Bild
Nästa artikel

Hur står sig nya 5-serien?

Biltestarbloggen

Hur bra är egentligen BMW:s nya 5-serie? Har den vad som krävs för att överglänsa sina värsta konkurrenter? Det är något som jag har ägnat de senaste två veckorna av min arbetstid till att försöka utreda. Givetvis med hjälp av vårt kunniga och erfarna testlag.

En sak är helt klar och det är att den nya BMW:n är laddad med mängder av positiva egenskaper, inte minst när det handlar om åkkomfort, köregenskaper och teknikinnehåll. Den har även ett av bilvärldens bästa rostskydd och erbjuder dessutom ett antal nya intressanta aktiva säkerhetssystem.

Men räcker det för att slå testmotståndarna Mercedes-Benz E-klass och Volvo S90 på fingrarna? Vi har synat de tre prestigebilarna i sömmarna i ett stort jämförtest. Alla var tvåhjulsdrivna och hade fyradörrars sedankarosser och likartade drivlinor; automatlåda i kombination med 2-literdiesel på knappt 200 hk.

Det blev en sällsynt jämn match. Vilken av bilarna som slutligen vann testet avslöjar jag inte här, det får du reda på om du läser nummer 5 av papperstidningen.

Kommentarer

#1
2017-03-16 19:42

Har kjørt 540i xdrive den var helt outstanding kanon bra, noe jeg ikke helt skjønner er at bmw Norge kun tar in xdrive på alle motor modeller, eneste unntak er 520d som du kan bestille uten. Men ellers en nydelig bil kan anbefales.

#2
2017-03-16 20:11

Vad man får bör sättas i förhållande till vad det kostar.
Priset glöms nästan alltid bort när det gäller denna typen av bilar.

#3
2017-03-16 20:37

Ja smakar det så kostar det!

Men jag är tveksam till nya femman då jag tycker den ser ut som den gamla F10. Inget fel i det, då den är snygg i grunden men köper man en vagn i den här klassen som säger sig vara ny vill man nog att det skall synas också att man har det senaste.

Så jag lutar åt en Audi A6 när den nya ersättaren till dagens version dyker upp, eller den nya stor-SUV:en från samma tillverkare

MVH AL

#4
2017-03-16 21:25

,,,ja Audi revolutionerar ju designen mellan generationerna....

#5
2017-03-16 23:53

Efter att ha läst utrustnings och prislistan är det förvånade hur lite av det man förväntar sig att hitta i en bil som nya 5-serien som är standard.

Det ser ut som om förar-assistent-systemen inte är standard, ens autobroms, utan det är tillval för antingen 34 000 eller 10 700 beroende på utrustning.
Om det inte är missuppfattat?

Tonade rutor är inte heller standard.
Grundpriset på 377 000 klättrar snabbt över 400 och mer om man vill ha den teknik det talas om.

Ingen nyhet, men det är ändå intressant att se det, de flesta s.k. "premiumbilar" är oftast rätt omfattande extrautrustade och få har absolut grundutrustning, man kan ju fundera på vilken betydelse denna omständighet har för dessa bilars image och den s.k. "premiumupplevelse" det oftast talas om?

#6
2017-03-17 07:16

Har nuvarande F10:an. Verkligen inte nöjd med köregenskaperna. Den går hyfsat tyst och bra rakt fram. Men det är också allt.

#7
2017-03-17 07:35

N-iklas. Både autobroms och tonade rutor ingår naturligtvis i standardutrustningen.

#9
2017-03-17 07:54

Hur mycket kostar det att inte få tonade rutor? Går det att få på en bil med annan extrautrustning?

#10
2017-03-17 09:10

Ingen svensk bil förlorar ett biltest i svenska biltidningar...volvon vinner

#11
2017-03-17 09:19

Av de tre i testet skulle jag välja BMW eller MB. Inte Volvo.
Annars Audi.

#12
2017-03-17 11:52

Tycker om BMW sedan många år men jag skulle välja Mercedes av dessa.
Mercedes är sedan några år på stark uppgång och har en bra mix av nytänkande blandat med klassisk stil. Volvo skulle jag aldrig välja så länge det finns andra alternativ.

#13
2017-03-17 12:35

Volvo har inget i denna ligan att göra. Se bara på designen av baken på bilarna på bilden. Linjen/överkant på stötfångaren under baklyktorna, Volvo rak, kantig skarpt veck, ganska fult. BMW har istället snyggt mjukt avrundad kant. Klasskillnad!

