Bild
Nästa artikel

Gissa testbilen

Biltestarbloggen

Testdekalerna trilskas gärna när de ska klistras på bildörrar så här års. De blir spröda i kylan och spricker lätt under hanteringen. Här lyckas jag dock få dit en dekal på en av de testbilar du kommer att kunna läsa om i Vi Bilägare nummer 18.
 

Denna gång handlar det om tre rätt tufft utstyrda kompakta halvkombi, med skärmplast, lite högre markfrigång och trecylindriga turbomotorer på runt 100 hk. Att Kias nya Stonic är med kanske du ser, det är den röda bilen i bakgrunden.

Men vad är det för bil som just får en dekal? Det kan du säkert också se om du kisar lite.
 

Bil nummer tre avslöjar jag inte alls utan lämnar fältet fritt för gissning. Vilken tror du är trean i trion?

Svar i nummer 18, som sagt. Just nu befinner vi oss i ett hektiskt körskede och har bland annat varit på fjädringsavslöjande eländesvägar i Dalarna, på flygfältet i Hagfors för farttester och i en väldigt speciell bruksmiljö för att ta bilder.
 

Gissa på – och trevlig helg! På måndag kommer svaret.

Kommentarer

#1
2017-11-17 13:58

C3 Aircross får en dekal?

#2
2017-11-17 14:19

Någon gång kunde den kanske testas mot Crossland, skillnaderna vore intressanta.
En ny C3, vilket alltså inte är ovanstående, vars ägare bor i närheten tappade plastpanelen på höger bak utan minsta orsak för en vecka sedan, bara ramlade av trotts massor av fästpunkter.

#3
2017-11-17 15:22

Behöver inte gissa, fulare fälgar får man leta efter. Förresten hela bilen är ...

#4
2017-11-17 15:53

Då får biltestarna träna armmusklerna vid prövning av ilastningshöjd baktill. Högre underkant finns väl inte?

#5
2017-11-17 16:00

Jag litar på Mäkinen och gissar på Citroën C3 Aircross. (Tejpa inte igen dörren).

#6
2017-11-17 17:59

C3 Aircross det ser man på de vita ränderna på sidorutan bak, en svart Aircross Shine med vitt tak och White Color pack. Intressant eftersom den kombinationen inte är valbar på hemsidan. Misstänker det är 1,2l 110hk motorb med manuell låda elker automat. Den tredje som syns i bakgrunden till höger om Stonic är rätt så skymd. Den verkar rätt böljande eller avrundad för bakdörrarna så jag säger Toyota C-HR med 1,2T motorn.

#7
2017-11-17 18:59

Jag bryr mig inte.

#8
2017-11-17 19:36

Skulle tro att Raphael har rätt om att det är en C-HR som skymtar i bakgrunden.

#9
2017-11-17 21:01

Handtagen på bakdörrarna sitter väl högre upp på C-HR?

#10
2017-11-17 21:03

Honda hr-v gissar jag på som tredje bil.

#11
2017-11-17 22:03

Tobo - rätt så - missade handtagen. Visst kan det vara en Honda men det är väl inte en ny bilmodell detta år ? Brukar ju ofta vara det.

#12
2017-11-18 09:24

C-HR har ju barnsäkra höga handtag över dörrarna så att inte småungarna kliver in med smuts på skorna. ;)
Är inte tredje bilen en Mazda 3.

#13
2017-11-18 09:31

Ser fram mot att nya C3 Aircross testas, som skiljer sig lite från allt mainstream på ett positivt sätt. Tyvärr så verkar det som max släpvagnsvikt är för litet för mig. Men fräck kan den vara beroende på utrustning och tillval.

#14
2017-11-18 09:56

mso 1000 - det är väl nästan barnmisshandel att placera småttingar i baksätet på en C-HR för dom kommer nog inte att se mycket av vad som sker utanför baksätet...:)

#15
2017-11-18 10:28

Varken Mazda eller Honda har en 3-cyl turbo. Alla bilar i testet har en sådan motor enligt artikeltestet.

#16
2017-11-18 10:38

Stonics lasthöjd är mycket hög, särskilt jämfört med C3 Aircross. Jag tror helt klart Aircross kommer vinna testomgångarna som handlar om praktiskt utförande och utrymmen. Sen har ju Aircross fått fem stjärnor i EuroNCAP och har en hög nivå på säkerhetsutrustningen i alla nivåer utom den enklaste. Men testförarna kommer antagligen klaga på för dem mjuka stolar, lätt styrning, inte tillräcklig sportig upplevelse och för stor handbromsspak. Som det brukar vara. :)

Stonic kommer kritiseras för alltför hård fjädring, plastig inredning och bökiga utrymmen att använda, men den har ett lågt pris och ger en sportig upplevelse.

