Bild
Nästa artikel

Förfallen garanti

Biltestarbloggen
En servicelampa som aldrig tänts tycks bli ödesdigert för en Opel Ampera-ägare som jag haft kontakt med. Enligt Opel har femårsgarantin nu förfallit.
Ett ödesdigert meddelande som också drabbat Vi Bilägares långtest-Ampera. Foto: Helena Lundberg.

Jag kan inte annat än tycka synd om den nu 80-åriga läsaren som för fyra år sedan köpte en Opel Ampera för närmare en halv miljon, helt fascinerad av laddhybridtekniken. Då fick han med sig en femårig nybilsgaranti och ytterligare tre år för batteriet, en garanti han trodde skulle träda i kraft när han i höstas råkade ut för GM-sjukan – ”Rattlåset behöver service”.

Vi Bilägare har färska erfarenheter av samma meddelande, först med långtestbilen Saab 9-5 och nyligen med vår egen Opel Ampera. Vid båda tillfällena handlade det om totalt driftstopp, bärgning och så småningom uppdatering av programvaran hos verkstaden. Allt gick på garantin.
 
Den här ägaren fick betala 7 805 kronor för verkstadsbesöket och ytterligare 3 858 kronor för en ”lånebil”, på grund av att bilen inte hade fullständig servicehistorik.
 
I Amperans fall heter det att bilen ska in på årlig service eller efter 3 000 mil om det infaller först. Ägaren hävdar att han tagit del av informationen och kontaktade också verkstaden om service i tid, men möttes av besked att det inte var nödvändigt så länge inte varningslampan för service blinkat. Efter ytterligare nio månaders körning, utan varningsmeddelande, lämnade han slutligen in bilen för service.
 
Driftstoppet inträffade efter drygt 3 000 mil, och något varningsmeddelande om ny service, hade inte dykt upp den här gången heller. Och med den servicehistoriken hävdar Opel att garantin nu är puts väck.
 
Juridiskt sett har Opel förstås helt rätt, garantivillkoren säger att bilen ska servas en gång om året. Däremot kan man uppenbarligen inte lita på att varningslampan varnar i tid, av det här fallet att döma. Vad jag förstår måste ägaren nu försöka leda i bevis att lampan inte har fungerat eller att systemet inte har nollats, varken vid leveransen eller vid senaste service. Det känns som om läget inte är det allra bästa, såvida inte Opel backar och som goodwill ger någon form av förlängning på garantin.

Kommentarer

#1
2016-03-17 12:31

Opel är inte ensamma om detta - Snåriga regler om garantier gör att en vanlig bilägare lätt ställs inför problem som dessa. Sedan om det är en Kia, Audi...eller Opel - ja det kvittar.

Det som vid en första titt ser bra ut på pappret (ex vis KIA:s sjuårsgaranti, Opels 5år/8år garanti), visar sig ofta inte alls vara till konsumentens fördel.

Här har ViB en viktig funktion att fylla - När andra biltidningar inte ser igenom fasaden och tycker att de nästan MÅSTE skriva en "bra" recension för att de blev bjudna på en fräck resa till Schweiz alplandskap på flott hotell. Så bör en skicklig journalist ta tillvara konsumentens intresse. Jag skulle vilja säg att ViB snart är ensamma om denna integritet.

Visst när jag var 20 så tyckte jag det var tufft att läsa om Ferraris och 400+ hästkrafter. Men som vuxen........Bara trams.

Sätt bilfabrikanterna på plats - Fortsätt läs det finstilta, och fortsätt informera oss.

#2
2016-03-17 15:12

Här har ViB en viktig funktion och det är att få läsarna att förstå att man inte kan lita på saker som antingen heter "auto" eller som har auto-funktioner, såsom den här automatiska varningslampan.

Dessvärre litar ju folk på allt som har med auto att göra och det kan bli mycket värre konsekvenser än så här. T ex när folk litar på autobromsen och börjar SMS:a bakom ratten än mer.

Och, som vi ser om och om igen och så även i exemplet ovan, både funktioner och varningar kan sättas ur funktion.

Dödsfall händer p g a att folk litar på allt som det står auto på. Dödsfall som inte hade behövt ske om inte "auto" fanns.

#3
2016-03-17 17:14

Köp Opel. Bli belåten.
Se naturen genom plåten.

Opel kanske inte rostar lika illa längre. Men nu har de andra fel, som de skiter att ta ansvar för.

#4
2016-03-17 21:26

Den 80-åriga bilägaren som hört av sig till Vibilägare om sin Ampera som får upp ett felmedelande kanske skall följa tipset om hur man kommer runt felet där det står att tändningslåset behöver omprogrameras i GM bilarna. Så här kunde man läsa i ViBilägare.
"För en tid sedan upprepades historien, nu med GM-syskonet Opel Ampera. Samma felmeddelande och samma konsekvens – vi kom inte ur fläcken! Skillnaden nu var att motorn trots allt startade och att ratten tog styrning, men det var helt omöjligt att lägga i drive- eller backläget.

