om det.

Varför har så många så svårt att förstå regeln? Vad skulle alternativet vara, att sätta upp huvudled och väjningspliktsskyltar på alla vägar/gator?

#2
2016-12-21 10:37

Kanske dags att anskaffa en fungerande polis !

#3
2016-12-21 10:43

@raks, Ja, på de gator som ansluter till en gata/väg med mer trafik även när den inte är huvudled.
Anslutande vägar till huvudled har ju redan väjningsplikt och ska vara märkta.

#4
2016-12-21 10:58

Högerregeln ger inte rätt att köra ut framför, dom gör fel.
Förmodligen bara män som uppför sig så.

#5
2016-12-21 11:02

Varför inte följa gällande regler istället för att försöka avskaffa dom?

#6
2016-12-21 11:35

Högerregeln fungerar bra i de flesta fall. Det är en praktisk grundregel att följa. Godtycke är oftast sämre.

#7
2016-12-21 11:57

Att högerregeln och en hel massa andra trafikregler inte efterlevs i dagens trafikmiljö beror på att många som vistas ute i trafiken inte har en korrekt trafikutbildning. Det går som exempel att att köra helt lagligt utan körkort i ett helt år, det går (lätt?) att byta in ett falskt körkort mot ett svenskt samt att det går enkelt att låta någon annan köra upp åt en.

#8
2016-12-21 12:26

@ Vidstige, helt riktigt, men händer det något är det den som bryter mot högerregeln som döms vållande.

#9
2016-12-21 13:31

Anarki råder..

#10
2016-12-21 14:01

@saabnisse, i stadsmiljö så blir det väldigt många skyltar! Däremot på landbygden och tveksamma korsningar mellan två 70-vägar där kan det vara rimligt att ta bort högerregeln.

#11
2016-12-21 14:16

Jag tillhör dem som "hellre smäller" än avstår mig högerrätt!

#12
2016-12-21 14:25

Hur skyltas "Tveksam korsning" respektive "Landsbygden", bara så jag vet var jag befinner mig. Regelverket ska vara logiskt och lättbegripligt! Högerregeln gäller där inte annat anges.

#13
2016-12-21 14:44

saabnisse, helt rätt, jag brukar försöka ta höjd för högerregeln och följer den på t.ex. mindre vägar när någon envisas använda den där dom flesta andra inte gör det. Ironin är att dom där som envisas med högerregeln ofta inte har nåt emot att bli framsläppta på ställen där folk inte följer högerregeln och det är till fördel för denna självpåtagna "polis". För saken är just den, i Stockholmstrafiken som exempel, är det i praktiken ofta omöjligt att tillämpa högerregeln, bygger ju på samförstånd.

#14
2016-12-21 15:01

Högerregeln kan inte tillämpas via någon typ av "majoritetsbeslut" taget under resans gång.
"Envisas med högerregeln"? Vadå envisas? Ingår i ett beslutat regelverk!

#15
2016-12-21 15:31

Antingen har vi högerregeln eller så ska den tas bort ur trafikreglerna det är ju omöjligt att gissa sig till evt.lokala huvudgator som inte är skyltade

#16
2016-12-21 15:51

Märks i kommentarerna hur dåligt trafikvett folk har. Högerrätt? Vad är det? Aldrig någonsin har man företräde i trafiken, dra in körkort på en gång för de som uttalar sig på det sättet. För utbildnings skull: Högerregeln innebär att du måste lämna företräde åt bilister från höger om inget annat anges. Extremt enkelt kan tyckas. Men högerregeln fungerar ej särskilt bra vid T-korsningar och det är där som det vore bättre med väjningsplikt för anslutande väg.

#17
2016-12-21 16:24

Hör du Chewie: Med högerregeln (jag råkade skriva "högerrätt") menas givetvis att om ingen bilist kör på huvudled gäller högerregeln. Precis som du själv skrev: "För utbildnings skull: Högerregeln innebär att du måste lämna företräde åt bilister från höger om inget annat anges." Vi är helt överens!

#18
2016-12-21 16:44

Lasse J, i Stockholm kör man enl principen störst väg har företräde, eller möjligen, mest trafikerad väg har företräde (dvs när det inte är huvudled eller annan skylning). Du kan då helt enkelt inte köra enl högerreglen hur mycket du än vill, du måste följa vad andra i trafiken gör. Högerregeln bygger på samförstånd och fungerar bara om alla inblandade trafikanter följer den. Om du då envisas med högerregln så att du kanske orsakar en olycka pga det så gör du helt enkelt fel.

