Bild
Nästa artikel

Jag tänker inte åka med dig

Biltestarbloggen
Egentligen avhåller jag mig helst från att moralisera över andra bilförare, det blir så tråkig läsning och nu är det snart helg och allt, men jag kan inte hålla mig längre. 

Orsaken är en tant i en folkvagn på väg söderut från Borlänge. Hon är en förartyp jag aldrig vill åka med. Det finns fyra till, hoppas att du inte är någon av dem.

Tanten i folkan låg till höger i dubbelfilen på 2+1-sträckan. Fartgränsen var 100 km/tim, tanten körde max 86 km/tim. Inget att säga om, hennes ensak.

Jag blinkade för omkörning, varpå tanten genast gasade på. Då gjorde jag också det och nu var vi uppe jämsides i 97 knyck enligt min bils digitala hastighetsmätare. I fjärran såg jag dubbelfilen bli enkelfilig så jag trampade gasen i botten och drog förbi henne, slutgiltigt. Det skulle jag inte ha gjort. Hon hakade på, lade sig extremt nära, svingade en knuten näve i luften och blinkade med helljuset.

Jag suckade och lade mig på exakt 100 km/tim tills nästa dubbelfil öppnade sig så att jag kunde släppa förbi tanten. Gubbar och tanter som ökar farten när man kör om dem är den första typ jag inte tänker åka med. 

Typ två är de lallare som i solsken och torrt väder obekymrat kör med vindrutetorkarna påslagna, kilometer ut och kilometer in. Ofta sitter de och gestikulerar vilt med passageraren i högerstolen, kanske gäller det kärlekslivet bland 1800-talets romantiska pianokompositörer eller den bristande tandvården för överåriga i nedre Medelpad. Trafiken är hur som helst ingenting väsentligt på dessa förares radar. Om de inte upptäcker torkarnas tillstånd 30 centimeter framför ögonen, vad mer ska inte gå dem förbi? Nej tack, jag tar hellre tåget. Bussen, rentav.


Rondellrufflarna är typ tre. De där som aldrig aviserar hur de tänker köra i cirkulationsplatsen utan låter de väntande från olika håll gissa nästa drag. Rufflarna använder förstås aldrig blinkers när det är dags att lämna rondellen och skulle heller aldrig komma på tanken att blinka redan före rondellen för att visa vilken riktning de stakat ut.

Typ fyra är de här tomtarna som sitter alldeles fel bakom ratten, en sort som kan delas in i oändliga underavdelningar. Somliga parkerar ändan så nära bilgolvet det bara går, stolen tillbakaskjuten, men de själva blir inte längre för det. I profil kan deras huvuden blott anas över fönsterlinjen, armarna desto mer framträdande eftersom de är alldeles utsträckta och därmed oförmögna att snabbt vrida på ratten om det behövs. Motsatsen finns, de som krampaktigt hänger med näsan i kringlan som vore den relingen i en skenande motorbåt varifrån de just ramlat överbord. Eller inåtlutarna, de här som tycks ha en imaginär, ständigt kontaktkrävande pojk- eller flickvän i högerstolen. Och många, många fler.

Femte sorten jag inte tänker åka med är oroväckande. Vi fick ju äntligen ett förbud mot handhållet mobilpratande under körning. Mitt intryck är att lagen snarast haft motsatt effekt; jag tycker mig se betydligt fler som pratar nu än tidigare. Somliga gör det helt oförblommerat, andra med den omkringspanande blick som också kan antyda opassande vädersläppning. Det spelar ingen roll hur mycket ni försöker dölja era förehavanden genom att kupa handen över luren, ni syns i icke ringa grad när ni ringer.

Så, nu har jag gnölat av mig för den här gången och önskar med lättat sinne er alla en trevlig helg! 
 

