Bild
Nästa artikel

Hur kör jag egentligen?

Biltestarbloggen
App app Nils, tänk på avståndet…
Den här veckan fick vi äntligen vackra vinterdagar i huvudstaden. Som alltid när det snöar i Stockholm blir det en riksnyhet. Konstigt. 

Som alltid när det snöar i Stockholm knökar trafiken ihop. Inte konstigt.

Den redan på bristningsgränsen bräckliga trängselsituationen behöver bara en fastkörd lastbil eller två, tre buffliga filbyten för att köerna ska växa sig kilometerlånga.
Mig gör det inget.

Som småbarnsförälder finner jag min vardagsfrid bakom ratten. Det är avslappande att köra bil. Även i köer. Eller kanske speciellt i köer. En möjlighet att dra ned på tempot en smula. Det är bara att acceptera att man inte kan påverka trafikflödet (i alla fall inte positivt), ha överseende sina medtrafikanters svagare sidor (alla kan ju inte vara proffs, det måste få finnas plats för amatörer också), spana efter intressanta bilar och lyssna på något sinnesvidgande, gärna en pod eller bara Ekot på P1.

Alla delar inte min åsikt. Ju långsammare det går desto hetsigare blir trafikmiljön. Full gas. Full broms. Hastiga filbyten. Chansa när trafiksignalen slår om till ”mörkgult” bara för att blockera korsningen med halva bilen då det redan var stopp framför. 

Dessutom har svensken har börjat tuta. Inte den obekymrade trudelutten som man hör kring medelhavet. Tut, här kommer jag, se upp. Svensken tutar argt. TUUUUUUUUUT, din idiot!

Över 70 % tycker att de kör bättre än genomsnittet. Bara 4 % tycker att de kör sämre än genomsnittet. Detta är en paradox på många vis. Om man ”vet” att de flesta är sämre än sig själv, borde man inte vara mer ödmjuk i trafiken då? Ha förståelse för luspudeln framför, ge velpellen i rondeller mer tid och underlätta filbytet för den desorienterade turisten.
Saliga äro de saktmodiga. 


Men är jag verkligen den harmoniska chaufför som jag målar upp i raderna här ovan?
Köerna ger tid för reflektion.

Jag kan bli irriterad på personer som kör som om de var ensamma på vägarna. Förare som byter fil med minimalt säkerhetsavstånd utan blinkers. Förare (ofta taxi!) som stannar mitt i gatan. Förare som såsar vänsterfilen utan att titta i backspegeln. Förare som inte verkar bry sig om sin omgivning.

Jo – visst har även jag börjat tuta allt oftare för att visa mitt missnöje. Och en ljustut när det passar. Ett ”hörrududu!”.  Jag tar mig rätten till att tillrättavisa mina vägkollegor när de inte gjort samma bedömning som mig själv. Ödmjukt? Knappast. 

Och ärligt talat, nog borde jag hålla lite längre avstånd till framförvarande bil. Visa mer tålamod för de som kör superförsiktigt i halkan. Inte signalera på den som bara vill släppa av sin passagerare nära dennes resmål.

En självrannsakan är på sin plats.
Hur kör jag egentligen?

Och hur kör du? Vilka är dina trafiksynder?
Ta chansen att bikta dig i kommentatorsfältet.
 

Kommentarer

#1
2019-02-08 08:02

Upplever mest problemet med korta avstånd. Folk måste liksom köra ifatt och ligga en meter bakom i 80 km/h fast vägen i övrigt är i princip tom. Folk med en större SUV gör gärna detta. Tycker det är sjukt irriterande att folk inte tänker klart längre. Sedan generellt stressas det helt i onödan, man kommer inte fram fortare. Ett exempel på detta är alla multikollisioner på motorvägen i storstadsregionerna som sker dagligen, kan folk inte ha bättre koll och hjälpas åt istället för att stressa och använda sitt fordon som en stridsvagn för att tjäna några hundradelar!?

#2
2019-02-08 08:19

En reflektion är ca 90% av alla Stockholmare tycker att vänsterfilen är rätt placering.
Åkte söderut mot vår huvudstad i måndags.
När det väl blev tre filer så var vänsterfältets hjulspår tämligen breda och torra. Mittenfilen hade knappt synbara hjulspår i snön. Högerfilen såg helt oanvänd ut trots fint plogad.
Har märkt att detta är speciellt i Sthlm, och i övriga Europa i princip helt obefintligt.

#3
2019-02-08 09:52

Jag ser det som att jag kör bra, när ingen klagar på mig. Inga arga blickar, ingen näve i luften, inga (ljus) tutar, inga efterförljanden, ingen som modvillig tränger sig, ingen som bromsar för att visa dig något (kör för nära...) . Jag kan allt det där, för jag har ju orsakat alla dessa reaktioner. Mest som ung.
Så jag är förstående för dem som beter sig inte lika bra, för det gjorde jag själv. Samtidigt anser jag det är viktigt att ge en liten (ljus)tut om någon kör dåligt, eller på annat sätt visa missnöja, man behöver kommunicera. Inte i ilska eller irritation, men som upplysning 'detta uppskattades inte'.

