Bild
Nästa artikel

Julpyssel för Nissanägare

Biltestarbloggen
Lufintagsskydd, likt pusselbitar, ska skydda Nissan Qashqai från isproppar. Foto: Boo Wennerberg.

Ni som är äldre minns säkert både kylargardiner och vintertermostater från 1950- och 60-talen. Nu är vi tillbaka där igen när Nissan uppmanar oss att montera på luftintagsskydd.
 
Om detta och mycket annat skriver vi om när ni årsredovisar våra långtestbilar 2012–2015 i papperstidningen nr 1 som kommer ut till våra prenumeranter andra januariveckan. De äldre långtestbilarna, nio till antalet, har så här långt rullat 77 256 mil. Den äldsta bilen, en Hyundai i40 med drygt 15 000 mil på mätaren har en milkostnad på 26,16 kronor. En annan bil, vi ska inte avslöja vilken, har en milkostnad på drygt 60 kronor.
 
Apropå luftintagsskyddet så har Nissan gått ut med en kallelse till Qashqai- och Pulsar-ägare med 1,2 liters bensinmotor. Ägarna rekommenderas att klä in bilarna med skydd över grill och luftintag under vintersäsong. Anledningen är att Nissan under förra vintern drabbades av ett 25-tal fall där isproppar bildades i systemet. Kall luft från intercoolern i kombination med fukt kan ge isbildning i intercoolerns slang och gasspjällets hölje, enligt Nissans meddelande.
 
Vi antar att åtgärden är rent tillfällig och att en permanent lösning är på väg. På en modern bil, tillverkad 2014, ska du inte utöver däckbytet också behöva tänka på montering av kylarskydd – bara för att det råkar bli vinter…

Kommentarer

#1
2016-12-15 13:07

Min BMW har en kylargardin.
Så på den behöver man inte skydda kylaren på.
Däremot behöver man skydda glasrutan som är gjord av papp.
Så fort rutan ser minsta lilla stenskott så spricker den.
Helt omöjligt att köra runt en vinter med bilen utan att få spräckt ruta.

#2
2016-12-15 13:47

Nissan ett konstigt märke. Noll identitet.

#3
2016-12-15 14:43

En kompis har fått sådana. Sanslöst ful ghettolösning! Ser inte klokt ut rent ut sagt!

#4
2016-12-15 14:57

Tänk att få uppleva 50-talet igen.

#5
2016-12-15 15:13

Kylarskydd är en verksam lösning naturligtvis i sträng kyla på vintern, om man vill ha motorn snabbare uppvärmd och därmed fortare varmt i bilen. Hade jag alltid på Volvo 740 -85. (skrotades här om dagen) Volvos originalutrustning. Den bilen tog lååång tid på sig att ge varmluft inne. Även med el-värmare inkopplad i timmar. Är också bra att slänga en gammal vinterjacka utanpå motorn, men inte på avgasserien som är het. Gamla lösningar, icke att förakta.

#6
2016-12-15 15:28

Har jag till min nya Peugeot 308 1.2T med. Har dock inte monterat den i år. Hade det till min 207:an med förr. Ganska vanligt förekommande på bilar med små, energieffektiva motorer som får problem att leverera värme till kupén.

#7
2016-12-15 15:30

Här i Norrland sörjer vi fortfarande förlusten av kylargardinen. I stället klipper vi till bitar av kartong som petas in mellan kylaren och grillen för att få acceptabel värme i bilen. Jag vill inte påstå att allt var bättre förr men det mesta är sämre nu!

#8
2016-12-15 21:19

Kan väl i och för sig hålla med ViB om att det inte är "2016" att behöva göra så här på en ny modern bil, men det är ändå så att det är en vansinnigt enkel och snabb lösning på problemet !

#9
2016-12-16 07:40

Det finns en fördel till med skydden som monteras, och det är att skydda kondensorn som sitter illa utsatt för stenskott, särskilt vintertid när det inbland grusats på vägarna. Även salt hålls på avstånd, man minimerar korrosion från vägsalt.
Att byta en kondensor är som bekant knappast billigt...

Och, som tidigare sagts: ju mer effektiva motorer - desto mindre spillvärme att värma kupen med.
En skiva eller vinylskydd är enkelt och krångefritt, och med elkylfläkt är risken minimal för överhettning trots kylarskydd.

#10
2016-12-16 08:36

Min gagegranne sa uppgivet när han höll på med att montera dessa pappbitar, köp aldrig en Nissan. Han hade köpt en ny i år, och tyckte att det var rent 50-tal med detta påfund. Har dom inte vinter och snö i Japan, men Vinter OS har arrangerats där så det måste de allt ha. Fast har nog glömt att vintertesta sina bilar.

#11
2016-12-16 08:43

Till min Berlingo skåp följer med ett extra kylarskydd. Utmärkt! Stånk och stön i sammanhanget verkar storstadsrelaterat!

#12
2016-12-16 11:56

LennartJ: Nog har de vinter och snö i Japan, medeltemperaturen i norra Japan är mellan -4 och -12 i januari.
Men Qashqai och Pulsar tillverkas ju i England resp. Spanien, så de är nog utvecklade för central- och sydeuropeiskt klimat.

#13
2016-12-16 13:41

Var glad för att många tillverkare tillhandahåller lätt monterade avskärmningar som behövs till varje diesel.

Jag får själv tillverka pappskivor för att med stor möda montera dessa mot kondensorn och som täcker c:a 95 % av arean för kondensor, laddluftkylare och vattenkylare på vår V70N.

Skillnaden blir så stor att det är värt besväret flera gånger om. När sommaren kommer så att klimatanläggningen skall startas måste skivorna givetvis tas bort.

