Bild
Nästa artikel

Finns inte på radarn

Biltestarbloggen

Det larmar från instrumenteringen i bilen, en alldeles ny Honda CR-V med hybriddrift. Ute är det snöregn, inte mycket men tydligen tillräckligt för att samtliga system som är beroende av bilens radarfunktion ska slås ut. Ingen adaptiv farthållare, ingen autobroms, till exempel.

Samtidigt ringer det i min uppkopplade telefon. Jag skickar ett svarsmeddelande att jag inte kan prata just nu. Sedan kör jag in i en p-ficka längs vägen och tar bilden du ser här ovan. Det är fullt med varningar att ta hänsyn till och observationer jag bör göra.

Nog är det allvarligt att den förunderliga, nya teknik som hittat in i nästan alla bilar inte fungerar när vädret blir aldrig så lite sämre? Jag minns inte längre hur många bilar jag kört i duggregn, i dimma eller i olika sorters snöfall och där det strax efter start kommit upp stora varningsblaffor om att nu fungerar inget av alla säkerhetssystem längre. Det har varit Audi, VW, Peugeot, Ford, Volvo – alla möjliga märken och modeller. Och nu Honda.

Vad gör tillverkarna under vintertesterna i Arjeplog? tänker jag. Ser de inte så här grundläggande problem? Eller struntar de i alltsammans och skickar ut bilarna på marknaden i alla fall?

Av någon anledning är ju bilföretagen numera besatta av ”självkörande bilar”. Det är samma företag som aldrig tvekat en sekund över att dränka oss i begrepp som körglädje och dynamik i sin reklam. 


Självkörande, jo jag tackar. Om man inte ens kan lita på att så förhållandevis enkla saker som avståndsradar eller autobroms fungerar när det kommit några regndroppar i fronten, hur ska någon någonsin våga lita på en bil som vill ha hela kommandot alldeles själv?

Jag får inte ihop det pusslet. Jag får heller inte ihop hur alla ni som kör med släckta baklampor och ljusreglaget på ”auto” en gråmorgon som denna tänker. Ni tänker förstås inte alls, alla ni Hyundai-, Kia-, Renault-, Toyota-, Mitsubishi-, Honda- och andra förare som kör med släckta baklampor.

Väl framme vid jobbet ringer samma nummer som jag kopplade bort för en trekvart sedan.

– Ja, hej! Har ni skrivit om de usla sensorerna för autobroms och alla andra nya funktioner som sitter i grillen på nya Audi A6? Jag kör just nu min alldeles nyköpta A-sexa och inte ett skit fungerar för det småregnar ute. Den har blivit som en sjuttiotalsbil men det var inte riktigt det jag betalade för. Audi säger att de ska ta upp problemet om flera kunder hör av sig så jag kollade med min Audiverkstad. Där får de minst ett samtal om dagen om just detta. Skriv om saken!

Consider it done, för den här gången. Jag är tyvärr säker på att vi får anledning att återkomma.

Trevlig helg, alla läsare! Slå på lyset på riktigt!

Kommentarer

#1
2019-03-15 11:50

Håller helt med dej Calle, hur svårt kan det vara att se till att ljusomkopplaren står i rätt läge,många bryr sej inte längre, vart är vi på väg med vår teknik.

#2
2019-03-15 12:06

Vi är en väldigt liten marknad. Säkert är det så att behovet av säkerhetsutrustning som fungerar i vårt klimat inte är kostnadseffektivt. Snålheten bedrar visheten.

#3
2019-03-15 12:35

Svaret är att det handlar inte alls om att göra en bra bil med bra funktioner utan om att sälja, sälja och åter sälja och dessa grejor säljer.
PUNKT och Slut.

Det finns inget bortom målet att få folk att köpa, så länge det säljer finns det ingen orsak att anstränga sig det minsta - varför i all världen skulle man göra det?

Biltillverkning lär ju handla uteslutande om att tjäna pengar till företaget, det har ju absolut inget med någon annan form av målsättningar eller ambitioner att göra, det hör man ju hela tiden.

Folk går på det som är trenden och modet och det som alla hyllar hela tiden, att de som hyllar tekniken kanske är naiva, kortsynta och okunniga om verkligheten, ja det kan ju ingen "förnuftig" människa tänka sig...

#4
2019-03-15 13:41

EURO-NCAP ger ju poäng för förarstöd och övriga elektroniska säkerhetssystem. De kan väl börja ge poäng om dessa ALLTID fungerar så kanske det blir bättre.

#5
2019-03-15 15:40

Det är som alltid. "O,j det tänkte vi inte på!" . Om man studerar reklamen skall man ju inte längre behöva hålla uppsikt på vad som händer, automatiken skall se och säkra upp alla händelser som kommer. Det är ett stort skämt! Självkörande automatik på landsvägar där vi passerar varandra med någon meter! Nej Tack!
Flygplanen ramlar ner för att det är en programbugg!
Volvo hittar inte felbuggar (trots uppkoppling mot fabrik), så bilen får stå i månader på verkstaden!
Kunskapen finns inte ute på fältet och inte heller i fabriken.
Elektronik och ny kunskap är det roligaste som finns för en elektronikgubbe, men se till att det fungerar innan ni släpper ut nyheterna.

