Bild
Nästa artikel

Frontalangrepp!

Biltestarbloggen

Chevrolet har visat en ny Silverado för 2019. Det borde man inte ha gjort. Titta hur den ser ut i fronten – hur kan styrelsen ha godkänt en design av detta slag?

”Förfärlig” är ett alltför milt omdöme. Vad ska man tro när en front som den här dyker upp i backspegeln? Att Mad Max-filmerna blivit verklighet?

Chevrolet är tyvärr inte ensamt om liknande vansinniga fronter på sina dinosauriepickisar, även de stora modellerna från Ford och Dodge har numera fronter som ser ut att vilja starta världskrig. Det kanske är signifikativt?
 

De här designidealen – och kolossalformaten! – är desto sorgligare att se när man jämför med den relativa elegans som fanns i de stora US-pickuperna för 20-25 år sedan. Jämför dagens Silverado med exempelvis 1991 års modell på bilden här. Nog är farfar bra mycket mer tilltalande i hyn?

Pontiac Aztek, allt är förlåtet!

Trevlig helg, alla läsare!

Kommentarer

#1
2018-12-07 10:50

Just den vinkeln var inte allt för vacker - men helheten tycker jag ändå är rätt biffig och trevlig
https://www.trucks.com/2018/12/04/2020-chevrolet-silverado-hd-revealed/

Detta är dock HD-varianten. Större än vanliga Silveradon. Antar att detta är motsvarande F-350 typ, sånna som man kan sätta dubbelmontage och fifth wheel etc. på.

#2
2018-12-07 10:51

Hur blir säkerheten för fotgängare? Andra bilar? Egoismen firar nya triumfer!

#3
2018-12-07 11:11

Om du kikar på bilden i länken Saabium så är det mest designen som gör att den ser stor ut. Eller ja stor är den. Men det är nog inte någon direkt skillnad mot innan. Det är en "vanlig" full size truck.

Fotgängare behöver bara ducka ;)

#4
2018-12-07 11:18

Den modellen säljer mer än den sammanlagda bilförsäljningen i Norden.
Så även om jag tycker att vi ska göra så gott vi kan här i vårt hörn inser man hur lite det betyder för helheten..

#5
2018-12-07 11:23

Sjukt att behovet är så stort för sådana här bilar då allt fler bor i städerna. Men det är bara att titta på utvecklingen, dagens bilar är större och tyngre än någonsin. XC90 såg man knappt förut, men nu ser man en nästan dagligen eller någon annan gigantisk SUV. Varför!? Hur skall vi kunna minska utsläppen när vi kör omkring i förtäckta "stridsvagnar"??? Idag går det inte med gott mod att sätta sig i en vanlig Golf, i alla fall inte ur ett säkerhets perspektiv. Var det så vi vill ha det? Detta "arms race"...

#6
2018-12-07 13:41

Vad är vitsen med dessa sjukt populära lastbilar i USA? Förvarar man bagage och matkassar på flaket, utsatta för väderlek och stöldrisk? Kan någon förklara varför trucken Ford F150 år efter år är USA:s mest sålda bil?

#7
2018-12-07 14:20

40-talister:Förklaringen är väl att i USA saknas socialdemokrater som vill bestäma vad folk skall köpa och tycka om.
Folk köper helt enkelt vad dom vill ha.
Deras välfärdsystem kräver inte heller enorm skatt på bränsle därav kan folk köpa bilar som drar mer bensin.

#8
2018-12-07 14:42

HT19: Det var ju tråkigt att sossarna har bestämt ditt bilval... Själv har jag valt min bil på egen hand. För övrigt så svarade du inte på min fråga. Att bränslepriserna är lägre i USA vet alla redan.

#9
2018-12-07 15:27

Jag tror mig veta varför F150 säljs mycket, säkerhet är en faktor. En annan är att man vill sitta högt. Treehugger.com finns en hel del att läsa om sakerna.

#10
2018-12-07 16:11

Jag tänker att en F-150 är en slags frihetssymbol, kanske en anti-Prius. Många amerikaner värnar ju sin "frihet" in absurdum, t ex i form av 2nd amendment (rätt att bära vapen). Gissar att F-150 är vanligare i FO-states än i Kalifornien eller NY.

#11
2018-12-07 16:58

Inte konstigt att siffror visar på: Världens tre största utsläppsländer ökar alla sina utsläpp i år:
Kina står för 27 procent av de globala utsläppen och kommer enligt forskarnas beräkningar att öka med cirka 4,7 procent i år.
USA står för 15 procent av de globala utsläppen och de beräknas öka med cirka 2,5 procent i år, efter flera års minskningar. Orsakerna är bland annat att kallt väder har ökat behovet av uppvärmning och varmt väder ökat behovet av luftkonditionering.
Indien står för cirka 7 procent av de globala utsläppen och förväntas öka dessa med cirka 6,7 procent i år.
EU står för cirka 10 procent av de globala utsläppen och de förväntas minska en aning, minus 0,7 procent.
Utsläppsrapporten är en av flera vetenskapliga rapporter den senaste tiden som samtliga lyfter fram att utvecklingen går åt fel håll om klimatförändringen ska bromsas.

#12
2018-12-07 18:56

Det är ingen klimatkris, det är en energikris .. alla vill använda mer energi, i bilar, hemma i form av elektronik osv. Eller varför inte åka på två semestrar osv. Utsläppen kan inte minskas om inte energianvändningen minskas. Att tro att ny teknik löser problemet är samma sak som stoppa huvudet i sanden.

