Bild
Nästa artikel

Inga kändisar i bilreklamen

Biltestarbloggen

”Den gula hinnan, det är känt, borstas bort med Pepsodent.”
Tennisesset Björn Borg log mot oss i publiken 1975 och jag skruvade mig i biofåtöljen. Det var verkligen så himla dålig reklamfilm. Det syntes lång väg på Borg att han vantrivdes framför kameran medan han ramsade på. Men vid utgången från filmstudion väntade förstås ännu en fet check som tack för förnedringen, så vad gjorde han inte?

Att använda kändisar i bilreklam är emellertid inte lika enkelt, det kan gå hur som helst. Fråga Audi.
Audi stod på näsan i nesa härom dagen sedan en kändis gjort bort sig. Förlåt, det heter inte kändis längre, det heter influencer på den nysvenska reklamare så hjälplöst anammar så fort det handlar om att ett fenomen gammalt som gatan på nytt flyter upp till ytan. Det brukar ske i sjuårscykler, ingen minns ändå vad som hände för så länge sedan.

Influencern denna gång var konstnären, tillika medie- och bloggpersonen ”Kakan” Hermansson. Om henne visste jag inte ingenting och än mindre vilken relation hon skulle ha eller kunna skapa till Audi eller till märkets kunder. Jag är väl alltför gammal men nog såg den där isen bräcklig ut.

”Kakan” hade, visade det sig, vid något tidigare tillfälle omdömeslöst nog på något sätt gjort narr av de vidriga polismorden i Malexander. Hon hade senare bett om ursäkt men skadan var förstås redan skedd. I vår tid av digitala arkiv kan ingenting glömmas, glöm inte det.

Audi ville därmed inte veta av henne en sekund till, vilket gjorde många upprörda, antingen på a) ”Kakan” som sagt något dumt eller på b) Audi som på ett i somligas tycke fegt sätt gjort sig av med ”Kakan” som sagt något dumt.
Man kunde helt enkelt inte både äta ”Kakan” och ha henne kvar.

Jag vill minnas att någon Melodifestivalartist blev influencer hos Opel för ett par år sedan. Han måste ha misslyckats kapitalt för inte fylldes gatorna av nysålda Opel inte och inte kan jag minnas vad han hette heller.

Det är helt enkelt omöjligt att på ett trovärdigt sätt använda kändisar i bilreklam. Folk är intresserade av bilen, inte av den influencer reklambyrån raggat upp. Ska det vara så svårt att fatta? Lyd mitt tips, bilföretag, spara era pengar! Kändisar/influencers och bilar ihop är enbart pinsamt. Det drar ned och bakgrundsbilden är så plågsamt tydlig:
I ena änden en valhänt bilsäljare som inte tror att den nya produkten klarar sig på egna ben, i den andra en halvkänd figur som ständigt behöver pengar för att kunna fortsätta att vara denna halvkända figur. Ingen match Made in Heaven precis.

Zlatan då? säger någon. Tja, var det bra? Verkligen? Sålde det Volvobilar eller tjänade de blådrömska filmerna bara till att tillfälligt röra vid en diffus nerv inom somliga av oss? Jag tyckte att filmerna var klet.

I USA fick Cadillac till och med fram, av alla, Bob Dylan till en reklamfilm. Där sjönk båda varumärkena väsentligt på min lista.

Och det sitter i, gula hinnor borstas helt enkelt inte bort så enkelt.

Vill du se Borgs reklamfilm? Här är den:

 

Kommentarer

#1
2016-11-16 12:11

Spela roll. Ingen köper Audi idag ändå.

#2
2016-11-16 12:13

Håller med Calle, finns ingen kändis som skulle få mig att köpa en viss bil oavsett hur de viker ut eller förnedrar sig.
Vid bilköp ger jag tusan i kändisar och koncentrerar mig på bilen/bilarna jag är intresserad av.

#3
2016-11-16 12:17

Tack Calle!
Går inte att köpa en bil som marknadsförs som ovan refererat.
Ens mentala status skulle starkt ifrågasättas av bekantskapskretsen.

#4
2016-11-16 12:27

Skulle Inte jag heller Hackenbush, Men ett känt ansikte kanske i alla fall drar till sig nyfikenheten, och på så sätt får än att läsa eller se annonsen. Även om jag aldrig skulle köpa något bara för en kändis gör reklam för produkten :)

#5
2016-11-16 12:37

Va inne och tittade på en Audi Q2, en fullt utrustad sådan drygt 490000 kronor, för en bil mindre än VW Golf. Fullt utrustad, nej förresten stolen i denna fick man justera manuellt. Man kan ju inte få allt för en halv million kronor, hua hua !!!!!

#6
2016-11-16 12:44

Vansinne med en halv mille för en sån liten bil VW Polo.

#7
2016-11-16 12:57

Nu handlar hela Kakan-historien knappast om någon kändis som ska sälja bilar. Utan snarare varför ett bilföretag som Audi väljer att ingå samarbete med en person som hatar poliser (ACAB) och hyllar polismördare.

