Bild
Nästa artikel

Förarmiljöer som förfört

Biltestarbloggen

Jag har en god vän som samlar på bilder av instrumentpaneler, han har nog tusentals. Han kan riktigt grotta ner sig i hur slitsarna i ett ventilationsgaller på en årsmodell skiljer sig från de slitsar som kom på nästa års modell. Han vet allt om ytstrukturen på knappar och hur grafiken i instrumentrundlar på en viss modell har skiftat under åren.

Jag är inte riktigt lika nördig, men det är klart att instrumentpanelers design är viktig. Man ska ju sitta i timtal och glo på mätare och reglage. Ser jag en läcker instrumentering lägger jag den alltså på minnet.
Här är tio jag tycker är minnesvärda. Vilken av dem är din favorit?
 

Edsel 1958
Jukeboxdesign av gott märke, Fords floppbil byggdes i bara tre årsmodeller (sinsemellan väldigt olika) och hade det mesta av rymdålderns komponenter på plats. Kolla den roterande hastighetsmätaren och tryckknapparna för automatlådan i rattnavet.

Dodge 1960
Ännu mer rymdskepp än Edsel, titta bara på den transparenta hastighetsmätaren och galaxekrarna i ratten. Backspegel stående på instrumentpanelens topp var länge ett signum för Chryslerkoncernens bilar under de här åren.

Imperial 1961
Fullt utvecklad form- och färggalenskap i Chryslers lyxmärke Imperial 1961. Instrumentkluster med fenor! Den som trodde att den fyrkantiga ratten debuterade i Austin Allegro är härmed motbevisad. Den svarta torpeden på piedestal sköter helljusavbländningen. Inget är nytt under solen.
 

Opel CD 1969
Raka motsatsen till Imperial. En behagligt tysk och stram funkismiljö som går helt i stil med karossens skenbart enkla linjer. Elva rundlar i instrumenthuset, rader av tryck- och vippreglage på mittkonsolen och – givetvis – en rejäl telefonlur för alla viktiga affärssamtal i expressfart på Autobahn.
 

Citroën GSA 1981
Första GS från 1970 hade udda instrumentering, den berömda badrumsvågen inte minst. GSA från 1981 vansläktades inte. Efter att ha rökt något okänt frambringade formgivarna en blandning av ett röntgenfoto och snedställda ölburkar. Nu övertygades än fler att Citroën inte var märket för dem.
 

Maserati Boomerang
Självklart, att ingen tänkt på det förut! Vi stoppar in hela rasket i ratten, då blir det lätt att nå. Sålunda tänkte formgivarna hos Giorgetto Giugiaro när den vackra Boomerang togs fram till Turinsalongen 1971. Instrumenten snurrade inte med ratten, nota bene.
 

Alfa Romeo Delfino 1983
Bertone i absolut toppform, min personliga favorit bland dessa tio. Här har vi en smart kombination av Star Wars, räknesticka och minimalism, den slimmade ratten inte minst. Skärmen som kröner alltsammans förebådar vår tids multimedieanläggningar.
 

Lancia Orca 1982
Tittar man noga står det ”Personal” i ratten och det stämmer fint på denna digitala kaskad av Giugiaro. ”Reglage i ratten” får här en ny dimension, hastighetsmätaren och varvräknaren är antagligen radioaktiva. Staplar, prickar och informationssatelliter vid sidan om fullbordar konstverket.
 

ItalDesign Orbit 1986
Giugiaro tredje gången gillt är knappast någon skönhet med sin Triumfbågeform, men väl en orgie i beige färg, touchkontroller och spännande grafik. Den lilla tv-skärmen kallades ”Infovision Processor” men riktigt vad den höll reda på är inte lätt att veta.
 

Mercedes-Benz CLS 2018
Här har vi hamnat om vi hamnat i en av de flottare Mercedesmodellerna. En kokong med skönt svängda former, krönt av en nästan meterlång digitalskärm där fyrverkerier av information och mediala upplevelser kan presenteras för den förstummade föraren.
 

