Nästa artikel
Jobba Volvo
Biltestarbloggen

Jobba Volvo

Publicerad 21 november 2014 (uppdaterad 1 december 2014)
Ett längre reportage om Volvos nya hemstad Chengdu kommer i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
"Jobbet är säkert toppen för de anställda i Chengdu – inget tvivel om det."
Buss en och en halv timme till jobbet. Stämpla in vid åtta. Kneg till åtta på kvällen. En och en halv timme hem. Samma visa fem eller sex dagar i veckan.
 
Lockande? Nja. Icke desto mindre är det verkligheten för många av bilbyggarna vid Volvofabriken i kinesiska Chengdu, som tillverkar modellerna S60L och XC60.
 
I Sverige hade villkoren förmodligen kallats omänskliga. Särskilt om månadslönen var drygt 3 500 kronor.
 
Men Kina är inte Sverige och det kan väl inte komma som en överraskning för någon att lönerna och arbetsförhållandena är väsensskilda i det kommuniststyrda landet. Och det är klart att transporten till jobbet tar sin tid i en stad med 14 miljoner invånare.
 
Jobbet är säkert
toppen för de anställda i Chengdu – inget tvivel om det. Personalen får bussresor och måltider betalda och arbetstakten är måttlig. Andra har det värre.
 
Ändå vill jag skänka en medkännande tanke till de som tillbringar uppemot 15 timmar om dagen för att jobba hos Volvo i Kina.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-21 12:15
Peter i Sydney

Det är nog inte värre än andra tillverkare i Kina eller t.ex. VWs tillverkning i Mexiko. Det måste nog bli så för att överleva som biltillverkare i dagens hårda klimat.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-21 12:16
Hackenbush

Lönen är låg med våra mått mätt men det är förmodligen en normallön där.
Fria resor måltider är inte så dumt.
Det sämsta är nog den långa arbetsdagen, verkar tufft.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-21 12:36
Meganmannen

För några år sedan var en vanlig lön för en industriarbetare i Kina 1 000kr/ månad.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-21 13:42
StefanH STHLM

Det behöver inte vara så, men som alltid krävs det att man organiserar sig för att få till en förändring.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-21 15:00
Axelman

"Att jobba Volvo i Kina" och "Jobba Volvo" är usel svenska. Lite bättre kan ni väl....

#6 • Uppdaterat: 2014-11-21 21:23
laba002

Ja så det kan bli, och hur många tror att det kommer att tillverkas Volvobilar i Sverige när man kommit igång på allvar i Kina?

#7 • Uppdaterat: 2014-11-22 01:15
Henrik-Andersson

Utan att värdera deras löner (för då måste jag veta vad snittlönen är i deras närhet)
Och utan att kommentera längden på deras arbetsdagar, eftersom jag inte vet hur arbetskulturen är där

Så kan jag konstatera en sak

Efter att ha sett detta klipp så kollade jag fler på youtube och det är en anläggning av högsta möjliga tekniska kvalitet - Att döma av vad jag sett verkar den helt i linje med "vårt" sätt att bygga moderna högpresterande industrier. Högteknologiskt och robotar till farliga jobb etc etc

Modernt vad gäller ljus, buller, arbetsställningar och moderna utrymmen i västerländsk standard gällande personalutrymmen, toaletter osv

Eftersom jag själv jobbar med maskinbyggnationer och utveckling och dessutom har sett hur man ser på anställda då jag varit utomlands och jobbat - Så ger jag (utifrån de klipp jag nu sett på youtube) denna fabrik högsta betyg.

Det jag inte hittat är hur man tar tar hand om avfall, kemikalier, färgavfall, rostskyddsmedel, förpackningar, avloppsvatten, gråvatten och reklamerat material etc etc etc - Förmodligen har man samma höga krav där som här - Men det är mer en gissning. Det är i vart fall en mycket dyr hantering som "normalt" folk aldrig får se då de är på företagsbesök. Så jag hoppas att de inte struntar i miljökraven bara för att fabriken ligger i Kina.

När vi sätter upp anläggningar så är oftast kringutrustningen som tar hand om avfall. skiktningsanläggningar för slam, färgavskiljare osv dyrare än det som är själva produktionsanläggningen.

För att förklara så är det inte så jävla märkvärdigt att sätta upp en lackeringsutrustning - Det svåra är att se till att kringutrustningen som renar luften från partiklar, tar hand om färgresterna, ser till att det inte rinner ut drösvis med blandade kemikalier i avlopp osv är en MYCKET högre kostnad än det som besökarna ser - De får bara se en flashig robot som snyggt och prydligt målar vacker röd och blå färg på bilkarosserna som sakta sveper igenom lokalerna.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-23 08:52
Sven E

De lär ju göra mycket mer vinst per bil med de låga lönerna.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-23 12:02
Hackenbush

Ja och det är anledningen till att man gärna bygger bilar i Kina.

#a • Uppdaterat: 2014-12-09 18:44
jete

Det tar lika lång tid morgon och kväll i Stockholm för arbetsresor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.