Kommentarer

#1
2018-10-19 08:16

Körde bakom en nr.5 som körde rent farligt. Efter ett tag fick jag stopp på honom och sa till att han skulle stoppa ner telefonen och att det var olagligt att prata i den samtidigt som han försökte köra. Tyckte det var bättre att han koncentrerade sig på bilkörningen, för den hade inte varit bra.
Han sa "Skit du i det, du är ju ingen polis".
Nä, tydligen så får man göra vad man vill i trafiken, så länge man inte blir stoppad av en polis eller fastnar på en hastighetskamera.
Sorgligt hur lite vi bryr oss om regler och hänsyn. :(

#2
2018-10-19 09:08

Det är sådant som börjar med "auto" vilket gör att folk finurlar med entertainmentsystem och mobil mer än någonsin. Folk får höra saker som "bilen bromsar automatiskt" och sitter och litar på att det är så. Med total förändring av hur man interagerar med fordonet som följd.

.

#3
2018-10-19 11:36

Att blinka innan rondellen ger ENDAST något för den som råkar se när personen åker in. Åker nån in i rondellen på vägen innan man står och väntar så är det väldigt lätt att se vad som ska göras. Blinkar de höger ska de ut - då kan man köra. Blinkar de INTE så ska de "rakt fram" - alltså fortsätta på vägen inne i cirkulatonsplatsen, och då ska man vänta. Åker personen in från en väg som är längre bort så hinner man väl rimligen köra in ändå?

Och hur svårt kan det va? Blinkar bilen inte så ska den fortsätta - blinkar man höger ska man ut. Cirkulationsplatsen är en väg. När man ska fortsätta i en vägs förlänging ska man inte blinka. Eller blinkar folk vänster vid varje trafikledsavfart bara för att de INTE ska höger? Speciell roligt är det när det är dubble filer i en rondell, och nån idiot ligger och blinkar vänster i ytterfilen. Ja det hjälpte ju mycket.

Så blinka höger när du ska ut så löser det sig. Finns inget värr än en kraftigt trafikerad rondell, gärna i mörker med lite regn - där varenda jävel som befinner sig i närheten har blinkersen på. Då försvinner nästan funktionen helt och hållet.

Man ska använda blinkers för att påkalla uppmärksamhet när man ska svänga av eller byta fil. Att fortsätta på den väg man redan åker är ingendera av detta.

Ungefär lika viktigt som folk som sitter med blinkersen på i svängfiler inne i stan. Totalt meningslöst - ger inte ett skit.

Klarsyn - du ger dig inte? Det finns forfarande inte nån frisk människa som tänker så. HADE DET DU SÄGER STÄMT HADE DET VARIT MASSOR MED KÖOLYCKOR VARJE DAG! Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara för dig. Autobroms förhindrar ofta inte en kollision - den mildrar. Skulle tro att autobroms var för dagligt bruk hade varje person som tänker så garanterat redan krockat. Om så ej är fallet så är tekniken bättre än vad som utlovas.

#4
2018-10-19 11:52

Även Vi Bilägares eminente reporter Calle Carlquist, skribenten till denna artikel, instämmer i faran med "auto":

"folk tror ju på allt som det står ”Auto” på".

http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tio-saker-du-kan-slanga-...

(punkt 9) .

.

#5
2018-10-19 11:53

Man kan bara hålla med.

Tyvärr håller fler sin telefon i knät så ingen skall se den!!
Det finns många idioter.

#6
2018-10-19 11:54

Det hänger nog mycket på en själv om man "ser" felaktigt beteende i trafiken eller retar sig på det. Så länge man är lugn och harmonisk och själv koncentrerar sig på sin egen körning så brukar det gå bra. Om en omkörning urartar till ett race så kanske man bör avbryta. Svårt, jag vet.

#7
2018-10-19 11:58

"Typ fyra är de här tomtarna som sitter alldeles fel bakom ratten, en sort som kan delas in i oändliga underavdelningar."

Jo denna sort är mycket intressant. Har aldrig begripit varför det är bekvämt att sitta snett i stolen med halva huvudet utanför nackstödet, vänster hand på kl 12 på ratten och armbågen på mittarmstödet. Kör man rätt ska inga händer synas på över halvan av rattkransen. De har inte där att göra. Förstår inte detta med en hand på kl 12 som många "coola killar" tillämpar. Finns ingen raceförare i världen som kör på det sättet. Dels så spänner man hela armen och axeln vilket knappast kan vara bekvämt i längden och dels så måste man röra på hela kroppen för att svänga på ratten.

