Bild
Nästa artikel

Köp gärna en zebra!*

Biltestarbloggen
"Jag såg en raritet häromdagen men hann aldrig få upp kameran: en Volvo C30 med karossdekor som en zebra."
Volvo C30 2008.

Jag såg en raritet häromdagen men hann aldrig få upp kameran: en Volvo C30 med karossdekor som en zebra.

Kommer du ihåg? Det var för drygt tio år sedan Volvo tillsammans med ett folieringsföretag erbjöd 20 olika karossdekorationer som tejpades på den färdiga bilen. Det fanns regnbågsmönster, fuskträdekor på sidorna, fjärilar, pepitarutor och allt möjligt kul, allt till det facila priset av 18 750 kronor extra, monterat och klart.

Volvo C30 2008.
Volvo C30 2008.
Volvo C30 2008.
Volvo C30 2008.

Under åren har jag skådat ytterst få C30 utrustade på detta sätt och när jag frågar Volvo hur många exemplar de egentligen försåg med extratejp finns inget svar. Det var mer ett sätt att skapa uppmärksamhet än att slå försäljningsrekord. Men kul – det var det!

Exakt när möjligheterna att personifiera sin nya bil uppstod är lite oklart. Åren 1955-56 kunde man till exempel beställa en Dodge ”La Femme”, som var speciellt avsedd för kvinnor. Rosa lackering förstås och en del typiska ”kvinnoattribut”, som handväska med speciell hållare på passagerarstolens ryggstöd och kassett för näsdukar (givetvis).

Dodge La Femme 1955.

AMC byggde 1969 en serie fräsiga Javelin kallade ”Big Bad” i kulörerna orange, skrikgrön och intensivblå. VW:s olika typ 1-versioner Jeans och Big minns man gärna, liksom Opels rader av specialare av mer eller mindre konstfull art: Kadett Sunrise, Ascona Cup, Rekord Holiday …

Big Bad Brutes – AMC Javelin 1969.
AMC Javelin 1969.

Opels lillbil Adam är ett modernt exempel på hur kunden kan välja och vraka bland mängder av påtejpade dekorationer, men få tycks våga gå loss på det. I Sverige är ju modellen en raritet, i Tyskland är den desto vanligare men jag har hittills aldrig sett någon med det dekalkit som för några tusen klär bilen i samma ”livery” som den legendariska rallybilen Ascona 400. Det vore något!
 

Opel Adam i “400-kit”.

DS, alltså Citroëns statusmärke, erbjöd lilla DS3 med olika mönster på taket, en kul idé som fanns redan på vinyltaket till 1960-talets Chryslerbilar. Där färgades vinyldraperierna i orm- och ödlemönster, samt i den sorts psykedeliska drömvävar som endast intag av starka rökelser kan ha frammanat i formgivarnas hjärnor.

Skönt galna idéer, synd att vi blivit sådana tråkmånsar i bilfärgerna numera! Trevlig helg, alla läsare!

*Rubriken anspelar förstås på Povel Ramels roliga visa om bekymren med 80-årspresent till svärmor. Den kan du lyssna på här:

Volvos pressrelease från april 2008

"Designa din egen Volvo C30 med mönsterfilm
 
Rutigt tak eller fjärilar på motorhuven? En randig bil, eller varför inte en prickig? 20 mer eller mindre vågade utseenden finns att välja mellan för den som köper en ny Volvo C30.
 
Från och med den 7 april då Volvo lanserar som första bilmärke möjligheten för nybilköpare att som tillval välja mönsterfilm som ytskikt på sina sin bil. Designteamet har verkligen tagit ut svängarna. Zebramönster och stadsvyer konkurrerar med regnbågar och träpaneler, eldsflammor och moln.
 
Mönsterfilmen, som är avtagbar, är inte bara för syns skull utan skyddar även bilen. Filmen har garanterad hållbarhet i runt två år och byts därefter ut till en ny variant eller tas bort för gott. Bilens lack har då skonats väder, vind och eventuella stenskott.

Mönsterfilm, som tidigare bara varit tillgängligt för reklambilar och andra specialbeställningar, blir nu valbart för gemene man.
 
– När vi kom på att vi skulle skapa mönsterfilmer kändes det självklart att C30 skulle vara först ut. Bilen riktar sig mot en trendmedveten, urban målgrupp som vågar satsa på en personlig bil som sticker ut. De mönstrade bilarna kommer verkligen synas på gatan och är ett riktigt bra sätt att skydda sin bil samtidigt som man kan variera dess utseende, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige AB.
 
