Bild
Nästa artikel

Fjädrings-fajt på gång

Biltestarbloggen
Håller Citroën Cactus nya fjädring måttet? Det är en av frågorna vi ger svar på i det senaste testet, där vi även granskat nya Hyundai Kona och rejält ansiktslyfta Ford EcoSport.
Slutgenomgången i redaktionsgaraget är avklarad och de sista noteringarna gjorda. Testet är avslutat och en segrare utsedd!

Den tro bilar vi granskat den här gången är nya Citroën C4 Cactus, kommande koreanska kompakt-suven Hyundai Kona och Fords kraftigt uppdaterade EcoSport-modell.  

Cittran är lite extra intressant, eftersom den franska bilbyggaren gjort ett seriöst försök att hitta tillbaka till sitt gamla adelsmärke - fjädringskomforten. Men den här gången har man inte använt sig av någon gas-/vätskehydraulik. 


Istället har märkets chassitekniker utvecklat en ny typ av stötdämpare som ska ge samma ”svävande” gång som forna tiders Citroën-bilar. Vi har förstås lagt ned lite extra krut på att specialtesta den innovativa fjädringen och frågorna vi ställt oss är bland annat:

Är en Cactus verkligen bekvämare än en konventionellt avfjädrad bil på alla typer av ojämnt underlag? Karar den potthål och broskarvar bättre än konkurrenterna? Och hur fungerar fjädringen när bilen körs i det krävande undanmanöverprovet, som populärt brukar gå under beteckningen älgtestet?

Svaren ges i nummer åtta av tidningen, som når prenumeranter nu på tisdag. Där ger vi också besked om vilken bil som totalt sett klarade sig bäst i testet. Blev det Cactus, Kona eller EcoSport?
 

Kommentarer

#1
2018-05-19 13:12

Gissningsvis vinner Kona, för den är mest vanlig i utförande och tänk. ViB brukar inte premiera udda lösningar eller annorlundahet. Konan lär dessutom vara roligare att köra och ViB lät ju syskonet Kia Stonic komma före C3 Aircross i ett test för Stonic uppfattades som sportigare och roligare att köra, även fast Citroën var mest bekväm och rymligare. Men varför testar ViB Konan nu, försäljningen i Sverige börjar inte föränn till hösten! Ett år efter övriga Europa.. Ford hamnar troligen sist, den har för dåligt chassi och är för gammal även om den uppdaterats.

#2
2018-05-19 13:13

Kul iaf att ViB testar en färgglad trio! :)

#3
2018-05-19 13:29

Ett test av PSA; Here we go!

MVH AL

#4
2018-05-19 14:54

I finska Teknavi klarade sej nya Cactus väldigt bra i älgtestet! I snabbare hastigheter fungerade fjädringen ypperligt, i långsammare hastigheter var den ibland "för mjuk" (enligt den som testar = f.d. racerförare). Testet utfördes på någon bana i Finland. När han körde för fullt i kurvorna så saknades lite av sidostöd men skall man faktiskt köra fullt ut i vanlig trafik? ;)
Cactus bedömdes som en väldigt lyckad bil. Den nya fjädringen och utseendet/hur bilen känns fick beröm, styrkänslan var ju då naturligtvis på minussidan och den höga kanten i bakluckan. Dom ansåg att 16" är fälgstorleken man skall välja för att få största möjliga fördel av fjädringen. Tror att fördelen kommer att märkas ännu bättre i framtida bilar som har längre axelavstånd? Hoppas att andra bilmärken kommer att använda samma teknik efter dom 1,5 år som Citroën har ensamrätt!

#5
2018-05-19 15:38

Jag tror inte att Citroën kommer starta en trend att satsa på komfort istället för sportighet, men det är givetvis bra att Citroën satsar på mjukhet. Det passar bra i Sverige.

#6
2018-05-19 15:44

Ja, det har jag provkört nya Cactus 2018 med sköna fjädring är i topp men inte härlig drivlina som ryckningar och vibration känns lite ratten, pedaler och stolar på varmmotor än kallmotor är mera vibration. Sånt är livet smak.

#7
2018-05-19 17:48

GF, din googleöversättning blir alltmer svårförståelig!

#8
2018-05-19 18:26

@saabnisse
Jag är inte googleöversättning. Jag är Svensk och är inte bra på grammatisk.
Ska förklara bättre ok.
Cactus är utmärkt fjädringskomfort. Negativ är motorvibration på tomgång och små ryckningar på EAT6.

#9
2018-05-19 18:48

GF, i ditt fall handlar det inte om grammatik. Jag är för övrigt inte själv någon mästare på just grammatik, men jag har en bra språkkänsla. Har du gjort någon test för dyslexi? Jag antar att du inte pratar som du skriver.
Det är hur som helst bra att du talar om att du har skrivproblem – det borde fler göra.
Förresten, funkar det för dig att läsa det andra skrivit, som till exempel det här?