#8
2018-10-19 12:31

Åker man vanlig personbil ser man alltför ofta bilförare med gamnacke eller höknacke som det brukar kallas. Sitter man istället en halv våning högre i en större pickup eller paketskåp syns förklaringen oftast. Föraren har mobilen i knät och använder högtalarfunktionen för att inte visa luren!

#9
2018-10-19 13:03

Instämmer helt med artikelförfattaren.

#10
2018-10-19 13:11

Det är rätt avslappnande att byta ställning då och då. Det där med hur raceförare håller händerna är rätt irrelevant i trafiken. En raceförare gör ytterst sällan 90-graderssvängar (gör de det har de en helt annan utväxling på servot) eller sitter och glor i en bilkö. Kan mycket väl vara skönt att sitta snett. Precis som det är sjukt skönt för ryggen att ligga på en soffa med benen upp mot väggen. Ser inte klokt ut men fint är det!

Jag antar att Skogaägare inte referera till hur raceförare gör i andra fall?

#11
2018-10-19 13:24

Men jag håller med om det övriga. Till att börja med - kan man inte i normalt väglag köra i skyltad hastighet har man inte där att göra. En person som inte vågar åka fortare än 80 på en motorväg motsvarande skulle få indraget kort direkt. Det betyder att 80 för den personen är som 130-140~ för en normal person - 150-160 för nån som inte är farträdd. DVS hastigheten där man tänker "nej nu går det nog lite väl fort". Befinner sig personen som kör i 80 på samma gräns gällande reaktionsförmåga och handlingskraft är det otäckt.

#12
2018-10-19 13:46

"Kan mycket väl vara skönt att sitta snett. Precis som det är sjukt skönt för ryggen att ligga på en soffa med benen upp mot väggen. Ser inte klokt ut men fint är det!"

Ok vi är alla olika. Tycker det här hur obekvämt som helst att sitta snett.

#13
2018-10-19 13:51

Jag kan med stigande blodtryck hålla med om två av de ovan beskrivna typerna, Rondellrufflare och de som ökar farten vid omkörning.

#14
2018-10-19 14:16

Jag skulle inte vilja åka med en förare som ständigt kör för fort. Jag är inte villig att ta de riskerna.

#15
2018-10-19 14:21

Blir själv trött i ryggen av att sitta med samma ställning för länge. Främst för att "sportstolarna" i min bil är för breda kontra min korta men tjocka lekamen, vilket gör att det är dåligt med sidostöd. Förutom uppe vid skuldrorna där jag helst inte haft något sidostöd alls.

Hacke : Om du testade att sota ur dit åkdon lite då och då skulle du märka att "riskerna" mest finns i teorin. Så länge man inte kör stolligt fort dvs.

#16
2018-10-19 16:49

Själv skulle jag aldrig åka med någon "Svagsint".

#17
2018-10-19 17:27

Som "yrkeschaufför" så stöter man på samtliga dessa bilförare som räknas upp dagligen. Värst är just dessa som kör 20 km/h för sakta en fullt solig och torr dag och som sedan gasar på för kung och fosterland när man ska köra om. För att inte tala om de som kör om och sedan sänker hastigheten så man får släppa farthållaren helt i onödan.

#18
2018-10-19 17:38

Håller med Tobbe här. Varför köra om och sen sänka hastigheten så att jag är tvungen att köra om för att hålla min inställda hastighet. Gissar att de inte har eller vet hur farthållaren funkar.

#19
2018-10-19 18:23

Audi - och jag skulle definitivt låta bli att åka med nån som är "Trångsynt"...:)

#20
2018-10-19 18:59

Personligen skulle jag aldrig åka med någon som ser ner på alla andra förare och anser sig själv vara ett föredöme.

De är bland de farligaste i trafiken...

#21
2018-10-20 00:52

Att visa var man ska, alltså att hela tiden blinka, i en rondell kan aldrig vara fel, för då flyter trafiken bättre.