#6
2019-03-15 15:51

Ja, det här är ett elände, det har jag påpekat länge nu.

Än värre blir det om man inte får någon varning om att de här sakerna inte fungerar. Människans interaktion med sina fordon förändras, man får en falsk trygghet, och om systemen sedan slås ut så agerar förstås förararen även fortsättningsvis med att fibbla mer med mobilen och liknande, i lycklig omedvetenhet om att systemen inte fungerar. Helt onödiga dödsolyckor blir följden av sådant.

Precis som pinjong här ovan påpekar så delar Euro Ncap inte bara ut poäng utan hela stjärnor för det här. Klart att tillverkarna måste sätta in dessa grejer, oavsett om de fungerar eller inte, ty annars är det helt omöjligt att få någonting över tre stjärnor. Och får man inte fem stjärnor så slår motorpressen ner på en med buller och bång. Helt sinnesförvirrat.

Precis som det är nästan omöjligt, tack vare samma organisation, att bygga en lättviktsbil. Släng in minst två ton stål och lite elektroniskt bling-bling och man är hyfsat trygg att klara testerna deras.

.

#7
2019-03-15 15:59

Bilköpare är ofta helt tokiga, de är mer intresserade av att köpa en så komplicerad dator på som möjligt på hjul mer än en hanterbar bil. Detta ser man redan i bilreklamen, det skrivs om "infotainment" och annat digitalt krafs i mängd men just inte något om motorn som jag är intresserad av. Att t.ex. kontroll av oljenivå i motor kan endast göras via en komplicerad procedur på färddator är vansinne. Har själv en sådan bil.

#8
2019-03-15 17:52

Tycker reaktionerna är överdrivna. Är det samma resonemang kring strålkastare? ViB testar räckvidd och delar ut poäng efter lux vid X m osv. Men hur bra lyser det vid samma snöglopp som när radarn lägger av?
Att ett radareko inte kan fungera 100% tillfredsställt när det snöar så det bildas en vägg framför bilen är väl ingen kärnfysik att begripa. Hellre att systemet stänger ned långt innan det ”kanske” fungerar och plötsligt lägger på en autobroms i 110 på E6’an i snögloppet!

#9
2019-03-15 20:12

Angående släckta baklyktor:

Sverige har varit ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet sedan 1967, men nu är vi offer för EU-idioti.
Det som är beklämmande är att bilkonstruktörerna i och med detta idiotförklarat sig själva, när de släcker ner bakljusen för att de inte "måste" vara tända.
Än mer beklämmande är att svenska bilister i samma andetag också idiotförklarat sig när de litar mer på ett "autoläge" än på sitt eget förstånd.

Angående säkerhetssystem som inte klarar lite nederbörd:
När fenomenet självkörande bilar diskuteras brukar jag fråga:
Har du varit med om att din högteknologiska, svindyra mobil har lagt av någon gång?
Har du varit med om att din dator hängt sig någon gång?
Vill du vara med om att bilen gör likadant när du ligger på omkörning i full fart?
Say no more...

#10
2019-03-15 20:12

Tillverkarna optimerar enbart för det som testas och säljs. INGET annat. EuroNCAP krockar bara ena sidan? Ja då fick bara föraren sidokrockbalkar. Testar bara förbrukning i labb? Ja då är det det som gäller? Testar autonoma funktioner i vackert väder? Japp. Inget skydd för sensorerna. Mäter ljus när det är rent och fint? Japp. Klart. Osv, ad nauseam.

Som ingenjör får man stryk ifall man försöker tillföra viktiga funktioner som kostar pengar men det inte finns några krav på.

Bra produkter är inte det som efterfrågas. Billiga produkter som möter krav är det som säljs. Inte ett jota samma sak som att de fungerar bra.

#11
2019-03-15 23:28

Har kört drygt 3 år och nästan 7000 mil med en bil med autobroms och adaptiv farthållare där "radarn" sitter lågt i grillen. Har fått felindikering 2 gånger totalt under den tiden och då var det riktigt skitväder - blötsnö som frös till ispansar. Så nåt stort problem har det inte varit hittills.
Beträffande belysningen så kör jag alltid på "halvljus-läget" för då är jag garanterad att baklysen lyser. Och bilen släcker ändå ner belysningen automatiskt när jag stänger av motorn.

#12
2019-03-16 06:35

Pi: Så bra, vilken bil har du?

#13
2019-03-16 06:41

Calle: Efter att ha gjort flera misstag själv och köpt bilar efter "vackert väder"-körningar så har jag svurit för mig själv att jag ska börja ta ut provbilar i det sketnaste vintervädret istället. Det är då de avslöjar nästan alla usla egenskaper när man behöver funktionen som bäst.