Bäst är det när man får glada vinkningar och tack från medtrafikanter. Och beröm från passagerare för en säker, bekväm och rofylld resa utan incidenter, utan friktion. Trots en hel del idioter som medtrafikanter, de finns men frågan är hun man hanterar dem..

Man ska inte fråga om man själv anser om man är bättre än medel, man ska fråga, vad tycker andra om hur du är som förare, och har man frågat andra detta öht så är det en bra start...

#4
2019-02-08 08:43

Ja, visst är det intressant hur vi människor blir när vi kryper in i våra plåtburkar med hjul...
Jag åker mycket mellan Uppsala och Kista och ser självklart dråpligheter varje dag.
Jag är oftast ganska lugn och får ofta beröm av medpassagerare att det går så mjukt och behagligt när jag kör, utan att för den delen köra sakta.

Det som stör mig mest i trafiken är de clowner som ser sig själva över alla andra, som kör mot rött och gärna blir stående mitt i, inte halvvägs i en korsning "bara för att..:"
Kösmitare som gärna kör på en avfart så långt det går för att sedan hugga sig in i en stillastående fil, gärna ståendes kvar i den annars rullande filen och stoppa upp den.
Gula taxibilar... Orsaken till 50% av köerna norrut vid Upplands-Väsby på kvällarna med sina ständiga trix för att komma 5 billängder tidigare till Arlanda
Avstånd, så så sent som härom dagen hur dessa Clowner kör med en knapp billängd mellan varandra och gärna hugger i 120 på E4:an när det ar mer än svinhalt
Seriekrockarna på E4:an vid Arlanda i södergående härom dagen berodde på "halkan"... eller kanske dåliga avstånd, hetsiga förare och en och annan gul Taxi...

Till alla er där ute som måste fram till varje pris och som tycker att "alla" bara är i vägen, tagga ner lite eller utbilda er till Ambulansförare så får ni ju i alla fall gasa på ibland och har ni tur så kanske folk flyttar på sig...

Till Vargen... Visste att du skulle få med Suv i även detta, skickligt!!

#5
2019-02-08 09:02

Haha, behöver inte vara SUV.. men folk med större fordon än dig själv tenderar på att inte vara försiktiga. Igår hem ifrån jobbet, en bil kör ut ifrån en sidoväg....kör ifatt mig, och ligger sedan där med sina stora höga bil som bländar mig rakt in i bakluckan. Inte kul alls. Vägen är nästan helt tom, han ligger i minst 1 km utan att köra om..jag tröttnade på att riskera mitt liv med en bil i bakluckan, så jag körde ifrån han/hon. Man tvingas göra saker man inte vill ibland, men varför måste man ligga riktigt nära....vad vinner man på detta??? Avståndet mellan våra bilar var ca 0,5 sek till 1 sekund... även om den bilen skulle haft autobroms, kan olycka ske.

#6
2019-02-08 09:27

Jag kör som en gud om jag får säga det själv. Egentligen är det inte så. Ibland har jag bråttom helt i onödan och kör om bilar som senare kommer ifatt mig för att jag fastnat bakom nästa person som kör långsamt.
Det är sällan passagerare gnäller över hur jag kör utan jag får oftare höra "Du kör så mjukt".

#7
2019-02-08 10:00

McTar
Kanske inte vänsterfil. Såg det också, men tror att det helt enkelt var bättre före där just den dagen, mittfilen var helt guppig med is. Högerfil fin och gapar tomt, förutom jag då ;)
Men mittenfilen. Kära nån. Där ska det köras, gärna mycket tät inpå varandra också och gärna i ungefär 90km/h (det blir lite dragspelseffekter), oavsett skyltat hastighet... Att korsa denna 'mittenbarriär' blir farligt, ligger aldrig i den själv, antigen långsammare till höger, skönt med mestadels tom körfält, eller i vänster om det går på tok för sakta...

#8
2019-02-08 11:08

dom flesta kör som dom vore jagade av något.. hetsen är enorm. lastbilschaufförer är värst av alla.

#9
2019-02-08 11:20

Onehp:
Jo jag kan hålla med dig. Anledningen till att spåren var bättre i vänsterfältet är för att det körts mest där. Även vid bra väglag så andelen bilister till vänster högst.

#10
2019-02-08 11:29

"Ta chansen att bikta dig i kommentatorsfältet," men hittills är det bara om hur illa andra kör, inte jag. Men här kommer en bikt! En gång stannade jag inför en stoppskylt före huvudled, som man ska. Men vad står det under Stop? Jo, "eating animals." Stop eating animals, ha,ha, kul! Därefter körde jag direkt ut på huvudleden, och fick höra ett ilsket tutande bakom mig. En svart BMW hade måst tvärbromsa för att inte köra på mig bakifrån. BMW:n körde om och lade sig framför i låg fart. I bilen skymtade jag några arga unga män med ickekristet utseende, om man säger så. Nu gubbe ligger du mycket illa till, tänkte jag. Men BMW:s svängde in på närmsta tvärgata, och jag kom undan med min egen skam och nesa.

