Bild
Nästa artikel

Högljudd semester i Ignis

Biltestarbloggen
En rejäl uppsättning öronproppar är en bra investering när man ska ut på långfärd med Suzuki Ignis.
Som stadsjeep är Suzuki Ignis närmast perfekt. På landsväg funkar den inte alls lika bra.

Som stadsjeep är den närmast perfekt. Liten, lättparkerad, allmänt smidig och med hög sittposition som ger bra trafiköverblick. Dessutom är den fyrhjulsdriven, något som är till stor nytta när man ska ta sig fram på vinterns många oplogade storstadsgator.
 
Men som reskamrat på semesterns många långresor blir det inte lika många plustecken för den japanska mini-suven. Jag vet, ty jag har avverkat mer än 700 mil i långteststallets Suzuki Ignis sedan jag tog över den i början av juli. Det blev jag som fick den lilla Suzukin på min (nit-)lott under semesterperioden.
 
Utrymmena har det inte varit större några problem med, oftast har det bara varit jag själv och hustrun som åkt i bilen. Det som på allvar stört semesterfriden är istället kupébullret i landsvägsfart. Det är lindrigt sagt infernaliskt och större delen av sommarens alla resor har gjorts med väl istoppade öronproppar.
 
Fjädringen är heller inget under av komfort och den lilla Suzukin stampar elakt i alla gupp och vägskarvar. Märkligt nog blir bilen stötigare ju mer last den bär på (oftast brukar det vara tvärt om) och med fyra personer och bagage ombord behövs närapå njurbälten när man kör på lite sämre vägar.
 
Under ljusa sommardagar kan man också reta sig på att man knappt ser vad som visas på mediasystemets skärm, där även bilden från backningskameran projiceras. Särskilt illa är det när solglasögonen är på, och det är de ju ofta under den ljusa årstiden.
 
Men en sak har Ignis i alla fall varit bra på under semesterns många resor - och det är att vara snål på bränsle. I snitt har en dryg halvliter per mil gått åt. Det tycker jag är en bra siffra med tanke på att de flesta resorna avverkats på snabba vägar med fartgränser på mellan 100 och 120 km/tim.
 

Kommentarer

#1
2017-08-24 12:34

Om man nödvändigtvis vill ha en Suzuki torde Baleno instegsmodellen vara ett avsevärt bättre köp. Säljs ny för 99000 kr.

#2
2017-08-24 13:33

Jag vet egentligen inte om dryga halvlitern är så jättebra 2017 även om det är en liten trång låda.

#3
2017-08-24 14:34

Finns det någon Suzuki-modell som går tyst?

#4
2017-08-24 15:26

mso 1000 : Vad ska en bil dra i motorvägsfart enligt dig då?

#5
2017-08-24 16:17

Baleno är kanske den snyggaste och rymligaste i sin klass. Den tar jag bra mycket hellre. Men den lär väl både bullra och rosta.

#6
2017-08-24 16:33

Suzuki Baleno är en betydligt mer komfortabel bil än Ignis. Vill man ha 4-hjulsdrift så är lilla Vitara bättre än Ignis om än betydligt dyrare. Tycker Fiat Panda 4x4 är mer bekväm än Ignis även om motorn låter i den med, men fjädringen fungerar bättre.

#7
2017-08-24 16:50

Roger S. Det kanske är bra och godkänt med drygt 0,5 men vi pratar ju om en liten stads kub vad jag förstår.
Och 100 och 120 är stor skillnad på luft motstånd och förbrukning och jag antar att 120 är i minoritet till 100 när han kört, om han kört i sverge.
Dom snålare av dom nya treorna tex octavian tar under 0,5 i 100 km/h på motorväg och då pratar vi en hyggligt stor familjebil.
Det är lite svårt att bedöma vad som är bra utifrån ett sådant utkast.
Men bilen är säkert perfekt i Åre kommun på vintern.

#8
2017-08-24 23:17

Jisses! Jag som trodde att de gula spetsnitarna var en gimmick!
Denna går fetbort till frugan som ändå äger en selektiv hörsel som heter duga.
Synd på så rara ärtor.

#9
2017-08-25 16:35

Trist att man måste köpa dyra lyxbilar för att få bra ljudkomfort på svensk asfalt.

#10
2017-08-25 17:41

Vad är trist med det Vidstige?

#11
2017-08-25 18:00

Inom masstillverkning med konkurrens blir styckekostnaden för produkterna till stor del mest beroende av vad för slags material och vikt på materialet som används.
Egenskaperna hos masstillverkade produkter bestäms mest av hur mycket ingenjörstimmar som går åt att ta fram produkten. Men dessa timkostnader slås sen ut på mycket stora antal som tillverkas.
I detta perspektiv är det mycket mycket märkligt att så få bilar av alla slag konstrueras så att de går tyst, även på svensk grov asfalt. Jämfört med att ta fram motorer, drivlinor, instrumentering och alla anti-allting, så kan knappast detta att konstruera en tyst bil med låg tillverkningskostnad vara någon raketvetenskap.
Märkligt är det - man skulle ju kunna sälja rätt mycket fler bilar om man slog på trumman för TYSTNAD, i stället för farliga multimedia- och annan elektroniktjafs som stjäl förarens uppmärksamhet från vag och omgivande trafik.

#12
2017-08-25 20:04

Bilar ska tydligen helst säljas med sportepitet numera. sportswagon, sportsvan etc. Är det också därför som extrastora hjul med tunna, breda däck är så populärt att extrautrusta sin nya bil med? Buller, stötighet, vadå...? Känns som om det numera bara är Citroen som för sina bilar aktivt gör reklam för mjukhet och komfort .

#13
2017-08-27 09:18

MagnusS, Sverige är en väldigt liten marknad för de flesta biltillverkare.
Att ta fram bilar som är tysta på svenska knaggelvägar är dyrt och har litet saluvärde internationellt.

#14
2017-10-02 10:55

Ska bli spännande och se hur Mazda lyckats på svensk väg i deras nya modeller.. dom hade kommit på något nytt i bullerdämpande åtgärder läste jag om.. något som gör om vibrationer till värme..

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!