#14
2017-03-17 13:03

Håller med brut33, MB före BMW och sist Volvon. Dessa bilar är ju inget att ha ifall man inte kryssar i en massa vid beställning. Har man inte råd så får man lätt bättre och billigare bilar genoma att leta bland andra märken (inte "premium", eller alla tycks ju vara det i dagens läge). "Klasskillnad" är nog att ta i och se genom BMW-glasögon. Desto större motor, desto mera pengar ska man ha för framtida servicekostnader (ifall man lärt sej något från historia, så vet man att det är så).

#15
2017-03-17 13:46

"Både autobroms och tonade rutor ingår naturligtvis i standardutrustningen."

Briljant kommentar eftersom man självklart utgår från det på denna typen av bilar och att det inte skulle vara standard på nya BMW 5 är ju en orimlig tanke man aldrig skulle snudda vid.

Och ändå är det inte standard.
Om sedan de enskilda försäljarna väljer att extrautrusta mer eller mindre varje bil man säljer, ja det är ju en annan sak, men det blir inte standard för det.

Läslampor bak finns inte, inget svankstöd i framstolarna, ingen 2 zon klimatanläggning, ingen rattvärme, ingen helljus assistent, baksätets ryggstöd kan frikopplas med mekaniska vajrar från bagageutrymmet men de fäller sig inte själva.

Audi A6 sedan har inga handtag för fällning av ryggstöden i bagaget, inte heller i A5 och inget i Volvo S90.

Det är intressant, frågan kommer åter, hur skulle dessa bilars image påverkas om majoriteten av de i trafik var endast grundutrustade utan dyrbara och lyxiga tillval...

#16
2017-03-17 16:45

Volvo vinner!!! Hade Volvo lagt en hög med kobajs i en kartong hade den också vunnit , tror aldrig jag har varit med om en tidning som är så köpta som just denna.

#17
2017-03-17 16:54

BMW skulle aldrig falla mig in att köpa, varenda liten smågangster åker omkring i dessa bilar. Mercedes är i särklass men jag gillar inte formgivningen. Audi är en stark aspirant på totalseger vid jämförelse men jag skulle ändå välja Volvo! Skillnaden mellan bilarna är så liten att jag låter känslan avgöra Jag vill köra svenskt och inte något tyskt märke, helt utan själ.

#18
2017-03-17 17:40

Inget krut i Volvon ju lennart_3.
Som spekulant provade jag XC90 .. frågade försäljaren om den är piggare med stora motorn men tyvärr, det var faktiskt "stora motorn".
Jag köpte motsvarande Audi.

#19
2017-03-17 18:11

N-iklas helt otroligt vad du är faktaresistent. Inse nu att både tonade rutor och autobroms ingår i standardutrustningen.

#20
2017-03-17 18:25

Badman...tror nog 400 hk hade varit tillräckligt om du testat den i verkligheten och inte bara i din fantasi (och ditt behov av att gnälla).

#21
2017-03-17 20:05

Som helhet är nog femman rätt svårslagen. MB kanske har bättre komfort men förmodligen tråkigare att köra. Vad Volvo har att erbjuda i denna klass, kanske en fin interiör?

#22
2017-03-17 20:11

"helt otroligt vad du är faktaresistent. Inse nu att både tonade rutor och autobroms ingår i standardutrustningen."
Årets roligaste kommentar?

#23
2017-03-17 20:29

...mot dumhet kämpar man alltför ofta förgäves...

#24
2017-03-17 21:43

Vad är "bättre att köra"? I den här "klassen" brukar det vara komfort men man får ju tycka som man vill. Jag hatar sportig fjädring i bilar dom dessa, men i en Lotus, yes!

#25
2017-03-18 11:47

Tittar man i den nya katalogen för 5-serien så framkommer att varken tonade rutor eller autobroms är standard. Iallafall av det jag kan utläsa.

Tillägg: detsamma när man går in och bygger bilen på hemsidan. Kostnad för autobroms och tonade rutor tillkommer. Möjligen ingår dem valen i något av grundpaketen men likväl blir det en tilläggskostnad.

#26
2017-03-18 11:51

Axa...ring BMW och fråga. Står det i katalogen att ratt och stolar ingår?

För sista gången. Tonade rutor och autobroms ingår i standardutrustningen.

#27
2017-03-18 11:55

Men lägg av nu, du påstår att jorden är platt och blir sur när någon hävdar att den är rund.
Acceptera fakta.

#28
2017-03-18 13:18

Sigge
Varför ska jag ringa när det enligt deras egen hemsida och katalog framgår att tonade rutor och autobroms INTE ingår.

