Bild
Nästa artikel

Högermasten – ovärderlig i högertrafiken!

Biltestarbloggen
Högermasten skulle tjäna som ett slags riktmärke för bilförarna när vi bytte till högertrafik på 1960-talet. Foto: Claes Johansson

Snart har det gått 50 år sedan den stora trafikreformen.
 
Till en artikel som kommer i nästa nummer av Vi Bilägare har jag gått igenom en bråkdel av alla de prylar och det propagandamaterial som togs fram i samband med högertrafikomläggningen 1967. Det finns nästan hur mycket som helst.
 
Ett föremål jag fastnade lite extra för var den så kallade Högermasten. ”En artikel i trafiksäkerhetens tjänst”, som det hette på förpackningen.
 
Med masten ville tillverkaren Ystad Plastindustri ge vägledning i den främmande trafikordningen i höger körfält. Oron för att köra ner i dikeskanten blev som bortblåst med den 32 centimeter långa plaststolpen monterad på höger framskärm.
 
Hur smart som helst.

Kommentarer

#1
2017-02-09 15:44

Märklig pryl, minns inte att jag har sett den. Om föraren skulle sitta och titta på pinnen som satt på högerskärmen, hur lång sikt framåt hade föraren då? Inte många meter. Det var säkert orsaken att det inte blev någon succé. Ett sommarjobb jag hade -70, körde jag en Volvo Starke. Den hade pinnar framme på skärmarna, fast det var för att underlätta när man höll på att trixa in sig i trånga utrymmen. Annars när jag övningskörde -67, hade jag stjärnan som satt i mitten på huven som riktmärke i början vill jag minnas. Då var synfältet en bra bit fram i alla fall.

#2
2017-02-09 21:16

En sån där pinne skulle nog inte sitta kvar länge på bilen i dagens tjuvsamhälle

#3
2017-02-10 12:58

Har inget minne av denna pryl. Men jag minns att jag körde från Linköping till Stockholm första dagen med högertrafik. Man fick inte köra fortare än 60 km/t, en hastighet dagens Trafikverk strävar mot att återinföra på de flesta av landets vägar.

#4
2017-02-10 20:28

Re# 107Carlsson

Hade inte körkort då men minns att det var 70 som max på små vägar, kanske även på motorvägen.

#5
2017-02-11 14:20

Re# FullBrew.
Jo de tre första dagarna gällde särskilda regler, ref Wikipedia: "Inskränkningar i tillåtna hastigheter. Hastighetsgränserna under tiden efter dagen H var 40 km/h där det annars var 50 km/h (inom tätbebyggt område), motorväg 90 km/h samt 70 km/h på övriga vägar (till och med den 5 september var hastighetsgränsen 60 km/h). Till de senare vägarna räknades även de nya motortrafiklederna"

#6
2017-03-31 10:16

En hel del nya postbilar har faktiskt detta.