Audi skyller förstås ifrån sig att de inte visste och lägger ansvaret på andra inblandade som PR-byrån. Men det övergripande ansvaret har självklart Audi själva. Och i kommentarer så framgår det att Audi visst kände till Kakan och hennes polishatande uttalande men ändå valde att ingå samarbete.

Även när historien om Kakans uttalande uppdagades så verkade fortfarande inte Audi förstå allvaret i det hela. Först valde Audi att bara ”pausa” samarbetet men har nu i efterhand efter att ”skiten nått fläkten” valt att avbryta det helt. Men det är så dags då. Även negativ kritik på FB försöker Audi sopa undan. Men Internet glömmer som sagt inte http://imgur.com/vsEBgS1

Det är nog väldigt många som fått en ny bild av Audi och deras tveksamma metoder efter det här och som inte kommer att köpa och deras ”Kakburkar” till bilar i fortsättningen. Även bilden av de som väljer att köpa Audi framöver kommer nog att ändras och förknippas med personer av Kakans karaktär som inte gillar poliser.

#8
2016-11-16 13:02

Tror både Kakan och Audi tabbade sig.
Kakan hade nog inte koll på vilken kundkrets Audi har, hade hon haft det så hade hon nog aldrig ställt upp.
Och Audi (eller deras inhyrda reklambolag) hade nog ingen koll på vem Kakan var, 30 sekunder på Google hade varit väl investerad tid innan detta beslut togs.

Sökmotorer och ta reda på info är rätt bra :-)

#9
2016-11-16 13:10

Kakan kanske inte är något bra exempel som förebild men unga medvetna tjejer är säkert en kommande konsumentgrupp som man vill etablera ett produktmedvetande hos. De skulle använt Zara Larsson istället. Sedan vet vi förstås inte om urbana unga av idag någonsin kommer att se bilen som något man vill befatta sig med. En osäker framtid just för bilbranschen vad det verkar.

#10
2016-11-16 13:23

@pinjong: Zara Larsson? Haha, som om det skulle vara bättre? Zara Larsson twittrade och önskade att alla äldre människor som röstade på Donald Trump i valet skulle gå och dö. Det är väldigt många i USA som är upprörda över detta och undrar varför Zara vill att deras mammor och pappor ska ta livet av sig. Och det är väl bara ett i raden av hennes alla tveksamma uttalanden.

#11
2016-11-16 13:25

Klart man kastar sig över närmsta Opel handlare när man sett Jurgen Klopp köra Mokka

#12
2016-11-16 13:35

"I USA fick Cadillac till och med fram, av alla, Bob Dylan till en reklamfilm. Där sjönk båda varumärkena väsentligt på min lista."

Visst gör det ont när illusioner spricker.

Samma visa när Dogge Doggelito gick från att vara street cred till vitvarusäljare, tills det visade sig att han gjorde det för att kunna ta sig ur drogträsket.

Tveksamt om kändisar hjälper bilförsäljningen men jag tappar inte respekten för de som gör det, säljer sig gör ju vi allihop som jobbar på ett eller annat sätt.

#13
2016-11-16 14:30

Mattse: Twitter is a bitch när känslorna pockar på. Det var många som uttryckte sig drastiskt när det stod klart vem som hade vunnit presidentvalet.

#14
2016-11-16 15:54

Jag bryr mig sällan om reklam, men förstår inte riktigt den vettiga kopplingen mellan Audi och "Kakan" Hermansson. Hon är visserligen självgod och det kanske även många audiägare också är men man undrar om hon över huvud taget har körkort. En medie- och bloggperson beskrivs hon som. Det enda man blir när man läser sådant är, trött. Mycket trött. En känsla som jag inte tror passar bra ihop med varumärket Audi.

#15
2016-11-16 17:41

I Opels fall är det så att eftersom de flesta ända fram till Astra 2016 inte visste om att Opel fanns eller så hade man helt glömt bort det och därmed hade man knappast något att förlora, allt som ger någon uppmärksamhet är positivt så länge uppmärksamheten inte gäller fel på bilarna.

Att man sedan kunde ha åstadkommit hundra gånger bättre resultat genom att tala om hur bra bilarna var istället för att lägga tid på innehållslöst strunt är en annan sak.

Det är en helt annan situation om det gäller ett märke som inte är bortglömt och som faktiskt kan sälja baserat på bilarna.

Opel har ju inte kunnat sälja baserat på hur bra bilarna varit sedan början av 1990-talet.
Att Opel haft många fantastiskt bra bilar har inte hjälp ett dugg som försäljningsargument eftersom ingen vetat om det, ingen varit intresserad och ingen brytt sig ett smack ändå.

Så det är ju ursäktligt om man i det läget börjar se sig om efter andra sätt att få uppmärksamhet.
Även om det är dumt tänkt.

