Bild
Nästa artikel

Högspänning i Årets Bil

Biltestarbloggen
Vi Bilägares Tommy Wahlström, medlem av Årets Bil-juryn var på plats när Jaguar I-Pace utsågs till Car of the Year 2019.

Wow! 

Efter en rysligt spännande omröstning blev det tillslut Jaguars elektriska premiumsuv I-Pace som avgick med segern i Årets Bil 2019. Jaguar fick samma slutpoäng som tvåan Alpine men vann på att fler av juryns medlemmar hade valt I-Pace som sitt förstahandsval än den franska lilla sportbilen A110. 

Att en elbil vinner världens mest prestigefyllda bilpris är en tydlig signal om att Europas motorjournalister tar frågan om trafikens miljöpåverkan på allvar.

Men I-Pace är inte den första elbilen att utses till Årets Bil. Redan 2011 fick Nissan utmärkelsen för den första generationen av elbilen Leaf. Förmodligen var det en ännu viktigare markering då, för åtta år sedan. Leaf kom att bli en global försäljningsframgång med över 380 000 sålda exemplar och en av de elbilar som på allvar visade att det här med eldrift för folket nu är en realitet. 

Jag har svårt att tänka mig att Jaguar I-Pace kommer att få samma historiska betydelse även om det för all del är ett intressant val. Själv hade jag I-Pace på en tredjeplats på min röstsedel. Först satte jag Citroëns rymliga, härligt gungande familjesuv C5 Aircross och därefter prisvärda Kia Ceed. Bägge dessa modeller kommer i diverse elektrifierade varianter under året och Citroëns dieselmotor går dessutom att köra på det förnybara bränslet HVO.

Här kan du se hur jag röstade. Valde jag rätt? Hur hade du fördelat dina poäng? 
(Varje jurymedlem har 25 poäng som ska fördelas på minst 5 av de 7 bilarna i finalen. Högsta poäng som kan delas ut är 10 och det måste finnas en klar vinnare, alltså inga delade förstaplatser. )

8 poäng Citroën C5 Aircross

Det är lätt att trivas i nya C5 Aircross. Låg ljudnivå, hög fjädringskomfort och väldigt smidiga drivlinor. Fina utrymmen, många säkerhetsfunktioner och flera miljöalternativ. Dessutom lite lagom Citroën-knasig! 

5 poäng Kia Ceed

I grundutförande ger Ceed väldigt mycket bil för pengarna. Erbjuds i flera intressanta karossvarianter och fler är på gång. Kommer som laddhybrid och även i helt elektriskt utförande med drivlinan från e-Niro och Kona EV.  

4 poäng Jaguar I-Pace

Elektrisk premium suv som på många sätt kan konkurrera direkt med motsvarande fossilt drivna klasskamrater. Fina prestanda, intressant teknik och design. Det finns dock en del rapporter om att Jaguar har problem med kvaliteten och en hel del bilar verkar drabbas av driftstörningar. Det kostade Jaguar några poäng i min sammanställning.  

3 poäng Peugeot 508

508 handlar främst om attraktiv design och visst är den snygg! Laddhybrid kommer i höst och dieselversionerna är godkända för HVO. Med utrymmet är det sämre ställt, såväl för passagerare som för bagage. 

2 poäng Ford Focus

Ford Focus är en rymlig familjebil som fokuserat på körglädje så hårt att man kanske till och med glömt bord det där med komfort ibland. Jag saknar också någon form av miljöinitiativ hos Ford. En mildhybrid är på gång men ännu har bara motorer för fossilt bränsle aviserats. 

2 poäng Mercedes A-klass

A-klass erbjuder hög komfort i litet format med en väl saltad nota. Jag gillar det nya infotainmentsystemet MBUX och ogillar den totala bristen på miljöalternativ. 

1 poäng Alpine A110

Underbar att köra och en fantastisk leksak för den som har råd men Alpine har för smalt användningsområde och för få egentliga nyheter för att jag skulle vilja se den som Årets Bil. Tänk bara om Alpine också kommit i en elektrisk version i stil med Tesla Roadster? 

Kommentarer

#1
2019-03-04 18:13

"Att en elbil vinner världens mest prestigefyllda bilpris är en tydlig signal om att Europas motorjournalister tar frågan om trafikens miljöpåverkan på allvar."

