Bild
Nästa artikel

Hurra för ny säkerhetsteknik!

Biltestarbloggen
Vissa biltillverkare går längre än andra när det gäller bilsäkerhet och gör mer än vad som krävs för att uppfylla lagkrav och klara krocktester.

Volvo är väl det uppenbara exemplet men det finns fler som förtjänar en eloge.

Förra veckan var jag iväg för att köra nya Mercedes E-klass och en sak som imponerade var just säkerhetstänket.

Ta till exempel det nya säkerhetssystemet Pre Sound som sänder ut en kort ljudsignal i högtalarna om bilen upptäcker att en krock är på väg att ske. Signalen får trumhinnan att sluta sig och på så sätt minskar risken för hörselskador vid bilolyckor.

Ett utmärkt exempel på när ingenjörer löser problem som åtminstone jag inte visste existerade.

Pre Safe kallar Mercedes ett annat nytt säkerhetssystem som använder krockkuddar i framstolarnas ryggstöd för att knuffa föraren eller passageraren in mot bilens mitt precis innan en sidokollision.

Ett annat exempel på teknik som kanske inte ger någon extra krocktestsstjärna men som kan göra skillnad i en riktig krock.

Hatten av för sådana säkerhetsinsatser!

En rapport från provkörningen av nya E-klass finns för övrigt i det nya numret av Vi Bilägare som kommer till prenumeranter i veckan.

Kommentarer

#1
2016-03-25 13:20

Allt kostar. Detta är dårakt inget jag skulle betala en sådan premium för. OM det ens fortfarande fungerar den dagen det kanske/slutligen behövs.

.

#2
2016-03-25 13:29

All teknik som räddar liv eller minskar skador när olyckan är framme är bra tycker jag. Däremot är jag mer skeptisk till olycksförebyggande teknik.

#3
2016-03-25 13:59

Nya E-klass ser tyvärr väldigt slätstruken ut. Passar gubb-klientelet.
Ungefär som att någon kört C-klass i en kopiator.

#4
2016-03-25 14:01

Kanske är det så att man måste ha varit med om en rejäl kollision för att uppskatta bilsäkerhet. Tills dess är det nog bara "kostnader".

#5
2016-03-25 15:01

"Signalen får trumhinnan att sluta sig och på så sätt minskar risken för hörselskador vid bilolyckor."

Aldrig hört talas om att trumhinnan kan sluta sig!
Kan jag få det bekräftat på ett trovärdigt sätt?

#6
2016-03-25 15:05

Det är tråkigt att små finurliga lösningar som dessa inte får mer utrymme i speccarna och att man måste nörda ner sig för att veta att dom finns.
Om dessa system kommer till användning så sparar det ju både förare och eventuella passagerare lidande och de ekonomiska konsekvenserna blir sannolikt mindre än det ägaren la ut för systemet.
Samhället slipper också betala rehab och/eller vårdkostnader om man slipper hörselskador och får minskade skador så cred till de som köper (eller har råd att köpa) dessa bilar med denna teknik.

#7
2016-03-25 15:15

Hurra?
Steget mellan Hurra och godtrogen, ogenomtänkt naivitet är inte stort.

#8
2016-03-25 16:26

Dryghet deluxe från N-iklas. Jag undrar lite vad man får ut av att skriva ett sådant inlägg?

#9
2016-03-25 16:38

Benny Niklas skriver så där för att Fredrik skriver gott om Volvos och Mercedes säkerhetstänk. Hade Fredrik hyllat Opel hade Niklas inlägg sett annorlunda ut.

#10
2016-03-25 18:52

Vishet, det man får när man studerat mänsklighetens utveckling under 30 000 år och skriver ett antal böcker i ämnet.
Det är hälsosamt att var avvaktande mot trendigheter som antas av ideologiska skäl.
Människorna är i grunden naiva och godtrogna och glufsar i sig som ett kakmonster vad som helst som gruppen säger är det enda rätta.
En gång ansågs kvicksilver vara stort Hurra, mirakelmedicinen som alla skulle ta för att få evigt liv, en annan gång var det tobak och rökning som var Hurra.

När människor säger hurra då misstror jag dem av princip tills motsatsen bevisats.

För övrigt har Mercedes en annan funktion som borde uppmärksammas.
En radar håller reda på bilarna bakom och om det ser ut som en bakomvarande skulle köra på bakifrån blinkar bromsljusen som varning.

#11
2016-03-25 18:56

Håller fullständigt med N-iklas.
När det står något positivt om Opel så misstror jag det av princip till motsatsen är bevisad. ;-)

#12
2016-03-25 18:59

Många sura kommentarer, antar att de som inte gillar detta är över trettio och anser att all förändring är av ondo. :-)

Devisen tycks tyvärr vara att bilarnas tekniska peek nåddes för tio år sedan, varför ändra nåt till det mer avancerade, låt vara att några fler omkom i trafiken då men det är det värt så länge min bils inte allt för avancerade system krånglar...

