Bild
Nästa artikel

Fler udda samlarbilar 2040

Biltestarbloggen

 

Vi fortsätter uppräkningen av vilka modeller du borde satsa på redan nu och dyka upp i på veteranträffen 2040. Här är åtta kufar ytterligare!

Lada Samara. Ryssen i församlingen! Torftiga bilar från obskyra märken hade en räddningsplanka under 1980-talet, man sade ”framtagen i samarbete med Porsche” i annonserna. Inte tusan blev Samara bättre för det. Du söker verkligt kass finish, stolar som inte går att sitta i, växelspakar som knappt kan flyttas och kupédofter från strutsfarmar – här är din chans. Köp till minusränta.

Mini Roadster och Clubvan. Hoppsan, två seriösa Kalle Anka-bilar på ett bräde. Roadstern höstar in knäpphetspoängen, men varför slog inte Clubvan?! Maken till firmaförlängare och retrorätt! Här rör vi oss i högre sfärer, en roadster hittar du knappast under 150 och en Clubvan, om de alls finns, kostar säkert minst 110.

Mazda MX-3. En konstigare Opel ur-Tigra, helt enkelt, för dig som har den smala fallenheten. Minimal V6-motor som sjusover på allt under 4 000 varv och sedan vaknar till med ett vrål … ett surr. Glosögd apparans, du vill ha den och säljaren vill ha femton! Han får tio.

Nissan Tino. Du har kvar de bleklila terylenebyxorna och den vita, bredstickade akrylpolotröjan från konfirmationslägret 1981 och detta är din bil. Din Tino. Din tid i Tino. Som du har sett fram emot den! Du åker helt själv i din Tino till träffen och ingen kommer att titta på den. Det är bara du som vet att du betalade Tino tusen kronor för den, rätt dyrt men vadådå.

Opel Signum. Du har alltid idéer och bär snickarbälte även när du är projektlös. Du arrangerar om i diskmaskinen när frugan sover. Du fick vänta länge men 2003 kom Opel med en bil vars idé var så briljant att den inte ens träffade brädet. Ingen förstod Signums storhet, utom du som får en stor, rymlig och smart vagn för max 15 tusenlappar. Du har dem redo i rulle i fickan till vänster där framme i bältet. 
 

Peugeot 1007. En gång var 938:e år får någon i någon bilfabrik en idé om att skjutdörrar är en bra idé och därför skriver alla biltidningar utan att tänka närmare på saken att det är en ovanligt bra idé med skjutdörrar. Sedan dröjer det tack och lov 938 år till innan någon behöver lägga över 20 000 kronor på en begagnad kloss med skjutdörrar – för du köpte den sista.

Volvo S60 Cross Country. Undantaget som bekräftar regeln att Volvo bygger vettiga bilar. Pris över 300 000 kronor. Det är faktiskt sant.

Mercedes A-klass. Skandalvurpingen från hösten 1997 var och är alltjämt en av de mest utmanande bilar som byggts. Då syftar jag inte bara på köregenskaperna eller det primitiva antisladdsystem som kletades på i efterhand. Jämför skalan, utrymmena, flexibiliteten och konstruktionsambitionen med vilken som helst av dagens mikrobilar  – ingen är i närheten av det nytänkande den första A-klass utstrålar. Synd på en lysande idé, tur för dig som nu köper en för tre-fyra tusenlappar.

Missade du förra blogginlägget med åtta särlingar till samlarbilar? Här kan du läsa det!

Kommentarer

#1
2017-08-25 14:30

Jag kommer aldrig glömma känslan av skräck när min hyrda Opel Signum tappade all kraft när jag svängde in i "Karussell" på Nürburgring. Inte förrän kurvan planade ut gick det att återfå drivning framåt för att undvika att bli påkörd bakifrån. Det var lite väl hysteriska "hjälpsystem" i den.
Den gjorde sig bättre på Autobahn.

#2
2017-08-25 18:00

Jag tror inte dagens bilar blir trevliga veteraner. Dagens elektronik är inte gjord för 30 år.