#19
2016-12-21 17:03

Det gäller alltså speciella väjningsregler i Stockholm, frågas? "Man", som kör enligt principen, har måhända fått detta förfaringssätt prövat i domstol. Finns kanske en prejudicerande dom att hänvisa till?

#20
2016-12-21 17:27

Vidstige: "Högerregeln bygger på samförstånd och fungerar bara om alla inblandade trafikanter följer den. Om du då envisas med högerregln så att du kanske orsakar en olycka pga det så gör du helt enkelt fel."

Hur ska du ha det? Om alla trafikanter följer högerregeln kan ju inga tillbud inträffa! Och den som ska lämna företräde för trafik från höger envisas med att anse "jag kör ju på den bredaste vägen" ... - ja, då fungerar ju inte samförståndet. Vi är tillbaka på ruta ett. Ingen huvudled - lämna företräde för trafik från höger. Varför tror du att man alltid "tvingar" en trupp i fält att marschera? Det är det enda sättet att skapa ordning och effektivitet. Regler, helt enkelt! Men jag vet av erfarenhet: I Stockholm är ren anarki som gäller. Och värst är det när cyklisterna blandar sig i!

#21
2016-12-21 17:43

Högerregeln är ju i grund och botten en väldigt smart regel. Rätt använd så hade den resulterat i att folk tog det lugnare på vägar där den gäller i och med att man måste sakta ner vid varje korsning. Likaså hade folk varit tvungna att verkligen vara uppmärksamma - ha koll på huvudledsskyltar, ha koll på ev fordon på korsande väg mm. Så att sitta och slabba med en kopp latte, smsa, mobilsurfa och annat oskick hade inte funkat. Men nu lever vi i ett tidevarv där alla tycker att just de är den viktigaste personen på jorden. JAG har störst bil (och finast och dyrast), JAG kör på störst väg - som dessutom ju går rakt fram, JAG har mest bråttom. Alltså uppfinner man sina egna regler och vi vet ju alla att polisen har annat att göra än att kolla trafiken.

Själv smyger jag ut sakta om jag kommer från höger i korsning där regeln gäller och det fungerar för det mesta. Men en gång blev han jag smög ut framför (med mycket god marginal) tvärilsk och stannade för att skälla ut mig. När jag försynt hänvisade till högerregeln så menade han på fullt allvar att den bara gällde inne i stan. Stan i det här fallet var Malmö. Och orten där den enligt honom inte gällde var Tygelsjö. Oklart i vilka andra städer den skulle gälla - och också oklart var exakt gränsen in till staden gick.

Kan man få komma med en önskan såhär i juletider? Om alla som läser Vi Bilägare börjar följa regeln så är i alla fall lite vunnet.

#22
2016-12-21 17:56

Lasse J, är bara att du kör i Stockholm så får du se hur det fungerar i verkligheten, det jag sa var att du inte kan avvika då högerregeln bygger på samförstånd. Det sättet Stockholmare kör på fungerar faktiskt överlag mycket bra och det ökar också trafikflödet då högerregeln kan vara mycket negativ där annars.

#23
2016-12-21 18:05

Jag ställer frågan en gång till. Gäller det speciella väjningsregler i Stockholm eller gäller samma regler som i resten av landet?

#24
2016-12-21 18:22

Man kan inte avskaffa en regel bara för att folk inte fattar. Jag ger faktist
oxå blanka fan i folks egna påhittade regler, som är väldigt många och olika och tycker som ovan att det är en bra regel. Blev för något år sedan prejad och utskälld av en pensionär som frågade om jag inte kunde reglerna, enligt honom så gällde bredast gata har företräde.
I tex Frankrike och Italien kan det vara lite i och så med trafiken men högerregeln gäller stenhårt.

#25
2016-12-21 18:26

Jag kör någorlunda regelbundet i Stockholm och stans kranskommuner och jag håller inte med om att högerregeln är satt ur spel.

#26
2016-12-21 18:57

Lasse J, det jag försöker förklara, spelar ingen roll att högerregeln gäller teoretiskt när du inte kan använda den i praktiken. Du som enskild förare måste förhålla dig till detta och anpassa dig efter hur alla andra kör.

#27
2016-12-21 19:21

Beklagar! Du lyckas inte förklara på ett begripligt sätt, varför jag skall medverka i ett, som du framställer det, kollektivt lagbrott baserat på en "majoritets"med förlov sagt flummiga tolkning av regelverkets direktiv.

