Bild
Nästa artikel

Fler motorvägar genom städerna!

Biltestarbloggen
Läs följande noggrant:
”Vi har måst tänka om i svensk stadsplanering och svenskt motorvägsbygge och även vi – liksom utlandet – börja dra våra motorvägar rakt igenom städerna så att de samtidigt tangerar och avlastar cityområdena i stället för att som tidigare gå i en förbifartsring utanför stadsgränsen …”

Är det en normalt sett sansad lokalpolitiker som i en bottenlös mardröm håller anförande i stadsfullmäktige? Eller är det en framtidsvision från år 2042 när det visat sig att Förbifart Stockholm, som nu byggs för fullt genom huvudstaden, inte givit önskade effekter?  

Nix, det är ordagrant ingressen till en stort uppslagen artikel med rubriken ”Nu kommer motorvägar genom städerna”, publicerad i Vi Bilägare nummer 11/1964. För en nutida publik är ju både rubrik och ingress alldeles bakvända, men byggnadschefen C-E Ekman i Borås var uppfylld av samtidens obändiga framstegsoptimism och visste att försvara idén: 
”Folk vill ju inte åka förbifartsvägar och även av den anledningen tvingas vi nu göra tangentvägar i omedelbar anslutning till centrumkärnan, följer hr. Ekman upp motiveringarna”.

Visste alla inblandade i Förbifart Stockholm om folks motvilja mot idén med förbifartsvägar innan spaden efter årtiondens diskussioner äntligen stacks i backen?
”Lysande föredöme” lyder en mellanrubrik i artikeln. Det framgår att fler städer står på tur för den ”moderna trafiklösning som nu äntligen blir en fjäder i hatten för både Borås stad och dess byggnadschef”. Fler motorvägar genom städerna! löd parollen.


Drygt 50 år senare får den här sortens artiklar något komiskt över sig, även om boråsarna kanske inte riktigt håller med? Eller de som bor längs Essingeleden? Eller längs genomfarten i Västerås?

Mot slutet av texten uttrycks en besvikelse över att man förmodligen inte kan tillåta helt fri fart på motorvägarna genom våra städer: 
”Även om motorvägar normalt dimensioneras för 120 km/tim (= fri fart) så är det inte alltid möjligt att tillåta samma hastighet genom stadsområdena bland annat på grund av bebyggelsen. För Borås del har därför de genomgående filerna av vägen dimensionerats för 90 km/tim.”
Trist.

Chefen för IC i Borås, dåtidens OKQ8, hade i en sidoartikel i alla fall lugnande besked att ge sina kunder och medlemmar:
– Nätet av stationer ligger kvar där boråsarna vant sig vid att hitta dem: vid Byttorps vägport, Katrinedalsgatan, Folkparken…

Alltid något i vår föränderliga, förunderliga värld. Trevlig helg, alla läsare!
 

Kommentarer

#1
2018-10-26 13:12

Klart det behövs motorvägar genom städer om de är riktigt stora, vilket vi inte har i Sverige. Men vi har vägar av motorvägsstandard t.ex. genom Stockholm, med hastighetsgränser om 70 (Essingeleden) resp 50 km/t vilket gör att flödet sänks med mer köbildning som följd. Dessutom är vägen genom staden försedd med en alltför tvär kurva och sämre på och avfarter sådan att det genererar extra mycket köer och dålig framkomlighet. Men vi har ju miljöpartiet som argumenterar mot alla vägar, och vill ha bort bilarna helt och hållet. Elcykel är framtiden när man ska åka några mil i regn, motvind eller snöglopp med familj och packning

#2
2018-10-26 18:54

@ Svenne60 Miljöpartiet gjorde det sämsta valet av alla. Det kan trösta i mörkret :)

  mp-svt.jpg

#3
2018-10-27 12:34

Det värsta är att när Fridolin avgår kommer MP sannolikt att öka igen … Fridolin (tillsammans med den där Romson) har ju annars varit ett ypperligt sänke för MP! Hade det inte varit för den där varma sommaren och vänstermedias dagliga bombardemang om "undergången", hade MP åkt ur riksdagen - och då hade regeringsbildningen blivit så mycket lättare. Media helt enkelt "rapporterade in" MP för fyra nya år genom alla artiklar om "katastrofen". Bedrövligt!

#4
2018-10-27 14:17

Som vanligt!
Klarsynt och notarius ohämmat orerande om MP och om varje anat hot mot den oreglerade bilismen.
Dom har banne mig inte fattat ett enda ord av Calles artikel.
Har en del synpunkter, men vet inte om jag ens ids, mot bakgrund av den redan från start etablerade nivån på debatten.

#5
2018-10-27 18:59

"... om varje anat hot mot den OREGLERADE BILISMEN." Vad är det för smörja du skriver?

Och angående "nivån på debatten" så var det faktiskt DU som satte den med ditt inlägg! Men du inser väl sammanhangen? Den osedvanligt varma sommaren som med största iver togs upp gång på gång på gång av vänstermedia i rena domedagstermer, räddade MP. Men ut ur riksdagen ska dessa revolutionära, reaktionära virrpannor!

#6
2018-10-27 19:12

Efter att ha följt "Trumpcirkusen" ett antal timmar dagligen sedan januari 2017, huvudsakligen på BBC och hyggligt pålitliga USA- media, måste jag tillstå att dina tongångar och "argument" är alltför välbekanta.

#7
2018-10-27 19:46

Välbekanta må hända, men i just det här fallet inte fel: Vi vet varför MP överlevde, trots de korkskallar som styr partiet.

Grattis till pensionärslivet, förresten!

PS Trump blir omvald! (Inte för att jag gillar honom det minsta, men …) DS

#8
2018-10-27 20:06

"Välbekanta" har i detta sammanhang ingen som helst positiv laddning!

#9
2018-10-27 20:36

Det var heller inte frågan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.