#13
2018-12-07 20:35

Där har du helt rätt vargen - tyvärr blir man som politiker varken vald eller omvald på de budskap som egentligen är nödvändiga. Se bara på Frankrike den senaste tiden.
Sveriges energiförbrukning skulle behöva reduceras till ca 15% av dagens för att nå den nivå som planeten klarar. Nu är det tyvärr så att vår förbrukning i stället ökar - precis som resten av världen. Eller enkelt uttryckt - när resten av världen vill nå europeisk levnadsstandard går planeten åt h...

#14
2018-12-07 22:20

Det går nog åt fanders ändå skall du se, halverad befolkning är ett måste...och även om halva befolkningen överlever, måste restriktioner till för att inte överskrida natur resurserna.

#16
2018-12-08 09:13

40-talister: Ja Sossar ”miljöpartister” har genom höga bränsleskatter fått mig att välja en bil som drar lite bränsle!

#17
2018-12-08 10:11

H U R R A !!! Jag älskar den. Dags att öppna plånboken. Med den käkar man små elbilar till frukost, för den har väl en 8liters diesel V 8 på ca 800 hkr. Sagt utan ironi utan med hängiven KÄRLEK ! (som Tage Erlander sa i Hylands hörna - Huka Er gubbar å kärringer för nu ladder han öm) Hurra U S A va bra. All you need is LOVE ; LOVE; LOVE.

#18
2018-12-08 11:49

Alfie, om det nu inte var ironi i ditt inlägg, är det bara sorgligt det du skriver.

#19
2018-12-08 14:01

OPTIMUS ! Sörj på du- Jag njuter av det .Tyvärr är V 8:an bara på 6,6 liter och 445 Hkr men man kan nog "chippa" den till förhoppningsvis 550hkr. Det finns skickliga killar. Ingen ironi utan bara Härligt - HÄRLIGT. Som du vet har alla rätt att tycka olika, och varken Du eller Jag skall överpröva vem som har rätt. Vi tycker bara helt olika. VIVE la Differance som fransmannen sa !!!

#20
2018-12-08 15:05

Jag gillar fronten, ser moduluppbyggd ut, smart i min värld! Och att två närliggande paneler är olikfärgade ger förstås extra mycket plus och guldstjärnor!!

#21
2018-12-08 15:08

Ännu ett designexempel på vulgäritet, osmaklighet och överdrivet extremt från USA mästare i fulhet. VIssa lockas till detta o andra tycker att det bara är hemskt fult och har klokheten att välja något bättre.

#22
2018-12-08 15:25

Usch, den picken som var riktigt snygg för trettio år sedan!

#23
2018-12-08 16:09

Design by Trump!

#24
2018-12-08 16:49

CELEF & Björnove ! Känns skönt att vi är fler som Inte är "velourdockor" utan sådana som har Eget omdöme utan att springa med i Gnuflocken som saabnisse & J.L. Om alla bilar såg likadana ut och försågs med olika enblem samt "gummisnoddsmotor så blev likriktningen perfekt för vissa.

#25
2018-12-08 18:10

Kan inte världen bara gå samman mot USA och förpassa skiten till en internationell sophög?

#26
2018-12-10 08:31

Ohh min klimat ångest slår över mig när jag ser denna bil..,

#27
2018-12-10 10:22

Som sagt... Det är ingen skillnad egentligen mot utgående modell. Om något är den troligen "snålare" så eventuell klimatångest borde ligga konstant.

Sen är det som jag skrev innan inte den vanliga Silveradon detta - utan en större modell. Jämför F-150 (USAs mest sålda bil) med F-350 (inte USAs mest sålda bil). Att pickupsen säljer så bra är väl för att folk som har dom troligen tjänar hyfsat bra och har intressen där den underlättar. En enkel F-150 kostar knappt 200 000 kr där så det är nog rätt många som kan skaffa en som "slit och släng-bil". Eller entusiastbil om man är lagd åt det hållet. USAs svar på 245'an. Vilket egentligen säger mer om 245'an än USA ;)

Idiotiskt att åka omkring i för nöjes skull håller jag med om att det är om man ser det ur vår synvinkel. Men där borta...

#28
2018-12-10 11:14

Roger Bra- för detta är en USA kulturbil och kommer inte att finnas, många i Sverige så det är en lågprioriterad fråga här. Däremot är det ett kul ämne att ge en pisksnärt till cl-jägarna, min bil drar 0,375 l/mil men din bensinslukare tar 0,377 l/mil din otäcka miljöbov där. Ursch och fy ! Det handlar om grandet i mitt öga och bjälken i den andres. Design är ett egenunikt tyckande och jag älskar bilens häftiga Bisonoxestyle. "FRUST FRuST och Klövspark !!" Yaay Yaay Yippie Yaay !!!

#29
2018-12-10 13:06

Varför pickuperna är populära i USA beror mycket på att skattesystemet samt fordonskraven tidigare (jag tror att det fortfarande är så) var utformat förmånligt för fordonstypen. Ett slags bonus/malus där pickup var vinnare. Att amerikanska vägar är raka och breda underlättar även för dessa fordon.

Jag gillar själv fordonstypen även om jag inte äger någon. Har på senare tid funderat på om inte en Ford Ranger skulle vara bra för mig. Visst skulle jag gärna köra en Silverado, F-150 eller Ram, men kostnaden i Sverige är alldeles för hög.
Tillsvidare kör jag vidare med kombin och släpet. Men nästa bil kan nog bli en pickup.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.