Bild
Nästa artikel

Hur lång är en tvåfil?

Biltestarbloggen

När det nya långteststallet kör hem efter avslutad testvecka i Funäsdalen tar vi vägen över Hudiksvall och kör sedan längs E4 söderut. Det är kallt, mörkt och stjärnklart ute, vintern har ett stadigt grepp, men väghållaren har gjort ett förnämligt jobb med att hålla körfälten rena från snö. Det är bara i vänsterfilens vänstra kant det ligger kvar ett tunt täcke som kan ge upphov till den besvärande snörök som uppstod på inlandsvägarna tidigare under dagen.


Vi är fem bilar i följe och hamnar snabbt i en given lunk, jag själv längst fram i ledet. Motorväg med ständigt två filer är en lisa för själen under dessa förhållanden, men vid Söderhamn övergår som bekant E4 till så kallad 2+1-väg.


Det är där jag, efter ett tag, slås av att det inte finns någon angivelse för hur långa de tvåfiliga sträckorna är. Tvåfilssträckornas bekanta tavla med två parallella svarta pilar på vit botten finns förstås, men ingen uppgift om hur länge tvåfiligheten varar.


Konstigt, tänker jag, den upplysningen finns ju på exempelvis sträckan Västerås-Fagersta, som jag kör väldigt ofta. Det är väl bra att veta hur länge tvåfiligheten varar, tänker jag, och ringer Trafikverkets presstjänt för att få reda på vad som gäller. Jag når Katarina Wahlström, pressinformatör som föredömligt snabbt återkommer efter att ha undersökt saken:


- I Trafikverkets VGU, Vägars och gators utformning, finns faktiskt inget generellt krav att ange den sträckan. Däremot ska det alltid finnas tydlig skyltning när det är 400 meter kvar av tvåfilssträckan och sedan en skylt när filerna går ihop. Det ska räcka, enligt regelverket.



Det kanske det gör, förutsatt att alla bilister kör som folk – och det kan man som bekant inte alltid förutsätta. Nog såg vi en del sistasekunden-omkörningar på vår resa hem…


Sträckan Söderhamn-Gävle är olycksdrabbad och tidvis mycket hårt trafikerad. Trafikverket vill på sikt göra om den till riktig motorväg.


Mitt tips, i all enkelhet och oavsett om utbyggnad sker eller ej, är att alltid ange hur lång tvåfiligheten är, vad reglerna än säger. Det borde gälla på alla 2+1-sträckor. Vad säger du?


Trevlig helg, alla läsare! I nummer 3 av Vi Bilägare kommer hela vintertestet!
 

Kommentarer

#1
2019-01-18 13:19

Första reflektionen är att det borde underlätta för folk att inse att man kanske ska gasa för att alla ska hinna förbi, men sen kom jag på att de som tror att de är ensamma i trafiken skulle se det som att de själva har x antal kilometer att passera eventuella lastbilar och därför sega förbi.

#2
2019-01-18 14:52

Hur skulle informationen om att man har säg två km tvåfiligt kunna användas? Ska man liksom räkna ned eller vad?

#3
2019-01-18 15:10

Gör något riktigt kul. Placera en fartkamera för vänsterkörfältet halvvägs in på den tvåfiliga sträckan. Eller ännu hellre en fartkamera i början och en i slutet som mäter genomsnittlig hastighet.

#4
2019-01-18 17:52

Just i Västmanland är det tydligt med längden på 2-sträckan. Fördelen är att man då vet ifall man hinner köra om och särskilt ifall det är flera som ska om. Man lär sig ganska snabbt hur lång sträcka man behöver för att det inte ska behöva bli stress när det går ihop till 1.

#5
2019-01-18 18:55

Alla klagar på EU, men där borde det vara standardiserat hur en 2 sträcka ska se ut och hur lång den är. Som det är nu så har vi oftast ingen aning och ibland vet vi inte ens hur lång den är. Tror väl fan att det blir olyckor när vissa överskattar sin bils omkörningskapacitet.

#6
2019-01-18 20:26

Christer
1,2-2 km mellan växlingarna är vad som eftersträvas på en 2+1 väg
Man försöker i möjligaste mån få till 2 körfält i uppförsbackar och därav 1 nerför.
Jag har projekterat flera 2+1 vägar från mitten av 90-talet. Men dom flesta bilar i dag har fullt tillräcklig prestanda för att säkert köra om. Gäller bara att chauffören släpper loss alla hästar, men det finns ju de som aldrig nån gång vågar trycka den högra pedalen ned mot golvet tills det tar stopp.

#7
2019-01-18 22:17

Ja Guran, men ska man köra förbi lagligt får man inte överstiga skyltad hastighet.

#8
2019-01-18 22:20

Åker du Guran mellan Örebro-Karlstad-Örebro så finns det några ologiska 2+1 med väldigt olika omkörnings längder och ibland inte ens skyltat att det nu kommer en omkörningsträcka. Har du projekterat dessa så är dom inte alltid så bra och logiska. Jag gillar emotsats till andra 2+1 vägar men ogillar den ibland uppenbara ologiken. Förstår att det i verkligheten inte alltid är så lätt att få till det, men skyltningen är inte bra ibland. Nää snarare dålig.

#9
2019-01-18 22:35

Ni är många som förespråkar att man ska gasa, inte tro man är själv på vägen osv. Jag gissar att ingen av er stått efter en omkörning och försökt förklara er för farbror blå? Det är faktiskt så att en hastighetsgräns får aldrig överskridas, inte ens med motiveringen att göra en säker omkörning. Så gapa bäst ni vill, men jag har annat att lägga pengar på än fortkörningsböter, och kommer fortsätta glida förbi de som kör 5km/h långsammare än mig. Saaaakta....