Sjätte sorten jag inte vill åka med är de som uppenbarligen kört långt över skyltad hastighet, för att komma ikapp mig(?) och lägger sig tätt bakom, ofta med dimljus kombinerat med halvljus (som inte är tillåtet). För det mesta är detta folk som kör Audi, BMW eller Volvo.

#22
2018-10-20 08:27

Du glömde en kategori. Lastbilförare ett pack för sig nu är inte alla det men många som sitter ett par meter upp i luften och tror de äger vägen. De utländska förare som kommer hit släpper ut sin skitiga diesel " de du Fru Lövin" livsfarliga påverkade förare låt dom stanna vid gränsen.

#23
2018-10-20 10:14

Roger, man kan blåsa ur motorn vid acceleration upp till tillåten hastighet vilket jag gör då och då. Man behöver inte köra för fort för det.

#24
2018-10-20 11:51

Ja, det är fortfarande tillåtet att acca hur mycket man vill upp till tillåten hastighet. =)

Typen jag tycker är värst av ovan nämnda är den som accar när man ska köra om. Råkade ut för en sån tant i en Saab V4 i Linköping för många år sedan, det var på kvällen och vi var enda bilarna på vägen. Jag hade då en trött Volvo 240. Hon körde 50 på 2-filig 70-väg, så jag la mig i vänsterfilen för att köra om. Då accade hon till strax över 70. OK, hon vaknade nu, tänkte jag och gick in bakom. Då tänds bromsljusen och hon sänker till 50 igen!!! :-O Jag går åter ut i vänsterfilen och den här gången accar vi i bredd upp till 100! Eftersom jag inte kommer om går jag åter in bakom, varvid tanten bromsar till 50 igen. Gissa om jag börjar bli förbannad nu... Då kommer vi till ett trafikljus som slår om till rött, så vi ställer oss intill varandra och varvar våra slöa motorer. =D Sen utbryter ett dragrace, av det tröttare slaget. ;-) Men jag smiskar 240;n så det skriker i motorn och vinner äntligen över Saaben, strax innan vägen går ihop till en fil. Överväger att bromsa ner till 50, för att ge igen, men nöjer mig med en kortare dutt på bromsen.

Har senare råkat ut för liknande förare, men då har jag kört bil med turbo och har raskt lämnat dom bakom mig. Så välj motorstarka bilar, så utgör dessa förare med omkörningskomplex inget problem. ;-)

#25
2018-10-20 12:24

Har med råkat ut för en "privatpolis" som försökte få mig att köra i 60 på 70-väg.
Första gången jag försökte köra om han lugnt och stilla gasade han på för att hindra mig att köra om och sedan gick det inte att köra om p.g.a. svängar och dylikt och då saktade han in till 55-60 km/h. Vid nästa raksträcka blinkade jag för omkörning och då började "privatpolisen" öka sin fart igen men skillnaden var att han körde i en standard-Volvo och jag körde i en Bmw 540i så jag gjorde en kickdown och var om honom på 3-4 sekunder och jäklar så arg han blev, han tutade och blinkade med helljuset hela tiden så fick köra ifrån honom och det var lätt för när jag kommit om så sänkte han farten igen till 55-60 på 70-vägen.

#26
2018-10-20 17:08

Hacken, Rutger
Man kan ju föreställa sig en och annan sådan förare på VIB. :-)
Jag gör faktiskt tvärtom, märker jag att någon påbörjar omkörning på mötesväg saktar jag ner så det går fortare för den andre att köra om. Hellre det än att jävlas o riskera att den andre frontalkrockar vilket garanterat skulle drabba mig själv.

#27
2018-10-20 19:34

Axa - Instämmer. Jag släpper också om alla som kommer ikapp mig. Speciellt dom som närmar sig snabbt. Då slipper jag folk som "nosar mig i baken" och det mår både mitt och deras hjärta bättre av. =) Tyvärr får man ju inte alltid samma bemötande när man kommer ikapp andra, men man får köra sitt eget "race".

#28
2018-10-21 13:57

Sedan har vi dem också (angående vindrutetorkarna) som inte märker att blinkersen fortsätter att blinka efter en sväng! De kan köra flera kilometer innan de slår av den. Ofattbart!