Vi har nyligen skrivit flera långtestrapporter om Amperan i papperstidningen och det var en anledning till att en av våra läsare hörde av sig med ett intressant tips. Han är själv ägare av en Saab 9-5 årsmodell -11 och har lärt sig att leva med felmeddelandena som poppar upp ett par tre gånger varje år. Vid dessa akuta lägen undviker han att trampa på bromsen, håller i stället startknappen intryckt 50–60 sekunder, går på med bromsen – och simsalabim, bilen blir körbar igen. Det har funkat varje gång de senaste fyra åren.

Vår Ampera har nyligen varit inne på en omprogrammering, och nu vet vi vad vi först måste pröva när vi blir stående härnäst."
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/hokus-pokus-loser-gm-sjuka

#5
2016-03-18 03:41

Odedicerad

Ampera är ingen äkta Opel, det är till häften en Chevrolet, Opel står för drivlinan, elmotorena, osv., bottenplattan från Astra, chassit, frontdesignen, fälgarna, viss stil i inredningen och nackstöden på senare bilar, nackstöden på vi bilägares mycket tidiga bil var amerikanska, de byttes sedan mot Opels aktiva nackstöd - ALLT annat som exempelvis rattlåset och dess teknik är amerikansk.
Till skillnad från Saab har någon äkta Opel inte drabbats av detta fel.

#6
2016-03-18 09:05

N-iklas,
Icke desto mindre så är det Opel som sålt produkten och därför är ansvariga för vad de har levererat.
Enligt min mening hör ditt inlägg till kategorin "No true Scotsman".

#7
2016-03-18 13:55

Opel kan bara anses ha ansvar för det man haft inflytande över, om ett fel är en följd av beslut från GM över huvudet på Opel så måste naturligtvis GM anklagas för alla dess följder.
Opel kan heller inte kalla tillbaka och åtgärda bilar utan godkännande från GM.

Eftersom GM orsakat felet och förhindrat att man gjort något åt det är det rimligt att anklaga GM för detta.
Det är omoraliskt att någon skall kunna göra dåliga saker och sedan gömma sig bakom en oskyldig "målvakt" som får ta på sig all skit och själv smita undan allt ansvar för sina handlingar.

#8
2016-03-18 21:20

Kunden har ju bara följt verkstadens instruktioner... Verkstan borde få banning och kunden sin garanti återställd.

Kan inte låta bil att skratta lite åt N-iklas inlägg #5 :D Det är ingen äkta Opel! Opel har bara bidragit med allt förutom lite inrediningsdetaljer och rattlåset ;) Som för övrigt troligen inte GM tillverkat heller, utan någon underleverantör :P

#9
2016-03-18 21:22

Men precis antifeministen, nu har dom ju lanserat auto-mobilen också. Orsakar en massa dödsfall där oskyldiga människor får sätta livet till! Jag tycker att man borde införa att man går med en flagga framför dessa fruktansvärda fartvidunder. Hur länge ska dessa automobiler få hålla på och fördärva vår värld? Jag har min åsna, och den har tagit mig dit jag vill under flera år, utan att orsaka ett enda dödsfall. Dessutom är åsnan pigg och alert varje morgon utan en massa fantastiska auto funktioner. Så är det antifeministen. En riktig man har en åsna. Går aldrig i sönder. Funkar alltid.

#10
2016-03-21 15:51

"Min verkstad" har också service för Opel och enligt personalcitat, "det är mycket svårare ja nästan omöjligt att få good will-hjälp från Opel" så du har valt rätt bilmärke. Här tycker jag att Opel får bevisa att kunden har gjort fel som litat på verkstadens råd. Läge för Råd och Röns svarta lista eller Plus tycker jag. Fattar inte Opelfolket vad dåligt rykte betyder. Vi säljer ju så dåligt att vi bryr oss inte om dåligt rykte, är det inställningen tro.

#11
2016-03-25 14:22

De flesta använder mobilen vid kommunikation med företag och privatpersoner. Det finns appar som gör att man spelar in automatiskt allt som sägs i samtalet, och enligt svenskt lag så räcker det med att en av parterna vet om det. Då har man bevis på vad som sägs vid kontakt med verkstaden. Säger de att man kan vänta tills lampan tänds och den aldrig gör det och bilen havererar, ja då har man bevis på att verkstaden sagt ifrån.

#12
2016-04-06 19:50

@OlaClarin: "En riktig man har en åsna."
Byt ut ordet har mot är... Och meningen får genast en intressantare betydelse! ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.