#28
2016-12-21 19:37

Den som kör bil på Östermalm i Stockholm kommer definitivt bli varse om att högerregeln gäller, i alla lägen. Du gör bara misstaget att försöka strunta i högerregeln en gång i den stadsdelen. Annars smäller det direkt i gatukorsningen. Medans i andra stadsdelar "försöker" bilister låtsas som om de inte känner till regeln och använder sig av störst går först, mer eller mindre anarki.
Jag föredrar att tydligt veta vad jag skall förhålla mig till, hellre tydlig högerregel än vilda västern.

#29
2016-12-21 20:20

Måhända att man i bostadsområden anser sig ha företräde om man kör på en "huvudgata" som löper genom området och att anslutande gator ska lämna företräde när man ska ut på den större gatan. Men skulle det ske en kollision så är saken glasklar när respektive försäkringsbolag tittar på ärendet, det ÄR högerregeln som gäller.
Jag bor själv på en anslutande gata som är ca. 30m lång och när jag ska ut på "huvudgatan" som går genom villaområdet så har jag aldrig fått uppleva att trafik som kommer från vänster har stannat och lämnat mig företräde. Jag har flertalet gånger gjort en abrupt inbromsning när det kommit en bil från vänster och jag har alltid fått arga blicken som om jag nästan gjorde fel för att jag nästan missade att stanna, trots rätten på min sida.
Nackdelen med att köra kamikaze-stil och köra rakt ut är att det kan göra ont att få en bil i förardörren, även om det emellanåt lockar då folk stenhårt vägrar att följa högerregeln.

#30
2016-12-21 20:44

Lasse J, kanske måste du uppleva det i verkligheten. Och då menar jag att du verkligen följer högerregeln i alla lägen och inte är selektiv. I praktiken funkar det helt enkelt inte, du skulle blockera på många ställen samtidigt som du inte skulle bli framsläppt på massa andra ställen. Det funkar inte utan samförstånd. Läs lagtexten så kanske det blir tydligare, du har alltså inte förkörsrätt.

#31
2016-12-21 20:54

Och hur kan man uppnå "samförstånd" när vissa med berått mod bryter mot lagen och andra försöker följa den ? Ingen har talat om "förkörsrätt" (det ordet försvann för många år sen). Så de som konsekvent struntar i högerregeln borde kanske också ta sig en titt i lagtexten... Men visst skulle det underlätta om vissa gator skyltades som huvudled. Så har man gjort här i stan när man la om busstrafiken radikalt - då blev de flesta gator där bussarna går huvudleder. Men trots att detta är 2-3 år sedan och anslutande gator har stora "lämna företrädes-skyltar" så finns det åtskilliga korsningar där folk helt enkelt skiter i den skylten - därför att dom hade företrädesrätt där tidigare. Viktigast är uppenbarligen ens egen framfart och övriga kan gott anpassa sig till min....

#32
2016-12-21 21:47

Klart att man kör efter högerregeln!

Ser jag att bilen från vänster inte avser att ge mig företräde gör jag antingen; om jag ser att den hinner bromsa för mig kör jag ut. Är jag däremot inte säker på att den hinner bromsa stannar jag och ger vederbörande ett helljus eller en tut med kompressor-hornet...Brukar faktiskt också ofta stanna och vänta ut de som inte fattar att de har förtur när de kommer från höger. Ibland kan det ta tio sekunder innan de till slut kryper ut i korsningen..

Efterlevande av denna regel är dock generellt dålig i min hemkommun också men egentligen är den ju oerhört enkel.

Men kommer jag till artikelförfattarens kvarter ska jag då enligt denne först måsta ta reda på de informella regler som gäller just där? Jo tjenare....

#33
2016-12-21 21:59

Jag kör rakt ut, är det högerregel så är det......
Är trafiken tät från vänster kör jag ändå, jag väntar inte på luckan.....
Har faktiskt aldrig krockat så, så uppenbarligen är folk beredda, dom ska bara före om man är dum nog att vänta.
Den som gav mig tutan och fingret sist, gjorde det så tidigt att jag hann stanna framför honom, veva ner fönstret och mordhota......så jävla bra för humöret med lite roadrage!

#34
2016-12-21 23:01

Sett en del i Stockholm som använder högerregeln när det ger dom fördelar för att sen ändå ge f-n i att stanna när dom kör på större väg och skulle sinkas av att släppa fram nån bil från en mindre väg. Dubbelmoral som heter duga. Dock ser jag sällan att folk krockar så till och med den kaxigaste vad gäller högerregeln viker sig där. Tycks f.ö. mest var män från glesbygden som gör så här också, typ det amerikanare kallar Rednecks, inte dom smartaste om man säger så.