En annan sak som gör mig fett förbannad är just de som ökar farten när man kör om. Detta beteende är direkt livsfarligt, särskilt om man kör på en 2+1-väg och dubbelfilen är på väg att bli enkelfilig. Jag hamnade själv i den situationen mellan Västerås och Enköping. Det som började med att jag körde om en gubbe som höll 95 km/h på 100-väg, slutade med att vi låg jämsides i 150 km/h (!) när pilarna började peka in i högerfältet. Jag fick släppa. Tog numret och tänkte faktiskt anmäla honom (jag hade dessutom vittnen i bilen), men när jag hade lugnat mer mig blev det inget av det. Totalt livsfarligt!

Värst är ju annars de som sitter med telefonen i handen och allra helst de som håller den nere i knät. Vad ser dessa idioter av vägen?

#29
2018-10-21 17:09

Jag vill helst slippa åka vid sidan av min dotter, 25. Hon gasar på och accelerar häftigt för att komma fram till bilen framför och sedan bromsar hon kraftigt. Det är ryckigt, läskigt, farligt, miljöovänligt,... jag blir illamående. När jag påpekar att man kommer inte fram snabbare blir hon irriterad. Jag utrycker inte mig sarkastiskt, ironiskt, nedlåtande eller kritiskt utan sakligt men det funkar inte ändå. Hon är mycket snäll och empatisk, duktigt, ambitiös, lugn. Googlar och läser på, är nyfiken. Fattar tekniska begrepp och komplicerade detaljer. Men bakom ratten blir hon rastlös. Jag uppfattar hennes körstil som aggressivt och ibland oartigt. Hon blir inte irriterad på andra, jävlas inte och försöker inte läxa upp någon. Blinkar Innan byter fil eller svänger och Endast när lämnar rundelen (bara till höger vilket är helt korrekt). Märkligt barn!!!

#30
2018-10-21 17:56

Notarius
Som jag förstår det tar inte polisen emot anmälan vid trafikbrott. Har fått förklarat för mig att det måste vara polisen själv som tar dom på bar gärning. Dock agerar dom om man ringer in en pågående rattfyllerist.

Hannah
Det kan ju vara så att din dotter nyligen tagit körkortet eller inte kör så många mil per år. Det tar ju några år och mil innan man utvecklar en mer ryckfri, mjuk körstil.

#31
2018-10-23 14:53

Hannah, äpplet faller inte så långt från trädet..

#32
2018-11-02 07:22

Hej Hannnah tyvärr är det fler som kör som din dotter. Se bara att du har fått (fyra Bromsa) när du skrev ditt inlägg, skrämmande!

#33
2018-11-05 12:10

visst är det skrämmande där ute på vägarna väldigt många obehagliga personer.. att gasa när någon kör om är rena vansinnet

#34
2018-11-15 14:29

John2008 - att ha blinkersen på konstant i en rondell är ren och skär idioti. För det första - för att veta vad ditt eländiga vänsterblinkande betyder måste jag veta var du åkte in. Det gör man inte alltid. Sen betyder det EXAKT samma sak som att inte blinka - men du påkallar uppmärksamheten i onödan. Det är som att åka omkring och skrika "TITTA PÅ MIG! JAG SKA INTE GÖRA NÅGOT ALLS!". HELT meningslöst. Ta sen scenariot där du har en tätt trafikerad rondell. Då är det rent av kontraproduktivt. Det ENDA som betyder något för den som ska åka in i rondellen är - ska bilen svänga av vid avfarten innan. Jag skiter fullständigt i allt annat. Men nu måste man sitta och sortera ut alla jävlar som åker omkring med blinkersen på i onödan. Sen finns det tvåfiliga rondeller där idioter åker omkring med vänsterblinkersen på i högerfilen. Byt fil eller stäng av den.

Som jag sagt 100 000 gånger. En cirkulationsplats är en egen väg. Så länge du inte ska svänga av - åt HÖGER, eller byta fil åt endera hållet så åker du RAKT FRAM och ska INTE blinka.

Finns ett undantag - ytterst små rondeller där avstånden är så korta mellan avfarterna att det faktiskt underlättar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.