Jag har presenterat mina källor. Var vänlig presentera dina egna istället för vad du tror.

#29
2017-03-18 14:50

Axa o SiggeNn, ni pratar om olika saker. Tonade rutor ingår men extra mörktonade rutor på bakdörr o bakruta kostar extra som alltid.

#30
2017-03-18 15:13

BMW
Varför benämna det som "tonade rutor" om man måste välja till mörkare glas för att de ska bli tonade?
Jag skulle vilja säga att bilen har rutor. Vill man ha tonade (så att det märks att dem är tonade) så är det tillval.

Autobromsen hänger fortfarande i luften...

#31
2017-03-18 16:21

Axa, tror i stort sett alla bilar har "tonade rutor" som standard idag. Alltså svagt tonade som du nästan måste hålla ett vitt papper bakom för att se att de är tonade.
Mörktonade kostar extra och syns däremot tydligt och kan jämföras med mörk solfilm som en del sätter på i efterhand.

#32
2017-03-18 17:14

BMW
Jo, men det ju det jag menade. Den typen av tonade rutor som avses som standard finns hos flera tillverkare som standard. Toningen är dock så sparsam att jag inte skulle kallade tonade rutor. Nu kvarstår ju frågan vilken typ Sigge menade är standard hos nya femman.

#34
2017-03-18 21:40

Det står inget i utrustningslistan att det gäller enbart toning av bakrutorna, andra bilmärken uppger tydligt att det avser ett sådant tillval, varför är då BMW missledande i sin information, så svårt kan det inte vara att skriva att det avser extra mörktonade bakrutor?

Det finns ett paket med extra solskyddsgardiner för alla bakrutor, även om det vore anmärkningsvärt, kan man ju tänka sig möjligheten att BMW valt det istället för extra mörka bakrutor.

Gäller alltså att påvisa vad BMW egentligen talar om, men att man tydligen använder ett språk som orsakar förvirring är i varje fall klart.

#35
2017-03-18 22:15

Niklas
Om du bygger bilen på deras hemsida är det tydliga med vad som avses med tonade rutor och vilka rutor som avses.
Av någon förklaring så fick dem inte med en mer fullständig förklaring i katalogens tillvalslista.

#36
2017-03-18 22:36

"Tonade sidorutor bak samt bakruta" 4400 kr.
Jag lyckades just få fram det ja.
Man kan ju undra varför ovanstående ord inte gick att skriva i utrustningslistan?
Sedan kunde man ju skriva om rutorna är normaltonade eller inte.
BMW är tydligen inte bättre på att uttrycka sig begripligt än ändra.

Men autobromsen saknas ännu i utrustningen.

#37
2017-03-18 23:11

"Driving Assistant
10 700 sek"

"Säkerhetspaketet Driving Assistant omfattar de kamerabaserade systemen påkörnings- och fotgängarvarning med city-bromsfunktion, Speed Limit-information inkl visning av omkörningsförbud, körfältsassistent samt proaktiv funktion vid risk för påkörning bakifrån. Körfältsassistenten läser av filmarkeringarna och varnar med en vibration i ratten om bilen oavsiktligt är på väg att överskrida en sidomarkering i över 70 km/h."

Det framgår tydligt att det inte är standard, lite förvånande att det inte ingår aktiv styrning i filvarningen.

#38
2017-03-19 09:26

N-iklas...så jorden var platt! Lär dig vara mottaglig för fakta istället för att bara var dryg. Du hade vunnit mycket på det.

Så nu har du insett att tonade rutor ingår? Autobroms ingår också. Systemet för 10 700 är en utökning.

Axa...vi diskuterade normalt tonade rutor. Mörkare bakrutor är alltid en utrustningsdetalj.

#39
2017-03-19 11:13

Nej det finns ingen skriftlig uppgift som uttryckligen meddelar att vanliga tonade rutor ingår, den uppgiften saknas.
Det är en ren gissning från din sida.

Och var så vänlig att presentera den fakta som säger att autobroms ingår, kan du inte det så...
För övrigt, hur är det med annan utrustning som inte är standard, är den också standard?

#40
2017-03-19 19:07

Har nu sökt information om huruvida ratt och förarstol ingår som standard i nya Opel Insignia. Hittar inget skriftligt om detta så då utgår jag ifrån att det är tillval. Står ej heller om nummerplåtsbelysning är extra...

Dryg och oemottaglig för fakta någon?