#35
2016-12-22 09:43

Vidstige,
Är du kompis med AKB?
https://youtu.be/nM-ByPAD48w

#36
2016-12-22 09:44

Dom både Ducce och Vidstige skriver så är de flesta bilister mycket väl medvetna om högerregeln och beredda på att stanna. Men om den som kommer från höger fegar och inte kör ut så är det klart att de flesta inte stannar. Det är kanske det som artikelförfattaren råkat ut för. Att inte våga ta för sig i trafiken, utan att sitta där snällt och vänta på att den andra bilen ska stanna. Då är det klart att högerregeln aldrig kommer att efterlevas.
Så ett tips är: kommer du från höger och högerregeln gäller, kör bara ut. Bilen från vänster som ska stanna kommer garanterat att göra det.

#37
2016-12-22 11:03

Jag skulle kunna tänka mig en anpassning av högerregeln, i form av en "svängningsregel", och det skulle kunna ske med främst miljömässiga skäl.
Ett fordon som färdas på en lokalgata utan huvudled har företräde om fordon kommande från höger har tänkt att svänga in på sagda lokalgata. Skall lokalgatan passeras vinkelrät, gäller högerregel som vanligt.

Detta för att fordonet som kommer från höger, ändå måste sakta ned, och i många fall stannar inför sväng in på lokalgatan, medan fordon som framförs rakt fram på lokalgatan av miljömässiga skäl skall slippa stanna och starta igen.

#38
2016-12-22 11:51

Kan man inte greppa en så pass enkel och viktig regel bör man nog inte köra bil. Gäller även dom som inte vet att svängningsregeln redan finns.

#39
2016-12-22 12:04

Svängningsregeln finns redan, men den har väl inte riktigt denna betydelse, utan hanterar mer sväng från gata gentemot parallellt körande cyklar etc.

#40
2016-12-22 12:17

Det bästa i alla lägen är att alla respekterar och följer de regler som redan finns. Att komma körande på en gata som inte är huvudled och som råkar vara något "bredare" än en annan gata från höger betyder fortfarande att föraren på den "bredare" gatan ska släppa fram fordon från höger.

#41
2016-12-22 12:29

L.M, i det fallet är jag väl lite kompis med hela PK-eliten. Du vet väl vad dom tycker om s.k. vita arbetarklassmän.
Poängen här är att köra bil handlar om att vara flexibel och undvika att orsaka problem. Så köra så smidigt som möjligt är målet och det är också så trafikreglerna är utformade. Högerreglen är ingen förkörsrätt. Om man kastar sig framför andra bara för att man har "rätt" så har man missförtått allting och borde genast lämna tillbaka körkortet.

#42
2016-12-22 12:44

Men Vidstige, det kommer ju precis lika mycket an på föraren som kommer från "vänster" ta höjd för högerregeln om det kommer en bil från höger. Att bara sitta där och lugnt köra vidare - och kanske till och med gasa på för att förhindra "utkörning"! - gör ingenting bättre. Du tycks anse att kommer du från "vänster" (särskilt om just den vägen råkar vara "bredare/rakare" ska de från höger låta dig köra först. Inser du inte hur dumt du resonerar? Kan du släppa in bilen från höger ska du göra det. Punkt! Det är precis som med trafikljusen. Många har helt missförstått gult ljus. Gult ljus innebär att man måste stanna om man kan och hinner utan risk för att bli till exempel påkörd bakifrån. Men många tycks tro att gult ljus betyder att man kan ställa sig på gasen för att hinna innan det blir rött. Ett helt åt skogen beteende.

#43
2016-12-22 17:22

Uppenbart så anser vissa att dom själv bestämmer hur lagar och regler skall tillämpas - så att det passar dom själva.

#44
2016-12-22 19:47

Pi, du menar 1 miljon Stockholmare? Det är alltså viktigt att du förtydligar om du menar en individ eller en grupp i ditt resonemang. Oklart egentligen överhuvudtaget vad du vill säga. Trafikreglerna är rätt tydliga med att dom bygger på ömsesidighet och att ställa till med så lite skada som möjligt. För det mesta brukar det funka bäst om man gör som alla andra, att ensam envisas med högerregeln i alla lägen är bara galet och fungerar inte i praktiken.

#45
2016-12-22 21:29

Vidstige igen: "Trafikreglerna är rätt tydliga med att dom bygger på ömsesidighet och att ställa till med så lite skada som möjligt. För det mesta brukar det funka bäst om man gör som alla andra, att ensam envisas med högerregeln i alla lägen är bara galet och fungerar inte i praktiken."