Utan temperaturmätare som på V70 II hade man inte kunnat göra denna värdefulla avskärmning.

#14
2016-12-16 13:33

Jag skulle nog behöva en sådan "gardin" på min Skoda, är det kallare än 0 grader så tenderar bilen att inte bli så varm... oljetemperaturen kommer inte över 50 grader, är det verkligen så bra? Motorn är antagligen för effektiv idag och då blir vinteregenskaperna sämre....

#15
2016-12-16 17:25

Är det en diesel? Kanske har en termostat som öppnar tidigt i syfte att hålla ner motortemperaturen för att klara kväveutsläppen.

#16
2016-12-16 19:05

Minns att ärevördiga Vaz (sedermera Lada) hade en omfattande verktygssats som standard - inklusive startvev. Dock inte kylargardin. Fast det är väl inte så tokigt med en sådan, egentligen. Gärna något som skyddar kondensorn också, förstås.
Jag har för mig att någon ny bil kan vinkla ribborna i grillen för att stänga till.

#17
2016-12-17 09:25

Roy, på 1930-talet fanns många "finare" bilmärken, främst amerikanska, som hade termostatstyrda ribbor i grillen.
Då fanns ju ingen kondensor, men placeringen av den på moderna bilar är ju helt idiotisk och naturligtvis bör den skyddas, men då främst mot saltslasket som fräter bort aluminiumlamellerna.
Att sätta skydd framför luftintaget vintertid är inte alls så tokigt som vissa tror.

#18
2016-12-18 07:57

Hej Styggavargen, då gissar jag att du har en diesel-Skoda

vänligen " Ben Sin"

#19
2016-12-18 10:57

Säkert inget fel med kylarskydd, men i just det här fallet var det ju att det blev isproppar i systemet.
En felkonstruktion.
Har för mig Peugeot 407 hade nån historia med en plastbit som skulle sättas i luftintaget vintertid.

#20
2016-12-21 15:47

När det är -40 o kallare då finns det inget annat som fungerar oavsett bilmärke ska man köra då är det bara tejpa igen fronten hur mång ringar eller stjärnor som finns där om man vill komma fram och ha någon värme i bilen

#21
2016-12-22 05:39

Hej Roy J. Jag hade för "hundra" år sedan en Opel Kapitän årsmodell 1961. Den hade termostatreglerad "kylargardin" modell persiennribbor.

#22
2016-12-30 16:50

Köpte en Nissan Qashqai i juli 2016, fabriksny från återförsäljare och den är alltså behäftad med ovan refererade fel vilket jag får veta först i november, trots att felet varit känt hos Nissan sedan vintern 2015. Tycker "pusselbitarna " är ett skämt! Enl återförsäljarens verkstadsfolk bör man inte montera på skydden på de nedersta luftintagen eftersom givaren för yttertemperaturen då blockeras. Kallar inte detta för en lösning av problemet, det är överlåtet till bilägaren.

#23
2017-01-03 12:09

Håller med Anita Björlin helt och hållet!
Vi köpte en Qashqai i slutet av mars 2016 då NISSAN uppenbarligen kände till felet. Detta var dock inget vi blev upplysta om. Tittar man i Konsumentköplagen §16 resp § 22 har man rätt att häva köpet.

#24
2017-01-10 19:16

Vilken skandal! Plottra med plastskivor på en helt ny bil - strula med att byta skivorna beroende på väderleken, skivor som lossnar när man kör igenom biltvätten och som ser för jävligt ut på fronten. När jag kontaktat Nissan får jag beskedet om att man inte planerar att göra något åt problemet - man får byta skivor enligt samma rutiuner som när man byter vinter/sommardäck. Jag vill att Nissan köper tillbaka bilen eftersom detta är ett tillverkningsfel. Det värsta är att Nissan slingrar sig och bollar problemet ifrån sig. När man vill få kontakt med högste ansvarig får man svaret att det kan dom inte lämna ut. Fy fan vilken jäkla skitbil man låtit sig bli pålurad. Detta nämnde säljaren inte ett ord om vid köpet - då skulle ju Nissan inte lyckas sälja en enda skrotbil av den här modellan. JAG VILL LÄMNA TILLBAKA SKRÄLET OCH FÅ PENGARNA TILLBAKA - minus två års driftskostnad. Alla som råkat köpa en 1,5 liters bensindriven Nissan måste REAGERA TUFFT! RÄTTVISA MÅSTE SKIPAS!

#25
2017-01-12 12:26

Nissenilsson, skärpning... Du vill alltså häva köpet för att du tycker plastskivorna är fula, och att du inte satt fast dem korrekt? Använd dem inte, och hoppas på det bästa. Jag tycker att lösningen kanske inte är estetiskt tilltalande, men Nissan har här agerat strålande, och tagit fram dessa skydd efter att ett 25-tal fordon haft problem med isproppar. De har skickat ut detta i förebyggande syfte.

Att man sedan har olika synpunkter från man respektera, men tror du kommer få stora svårigheter att få igenom ett hävt köp för att DU tycker att de är fula. Hela din logik har stora brister. Reklamerar du pepparkaksburken också om en pepparkaka är i bitar?

#26
2017-01-12 18:27

Isoderlund skriver i nattmössan. Man kan nästan undra om du råkar vara anställd på Nissanfirman. Jag skulle aldrig ha köpt bilen om jag fått information om att behöva "lappa" fronten inför vintern. Varje gång jag exponeras av reklam för Nissans modernitet känner jag mig lurad och kan bara hånskratta. Jag ska snarast byta till en Riktig bil och hoppas få lite pengar vid inbytet. Nä Nissan är ingenting att ha.

#27
2017-01-14 09:51

Något för kalla vag dieselmotorer också.