#10
2018-05-19 18:50

Säga vad man vill om C5, men fjädringen är, förlåt, var oslagbar.
Kan den här förenklade varianten funka lika bra?

#11
2018-05-19 19:04

Det nya fjädringssystemet kombinerar en extramjuk fjädring med stötdämpare som fångar upp nya stötdämpare som fångar upp returrörelser och därmed förhindrar att bilen gungar. Med vanliga stötdämpare hade bilen hamnat i gungning med så mjuka fjädrar på grund av kraftiga returer. Det är allt som stötdämparna gör.. en mjukare, långsammare och mer kontrollerad återgång av fjädringsrörelsen.

#12
2018-05-19 19:12

Inspector Clouseau o den med Lloyden....Det är svårt att sia om vad som man ska skylla på i dem båda fallen.
Det är lika svårt att sia om Citroens nya stötdämpare, antingen är det skräp eller så mycket bra men att dem kommer dyrt den dagen det blir dags att byta.
Det som redan finns o som "alla" har är i mitt tycke det vettigaste, att uppfinna hjulet på nytt blir sällan lyckat.

#13
2018-05-19 19:35

Det finns givetvis en begränsning i hur mjuk man kan göra fjädringen, prototyperna förra sommaren hade en ännu mjukare fjädring men de gungade vid inbromsning. Så de nya stötdämparna har en begränsning i hur mycket de klarar av att dämpa returer.

#14
2018-05-19 19:45

@ Roy J
Jag är medel språkkänsla men ofta stava konstig ibland.
Jag har gjort dyslexi lite test för längesen sist 2006 men skulle stor test och det blev inte från dom jobbar Dyslexiförbundet.
Jag fick jobb direkt fastighetsskötare.

#15
2018-05-19 22:20

Roy, nej. Det gör den inte. C5 är mycket bättre.

#16
2018-05-19 23:18

De här stötdämparna är faktiskt billigare än adaptiva eller elektroniskt styrda aktiva stötdämpare. Så inte dyra att byta om det skulle behövas.
Cactus har inte samma flytande känsla som en C5, mindre risk att bli sjösjuk, men är ändå mjuka och sköna. Lägger sig mellan C5 och en vanlig bil. Går att kora snabbare över vågbulor de märks mindre än i en vanlig bil (dock inget att rekommendera). Men bäst fungerar fjädringen ihop med de nya stolarna, tyvärr finns sådan variant inte för provkörning än i Sverige. Fjädringen och Advanced Comfort sätena jobbar i symbios med varandra. Det blir bara hälften så bra utan sätena, så de hör ihop.

#17
2018-05-19 23:31

Ja, det stämmer som mjuka fjädring kan bli vattenvågor får kräksjuk.

#18
2018-05-20 10:56

När jag för länge sedan provkörde en Citroën, tror det var en Xantia, så blev jag faktiskt lite sjösjuk. Den hävde sig som en båt på vägen. Men när jag i modern tid provade en C5 så betedde den sig inte alls så. Den var mer lik min dåvarande S60 i gången. Det finns väl mer elektronik i C5 som styr upp fjädringen så det gungar mindre än i dom äldre bilarna. Men det ska bli spännande prova Citroëns nya fjädring när den kommer i nån större bil.

#19
2018-05-20 12:05

C5 har hydraktiv fjädring vilket innebär att den har ett sportläge som stramar åt fjädringen i vissa situationer, den sänker även fjädringen i högre hastighet. "Båtkänslan" finns kvar i C5 i komfortläget på fjädringen. När det gäller större bil och Citroëns nya fjädring så är svaret C5 Aircross som kommer till Sverige till hösten. Det är en SUV-inspirerad modell i mellanklassen.

#20
2018-05-20 14:05

Raphael - Ja, jag läste om det efteråt. Tyvärr visste jag inte om att det fanns olika inställningar när jag körde C5 och säljaren sa inget heller. Men det är historia nu. Jag ska testa C5 Aircross när den kommer, för att få känna på dom nya stötdämparna o stolarna. Kommer det ingen ny kombi?