Kommentarer

#1
2017-12-16 14:04

Tilläggas kan att instrumenteringen i Opel CD sitter fast på rattstången och följer med ratten som är inställbar, (liksom pedalerna) Anatole Lapine tog med sig lösningen när han gick från Opel design till Porsche och därför kan man hitta denna löning från CD i Porsche 928.
Liksom i och för sig också bagageutrymmesjalusin och det uppblåsbara reservdäcket som annars återfinns i Diplomat och Bitter CD.

#2
2017-12-15 16:04

Ja Opel CDs instrumentering var snygg.

Är det den Mercedes haft som förebild när de designade nya G-klass invändigt månne?

#4
2017-12-15 17:38

Amerikanska bilar 50 till början av 60-talet är i mitt tycke ren konst på högsta nivå, en Eyegasm!
Tänk om att vi fick tillbaka den tidens amerikanska design parad med dagens teknik, uj uj uj.

#5
2017-12-15 18:50

Citroëns paneler har alltid livat upp bilvärlden. Originellt och tilltalande för ögat. Särskilt kommer jag ihåg 70-talsmodellerna. Volvo 240:s svarta panel med den breda mittsektionen var imposant på sin tid. Samt Mercedes lyxvariant med en ädelträlist på de mer påkostade E-klassmodellerna (CE m fl) kommer jag ihåg. Jaguars virkesorgier har också livat upp i bilvärlden.

#6
2017-12-15 22:09

Jag gillade min Amazon -66 med den liggande pilen för hastighetsmätaren. MB hade en liknande fast stående. Nu när jag beställde min nya e-golf, valde jag till "Active Info Display". Läcker.

#7
2017-12-15 22:49

LennartJ. Tror att det är samma panel o instrument i Duett-64 eller rätt likt vart fall.
Väldigt överskådligt och lättavläst, bättre än en rund mätare i mina ögon.

#8
2017-12-16 13:46

Nej. Helst skulle det vara helt rent där var och en satte i sin mobil i hållare och fick information och gav order via den.

#9
2017-12-17 10:17

Håller nog mercans instrumentering som etta kanske eftersom jag har merca själv,jag måste nog vara trogen med merca känner jag+att den andas ju framtid.
Men ska jag vara lite nostalgisk så tycker jag att nästan samtliga ovan har sin tjusning,kan också tillägga att rover med sin klassiska engelska look är rätt tilltalande.

#10
2017-12-16 22:13

Mest användarvänliga reglage måste Isuzu Piazza ha haft. Knapparna intill ratten var justerbara så man kunde anpassa efter sin smak.

#11
2017-12-18 18:12

Opeln ser elegant sansad ut, om än med överinformation. Mercedesen ger möjligheter, om de tas tillvara.
Övriga flipperspelsorgier gör mig mest illamående.

Fortfarande finns det inget som slår vinkelpresentation av hastighet, alltså en visare som syns i sin helhet.
Citroëns "badrumsvåg" måste vara det mest korkade som uppfunnits i presentationsväg.

#12
2017-12-18 21:12

Citroens badrumsvåg var väl ingen höjdare men annars fungerade "burkarna" intill ratten ypperligt.
Allt sköttes ju utan att släppa ratten eller blicken från vägen.

#13
2017-12-18 22:18

Vad är det för fel på badrumsvågar?

Fungerade utmärkt för mig i CX:en jag ägde och även i övrigt var ju den instrumenteringen otroligt frän. Visst krävde den kanske ett par minuters inlärning innan man åkte iväg första gången men sen var det aldrig några problem. Annorlunda men ändå väldigt funktionell. Tråkmånsar :-)

En annan favorit, Lancia Beta Trevi: http://www.omniauto.it/awpImages/photogallery/2010/11617/photos1280/lanc...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.