#17
2016-11-17 10:21

Håller fullt med Calle. Jag tycker överhuvud taget inte att reklam i någon form har något existensberättigande. Man har tappat all sans med sina subjektiva överdrifter att det bara är löjligt allt ihopa. När det är reklam på Tv är jag blixtsnabb att byta kanal, skruva ner ljud eller helt enkelt lämna rummet. Det borde ersättas med objektiv konsumentinformation med ren fakta om produkten. När det gäller bilfakta t.ex alla mått, motorstyrka, vridmoment, utrustning, tydliga bilder, information om ekonomi etc. Det räcker långt. Fakta talar för sej själv. Resten kan man vara utan.

#18
2016-11-17 10:56

Idag är det ju så att man skall ha reklam kastad i ansiktet vart man än vänder näsan. Man fattar hur en gås känner sig när de skall födas för att få en stor lever.
Att sedan den mesta reklamen är så löjlig och verkar vara gjord för barn gör ju inte saken bättre. Vem tror på fullt allvar att ett företag som säger att de själv har den bästa produkten talar sanning? Om oberoende hade sagt det så kunde man kanske kunna tro på det men när de slår på sin egen trumma så blir det svårt att tro på det.

#19
2016-11-17 13:11

Att Zlatan varit ett lyft för Volvo är ett faktum, så jag skulle inte kategoriskt avfärda betydelsen av "kändisar" i bilreklam. Zlatan-filmerna var mångbottnade och del i en väl genomtänkt varumärkesstrategi och positionsförflyttning.

Vad Kakan har med Audi att göra är dock en gåta. Symboliserar inte hon allt som Audi _inte_ vill vara? Det känns som att extremvänster och antikaptialism rimmar ganska illa med ett Premiummärke. Byt reklambyrå!

#20
2016-11-17 14:47

Helt rätt. Om det nu måste vara person med så använd anonyma/neutrala ansikten.
Alla gillar inte Zlatan och om Zlatan gillar Sverige kan man fundera över.

Hela denna kändiscirkusen har urartat, de sitter och gråter, erkänner vänder och vrider ut o in på sig i TV/media.

Värre än prostituerade.

Nej tack, håll bilbranschen ur detta träsk för det är bilen som det handlar om, bilen och inget annat.

#21
2016-11-17 17:39

Fråga till författaren av inlägget och de som håller med denne: Är ni emot kändisar i reklam generellt, eller är det bara bilreklam där kändisar inte ska medverka? Eller är det kanske t o m så att ni är emot reklam som sådant?

#22
2016-11-17 19:10

Extra pinsamt blir det när dessa kändisar av någon korkad medial person lockas att uttala sig offentligt, likt orakel, om det rådande världsläget och andra knepiga frågor.
Tyvärr har dom oftast inte vett att hålla tand för tunga.

#23
2016-11-17 22:30

@Swemba. Det är helt ok med reklam en del reklam blir till kult o konst.
Kändisar? De ska hålla sig till deodoranter o mjällschampo!
Varför? De är hycklare o gör bort sig å det grövsta stup i kvarten, och att det är på den nivån som de funkar, lika barn leka bäst.

Stjärnor det är en annan femma.

#24
2016-11-18 08:39

Är mest trött på reklam oavsett om de innehåller kändisar eller ej men klart är att kändisar eller stjärnor får inte mig mer intresserad av något.
Jag undviker reklam så mycket som möjligt. Tittar aldrig på reklamkanaler live. Är det något bra program jag vill se på en reklamkanal så spelar jag in programmet och spolar förbi reklamen. Reklam vi får i brevlådan tittar jag aldrig på, den åker i det runda arkivet direkt. Vill jag köpa något så kollar jag på internet, det räcker för mig.
Annars ser jag mest BBC kanaler utan reklam och Netflix, SF anytime.

#25
2016-11-18 11:23

Möjligheten att nutida reklam skulle kunna benämnas konst eller uppnå kultstatus anser jag som försvinnande liten.
Alldeles för verklighetsfrånvänd, på gränsen till löjlig.
Vi får nog gå tillbaka till 50- och 60 talen för att finna en del pärlor.
Povel Ramel och Martin Ljung med Stomatol. Yvonne Lombard och Sture Lagerwall med Mmmarabo mjölkchoklad och inte minst Owe Thörnqvist med Mazetti mörk mjölknöt...
Gjorda med finess och glimten i ögat. Mer underhållning än reklam och visst minns man "Kööp FYFFES bananer"...., som oundvikligen i folkmun avrundades, "smakar s--t redan i munnen".

#26
2016-11-19 19:26

När jag jobbade i Australien såg jag flera bra och otäckt tydliga filmer om säkerhet, sånt borde köras här också!

https://www.youtube.com/watch?v=7l5Wa94ynss

https://www.youtube.com/watch?v=WOAMYQoLpg0
https://www.youtube.com/watch?v=VWCjeVL60Vs
https://www.youtube.com/watch?v=otR8V7rlnjA

Hittar tyvärr inte det värsta (effektivaste kanske) där ett par fulla killar i bil kör ihjäl en mamma i bil, och barnet sitter och gråter, hemsk men bra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.