Bild
Nästa artikel

Fem uddamodeller till bilträffen 2035

Biltestarbloggen

Jag såg bilen i ögonvrån och var tvungen att vända tillbaka, stanna och ta en bild. Du ser den här – men ser du vad det är?

Svaret kommer i punkt nummer fem. Den ovanliga kärran fick mig att fundera på vad som blir framtidens riktiga uddabilar på veteranbilsträffarna, säg år 2035. Om det nu får förekomma veteransbilsträffar 2035. Elbil kanske har blivit obligatoriskt förflyttningsmedel vid det laget, fossildrivna bilar kanske bara förekommer i YouTubefilmer för hopplösa nostalgiker?

Jag beslöt att upprätta en lista på fem bilar du kan köpa billigt redan nu och bli garanterat ensam om sedan:

1. Peugeot 1007

Konstigare skapelse finns knappt. De eldrivna skjutdörrarna är förstås grädden på moset, men den lustiga kuben erbjöd också utbytbar klädsel och inredningsdekor i inte mindre än tolv olika färgställningar. Samla alla ihop och gör succé med din Peugeot-parad redan vid insläppet! Runt 20 000 köper dig ett bra exemplar.

2. Saab 900 Sensonic

En Saab i kvadrat med manuell växellåda och automatisk koppling för att … för att … nja, det var inte många som begrep sig på finessen från ”kluriga Saab” i mitten av 1990-talet. Inte har de blivit fler med tiden heller, många exemplar byggdes om till konventionell koppling. Hittar du en orörd Sensonic 2019 ska du köpa direkt. Antal på Blocket just nu: 0.

3. Toyota iQ

Man ser dem då och då, den förunderligt paketerade citybilen med det gåtfulla leendet i fronten. iQ klarar även landsvägarna förbluffande bra, har kul inredning och Toyotas kvalitet – antalet överlevare på sikt kommer nog att vara högt. Runt 35 000 kronor och uppåt säkrar ett intelligent köp.

4. Opel Adam

Tvåa på bollen är aldrig bra, trea på bollen var … Opel Adam. Under en kort och förvirrad tid fick blixtmärket för sig att satsa på nischbilar som recept för framgång. Adam blev ett av resultaten, en bil som skulle vara kul på samma sätt som Mini och Fiat 500. Jodå, bra design men träig att köra. Det gick ändå hyfsat på hemmamarknaden, men i Sverige är bilen en raritet. Är du udda på riktigt ska du förstås ha en Adam Rocks, med terrängplast och allt. Adam finns från 55 000 kronor.

5. Suzuki Kizashi 

Bilen på min ögonblicksbild ovan. Kan du minnas när du såg en senast? Egentligen inga dumma specifikationer – fyrhjulsdrift, runt 180 kusar, ganska snygg design och så Suzukis erkända mekaniska kvalitet. Men vem vände den sig till? Ingen. Märkets kunder ville ha något jeepliknande eller en småbil, inte en modell som förespeglade lyx i 5/8-dels skala.

Kommentarer

#1
2019-06-04 12:12

Jag kände givetvis igen Kizashi som jag lockats av sen den kom. Nu börjar de vara lite för gamla för att jag ska våga.

#2
2019-06-04 13:02

Ska man vara säker på att ta sig till veteranbilsträffen 2035 så bör nog bilen drivas av något icke-fossilt bränsle.

#3
2019-06-04 14:12

pinjong: Om det finns någon el att få tag på då...

#4
2019-06-04 14:29

Saabium: ...eller vätgas eller bio-framställd diesel/etanol/gas...

#5
2019-06-04 15:41

Jag tillhörde en av de udda som ägde en SAAB 900 Turbo Talladega med Sensonic lådan. En röd metallic med vit skinnklädsel.
Men, tyvärr har jag den inte kvar. Dumt gjort av mig att sälja.

#6
2019-06-05 12:44

Frågan är vilka veteranbilar som entusiasterna kan hålla på med. Tror inte bränsle är den stora frågan. Problemet med dagens bilar är att de är så komplicerade med tusen miljoner datorer ombord, så att ingen kan hålla dem rullande någon längre tid utan de går till skroten. Gissar att det är fortsatt 80-talsbilar och äldre på bilträffarna 2035, varav en del moderniserade när det gäller drivlina, plus några specialbyggen.

#7
2019-06-06 20:14

Svenne60 har säkert rätt, efter 1980-talet är det få bilar som går att rädda hur bra de än är mekaniskt och rostfritt.
Datorerna kommer att knäcka allt som är musealt intressant!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.