Och vilket trafikklimat får vi om ett gäng självutnämnda trafikingenjörer envisas med att anse att högerregeln är trams och kan bortses från? Är det fler trafikregler, Vidstige, som du anser att man kan strunta i? Stopplikt? Rödljus om ingen kommer? Och att envisas med "vänsterregeln" i alla lägen, som du förespråkar, är lika galet och fungerar inte heller i praktiken. Enklast och tydligast: Följ reglerna så långt det går.

#46
2016-12-24 03:15

Att från en anslutningsväg (T-korsning) köra ut framför en bil som kommer i full fart rakt fram är bara dumt och sänker kapaciteten på vägen samtidigt som det förorsakar helt onödiga olyckor. Om det är halt är risken riktigt stor. Bilen från anslutningsvägen måste ju ändå sakta in för att göra en 90 graders sväng. Då passar det väldigt bra att han stannar.
Jag har ett bra exempel på detta från Bollnäs där man helt plötsligt börjat tillämpa högerregeln efter att i decennier betraktat genomfarten som huvudled. Nu kan det ta en evinnerlig tid att köra genom staden. Dels måste alla köra sakta för att hinna stanna och dels blir alla att stå stilla och vänta på alla i en fyrvägskorsning. Alla fyra bilar kommer ju från höger så ingen vågar köra. Det är jättedumt, hål i huvudet.

#47
2016-12-24 21:32

Jag får väl representera Stockholm här då... och som Stockholmare säger jag störst gata vinner och högerregeln är djävulens påhitt som måhända endast funkar i småbyarna utanför storstan med en omkrets på 100 km utanför. Men välkomna hit och försök att (ni icke Stockholmare) att köra enligt högerregeln. .... som jurist fick jag lära mig en gång i tiden på juristprogrammet att en regel som ingen följer är oftast en mycket dålig regel. Finns en mycket enkel förklaring till att högerregeln inte fungerar. Den förstör trafikflödet helt enkelt. Punkt. OBS! Med Stockholm menar jag givetvis ungefär från Knivsta/Bergshamra till Södertälje och från halva mälarområdet ut till Skärgårn...

#48
2016-12-25 00:36

Då kan väl den påstådde "Juristen77" ändra lagen. Med vederbörandes resonemang torde detta vara en baggis ... Jo, särskilt på besök i Stockholm envisas jag stenhårt med högerregeln bara för att jävlas med 08-orna. Och i vanlig sorglig ordning tror Stockholmarna att det är "deras" värld som ska stå modell för övriga landet (och världen). Nej, 08-orna behöver tas ner på jorden.

#49
2016-12-25 09:01

Optimum, med den inställningen du har är det bäst att du parkerar din bil på närmsta infartsparkering och åk kollektivt när du besöker Stockholm. Den grundläggande regeln är att DU har inga rättigheter i trafiken oavsett var i Sverige du kör, bara skyldigheter. Kan du inte köra i stockholmstrafik, så gör inte det.

#50
2016-12-25 11:53

Juristen 77. Har inte riktigt klart för mig om ditt inlägg är allvarligt menat. Om så är, bevare oss! Jag vet inte vad det är för "juristprogram" du hänvisar till, men man kan väl ha en eller annan fundering över nivån på en utbildning som predikar " att en regel som ingen följer är en mycket dålig regel". Det kan bero på, men det är oftast inte så, att det är regeln som är felaktig, utan regelbrytarnas beteende, beroende på som ovan framkommit i olika inlägg, okunskap och/eller allmänt dålig moral. Det initiala borde då vara att vidta åtgärder för att öka efterlevnaden. Jag ställer samma fråga till dig, som jag tidigare ställt till en annan debattör i detta forum, men som aldrig besvarades. Gäller det speciella väjningsregler i Stockholm och är dessa juridiskt prövade så att prejudikat finns? Tror också att dina geografiska kunskaper behöver förbättras mot bakgrund av din definition av Stockholm. Tror att många inom din "tiomilaradie" inte känner sig speciellt hedrade av att bli kallade stockholmare!

#51
2016-12-25 16:57

Hm, högerregeln innebär att någon i korsningen har väjningsplikt. Att ej respektera väjningsplikt kan ge 2000 kr i böter.
Tycker det är tramsig diskussion, är det högerregel så har trafik från vänster väjningsplikt. Stannar man inte och orsakar en olycka så finns ju risk att körkortet ryker (vårdslöshet i trafik).