#13
2016-03-25 19:27

N-iklas: Har du skrivit böcker? De vill jag läsa, på riktigt! ISBN? (Skicka PM)

#14
2016-03-25 22:14

Här förklaras om hur Mercedes ljudton hjälper till att minska skador på hörseln vid olyckor.
http://jalopnik.com/how-the-new-mercedes-benz-e-class-will-protect-your-...

#15
2016-03-26 18:35

Leif Larsson, jag reagerade också på Fredriks formulering om den slutande trumhinnan.
I själva verket är det en liten muskel, kopplad till stigbygeln, som spänns när det är starka ljud.
Det är bland annat därför den som slår i spik aldrig blir lika störd som den oförberedde bredvid.

Men visst är det bra att Mercedes tänkt lite längre än andra. Nästan Saabisk innovation.

#16
2016-03-26 20:12

Mercedes är mercedes, andra bilar är bara bilar har jag hört och det är nog sant...

#17
2016-03-27 09:28

Nya E-klass skulle passa mig som handen i handsken om den fanns i "skogsmulle-utförande" (lättare för frugan att ta sig in i med sin trasiga rygg). Fast jag är en gubbe på 44 bast, så...
I alla fall: visst är det konstigt att bilarna alltid nådde sin peak för 10 år sedan? Att bilarna alltid var en aning bättre förra decenniet?
Själv älskar jag teknik. Och jag älskar bilar.
Personligen tycker jag Mercedes borde slå mer på stora trumman för säkerheten i sin marknadsföring.
Och jag tycker de borde skänka en ny GLE till min hustru!

#19
2016-03-29 09:43

"Signalen får trumhinnan att sluta sig."
Kvalificerad dumhet! Trumhinnan kan inte sluta sig! Det är medicinsk fakta.
Påståendet är lika dumt som att påstå att man ska få ett kort starkt ljus i ögat för att förhindra att man blir bländad av den mötande bilens helljus! När pupillen dras ihop då är man REDAN bländad! Och som sagt: trumhinnan är alltid öppen mot den omgivande luften, hörselgångarna kan ej heller sluta sig.
Annars börjar säkerhetstänket balla ur. Säkerhet är viktig men om folk vaggas in i den felaktiga uppfattningen att ´bilen tänker på allt, det är bara gasa´ blir det bara flera olyckor. Bilbälte, kvalitetsdäck och tillräckligt låg fart i förhållande till den rådande situationen räcker. Resten är till för tekniknördarna, marknadsförarna samt bilverkstäderna som kan ta hutlöst betalt när bilen blir lite äldre och alla dessa system börjar falera.

#20
2016-03-29 15:23

Trumhinnan sluter sig,!! det var en usel och felaktig översättning av en hörsel/ljud-reflex. Snälla Fredrik läs på eller fråga nån som kan innan du gör såna här missar. Annars blir väl "gubbracern" mer och mer utslätad, tappat lite av musklerna ser det ut som. Den förra var snyggare tycker jag. Och CK svamlar vidare som vanligt.

#21
2016-03-29 18:12

"Mellanörat
Innanför trumhinnan finns mellanörat, ett luftfyllt hålrum innehållande hörselbenskedjan."

"Det finns en liten muskel i mellanörat, stapediusmuskeln, som ger ett visst naturligt skydd mot höga ljud då den reflexmässigt drar ihop sig vid starka ljud och därvid dämpar vibrationerna i stigbygeln."

http://www.regionorebrolan.se/sv/halsa-och-vard/om-du-behover-vard/habil...

PS - Det är en jäkla tur att ViB inte anammat trenden att stänga av kommentarer (som ex vis www.di.se - och många andra gjort). Det är nämligen så att mycket som skrivs i media är direkt felaktigt, det är viktigt att fånga upp den rätta informationen via kommentatorerna och på så sätt kunna revidera texten.

#22
2016-03-30 06:09

@ Henrik-Andersson

"Det fria ordet" är inte längre så fritt...

.

#23
2016-04-15 13:45

@ Antifeministen:
Där tror jag du har misstagit dig. Det står dig helt fritt att starta en tidning, blogg eller annat och skriva vad du vill utan att det måste föregås av någon form av statlig eller annan myndighetsutförd censurkontroll.
Om du då vill kan du, som ViBilägare gör, upplåta plats för läsarna att också skriva där. Små kommentarer kanske. Du måste inte, förstås. Precis som det är ditt val att stanna och ta upp en liftare i din fina bil eller bjuda in traktens alla ungar på korvgrillning i trädgården. Ingen tvingar dig till det heller.
Om en tidning tröttnat på att städa sitt kommentarsfält från hot, hat och påhopp (eftersom de är skyldiga att göra det, som utgivare) dagarna i ända och inser att "-Skit, vi lägger ner det här och spenderar den arbetstiden på en femtioprocents tjänst för en utbildad journalist istället." så ser jag inget problem någonstans med att kommentarsfält stängs.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.