#10
2019-01-19 09:01

.

#11
2019-01-19 10:23

Zoux - hellre trafikfarlig alltså. Kör inte om alls är ett tips isåfall.

#12
2019-01-19 12:34

Jag åker frekvent E4 Stockholm och norrut och sträckan som nämns är en av få om inte enda som är utan längd angivelse.
Likadant i övrigt i Norrland så är det angiven sträcka.

Som förare är det väldigt viktigt att veta om det är 1000 meter eller 4km tvåfiligt.

#13
2019-01-19 15:23

Den precis så lång på slutet som en Audi A6...

#14
2019-01-19 22:24

Haha, vafan är meningen med att ligga i vänsterfil och ”glida om” 5 km/h fortare?!? Kan man ju lika gärna ligga kvar till höger och ”glida” istället för att agera livsfarlig stoppkloss.

#15
2019-01-19 22:26

#12 mso1000: precis , så jävla korkat att inte ange sträckan för omkörning. Snacka om att skapa osäkerhet.

#16
2019-01-20 13:32

En av flera goda råd jag fick av min styvfar när jag övningskörde var att gasa på så att jag var på fel sida om vägen så kort tid som möjligt. Detta råd följer jag än idag och skulle jag då få en bot så får jag ta det, oavsett om det är landsväg eller 2+1 med vajer. Ligger jag först i kön när det blir tvåfiligt så gasar jag givetvis på någorlunda så att de bakom mig också hinner om. Det kallas att samarbeta i trafiken.

Fattar man inte det så ska man inte sitta bakom ratten...

#17
2019-01-20 18:01

Jag körde igår på en 2-1-väg (med 100 i gräns) och körde då förbi en bil som körde 85 på 1-filigt och 95 på 2-filigt.
Så, ja, jag gled förbi den andre utan att överskrida fartgränsen.
Genast fick jag en V90 "på kroken", han låg max 10 meter bakom mig och trängde sig sedan fram så fort jag gick över i högra körfältet.
Och körde sedan av på nästa avfart 1 km längre fram.... han vann säkert 5 sekunder på sitt pressande.
Hur tänkte han? Tänk om ett vilt sprungit upp och jag blivit tvungen att bromsa? Han hade inte haft en chans.

Och genast blev det 2 "bromsa", tydligen finns det dom tycker det är OK att förare kör några meter bakom 100 i km/h...

#18
2019-01-20 20:46

Jag är inte förvånad över att det blir vansinneskörningar på denna typ av väg när folk vägrar använda gaspedalen det minsta.
Kör man om då använder man gaspedalen oavsett om man tangerar hastighetsgränsen med några %.
Det är inte okey att sega sig om en bil på två kilometer omkörningssträcka.
Det är förmodligen samma klientel som saktar ner till 10 km/h under fartgräns när det blir enkel fil.
Det är dessa individer som gör att många kör om i vansinnesfart för att slippa ligga på 73-80 vid nästa enkelsträcka med 100km/h.

#19
2019-01-24 21:31

jag har upptäkt en typ av personlighets(störning) ”folk som vill vara ivägen”. I supermarket står de med sina vagnar snett och blockerar gången, de ser dig men envisar att inte flytta på sig. När de vill svänga till vänster eller höger håller de sig lång ut till höger eller vänster och blockerar vägen för förbipasserande. På motorvägen kör de i vänster fil eller väntar i flera minuter i höger fil tills man kommer nära så de slänger ut sig och gör en omkörning på flera timmar. På 1+2 förhindrar de andra att köra om. Vid heldragen linje saktar de ner... vid grönt tävlar de med sniglar tills det blir gult då tvärbromsar dem. När de går i pension handlar de runt kl 12-13 eller 16-17 och betalar gärna med mint. De har säkert en ursäkt för sitt beteende och det brukar vara laglydighet. De tycker att andra är nervösa och stressar sig fram och är rastlösa. De är mycket medvetna om sitt beteende. Så fort passerar du dem, blinkar de fräniskt. Jag tror Inte att beteendet bottnar sig i att vara lugn och sansad. Inte vara lagens förlängda arm. De har Trump-komplex. De vill synas. Mitt råd är att inte bli arg, inte visa fingret då blir de glada och stolta över sina vishet och klokhet. Vänta tills du lyckas komma förbi. Nu har du möjligheten att visa dem hur deras recept smakar :)

#20
2019-01-29 12:33

men folk som kör sakta på enfilssträckan och gasar när det blir tvåfiligt, för att sen bromsa igen osv....

#21
2019-02-16 11:02

Jag säger bara: sjukt att folk måste vara så fruktansvärt stressde!

#22
2019-02-16 11:06

Jag bor i Stockholmsområdet och när det gäller jämförelsen med butiker så har ju stressnivån ökat extremt de senast åren. Särskilt i den typen av område jag bor i, med folk i "karriären" som vill armbåga sig fram i tillvaron. Man hinner ju inte plocka ihop sina varor i kassen, förens bakomvaranade kund nervöst står och tittar och den som sitter i kassan tvingas låta nästa kunds varor blandas med mina. Jag avskyr detta! Det måste finnas respekt för andra, så att de kan slutföra sina uppgifter och alla är inte lika snabba. Detta gäller även i trafiken!

#23
2019-02-18 18:00

man måste få ta't lite lugnt om man vill
men då måste man underlätta för dom som har lite mer bråttom

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.