Nästa artikel
Kortslutning i Sundsvall
Biltestarbloggen

Kortslutning i Sundsvall

Publicerad 29 januari 2015 (uppdaterad 6 februari 2015)
Sex Teslaladdare i Sundsvall.
"Tanken att bygga ett laddnät för ett bilmärke, eller bara en bilmodell, är rena kortslutningen."
Efter årtionden av diskussioner har Sundsvall blivit med bro, men den nya E4-sträckningen över Sundsvallsfjärden är inte den enda nyheten i staden. Vid det norra brofästet, bakom OKQ8, finns sex sprillans nya laddstationer för elbilar.
 
Egentligen borde satsningen mötas av rungande applåder. Det är ju precis sådana initiativ som behövs för att elbilarna ska få det riktiga lyftet.
 
– Det krävs att olika aktörer samarbetar för att driva elektrifieringen och elbilsbeståndet framåt, säger Julie Chatterjee, affärsutvecklare på OKQ8, i en kommentar.
 
Kunde inte sagt det bättre själv, men i fallet med de nya laddstolparna i Sundsvall finns en hake: laddkablarna passar bara i en enda elbilsmodell.
 
Laddstolparna är nämligen resultatet av ett samarbete mellan OKQ8 och den amerikanska elbilstillverkaren Tesla. Och eftersom Tesla har en egen laddningsteknik kan inga andra elbilar eller laddhybrider använda de nya stolparna. Bara Tesla Model S, med grundpris 729 000 kronor, kan koppla upp sig.
 
För att ”driva elektrifieringen och elbilsbeståndet framåt” behövs givetvis en gemensam laddstandard och laddstationer som alla elbilar kan använda. Tanken att bygga ett laddnät för ett bilmärke, eller bara en bilmodell, är rena kortslutningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-29 12:12
trasten

Är Tesla en storsäljare i Sundsvall, eller varför just där?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:13
TonyV

Tesla är den enda biltillverkaren som har sett till sin produkts totala användande.
De säljer bilen och ser till att den går att använda på långresor genom att bygga ett snabbladdar nätverk. Så detta sk. SuperCharger nätverk bekostas av Tesla utan statliga bidrag.
http://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger (Får väl tas bort om detta anses vara reklam)
Vidare så är patenten för teslasladdning fria, så om någon annan tillverkare skulle vilja ansluta sig så är det möjligt. Naturligtvis mot någon kostnad.
I norden så är försäljningen av Teslor överlägset störst i Norge, mycket pga. straffskatter för bilar med förbränningsmotorer.
Så nej det säljs inte extremt många teslor i sundsvall. men den laddaren är en länk i kedjan för långresor.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:24
doktor olle

Det är väldigt enkelt tycker jag
A. Det behövs runt 100 kW snabbladdning för att det ska vara någon ide att köra elbil på långresa.
B. Det finns ingen standard i den effektklassen
C. Skulle Tesla vänta på en standard så skulle de knappt existera och inte sälja många bilar
D. Tesla har bjudit in andra tillverkare att köpa in sig i snabbladdarnätverket. Än så länge har de tackat nej

#4 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:38
TonyV

Precis så Doktorn. :-)
Sen tycker jag iallafall att det är synd med ännu en dålig artikel om elbilar, speciellt från någon som har bilismen som yrke.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-29 14:57
Pi

Eftersom det uppenbarligen bekostas av Tesla utan allmänna subventioner så förstår inte heller jag den mycket beska kritiken från ViB...
Visst vore det bättre om det också fanns laddmöjligheter för de övriga 2 stora standardanslutningarna (kanske inte räcker med 2...) som man då skulle få betala för att använda men det är ju lite väl magstarkt att anklaga Tesla bara för att dom som enda märke bryr sig om sina kunders snabbladdningsbehov. Det hade ju varit en annan sak om "det allmänna" hade bekostat detta men nu är det ju inte så.
F ö är det väl i så fall inte kortslutning bara i Sundsvall utan på alla platser där det finns "Tesla Super Chargers".

#6 • Uppdaterat: 2015-01-29 16:00
1storstark

Jag förstår inte vad som är så speciellt med de olika laddsystemen. Bygger de på en annan spänning än 230 / 400v? Är det bara kontakterna som är olika? I så fall borde det väl finnas adapters.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-29 16:20
doktor olle

Håller med Pi och Tony till 100%. Sedan tycker jag det är kortsiktigt tänkt av ViB att skriva att laddarna är för bara en bilmodell. Att inte inse att Tesla nu lägger grunden för MX och framförallt Model 3, som ska tillverkas i miljoner exemplar. Model 3 kan attrahera kunder och sälja stora volymer om där finns ett världsomspännande snabbladdarnätverk från dag ett. Finansieras nu av Model S försäljning men räcker långt in i framtiden. Skulle nästan bli förvånad om inte fler tillverkare köper in sig i nätverket när det står klart.
För att svara på 1storstarks fråga: Det är likströmsladdning direkt till batteriet. Man hoppar över bilens interna växelströmsladdare. (för det skulle bli onödigt tungt och dyrt med över 135 kW likriktare ombord) Laddspänningen varierar beroende på bilmodell (60 eller 85 kWh) och varierar under laddningens gång allteftersom batterispänningen stiger. Batteri och laddare "pratar" genom ett protokoll under laddningen för att bestämma vilken spänning som gäller i varje givet ögonblick. Det går nog att programmera dessa laddare att funka till en uppsjö av bilar och batterier, om man kommer överens om protokollet.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-29 19:24
V8-Power

Inget att kritisera!
Tesla är ju den enda vettiga elbilen idag och billigare modeller är på väg.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-29 20:35
Raphael

Det behövs en standard... Jag tror inte på att ha olika laddstationer för olika bilmärken, lika lite som jag tror på att ha bensin eller dieselmackar för olika bilmärken...

#a • Uppdaterat: 2015-01-29 22:57
tedsvensson

...det är i vart fall snygga laddare som Tesla har. Och som någon redan nämnt så är ju Tesla det enda vettiga alternativet när det gäller elbilar. Hade gärna haft en (om jag hade en miljon vill säga).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.