Bild
Nästa artikel

Hyrbilstrubbel i Italien

Biltestarbloggen
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt. Så var det för mig häromveckan, då jag var på semester i italienska Toscana.
Fiat Punto, bilen som inte ville bli uthyrd.

För att jag och min kära hustru skulle hinna se oss om ordentligt hade jag hyrt bil under de två veckor vi skulle tillbringa i det vackra landskapet. Jag valde att använda Holiday Autos och betalade bilen över nätet ett par veckor innan resan skulle ske. Jag kryssade också i alla nödvändiga försäkringar och tog dessutom en extra självriskeliminering som fördyrade bilhyran med en knapp tusenlapp.
 
Problemet uppstod när jag skulle hämta ut bilen, en Fiat Punto, på flygplatsen i Pisa. Då dög plötsligt inte de försäkringar jag redan tagit, utan uthyraren ville pracka på mig en försäkring för ytterligare 250 euro.
 
Jag argumenterade
emot en stund, men det var sent på kvällen och vi hade ganska långt kvar att åka till det slutliga resmålet. Så jag bestämde mig för att ta den dyra extraförsäkringen, eftersom det verkade vara enda sättet att överhuvudtaget få ut bilen.
 
Jag lämnade fram mitt Visa-kort (där det fanns drygt 30 000 kronor) för att betala. Men se det gick inte! Uthyraren krävde ett kreditkort och mitt var bara ett betalkort. Jag försökte då med hustruns kreditkort, men fick åter nej av den omedgörliga kvinnan bakom hyrbilsdisken.
 
– Bilen står i ditt namn och då måste också kreditkortet vara utfärdat på dig, hävdade hon bestämt.
 
Jag försökte även med kontanter, men det ville hon heller inte ha. Vad gör man i det läget? Det är sen måndagskväll i Pisa, 15 mil kvar till den hyrda semesterlägenheten och man får inte ut sin förskottsbetalda hyrbil.
 


Räddningen blev ett samtal till chefredaktör Niklas Carle. Han var som tur är inte alls lika omedgörlig som kvinnan bakom hyrbilsdisken, utan gav mig klartecken att använda tjänstekortet för att få ut hyrbilen. Tack var den vänliga gesten kunde vår efterlängtade Italien-semester äntligen börja. Men, det ska erkännas, det tog ett tag innan irritationen över hyrbilsföretagets osmidiga beteende lade sig och den riktiga ledighetskänslan infann sig.  
 
Nu är vi på hemmaplan igen och nu återstår bara att betala tillbaks de lånade pengarna från tjänstekortet. Sedan tar jag nog ett samtal med Holiday Autos…
 
 
               

Kommentarer

#1
2014-06-25 15:35

Ja se, det där är nog inte ovanligt.
Råkade ut för något liknande förra semestern ... också i Italien. Emellertid hade jag bokat och betalt via Motormännen (Hertz om jag minns rätt) och kunde ... efter en del telefonsamtal och mailväxling, få tillbaka de nästan 2000 kr som begärdes extra.
En annan klurighet var att bilen skulle lämnas fulltankad, annars skulle det kosta oerhörda summor. Den vänliga biluthyraren hänvisade till en mack precis vid flygplatsen som skulle vara billigare än alla andra ... och jag fick instruktioner om hur jag lämnar bilen före kontoret öppnat. Jag skulle flyga vid sju tiden. Det visade sej att ingen, inte en enda besinstation i Verona har kortautomat eller har öppet klockan halv sex. Då var det bara att gissa hur mycket soppa det möjligen kunde gå i den och mata sedelautomaten med lite råge .. vilket blev en dryg hundring för mycket. Lancia Delta är snål på diesel kan jag meddela :o)

#2
2015-12-19 17:48

Man blir ju så less när man läser sånt här - De beter sig kriminellt och har inte rätt att göra så, allt handlar såklart om att de utnyttjar stressen och tröttheten för att få sälja på "extra extra" som ger dem själva mer bonus.

Har lärt mig efter otaliga resor att det bara finns tre hyrbilsfirmor som är värda namnet. De är ärliga, har korrekta fina bilar och är bra att ha att göra med när det behövs som mest. Dessa tre spelar i högsta division och de är......................Budget, AVIS och Sixt

Hertz är en stor spelare som är jävliga att ha att göra med - De debiterar 43 euro för varje förfrågan från myndighet i "serviceavgift" och de kan dra pengar på kortet ett halvår efter du lämnat tillbaka bilen. Har du råkat köra in på exempelvis en enkelriktad gata och haft svårt att ta dig ut så kan du hamnat på flera kameror, de tar då 43 euro för varje förfrågan och det kan bli MYCKET dyrt. Det de inte tar ut i hyrbilskostnader det tar de igen senare (speciell om du kört bil i Italien, där är reglerna gjorda för att blåsa turister med deras restricted area regler)

Undvik små biluthyrare, priserna är bara låga på pappret - Undvik också HERTZ, deras anställda jobbar (precis som många små) med provision. De gör ALLT för att blåsa dig.