#52
2016-12-25 21:29

Axa, du börjar ditt inlägg korrekt, med att den som närmar sig korsningen har väjningsplikt. dvs skyldighet att lämna de som kommer från höger företräde. Men i nästa mening svänger du över till att du har rättighet till företräde framför de som kommer från vänster. Kanske menar du rätt, men att det blev lite fel uttryckt. Ingen har några rättigheter, bara skyldigheter.
Perfekt förklaring finns hos transportstyrelsen. Sök på "Högerregel".
Slutklämmen där är: "Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet" gör att vissa här på forumet borde läsa på lite extra.

#53
2016-12-25 22:32

Lennart
Du kan ju börja med att sluta läsa vad Transportstyrelsen skriver. Det är trafikförordningen §18 som gäller. Vad Transportstyrelsen skriver ska väl enklast ses som en rekommendation. Vid olycka kommer rätten alltid döma till nackdel för den som bryter mot väjningsplikten. Vad du försöker få till i din fantasi stämmer inte.

#54
2016-12-26 01:13

Axa: Det är lönlöst, detta. Tror bestämt att Lennart bor i Stockholm och snedtände rejält på mitt inlägg nr. 48, i vilket jag sågade 08-orna.
Men Lennart har fel: Man har visst rättigheter i trafiken. Lennart har dock rätt i att man många gånger har skyldigheter. Och då finns det det som kallas för TRAFIKREGLER! Som Axa skrev: Det är böter på att inte respektera väjningsPLIKT!

#55
2016-12-26 08:56

Optimum. Nu är de så att det är politiker samt i viss mån justiteråd som ändrar lagen. Som (myndighets)jurist så tillämpar jag endast den i bästa mån (i mitt ämbete). Du är jättevälkommen hit att komma till Stockholm och bete dig som du vill. Du är inte ensam om det. Du får även försöka reta upp oss. Finns redan tusentals andra saker att reta sig på i en storstad. Men det är noterat att det är så du uppför dig i trafiken. Sätter andra på plats!
Lasse J: Mitt inlägg är verkligen allvarligt menat. Uppsala universitet 2002-2006. Jobbar som jurist i Sveriges största myndighet. Känner ingen Stockholmare från vare sig Bromma, Vällingby, Botkyrka, Ekerö, Lidingö, Vallentunabo, Täbybo etc etc som inte kallar sig för Stockhomare. Kan vara så att radien ska vara något snävare. I Stockholm gäller många egna regler och det är beprövade sådana. Utan dessa skulle Stockholm sluta fungera. Och alla ni som rabblar upp paragrafer hit och dit. Inget är svart eller vitt och en domstol tar alltid det enskilda fallet till prövning. Och så måste jag framföra! Lagen består ej endast av lagtext utan den är endast en av fyra-fem rättskällor utan inbördes rangordning (förutom inom skatte- och straffrätten). Så att läsa lagtext och tro att man förstått lagen är att lura sig själv...

#56
2016-12-26 09:39

Optimum, lägg fram en enda rättighet. Annars denna länk som förklarar den missuppfattningen att det finns rättigheter: http://paragrafhjalpen.se/rattigheter-och-skyldigheter-trafiken/ . Hur seriös den är kan jag inte svara på, men verkar betydligt seriösare än vad som går att läsa från vissa här på forumet. Sedan skulle aldrig jag nedlåta mig till att förnedra andra för att dessa bor eller kommer ifrån en viss plats.
Axa. Juristen77 tycker jag svarar bra på ditt påstående.

#57
2016-12-26 13:41

Fortfarande den massa trams. Jag har mött många jurister och det är väldigt sällan de har koll på juridiken utanför sitt eget område att jag skulle vilja säga att en påläst lekman kan vara långt mycket mer insatt.

Rättigheten har du på din sida när olyckan väl är framme. En domstol skulle döma till din fördel om den som inte respekterat högerregel/väjningsplikt kör in i dig. Det finns ingen annan praxis.
Så länge inte det sker en olycka så visst kan man köra 08-regler eller annat påhitt.

#58
2017-01-04 15:47

Sätt upp varningsskyltar i Uppsala och Södertälje m.fl. gränsstäder: "VARNING! Du kör nu in i laglöst land (08)! MÅSTE du verkligen in hit?!?!?!"

Var det inte nån gång på 50-talet, som Sverige tog bort "Störst väg går före" och införde höger-regeln av självklara skäl?
Många äldre bilförare - samt 08-or har tydligen inte uppfattat detta än, eller också har de inte avlagt godkänt körprov?