Usel sikt, värdelösa strålkastare, otrygg och okänslig styrinrättning, ESP och ABS som är programmerade av ett gäng fulla apor, dämpning som ger dig nya njurar varje gång man rullar på kulleris osv...

#14
2019-03-16 07:02

Kul! (Pi 2019-03-15 23:28) Du har just beskrivit min Volkswagen Golf 7a dsg 2016. Det ÄNDA som skiljer är att min gått 4000 mil.

#15
2019-03-16 09:45

Även min bil är en trivial Golf SV -15. Tror säkert att andra kan ha råkat ut för problem nån gång till eftersom "radarn" sitter där den sitter men för mig har detta som sagt bara inträffat 2 gånger under mina 7000 mils körning.

#16
2019-03-16 09:54

Så bra att detta kommer upp. Vi talar ju om viktiga säkerhetsfunktioner, och att en del tillverkare fått till det bra, andra inte alls. Och att i alla fall jag är ganska besviken på Vi Bilägare m fl som inte upptäcker de brister som en del bilar har. Jag har kört mycket med Volvos system, och med tiden har dom blivit mer robusta. Men så köpte jag en Mini Countryman SE med kamerabaserade säkerhetsfunktioner och adaptiv farthållare. Och den fungerar verkligen uselt. Bilen klarar inte lågt stående sol, inte regn, snöfall eller dimma. Inte vindrutespolning och inte blöta vägbanor. Och när den stänger ner, så dröjer det en lång stund innan den kan aktivera igen. Under den tiden fungerat inget säkerhetssystem som har med kameran att göra, dvs fotgängarbroms eller andra nödbromssystem. Och att i en BMW för 430 000 uppleva att den inte klarar något alls i form av avvikande väder är väl något som Vi Bilägare borde upptäckt på alla Mini och BMW som ni provat.
Och gnäll inte på Euro NCAP, dom kan rimligen inte testa i snörök mm.
Så snälla Vi Bilägare, försök vara lite mer alerta på vad ni provar, vi vanliga människor kan inte göra detta innan vi väljer bil.

#17
2019-03-16 16:03

Ja det är verkligen illa att en del tillverkade inte klarar av att bygga system som fungerar medans vissa andra lyckas, man tycker ju mycket borde vara komponenter från samma underleverantörer, tror ju inte alla märken bygger eget allt.
Haft Adaptiv farthållare nu de senaste 6 åren på Volvo och precis som Pi så har jag inte heller haft mer än 1-2 felmeddelanden. Och då har det byggts upp en riktig isvägg över hela fronten (V70 med den tätare grillen) På XC70 och V90 har jag inte haft några tillfällen de lagt av. Men bara kört 24.000 mil med de bilarna så kanske hade hänt om jag kört lite mer ;) Sen håller jag med om att detta med släckta baklysen är värdelöst, och att de som vet om att de har bilar som inte tänds men ändå inte tänder borde tänkta till lite......

#18
2019-03-17 01:49

Det är knappast enkelt för ViB att testa detta för de rår ju inte över vädret under testperioden.

#19
2019-03-17 08:41

Jag har samma problem, åker Mercedes -17 med 6000 mil på mätaren just nu. Så fort det blir snö eller mycket regn på radarn så lägger systemet av, det är då man mest skulle behöva det! Det borde väl fungera något bättre om det gick en värmeslinga i radarsensorn som "Frostar" av den?? Auto funktionen på ljuset fungerar däremot utmärkt, borde vara lagkrav på i alla bilar.

#20
2019-03-17 11:38

På min E-klass är radarn uppvärmd. Så jag har inte detta problem med att radarn lägger igen. Det sitter även eltrådar vid kamerorna i vindrutan. Däremot lägger strålkastarna igen eftersom de inte är uppvärmda och LED inte ger någon värme att tala om. Jag skulle vilja säga att ljus är viktigare än autobroms.

#21
2019-03-17 21:17

Radar problemen har jag ett parbggr per vinter när det är som extremast snöoväder och kring nollan.

Jag har nog ca 12 000 mil med LED och xenon strålkastare.
Jag har aldrig haft problem med igenfrysningvav strålkastaren.
Antar att effektiv strålkastarspolare eliminerar problemet.

Ni som har problem med LED, har ni högtrycks spolning eller är ni utan?

#22
2019-03-26 10:19

Frågan var vad gör biltestarna i Arjeplog,från början av 80-talet till 2014 körde jag ofta Luleå-Arvidsjaur-Sorsele och blev ofta omkörda av biltesgäng mycket premiumbilar MB Auidi Bmw och samtliga hade takbågar med extraljus på ,ändå så blev inte helljuset nå bättre på dessa bilar utan extraljus blev det för mycket renpåkörningar,men ljuset ingick kanske inte i testen. Nu har ju helljusen blivit bättre på en del bilar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.