Fick ett "bra" pris på Alamo på semesterbil för några resor sedan. Han som tog emot bilen vid tillbakalämnandet bråkade om att bilen var ostädad och ville ha 50 euro "här och nu" för att jag skulle slippa betala 100 euro sedan. Luktade bedrägeri lång väg (han ville väl tjäna en hacka i egen ficka såklart) . Vi hade som tur var tiden på vår sida då det var flera timmar till vårt plan skulle gå och var lugna och ostressade så vi kunde hålla humöret trots att vi var rejält irriterade. På grund av att vi inte ville betala där så tog han lååååååååång tid på sig och det var så självklart att han ville blåsa oss på pengar att det inte var klokt.

Kom det någon räkning efteråt pga ostädad bil - Svar NEJ.

Hyr av de stora företagen ovan och SLIPP bekymmer - Ett lågt initialt pris är inte alltid det bästa !!!!!!!!!!!!

#3
2014-06-25 17:46

Håller med om att De stora biluthyrningsfirmorna känns seriösare med nyare bilar osv. Har dock även haft trubbel med Hertz på Azorerna som ville ha betalt för en extraförsäkring jag inte beställt. Har hyrt bil via Holiday Autos rätt många gånger utan några problem. De har ju inga egna bilar utan förmedlar bara till olika hyrbilsfirmor, vilket flera ggr visat sig vara både Hertz och Europcar men till mycket bättre pris. Även om man via tex Hertz oftast får en hyfsat ny bil är det inte alltid fallet och priset är oftast, trots M-rabatt, svinaktigt mycket högre.
Jag har redan tidigare lärt mig att man måste ha ett kreditkort där de drar en deposition, och i Mikaels fall förstår jag att det var trängt läge, men jag skulle ändå ha stenvägrat att betala. Att de försöker kränga på en extraförsäkringar må ju vara, men det är inget de kan tvinga en till att ta. En självriskreduceringsförsäkring är dock bra. Det erfor jag i Skottland där jag i vänstertrafiken lyckades paja ett däck och en fälg mot en trottoarkant. De 60 pund som försäkringen kostade betalade sig då det annars, enligt mannen på Europcar, hade kostat mig minst 10 ggr mer.

#4
2014-06-26 09:09

Jag skulle ha åkt taxi för de där 250€ och dagen efter krävt av uthyraren att de fixade en biluthyrare i NÄRHETEN för priset jag betalade minus taxikostnaden.
Ute i den stora världen kan man inte vara en snäll (mjäkig) svensk utan man måste slå näven i bordet och gapa: det ger utdelning efter ett tag.

#5
2014-06-26 13:45

Vilket hyrbilsbolag var det du hämtade ut bilen hos? Skall hyra bil om 1 månad i Italien. Har hyrt många gånger via Holiday Autos och Autoescape. Men har alltid fått bilar från de stora firmorna.

Denna gång har vi hyrt via Holiday Autos och skall hämta bilen hos Dollar, en för mig rätt obekant firma. Så lite nyfiken blir man allt.

HolidayAutos har blivit uppköpta rätt nyligen, så det kanske har medfört sämre service. Den enda gång det strulat för mig, var när jag tagit med mig svärfars voucher istället för min egen. Men då var det inga problem, ett snabbt samtal till Sverige och det var löst på 2 minuter.

#6
2014-06-27 14:13

Lite oroväckande. Brukar använda Holiday Autos och har starka planer på att flyga till Pisa...

#7
2014-06-30 17:46

När vi kom till Malta för en dryg vecka sen fick vi inte heller ut vår hyrbil pga kredit/betalkort. Vi har hyrt bilar många gånger förr utan detta problem. Vi hade andra kort med pengar, vi kunde ta ut beloppet, men det var bara nej. 1500 euro på kreditkort var det som gällde . Detta var Green motion via car rental. Vi fick ut en bil på europcar med precis samma kort, så det löste sig! Holiday autos, car rental med flera är ju bara agenter som söker på priser, precis som inom hotell, försäkringar mm. Och dom tjänar ju pengar......Det bästa vore nog och söka på uthyrarna direkt, men nog lättare sagt än gjort!

#8
2014-07-11 08:48

Behöver man köpa den självriskeliminering so erbjuds för 800 kr eller täcker den försäkring som följer med betalkorten detta?

#9
2014-07-14 15:17

Vissa kreditkort har numera självriskreducering. Kolla med din kortutgivare. Beträffande Holiday Autos och att kolla direkt med det bolag de anger är inte så lätt eftersom man inte får reda på bolaget förrän man bokat! Jag har i.o.f.s. kollat ett par gånger i efterhand och funnit att det varit dyrare att boka direkt. Holiday Autos har säkert bra avtal med de olika hyrbilsfirmorna.

#10
2017-09-22 13:25

Självriskreducering via kortet skulle vara fint, men jag har svårt att se att det kommer gälla på alla bolag. Stora seriösa bolag i Italien som Hertz, Europcar, Avis mfl kan nog skriva avtal med Visa/Mastercard. Men de små bolagen lär nog få det svårt. Hyrde här senast: https://www.hyrabilitalien.se/insurance-conditions/ och de var inte så dyrt med deras självriskeliminering. Att det är Kreditkort som gäller kan vara lite jobbigt, men hur ska de annars låsa självrisken?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.