Vi andra har tydligen inte i Stockholm å göra, verkar några här anse, eller?
Men ibland KAN man ju behöva passera - fortast möjligt, så klart!
Och ja - USCH! - kunde man bara undvika "F....träsk", såå ....

Men det finns ju inga alternativ till E4-n, om man vill åka mellan civiliserade delar av landet.
Därför kan miljö-nissarna ostraffat ta ut 08-trängsel-skatt på Sveriges huvudled.
Dels finns Norra Länken ju inte än på grund av sabotage, dels planeras den tydligen gå igenom Stockholms nya förorter ....
Suuuck!!

#59
2017-01-06 20:14

Det är inte många som har förstått att i trafiken finns det inga rättigheter, utan bara skyldigheter. Man har alltså väjningsplikt mot trafik som kommer från höger, men man har inte någon slags "förkörsrätt" då man kommer från höger. Det är inte bara semantik det där, utan det är en skillnad i det.
Därför så är det så att man inte kan "hävda sin rätt" att komma fram, utan det är andra i så fall som är skyldiga att lämna företräde; det innebär att OM det händer en olycka, så kommer väjningsplikten att tas fram för att avgöra vållandet av skada. Ja, man gör fel om man inte tillämpar väjningsplikten, men den som "hävdar sin rätt" gör också fel - man kan inte bara verka i ett vakuum, utan man måste faktiskt visa hänsyn till varandra.

#60
2017-01-06 23:15

Det är livsfarligt när vissa tillämpar en regel medan andra inte gör det. Hur svårt kan det vara att sätta upp väjningspliktsskyltar och i vissafall streck på vägen? Sätt upp tydliga skyltar och lös det så att ingen eller inget kan misstolkas. Alla har sin syn på vad som är rätt och fel och det är precis såhär det blir när människor själva får välja fritt. Om alla följde högerregeln så skulle vi inte behöva dessa skyltar alls och uppenbarligen behövs dem, sätt upp dem! (Högerregeln fungerade nog utmärkt när det var 10 bilar i byn som åkte runt men inte i dagens samhälle).

#61
2017-01-10 11:51

Ditt inlägg är osmakligt. Att påtala att vissa gator är inofficiella huvudleder är som att vara lönnmördare. Vi som kommer på besök och inte vet om eller mätt gatustorlekarna förlitar ju oss på Svea Rikes lag och inte Fredriks lag. Att som motorskribent ? skriva som du borde göra dej arbetslös åtminstone på denna tidning.Som privatperson får du skriva vad du vill, anser jag, och att förespråka högerregelavskaffande vittnar om att din verklighet är inskränkt till ditt lilla närhetsområde.Ja och på en del andra ställen också. Nej inför istället böter för högerregelsbrottäven utan olycka och utbilda arbetslösa till högerregelspoliser, med rätt att bötfälla med filmunderlag som bevisning. Jämför med att inte stanna vid stopp. Du kanske också tycker att det är en bagatell med ditt trafikmedvetande ? Det är mitt förslag som kan ställas mot Ditt.

#62
2017-01-13 18:42

känns faktiskt skönt att inte köra bil i Stockholm, där verkar det vara rena rama hierarkin.

#63
2017-01-14 09:57

Alfie, undrar ifall du har läst rätt om det som Fredrik skriver. Han påstår inte, utan konstaterar och frågar. Sedan får man inte vara så fyrkantig att hävda sin rätt, grundregeln säger bl.a. att man ska visa hänsyn till andra trafikanter. Det är stor skillnad att köra i en liten by på landet och i Stockholm.
För ett par månader sedan kom jag körande på en huvudled, från höger kom en bilist som hävdade sin förkörsrätt. Det han hade missat var att han körde in på en huvudled. Jag bromsade och släppte fram honom, för jag kan inte heller hävda min rätt. Dock blev lite sur när jag signalerade för att påkalla hans uppmärksamhet. Förhoppningsvis kanske han så småningom upptäckte att det var en huvudled han körde in på, och är mer uppmärksam nästa gång han närmar sig en korsning.