#11
2019-02-08 15:43

Jag ligger alltid i högerfilen. Fantastiskt att alltid ha en fil för sig själv.

#12
2019-02-08 16:34

Hur kör jag? Håller alltid hastigheten på 30-50-70-vägar och mer på motorvägen. Sedan kör jag `dynamiskt´ och försöker interagera med gällande trafiksituation, alltså, jag använder inte farthållaren in absurdum. Ger fingret när någon rattsurfare inkräktar på mitt körfält eller kollar film på sin jätteskärm. Är inte felfri men har grundinställningen att det är ett samarbete att vara bilist i trafiken

#13
2019-02-08 17:17

Kör typ alltid för fort där tillfälle ges och det inte påverkar nån annan, anpassar farten efter tillfället, istället för att slaviskt glo på hastighetsmätaren.
Är skolan nersläkt för dagen tio minuter i 6 på kvällen kan jag passera i 50, trots att 30 gäller, halv 8 på morgonen när det är barn o bilar över allt, kan jag hålla 10 även fast man får åka 30.
Många i trafiken både vinkar och tutar på mig, jag är den bussiga typen som ofta stannar och släpper fram andra trafikanter, om jag tex närmar mig en utfart där jag vet att det är svårt att komma ut, den jag släpper ut vinkar glatt, bilen bakom tutar.
Står nån och ska göra en vänstersväng på väg med en lång kö bakom sig, är det nära nog regel för mig att sakta ner tydligt och blinka med ljuset, så bilen kan svänga över och resten av bilarna kan åka vidare.
Säpper även in bilar vid kösituationer även om jag har företräde, men där har jag en gräns, en bil kommer in, nästa får vänta på sin tur.
Vill man köra om mig går det utmärkt, jag håller mig åt sidan och har ett betryggande avstånd framåt så det finns plats att svänga tillbaka om det skulle behövas.
Bilens hastighet berör mig inte alls, prio ligger att omkörningen kan ske säkert.

#14
2019-02-08 23:04

Hej,

Måttligt roande och sitta och 'lulla' i bilen för dig självt och filosofera.
Ok, ok, ibland kan det vara skönt.

Håller med dig på en punkt, du kan inte påverka hur andra handlar i trafiken.
Så är det bara.

Och då landar det på mig och hur jag förhåller mig till det.
Inte så bra alla gånger.

Ljustutar och tutar gör jag inte av principskäl.

Jag förstår att vissa känner sig osäkra och tar det lugnt.
Men hej och hallå, tre snöflingor i sky förvandlar inte alla till Bambi på hal is.

Synder?

Jag kör om i höger filen när jag kan och jag skyller på alla "middle lane hoggers" för att jag gör det och kommer fram några minuter tidigare varje dag.

Passa dig för ljustutan.
Det kan kosta dig kortet.

VH

#15
2019-02-09 13:10

Det har blivit en trend på E4:an att inte flytta på sig tillbaka till innerfilen.
Ser varje dag folk som kör 5 mil+ på E4:an utan att någonsin backa från ytterfilen. Oavsett vem som är framför eller bakom.
Tro fan att situationen blir ohållbar och folk blir förbannade.

#16
2019-02-09 13:10

McTar: Exakt min reflektion. Det har blivit mycket, mycket värre det senaste året.

#17
2019-02-09 15:51

Nils Svärd ville ha bikter i komfältet, men icke så blev det. Alla här kör som gudar, det är bara alla andra idioter man vill påpeka...

#18
2019-02-10 13:56

Jag har kört mellan Österåker och Kista, morgon och kväll i 25 år och har sett det mesta av olika beteenden i trafiken. Själv har jag inte varit guds bästa trafikantbarn utan man rycks med i hetsen även om förare av tyska bilmärken som börjar på A och B är etter värre. Varför ligga och krypa i högerfilen från Mörby för att svänga vid Bergshamra när man kan åka förbi alla i mittfältet, det blir ju alltid en lucka längre fram.... Nåja det blev i alla fall betydligt bättre när Norrortsleden byggdes för några år sedan.
Numera pensionär måste jag ändå se tillbaka och inse att trots den intensiva trafiken och mängden bilar så såg jag väldigt få olyckor under alla desss år.

#19
2019-02-12 19:27

Ok ok, kör Eco men det påverkar med/mot-trafikanterna i högsta grad då jag försöker hålla konstantfart och det kan ju överraska dom flesta när jag flyger in och sen ut ur rondeller.

I övrigt har jag inget att deklarera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.