#3
2017-08-25 18:32

Det var en verkligt raljerande artikel skriven för att roa utan att artikelförfattaren verkar ha någon kunskap om det han skriver om. Den enda av bilarna jag ägt är Lada Samara. Taskig detaljfinish - jajamen. Annars en pålitlig kompis med skapligt bekväma stolar. Lättkörd och lättväxlad. Hållbar och lättservad. Dåligt rostskydd och kommer bäst till sin rätt när man kör den på nätterna för ful som stryk är den.

#4
2017-08-26 11:17

:-D Kul skrivet, lite svung! Man kanske skulle ta och känna efter där vänster fram i bältet om omfånget räcker till en Opel Signum.

#5
2017-08-27 09:26

BMW X6 lär bli något de skrattar åt 2040. - Vem var det som hade sån otur när de tänkte? En högbyggd bil med lågt tak?? Haha, ojoj!! För övrigt är skjutdörrar inte så dumt alls, då p-rutorna tenderar att krympa medan bilarna blir allt bredare. Många minibussar har ju det, fast då bak. Men, visst är 1007 udda, såväl som Smart och Toyota iQ. Den senare blev ju riktigt fånig som Aston Martin Cygnet. Det byggdes bara 300 Cygnet...

#6
2017-08-27 18:54

Hade en Signum Sport 03:a. Smartare stolsfällning av baksätet har aldrig konstruerats vare sig förr eller senare vad jag vet. Sittdynorna sjönk ner och ryggstöden lade sig absolut horisontellt över. Resultatet blev en rejält lång yta helt plan inklusive bakluckans tröskel. Hade utan tvekan kunnat lägga in ett planglas eller en marmorskiva utan att oroa mig. Bättre lösning än Vectrans Combi och överlägsen samtliga övriga kombibilars lösning. Då ska man veta att Signumen inte ens var en kombi utan en halvkombi. Väntar fortfarande på att någon biltillverkare ska kopiera lösningen.

#7
2017-08-27 21:39

hpes, en sådan bil fanns för nästan sextio år sedan, Simca 1500 GL kombi hette den.
Och jag har för mig att det var samma lösning på Simca 1100 som var en halvkombi.
F.ö. Mest sålda bil i Frankrike i slutet av 60-talet!

#8
2017-09-12 16:23

Kul skrivet! Jag tittade på Nisan Almera Tino som ny en gång i tiden.
Med betoning på tittade. Man ville göra en Toyota Corolla Verso, men glömde fullständigt bort att faktiskt titta på Toyotan innan man ritade bilen.

#9
2017-09-14 12:37

Jag körde emellanåt föregångaren till Lada, då namnad Vaz. Minns att den medföljande verktygsutrustningen var omfattande – även startvev. Ja, det var väl den enda fördelen med bilen. Obekväma säten och obekväm körställning. Riktigt trög växelspak och några märkligt omvända reglage.
Hjulupphängningarna blev jag inte klok på. Fjädring och stötdämpare synkade inte med varandra och fram- och bakvagn levde två helt olika liv.
Samara provsatt jag på en mässa. Det räckte. Den ohärdade plaststanken förföljde mig länge.

#10
2017-09-14 12:48

Mazda MX-3 vore kanske kul att äga bara för att. Jag skulle garanterat få frågor.
Men det var en sällsynt plastig front.

Opel Signum hade jag glömt. Den kanske inte är så dum!

Instämmer i att skjutdörrar inte alls behöver vara så dumt – om man inte gör en Elon Musk, d v s en Tesla X. i bägge fallen fungerar säkert lösningarna som tänkt, men troligen vill även de där fram komma ut ur bilen; garanterat alltid föraren.
Tesla X kanske återfinn i denna samling om några år.

A-klass såg jag på bilmässan i Älvsjö. Efter den omtumlande upplevelsen med att vara omgiven av sällsynt vackra, vänliga och trevliga damer, imponerades jag av de smart tillvaratagna utrymmena. Att bilen som bil betraktad var en ren katastrof visade sig först senare. (Mercedes hade engagerat alla Fröken Sverige-kandidaterna.)