#64
2017-01-16 10:36

Lennart J - Fredrik skriver i ex. att de som kommer från höger ger blanka f-n i "MAJORITETENS OSKRIVNA PÅHITTEREGLER" men hur f-n skall jag från en annan stad - område veta hur dessa regler är? Det skulle nog fungera om det var ett inhägnat bostadsområde som inga andra än de som bodde innanför inhägnaden fanns och ingen annan tog sig in dit. Mitt KRAV är att ALLA kör efter lagen och visar hänsyn till varandra, men den som kommer från vänster skall inte visa mindre hänsyn än den som kommer från höger. Om den som kommer från vänster inte anpassar sin hastighet och uppmärksamhet mot andra bilister så den inte klarar av trafiksituationen p.g.a. egenfingerad stress är det inte den andre bilistens fel .( Det verkar ha,ha som ett AUDI fenomen 4 nollor i grillen och en femte bakom ratten ) ;o)

#65
2017-01-17 09:07

Alfie, jag vet inte hur du tolkar det du läser, men att fungera fyrkantigt eller som en ..... fungerar inte. Självklart skall lagen följas, om alla gjorde det fanns det inga problem. Tyvärr ser inte verkligheten ut så, därför måste du som trafikant vara uppmärksam och visa hänsyn gentemot andra trafikanter. Hur svårt kan det vara? Det finns inga rättigheter bara skyldigheter.

#66
2017-01-17 11:10

Lennart, Lennart ! Vi har alla i trafiken skyldigheter mot varandra och skall ALLA visa hänsyn, men vi SKALL också se till att följa de SKYLDIGHETER som åligger oss enligt trafiklagstiftningen. OK ? Ditts skrev också om majoritetens oskrivna hittapåregler,som exvis är jag kör på en större gata (eller kanske JAG har en större (last) bil och därför har jag rätt ?) så passa dej du som kommer från höger på en minde gata.Kallar du det att fungera 4-kantigt är jag en Oerhört stor KUB som gärna sätter sig på dig. Jag hoppas du inte är en av sekundjagarna som önskar att komma först till graven. Vi har alla tid att ta det lugnare även i trafiken.Däremot skall vi inte därför åsidosätta våra lagstiftares bestämmelser för några "flåbusar" !!!

#67
2017-01-18 14:53

Varför är väjningsplikten just från "högerregeln" inte värd något?
Väjningsplikt kan uppkomma på många olika sätt - "högerregeln", vägmärke, etc.

Med samma argument som vissa för här skulle man likaväl kunna säga att om jag kör på huvudled (kanske 70 eller 90 väg) så kan jag inte köra förbi anslutande vägar utan jag borde kraftigt sänka hastigheten vid varje anslutande väg eftersom det eventuellt finns någon för mig okänd "lokal majoritetens oskriven hittepåregel" som säger att från just den här anslutande vägen kör "vi" bara rakt in på huvudleden fastän det finns ett väjningspliktsmärke. Med Fredriks "ord": han som körde på 90-vägen gav blanka fan i våra lokala regler och bara kastade sig förbi mig fastän han borde veta att från denna anslutande väg kör "vi" rakt in på huvudleden.

Många av argumenten känns lite som "när jag kör på den stora vägen borde de andra förstå att högerregeln inte är tillämplig men annars gäller den (framförallt om jag själv kommer från höger)".

Att strunta i högerregeln är som att köra "chicken-race" - känns inte som det är speciellt lämpligt trafikbeteende, eller?

#68
2017-01-18 17:48

Högerregeln - för er som vill dö i vetskapen om att ni hade rätt.

#69
2017-01-19 10:31

Högerregeln i en fyrvägskorsning - helt ok. Högerregeln i en T-korstning - helt obegripligt och genomkorkat.

Men eftersom man nu kan sätta upp bussfilsskyltar och 30-skyltar och 40-skylta och 60-skyltar och allsköns andra jävla skyltar så borde det inte var så svår att i T-korsningar sätta upp en väjningspliktsskylt på anslutande vägar där det tidigare varit högerregel.

#70
2017-01-26 15:44

Klart att högerregeln gäller. Men ska tillämpas med försiktighet, såklart. Men att hävda att trafiken flyter smidigare om man struntar i högerregeln köper jag inte, vare sig i Stockholm (jo jag kör där ibland) eller på landsbygden, vilket jag nu insett är alla platser utanför 10-milsradien runt Stockholm... Jag som "sällanbilist" i Stockholm (eller andra orter som inte är min egen hemmaplan) måste utgå från att högerregeln gäller, men jag nyttjar den givetvis med försiktighet. Jag måste dock påstå att det är inte den enda trafikregeln man ignorerar i Stockholm. Rödljuskörningar är vanliga, framförallt vid övergångsställen, parkering sker där man tycker oavsett skyltning, enkelriktat ses allt för ofta som en rekommendation... En stor skillnad på trafikkulturen under de senaste tio åren, förr var det lätt att köra i Stockholm, alla följde regler och var respektfulla i trafiken. Och jag tror inte bara att det beror på "lantisar".