#21
2018-05-20 19:45

Rutger ja utgångsinställningen i C5 är autoläget då justerar den automatiskt mellan de olika lägena för fjädringen utifrån parameter som hastighet och annat, men det gick att koppla om manuellt. Jag har inte hört något om en ny C5 kombi, den förra sålde så himla dåligt så jag tror inte de vågar satsa på det. Picasso-serien sålde mycket bättre än C5 kombi, ja inte i Sverige då som skyr minibussar som pesten, men i övriga Europa så valde kunderna en Picasso istället för en C5 kombi. Nu sjunker ju försäljningen av segmentet minibussar till förmån för SUV:ar och C5 Aircross är svaret på marknadens utveckling. Citroën jobbar på en ny C5, som inte är en SUV, men den ligger lite längre fram i tiden. Vi vet inget om den blir sedan eller halvkombi eller vad det blir, det finns bara en massa rykten och spekulationer än så länge. Många hoppas att Citroën hämtar inspiration från konceptbilen CXperience. Vi får väl helt enkelt vänta och se, det är för tidigt att säga något om den än. Den bilen skulle inte ens bli av, planen var bara en SUV men det är chefen Linda Jackson som beordrat en ny C5:a. Nya C5 lanseras 2020 enligt den information Linda Jackson lämnade i samband med Frankfurt-salongen förra hösten.

#22
2018-05-20 22:39

Raphael - Tack för info. En ny C5 låter spännande, oavsett karosstyp.

#23
2018-05-21 09:40

Sportighet överskattas och behandlas som något särskilt viktigt i biltester som ger pluspåäng. När de flesta vill ha en praktiskt användbar bil med komfort, och kör inte på tävlingsbana utan i vanlig ofta riktigt långsam trafik. Men störs av ojämnheter i vägbanan. Det är ett fåtal ohängda finniga ungdomar som imponeras av sportighet i en vanlig bruksbil. Att en bil är komfortabel betyder inte alls att den är motorsvag, osäker eller långsam i förhållande till övrig trafik. Har själv en bil med sportfjädring och lågprofildäck. Har ett rent helvete. Citroen nästa.

#24
2018-05-21 16:39

det är nog inte bara finniga ungdomar som gillar stötighet, de allra flesta tycks gilla detta. många väljer ju även att extrautrusta sin bil med ännu mera stötighet, det tycks inte finnas något stopp på hur korkad människan kan vara

#25
2018-05-21 18:44

Nåja, även om man inte kör sportigt finns det även fördelar med bra (styvare?) fjädring vid situationer som kräver undanmanöver.

#26
2018-05-21 21:41

Mjukfjädrade Citroën C4 (inte lika mjuk som Cactus men mjukare än konkurrenterna) klarade 74 km/h i Teknikens Världs undanmanöverprov (bilarna körs fullastade). Detta är högre hastighet än flertalet konkurrenter med styvare fjädring t ex Honda Civic Sport och Ford Focus.
http://teknikensvarld.se/algtest/

Ford Focus brukar få högsta betyg i Storbritannien för kör- och vägegenskaper, men de bedömer körglädje inte säkerhet i undanmanöverprov.

Xantia Activa har högsta hastigheten som Teknikens Världs någonsin uppmätt (85 km/h) det kommer av att den har biffiga krängningshämmare av Formel 1 typ som träder in i kraftiga svängar. De är normalt inte aktiverade utan frånkopplade i hydrauliken, men när de behövs så slås de på temporärt.

Hur nya C4 Cactus kommer att lyckas i Teknikens Världs test får vi återkomma till, men prover gjorda i Finland är lovande. Mjuk fjädring kombinerat med lång fjädringsväg kan hålla bilen på vägbanan, se t ex Citroën Visa som hade en mycket mjuk fjädring. Den lutade kraftigt i kraftiga svängar men den höll spåret! Renault 5 var en annan klassiker med mjuk fjädring och bra väghållning. Lutade i kurvorna ja men höll spåret. Släppte de greppet så understyrde de vilket ansågs som ett tryggt och säkert beteende.

Kuriosa: Citroëns nya stötdämpare är faktiskt utvecklade av Citroëns rallyavdelning... Citroën har haft tekniken i rallybilarna sedan mitten på 90-talet, men givetvis kalibrerade på annat sätt.

#27
2018-05-21 22:17

Raphael
Nu menar jag generellt och pekade inte specifikt ut Citroën. Att hårt fjädrade bilar generellt klarar sig bättre i undanmanöver ser man i TVs lista. Ytterligheten är ju rena supersportbilar. Sedan är väl adaptiva dämpare bästa av två världar.

#28
2018-05-22 10:07

Jag tror att i takt med att de svenska vägarna blir allt sämre så kommer intresset för Citroën att öka. :)
C4 Cactus är en bra och modern efterföljare till Citroëns populära folkbilar som Ami, som dock aldrig var poppis i Sverige men som är det som fransmän förknippar med Citroën. De flesta fransmän har minne av en Ami - den tillverkades i 18 år och tillverkningen tog slut 1979. En sann fransk folkbil! Ami var en enkla bilar med mjuk fjädring. Gashydrauliken hade Citroën på de större bilarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.