Bild
Nästa artikel

Första testet efter semestern

Biltestarbloggen
En är fyrkantig som en låda, en är rejält tillskruvad i formerna och en har stora plastsjok längs karossidorna. Kia Soul, Nissan Juke och Citroën C4 Cactus har en sak gemensam: en minst sagt annorlunda design.
Nissan Juke, Citroën Cactus och Kia Soul stod på startlinjen i första testet efter semestern. På bilden syns också bloggskrivare Schultz.

Men vilken av dem är säkrast att åka i, trevligast att köra, mest praktisk att använda och minst kostsam att äga? Kort sagt, vilken fungerar bäst till vardags?
 
Det har jag, och mina hjälpryttare, försökt ta reda på i det första stora biltestet efter semestern. Den här gången var det inte helt lätt att hitta en vinnare, men till slut lyckades vi vaska fram en kandidat som kunde utses till ”Bäst i test”.
 
Vilken det blev avslöjar jag dock inte här. Den som vill se hela testresultatet får finna sig i att vänta på nästa utgåva av papperstidningen, nummer 11, som snart är på väg ut till brevlådor och kiosker.
 

  

Kommentarer

#1
2014-08-18 10:26

Det är ju rätt olika bilar... Nissan Juke är minst och med det mest opraktisk. Kia Soul är högst och aspirerar till minibuss, här är ju Citroëns konkurrent C3 Picasso och inte C4 Cactus... C4 Cactus är en halvkombi med skön komfort och höjd markfrigång. Trevlig att köra, men definitivt ingen sportbil. Ingen av dessa är egentligen konkurrenter till varandra, så jag förstår inte riktigt varför de testas ihop... Hade varit mer logisk para ihop Juke med Peugeot 2008 och Renault Captur... Kia Soul ihop med Fiat 500L och C3 Picasso. Och C4 Cactus, ja den är ju ett unikum och har egentligen ingen självklar konkurrent.

#2
2014-08-18 13:31

Alla är dock mindre men något högbyggda bilar i ungefär samma prisklass - och som därmed borde tilltala de som vill ha lite enklare insteg/ursteg men ändå inte en stor och dyr stadsjeep. Så nog går det att finna nån form av minsta gemensamma nämnare tycker jag. Alla biltester behöver inte ha bilar med helt jämförbara egenskaper.

#3
2014-08-18 17:39

Nej, varken Cactus eller Juke är högbyggda. De har bara något högre markfrigång. En Cactus är faktiskt lika låg som en C4 och C4:an har lägre markfrigång... Trots att Cactus har en högre markfrigång ån bilar i Golf-klassen så är den faktiskt inte ett dugg högre än exempelvis en Golf eller Peugeot 308 med låg markfrigång. Kia Soul är den enda bilen i testet som är högbyggd... Bilar med hög markfrigång har inte automatiskt ett lättare insteg. En C3 Picasso har låg markfrigång och är mycket mer av ett högbygge och har bättre insteg än en C4 Cactus som är en lågbyggd bil. Detta med lågbyggda bilar med hög markfrigång är inget nytt för Citroën, de har gjort samma sak med DS4 som är en lågbyggd sportcoupé som har hög markfrigång... Den är knappast ett val för den som söker ett enkelt insteg.

#4
2014-08-18 17:43

C4 Cactus är 1,480 hög (utan takribbor). Jämför det med den vanliga C4:an som är 1,523 hög. C4 Cactus är alltså *lägre* än en vanlig lågbyggd halvkombi i C-klassen... och vanliga halvkombis i C-klassen brukar ju inte räknas som konkurrenter till "stadsjeepar" så jag förstår inte varför ens C4 Cactus ska räknas in som en konkurrent till dem.

#5
2014-08-18 18:13

Konstigt - när jag provsatt Cactusen kändes den om inte hög så i alla fall lite högre än andra bilar i gemen i den klassen. Men detta förtar ju inte intresset för att blanda lite olika bilar i ungefär samma storleks- och prisklass i en testuppgörelse. Jag tycker nog att du Raphael fokuserar dig lite väl mycket på att exakt samma typ av bilar måste vara med i en testuppgörelse. Det är ju ändå bilarnas egna egenskaper jag som bilköpare är intresserad av och inte vilken som "vinner" testen.

#6
2014-08-18 18:41

Ett förtydligande: Golf är 1452 mm hög.

#7
2014-08-18 21:24

Gemensam nämnare är att alla tre aspirerar på titeln "Marknadens fulaste bil".

...och fulast av de alla är Citron C4 Cactus. Hur fel tänkte man?

#8
2014-08-18 22:19

@SiggeNn - är absolut ingen Citroen-älskare men efter att ha sett och provsuttit den i verkligheten så måste man ändå konstatera att den har en viss charm. Skall provköra den vid tillfälle med det var inte tid till det vid provsittningen. De bilar som fanns hemma hade båda automatlåda som manövrerades med 3 stora knappar - en med pil framåt, en med pil bakåt och en med ett stort P...:)

#9
2014-08-19 07:38

Jag måste nog hålla med Sigge, designen på dessa är ingen höjdare men kanske de tilltalar de som kör bil med en keps på sig med skärmen bak i nacken.

#10
2014-08-19 08:26

Den som har kört en Kia Soul kan nog inte hålla med om att den är särskilt rymlig eller praktisk. Att jämföra den med en Picasso är därför dumt. Om Soul kan jag bara säga att den är udda,vilket även de andra kandidaterna i testet är och det är väl en gemensam nämnare om någon.
Mindre trevliga ordval som handlar om utseendet ligger inte heller särskilt långt borta för någon utav dessa bilar.

#11
2014-08-19 15:08

I mina ögon tycker jag att detta testet är intressant. Man ställer Citroens skapelse mot dess verkliga konkurrenter. Och det handlar om ytterligheterna mot varandra. Citroen är en rolig och designad produkt som andas lite kreativitet, så där ligger den i framkant. I gengäld tillhör Citroen de sämsta med avsikt på driftsäkerhet och långsiktig hållbarhet - och det är där som Nissan istället tillhör de bättre. Kia ligger någonstans mitt emellan.

Så detta test handlar om ytterligheter. Tråkig men i gengäld hållbar Japan mot en innovativ men sämre ihopskruvad fransos - eller måhända en kompromiss av de båda i form av Kia?

Det skall bli kul att läsa testet!

MVH AL

#12
2014-08-21 10:23

Cactus skåpar med lätthet ut dessa kandidater då de andra helt enkelt är fulare än vad de är roliga.
Hur det är möjligt att utnyttja innermåtten så dåligt som Kia gör i sin Soul är en gåta i sig liksom att det faktiskt finns de som köper en Juke. ( why? )
"Al" brukar ju prata mycket om Autobroms vilket helt saknas i dessa bilar och det är ju inget +
För övrigt är det diskuterbart hur mycket bättre en Nissan håller ihop idag än en Renault med samma delar. Att överhuvudtaget ödsla tid och energi på att fundera över hur länge bilarna kommer att fungera i framtiden anser jag bara vara onödigt. Hur länge en bil rullar hänger idag helt ihop med hur mycket de körs samt hur mycket pengar som läggs ner. Efter 10 år är det tveksamt om det är lönt att låta bilarna fortsätta rulla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.