C30-köparna har redan en mängd val att göra vad gäller inredning, tillval och extrautrustning. Nu kan man alltså även välja hur man vill att bilen ska se ut på utsidan.
 
– Det kommer sammanlagt att finnas 12 314 varianter av C30 att välja mellan. Det låter jobbigare än det är. Vår sajt är uppbyggd så att man kan "bygga" sin egen bil utifrån givna val och man får därmed enkelt en så gott som unik bil, säger Thomas Andersson.
 
En sådan här personligt anpassad Volvo C30 beställs hos Volvo återförsäljaren och bilen förses med mönsterfilmen av ett fristående företag direkt efter att bilen byggts färdig i fabriken och levereras till kundens som vilken annan nybil.

Kunden kan välja och "bygga" samman sin bil i samtliga varianter och se hur den kommer att se ut på en speciell Internetsida www.volvoc30.se.
 
Mönsterfilmen kommer att kosta ca 18 750 kronor inklusive arbetet med folieringen."

Kommentarer

#1
2019-03-22 18:06

Det är trist att folk är sådana dysterkvistar i Sverige, här är ju favoritfärgen grå även om en del glada laxar kallar den silver, så är den lika trist.
Det är en bra färg för man behöver inte tvätta så ofta, säger man, det stämmer ju, det hjälper ju inte det kan ju inte bli bättre!
För att pigga upp tillvaron väljer man en så mörk inredning som möjligt, helst svart med något klatschigt inlägg i mörkt grått!
Men det är inte enbart svensk dysterkvistars fel, många bilar går bara att få i tråkfärger, det är väl främst de glättiga fransoserna som levererar i lite roligare kulörer?

#2
2019-03-22 20:42

Opel har ju haft en specialavdelning, OSV som utfört dess arbeten och också byggt om bilarna tekniskt till polis, brandkår, handikappbilar och liknande, till skillnad från Volvo kunde man få vilket motiv som helst utan begränsning, med livslängd på fem år, men förmodligen har PSA slagit igen den verksamheten nu.

#3
2019-03-22 21:32

Brorsan hade en Kadett C med en stor sol och strålar på sidorna. Jag har sett nån mer likadan, men det var många år sen.

AMC hade Levi's-modeller med denim inredning. För att inte tala om deras Rebel Machine. Smaskens filibajs!

#4
2019-03-23 09:40

Fiat 500 finns med glada färger och olika specialversioner och accentuerande färglinjer. C3 Aircross finns med olika designpaket i orange, vitt och silver med accentuerande linjer. Men norr om Frankrike är det tristare design som gäller, möjligen med undantag av Spyker som har vågad design.

#5
2019-03-23 10:14

bra stöldskydd i alla fall, för vem snor en sådan bil?

#6
2019-03-23 10:28

@Raphael, det gäller väl alla franska bilar, Renault t.ex. har ju många trevliga färgsättningar och historiskt kunde ju Panhard och Simca erhållas i glada pastellfärger.
Jag minns ett reportage där en journalist skulle göra långtest med en 2CV och frun krävde att den skulle vara signalröd för att synas och inte bli överkörd!
Och det är en sak som det vanligtvis säkerhetsmedvetna bilfolket i Sverige verkar glömma, en bil i grälla färger är trafiksäkrare än en i murriga grå färger.
Givetvis måste den tvättas oftare, men till skillnad mot den tråkgrå, blir den snygg!

#7
2019-03-23 14:33

Var på Mallis förra helgen och kan inte påstå att dom körde omkring i gladare färger än vi i Sverige. Det var dock ganska vanligt med blåa bilar, om den färgen anses som ”glad”.
Det är nog mest en myt att sydeuropéer åker omkring i glada färger.

#8
2019-03-23 14:35

Saabnisse
Vita bilar har ju blivit vanliga i Sverige och de syns väl lika bra som pippigula...

#9
2019-03-23 15:41

Axa - Inte när det snöar.

#10
2019-03-23 18:55

.

#11
2019-03-25 09:51

HURRA om det finns någon tillverkare som kan översätta min favoritbild till mönsterfilm. Vi är nog en hel de som vill ha lite roligt här i livet till motsats av mängden GRÅsparvar och "fegisar" som trängs vid fågerbordet i flock = parkeringsplatsen. Egna mönster då kan vi tänka oss mångfald.

#12
2019-03-25 10:05

Alfie
Tramsigt och om du vill ha en ”unik” bil kan du ju själv gå in till en dekorfirma och beställa eget mönster.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.