Bild
Nästa artikel

Genvägar till högre höjder

Biltestarbloggen
Suvar och crossover är en aldrig sinande trend. Men högre bilar är inte bättre bilar. Tvärt om. Att suvar skulle vara bekvämare genom sin utökade fjädringsväg är en modern myt. I verkligheten är chassisättning styvare och är sämre att hantera det dåliga vägnätet i Sverige. Det är biverkning av att förhindra ovälkommet karosskräng i kurvorna som kommer av den högre tyngdpunkten.
 
För att komma runt detta dilemma har biltillverkarna hittat vissa genvägar – ett bra exempel är Volvo V40 Cross Country. Vid lanseringen skrev vi i journalistkåren att CC-versionen var fyra centimeter högre än vanliga V40. Vissa skrev att höjningen var tre centimeter.
Sanningen är att båda uppgifterna är rätt – och fel.
 
Markfrigången på V40 CC är bara 1,1 cm högre än vanliga V40. Sedan har själva stolen placerats 2,1 cm högre. Därmed har att sittpositionen ökat med totalt 3,2 cm för en ”suvigare” känsla bakom ratten. Kraftigare takrails gör att totalhöjden till slut blir 3,8 cm högre för V40 CC än utgångsmaterialet. Så av de fyra (eller tre) extra centimeter som Cross Country-versionen ståtar med, är det bara 1,1 cm som går att utnyttja på dåliga skogsvägar.
 
Är det istället den upphöjda sittpositionen i V40 CC som lockar, kan du spara 10 000 kr genom att höja förarstolen 3,2 cm i din vanliga V40.
 
Däckens rullomkrets är ett annan genväg för att skapa utökad mankhöjd på ett enkelt sätt. För V90 Cross Country har Volvo vunnit fyra cm av totalt sex cm extra markfrigång, enbart genom andra däckdimensioner.
 

Men Volvo är inte ensamma. BMW 3-serie GT är ett annat exempel. För att ge de rätta crossover-vibbarna har GT-modellen fått samma däckdimensioner som 5-serien, vilket adderar 1,5 cm i extra markfrigång. Fjädringen och chassi är förvisso något upphöjt, men även i 3-seriefallet är stolen är placerad nästan tre centimeter högre än vanliga 3-serien för att ge en totalt 6,1 cm högre sittställning.
 
Så för er som ännu inte anammat suv-trenden, höj förarstolen några centimeter och njut av crossoverkänslan i din låga trotjänare – gratis.
 
Volvo V40 CC har nyligen fått ett facelift. Vad som är nytt kan du läsa om i det senaste numret (nr 15) av Vi Bilägare då vi provkör V40 CC D4. I butik den 1 november.

Kommentarer

#1
2016-10-28 18:16

Haha, patetiskt...

#2
2016-10-28 19:10

Haha, jag skrattade för mig själv när jag läste första stycket. Och ändå rusar folk iväg och köper en SUV, varför?? Större hjul är inte positivt, drar mer bränsle och ökar oljudet i kupén. Jag har kommit fram till att många bilar går bättre med 16" och lite smalare dimensioner, dvs ej lågprofil. Man får en bil som är behagligare på vägen om man nu inte vill vara åt det sportigare hållet.

#3
2016-10-28 21:12

Gillar man att bara sitta bakom ratten och ÅKA bil kan det säkert funka med 16-tummare, ballongdäck och förhöjd fjädring men vill man KÖRA bil så föredrar jag lågprofildäck och låg hård fjädring. Allt är som vanligt en smaksak.

#4
2016-10-28 21:53

Markfrigången är bara 1,1cm! Varför inte skriva 11 mm när det rör sig om så små mått?
Sedan är det ju fånigt med påståenden som walle_x gör, det går minst lika bra att KÖRA på 16"!
Vill man nödvändigtvis åka med stel fjädring och gummisnoddar runt fälgarna så verkar det vara en nostalgisk tripp tillbaka hundra år och det var innan man kommit på hur man skulle få till komfort.

#5
2016-10-28 23:59

Visst, alla får tycka som de vill. I min ungdom tyckte jag det var bra med lågprofil och stora hjul, men man bli oftast visare ned åldern. De senaste tre bilarna har jag inte mixtrat, utan kört på medföljande dimensioner, och då har det handlat om max 16" på sommaren och ibland 15" på vinter hjul.

#6
2016-10-29 09:04

Det är så, högbyggda bilar kränger mycket i kurvor p.g.a. den högre tyngdpunkten eller så har de stenhård fjädring för att inte kränga i kurvor och istället blir de obekväma med vårt dåliga vägnät. Om man sedan sätter på 19" fälgar och gummisnoddar så blir det som att köra i en stenkross. Fåfängan är stark.

#7
2016-10-31 08:42

Det ligger i tiden... folk köper "designer"-SUV:ar eftersom de vill köpa sig en (falsk) fasad.

Det är exakt samma mekanism som har skapat våra samtida "sportaffärer" där det är helt omöjligt att hitta en vettig fotboll, men inget problem att hitta "rätt" kläder så att det ser bra ut.

Marknaden vill ha fejk-attribut och det är precis vad leverantörerna erbjuder. Detta säger ju precis allt om bilköparna, leverantörerna gör som de skall -de uppfyller marknadens behov av att visa upp falska fasader.

#8
2016-11-01 08:24

Jag har läst att en del "suvar" har mjukare fjädring och längre fjädringsväg, Volvo V40 cc och xc70 som exempel, som enligt biltidningsartiklar ska vara mjukare än sina standardsyskon. Jag förstår Inte varför det skulle vara så fult och dåligt att folk önskar och väljer en mjuk och komfortabel framfart istället för en hård och obekväm dito! Och man behöver heller inte vara trasig i kroppen för att uppskatta ett bekvämt insteg. Jag tror på att en mjuk och lugn bil påverkar föraren till att köra lugnt och mjukt, så det är önskvärt att fler mjukisar kör på våra vägar.

#9
2016-11-09 21:08

Det är toppen att åka gashydruliskt på dåliga vägar där hänger inte järnfjädrarna med i komfort men då var det ju den där vägkänslan som alla biltestare surrar om en fråga till testarna är det bra vägkänsla att studsa mellan sätet och taket och att känna groparna i ratten , nä det är mycket svammel om vägkänsla i testerna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.