#17
2017-11-18 11:57

Honda har en 1,0 i-VTEC med tre cylindrar men om den redan hittat ner i HR-V är en öppen fråga.

#18
2017-11-18 13:03

Pinjong, i Sverige finns ingen sån motor till HR-V. Kollade precis igenom senaste prislista och tekniska spec.

#19
2017-11-18 14:24

OK, Raphael. Har de fått vantarna på en Karoq kanske...

#20
2017-11-18 15:01

Fiat?

#21
2017-11-18 17:36

Knappast en Karoq för den ligger nog i en lite större storleks- och prisklass. Gissar på Hyundai Kona.

#22
2017-11-18 18:02

Fiat 500x finns inte med 3-cyl motor...

#23
2017-11-18 19:02

Mazda Cx-3 i bakgrunden.

#24
2017-11-18 19:21

Nä Lasse J - dels är det en numera relativt gammal bil och dels finns den inte med 3-cylindrig motor. Tror fortfarande på Hyundai Kona.

#25
2017-11-18 19:57

Tror inte Kona för den har stora plastsjok runt hjulhusen och på bilden är de mycket mer blygsamma.

#26
2017-11-19 07:31

Jag må vara gammalmodig, men MINST fyra cylindrar tack. För jag gillar jämn gång vid låga varvtal.

#27
2017-11-19 07:38

Int ens en VW med tre cylindrar skulle köpa. Även om jag är nöjd med våra Folkvagnar. Två Golfar 2014 och 2016 med 1400 cc motorer

#28
2017-11-19 12:09

Nja Raphael - tycker faktiskt att plastsjoken ser ganska stora ut även på bilden så jag gissar även fortsättningsvis på Kona. F ö finns det väl inte så många till konkurrenter i B-segments crossovers med 3-cylindrig motor. Peugeot 2008 och Opel Crossland finns ju men knappast nån av dessa av det som skymtar av bakljus och bakruta. Knappast heller nya Seat Arona eller den lite större Seat Ateca så Kona kvarstår som sagt som min gissning även om Arona vore rimligare med tanke på att Kona och Stonic är nära "kusiner".

#29
2017-11-19 17:15

Polo 2012.
Fortsätt att frakta fyrcylindrig skrot du.
Hehe.

#30
2017-11-19 20:33

Pi, Kona har biffigare plastsjok än Stonic. Från mindre än halva hjulhuset går ett mörkgrått plastsjok ut som stötfångare bak, det är samna fram där framljusen sitter i platsjoket - inte helt olikt C4 Cactus förra generationen. På bilden är det bara lite svart på sidorna och rätt rent bak, det är en vit yta bakom hjulhuset. På Kona så är det ett platsjok där. Så nej det är inte Kona.

#31
2017-11-19 21:31

Hej mso 1000. Ja det kan jag väl göra, men tro inte att jag är fanatisk VW-älskare. Jag har haft många olika märken, så jag är inte främmande för märkesbyte. Men faktiskt är jag för närvarande väldigt nyfiken på VW T-Roc, men framtiden får utvisa vilket bilmärke det blir när jag köper ny bil. Hehe.

#32
2017-11-19 21:42

Det kan vara en S-Cross, det är ingen ny modell men den finns med en ny 1.0l 3-cyl motor, med turbo.

#33
2017-11-19 21:59

Tycker att bakljusen ser lite spetsigare ut framåt än vad dom gör på S-Cross men visst kan man ta fel där. Och S-Cross, om än före faceliften, har ju ViB långtids-testat så jag är andå tveksam.

#34
2017-11-20 08:25

Ser gammalmodig ut på något sätt. Och vit plast/färg på backspeglarna? Är det inte borttaget sedan tillverkningen eller ska det se ut så? Eller är det silverfärg som blänker. Anskrämligt hur som helst. Svarta plasten runt hjulhuset ser också tafflig ut. Jag gissar på Dacia Duster, men de har väl inte 1-litersmotorer...

#35
2017-11-20 09:12

Nä, ingen Duster - kolla bakljusen och det lilla man ser av spoilern över bakrutan. Dessutom finns den inte med 3-cylindrig motor. Mest logisk modell i samligen borde ju egentligen vara Seat Arona men det visar sig väl vad det lider.

#36
2017-11-20 09:25

C3 tvärdrag är det

#37
2017-11-20 12:19

Har Calle försovit sig?

#38
2017-11-20 13:14

Hacken: Att det är en C3 Aircross kom det allvetande ViB-kollektivet fram till redan i fredags. Sedan dess har tråden handlat om vilken bil det är som döljer sig bakom Calle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.