#41
2017-03-19 20:09

Det lär inte komma någon ny bil idag som inte har AEB (City Brake) som standard (undantaget några sydliga udda märken och ett från Rumänien). Att en ny BMW 5-serie skulle vara utan denna funktion är väl att hoppas för mycket - om man nu är lagd åt det hållet. Bilen har som standard autobroms och den har även fotgängarigenkänning. I Tyskland kallas detta för "Auffahrwarnung/Personenwarnung mit City-Anbremsfunktion" och är således standard. http://www.connecteddrive.bmwgroup.com/de/connected-drive/fahrerassisten...

https://www.bmw.de/dam/brandBM/marketDE/countryDE/newvehicles/allfacts/p...

Rolig läsning detta;-)

#42
2017-03-19 23:36

Faktum kvarstår att ingen lyckats presentera någon text, någon tydlig uppgift som förklarar hur något som kostar 10 700 extra som tillval är standard?

Det gissas och förutsätts och utgås från att det är så därför att det ses som en självklarhet, men var finns den styrkande tydliga faktauppgiften?

Det står tydligt att det är tillval, presentera nu en lika tydlig uppgift som säger att det är standard.

Varför är det så svårt att kunna göra det?
Om det nu är så enkelt så varför inte presentera fakta?

#43
2017-03-21 19:24

N-iklas, jag har länkat till BMW:s prislista där det tydligt står vad som gäller (sidan 8): http://www.bmw.de/dam/brandBM/marketDE/countryDE/newvehicles/allfacts/pr...

Dessutom har TV testat bilen i nr 5 2017 och där anges att bilen har autobroms som standard.

BMW:s säljare i Göteborg bekräftar detta (för vad DET nu är värt).

Att tro att BMW skulle riskera att åka på pumpen i Euro NCAP med en icke standardmonterad autobroms - ja det väl inte såååå troligt, eller hur?

F.ö. har de äldre 2-serien och X1 standardmonterad autobroms, så varför skulle en 5:a inte ha det?

#45
2017-03-21 19:44

För att slippa fundera eller träta om vad som är standard eller inte rekommenderar jag att läsa prislistan http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/download/pricelists/november-2016/prislista-BMW-G30.pdf.asset.1479114582131.pdf
Där 9 sidor med ALL extrautrustning utöver standardbilen redovisas, i Sverige är viss extrautrustning standard och då markerat med O i tabellen, det som kostar pengar (som är i stort sett allt) markeras med X och en prislapp. Där framgår med största tydlighet att autobroms inte är standard, vill man ha det är det att punga ut med 10700kr extra för ett drivning assistant paket. Helt i sin ordning, det är tydligen det som är premium, prislistan börjar med en ren bil med stol, rutor och ratt. Sen är det upp till dig att som premiumbilköpare och stolt ägare skapa din egen speciella bil som tar dig från A till B med större premiumkänsla. Eller egen är väl fel dom flesta är ju tjänstebilar.

#46
2017-03-21 19:25

Nu funkar den. ViB.............................................

#47
2017-03-21 19:39

Audi A5 SB
Du kan ju inte länka till Tysk info. Bilarna är olika utrustade på olika marknader. T.ex. Är alla Volkswagens modeller utrustade med autobroms i Sverige, det är för att generalagenten beslutat det. En BMW i England är oftast mycket "standard" utrustad än i Sverige. I Norge tas inga bilar in utan DAB radio, men i Sverige får du betala extra, om man inte köper en Japan eller Korean.
Så kolla på prislistan i BMW Sverige där har du hur bilarna är utrustade i Sverige. Och det har inte något med EuroNcap att göra, där väljer tillverkarna vilken modell dom vill provkrocka. T.ex krockade Suzuki en modell alldeles nyligen som har autobroms i högre utrustningsnivåer (merkostnad nån tusenlapp bara) och tappade en stjärna på det ( inte viktigt på deras stora marknader)

#48
2017-03-21 19:48

Guran, jag har själv varit på BMW och kollat deras "prislista". Den är otydlig, inte komplett - och skriven på utprintade A4 och ihophäftade med en klammer. BMW här säger - precis som BMW Tyskland - autobroms (inkl. fotgängarbroms) är standard. TV skriver samma sak. Det är som SiggeNn skrev - ett utökat system som du får för de där 10.700:-. Fundera nu på vad svenska biltidningar skulle såga bilen vid fotknölarna om autobromsen inte var standard.

#49
2017-03-21 19:50

Det finns f.ö. inte ens en broschyr att få tag i på svenska för bilen. Den finns omnämnd i en samlingsbroschyr. Vänta tills det riktiga materialet är tryckt.....