Öööööhh nej... Det är ett tecken på att motorjournalisterna är precis lika PK som alla andra journalister. Helt världsfrånvända, med andra ord. Samtidigt som de flyger planeten runt, med sina fotografer, och provkör bilar. Aningslösa Influencers. Och inte har jag läst ett jota om att de klimatkompenserar för sina resor, någonstans. Men de tycker att du och jag skall köpa en liten eländig blodsbatteribil. Så får de flyga vidare.

Det är vad det är. . Totalt hyckleri.

.

#2
2019-03-04 18:39

Klarsynt har nog en halvny dieselbil.

#3
2019-03-04 19:34

Jag kan inte förstå hur någon kan hylla den otroligt smutsiga oljeindustrin.
Batteritillverkningen är ingen jättehit men i jämförelse med oljeindustrin är den att föredra.
Solid state batterier är på gång (kallas skämtsamt för jesusbatteriet). Tror på att batteritillverkningen så småningom kommer att vara helt ok.

#4
2019-03-04 21:39

Mina topprankade modeller vann, tur att I-Pace drog längsta strået dock. H-elrätt val

#5
2019-03-05 08:07

Lite hyckleri angående elbilar, visst över livslängd tror jag de är miljövänligare än vanliga fossilt drivna bilar. Men energin skall komma någonstans ifrån, vi i Sverige är ganska lyckligt lottade som har relativt mycket energi utan stora koldioxid utsläpp. Större batterier väger mer, vilket driver upp vikten på fordonet, speciellt om man inte hushåller med energi och bygger ineffektiva karosser.

#6
2019-03-05 08:30

@Styggavargen

Elbil = kolbil även i Sverige. All extra förbrukning hämtas in utanför landet och om någon byter till elbil så är det extra förbrukning. Och att använda el som är tillverkad av kol är oerhört mycket miljövidrigare än att köra på el eller diesel.

Batterierna tillverkas dessutom med koltillverkad el och utsläppen är enorma, redan innan bilen kört en mil.

Faktum är dessutom att vi har rejäl brist på el i Sverige.

Elbilen är rent hyckleri och vad jag är rädd för är att den gör att man inte tar tag i miljöproblemen på riktigt, utan bara säger att "ja ja, men det blir bättre i framtiden". Och att hylla en bil med ett 750 kg tungt blodsbatteri är helt sinnesförvirrat.

.

#7
2019-03-05 10:17

Jesusbatterierna kommer Klarsynt, och jag förstår fortfarande inte din vurm för den skitiga oljeindustrin. Gigafactory (Tesla) är helt fosilfritt. Elen räcker utan problem i Sverige. Däremot kan det bli problem med att leverera höga effekter eftersom elnätet är för klent.

#8
2019-03-05 11:25

Tänk att det alltid ska finnas bakåtsträvare, varför ska man ha mobil, ABS, autobroms, säkerhetsbälte, internet är bara en fluga, kamera i en mobil är ju onödigt å nu elbilar...

Utvecklingen går framåt och kommer alltid att göra, se bara hur mobil och tv utvecklats, kommer bli samma sak med bilar men man blir så trött på dessa pessimistiska inlägg som tror att allt är bra som det är, ja, det är bra men kan och kommer bli bättre

#9
2019-03-05 13:55

Beträffande el-bilar "Vart är vi på väg"? Hur kommer miljöpåverkan att drabba oss vid tillverkning av alla dessa kommande batterier, det lär knappast gå obemärkt förbi,biter vi oss själva i svansen? El-bilen kan bli en dyrbar driftkälla!

#10
2019-03-06 10:32

Dieselmotorn går även att köra på det förnyelsebara bränslet HVO så ViBilägare likställer dieseldrivna bilar med att HVO generellt är någon räddning för jordens miljö vilket är långt i från verkligheten kan man läsa här.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skogsskovling-storsta-klimatboven
Och då har man ändå inte tagit med att huvuddelen av HVO dieseln utarmar naturen kör bort bönder med familjer och tar död på utrotningshotade djur och kräver massor av gifter vid odling förutom konstgödsel som produseras med hjälp av fossil diesel för att sedan transporteras till Europa där det med hjälp av våra EU byrokrater plötsligt räknas som inhemskt produserat bränsle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.