#50
2017-03-21 19:58

Guran, jag kollade nu "prislistan" noga. Man har (enligt dig) varken ABS eller antisladd som standard. Det finns inte ens som tillval;-)

#51
2017-03-21 20:00

Ja men kolla på svenska hemsidan då. För finns prislistan på nya fem serien sedan (G30) dock ingen katalog. Finns under prislistor och kataloger längst ner på startsidan. Och autobroms är INTE standard kostar 10700 i ett paket

#52
2017-03-21 20:03

Som jag förklarade: prislistan är inte komplett. Det är en preliminär prislista som hos ÅF printas ut på den lokala skrivaren och häftas ihop.

#53
2017-03-21 20:17

På vilket vis skulle den inte vara komplett ???
Hur kan dom sälja bilar utan en giltig prislista?
http://www.bmw.se/sv/alla-modeller/nedladdningar/broschyrer-och-prislist...
Du vill alltså påstå att bilarna som sålts och levererats sålts utan att prislista eller kalkylprogram för säljarna funnits.
Och att den oficiella prislistan på BMWs prislista inte gäller och är felaktig.
Gör dig mödan att öppna den och läs så ser du vad per dags dato ingår i bilens bruttopris och vad som kostar extra.

#54
2017-03-21 20:18

Och att det inte finns en prislista som trycksak/broshyr är ju inte det samma som att det inte finns en prislista

#55
2017-03-21 20:24

Guran, jag har läst (och läser) prislistan, men du verkar inte förstå vad jag skriver. Men OK! Nu tar du och öppnar sidan 13 i broschyren för 2-serien Active Tourer. Där kan du se att autobroms är standard, eller hur? Nu öppnar du prislistan för samma bil. Var någon stans står det att det ens finns autobroms ö.h.t.? Ens som tillval? Så då finns det ingen autbroms att tillgå på 2-serien?

#56
2017-03-21 21:00

På avtive Tourer är det onekligen så. Påkörningsvarning med Citybroms standard och inget valbart tillbehör
Borde vara så på nya femman, men BMW vill ta betalt för allt och exakt samma benämning är en del i paketet drivingassistant på nya femman. Så mer logiskt att det kostar extra på femman då det är uppramsat som en del i det paketet än att det är ett tryckfel. Men kan naturligtvis vara det. Å är nu autobroms standard och inte kostar en sekin extra så är det ju fantastiskt positivt. En grej ytterligare som inte kostar extra....
Men jag är tveksam, ju mer premium ju mindre standard och fler valmöjligheter.
Själv tröttnade jag på det.

#57
2017-03-21 21:04

Guran, vi får vänta på broschyren, men jag ska äta upp min hatt om den inte har autobroms som standard. Det vore f.ö. en skandal som skulle välta företaget......

#58
2017-03-21 21:12

Dom leder mycket av utvecklingen och bygger bra körglada bilar och är enormt duktiga att ta betalt för det. Men det är framförallt dom mindre modellerna som active Tourer och nya X1 dom tjänar pengar på.
Hoppas din hatt inte är för seg, en sån där australiskt med korkar hängande på sidan kan bli trögäten och slita på tänderna. Så stråhatt rekommenderas för ätövningar.

#59
2017-03-21 21:41

Fann en katalog på norska BMW sidan
Standard är person varning with light city breaking function
Fotnot som påpekar att det fungerar sämre i dimma och mörker, dvs ett kamerabaserat system. Varnar föraren och bygger upp bromstryck så bromsarna tar bättre eller bromsar om det behövs.
Samma som i min ett år gamla Mazda :) (har inte provat om den verkligen bromsar själv, men piper å blinkar och bromsar som satan gör den)+ personigenkänning, som kommer med nya CX-5.
Så det ser ut som du kan ha kvar hatten på huvudet, men man vet aldrig dom tar ju extra betalt för allt annat.

#60
2017-03-21 21:50

Helt riktigt. Det basala systemet i 5-serien är kamerabaserat och sitter där som standard. Den används även för bl. a. Pre Crash (standard). Det utökade systemet har även radarbaserad detektering.

Man ska inte äta hattar - speciellt inte en Brixton;-)

#61
2017-03-22 19:21

Attans mycket text om vad som ingår eller ej! Nåväl, precis läst testet! Överaskad över vinnare! Nej, skojar bara. Volvon var enligt testet, sämre i princip allt, så den blev testvinnare! Va? Ja, den är billigare och har alla säkerhetsprylar på plats från billigaste modellen. Solklar svensk seger! Eller svenesisk seger kanske.
Min egna favorit, MB. Dyrare, ja men passar mig bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.